Ervaringen met M&K S-150 setup ?

Started by visitor, August 1, 2003, 09:13:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visitor

Hi,

Heeft er iemand ervaring met een 5.1 M&K S-150 (5 x S-150 + MX-350) speaker setup voor hometheater en muziek ? Hoe is zo een set voor 2 kanaals muziek in vergelijking met bijvoorbeeld B&W Nautilus speakers ? In de US is de M&K S-150 set zowat de referentie voor hometheater.
Ik heb de S-150P in stereo kunnen beluisteren maar niet in de beste omstandigheden (goede M&K sub niet aanwezig, ...), maar kon wel horen dat deze speakers veelbelovend zijn.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Robbo

Hoi,

Ik heb de M&K S5000 en de 750-serie beluisterd in een HT opstelling. Mooie speakers en hele mooie subwoofers moet ik zeggen, maar ik vermoed dat het voor muziek niet de beste keuze is. In de US en Engeland worden deze sets veel gebruikt in vaste HT opstelling. Vervolgens zie je ook dat indien een klant veel naar muziek luistert er gekozen wordt voor vloerstanders van bijv. KEF, Meridian, B&W, Martin Logan etc.

Zoals je hier onder 'installations'

http://www.homecinemachoice.com/articles/index.html

kunt zien is dat je de M&K's mooi in het interieur kunt wegwerken. Het is zoals gewoonlijk een afweging die je moet doen.


Kijk hier voor reviews:

www.ecoustics.com

en op de M&K website is ook veel info en reviews te vinden.

Groet,
Rob


PS de prijzen van M&K in nederland lagen een jaar geleden vele malen hoger dan in de US.

garmtz

Ik heb de M&Ks gehoord bij Dolby Labs in San Fransisco (ook met de MX350 sub) en ik vond het een mooi geluid: vol, warm en rustig en redelijk gedetailleerd (hoewel hij daarin niet uitblonk). Was ook prima mee naar muziek te luisteren, hoewel de set duidelijk uitblinkt met films. Ligt er een beetje aan waar je prioriteiten liggen. Het is een THX gecertificeerde set, die ontworpen is om tegen een muur aan te hangen. Je zult dus bijv. niet snel een mooi diepte beeld krijgen bij muurmontage.

visitor

Hi,

Rob, de prijzen liggen hier inderdaad veel hoger dan in de US. Dat komt blijkbaar door de twee (Europese plus lokale) extra importeurs die nodig zijn om de speakers hier te kunnen kopen.

Blijkbaar is het belangrijkste nadeel van de S-150 plus MX-350 het feit dat ze voor muziek niet zo goed zijn. Wat ik graag zou willen weten is wat er dan ontbreekt bij muziekweergave indien de speakers plus sub goed opgesteld staan.

Garmtz, hoe vergelijken de M&K volgens u met bijvoorbeeld de B&W Nautilus 803 wat betreft detail, stereobeeld, ... De lage tonen van de M&K set zullen wel heel wat dieper gaan, denk ik.


Vriendelijke groeten,
Erwin

garmtz

Quote from: Erwin on August  1, 2003, 12:41:07
Hi,Garmtz, hoe vergelijken de M&K volgens u met bijvoorbeeld de B&W Nautilus 803 wat betreft detail, stereobeeld, ... De lage tonen van de M&K set zullen wel heel wat dieper gaan, denk ik.

Detaillering, stereobeeld en laagweergave zullen allen vele malen beter zijn dan van de M&K set. Waarom denk je dat de lage tonen van de M&K set dieper gaan?

visitor

Quote from: garmtz on August  1, 2003, 12:56:07
Quote from: Erwin on August  1, 2003, 12:41:07
Hi,Garmtz, hoe vergelijken de M&K volgens u met bijvoorbeeld de B&W Nautilus 803 wat betreft detail, stereobeeld, ... De lage tonen van de M&K set zullen wel heel wat dieper gaan, denk ik.

Detaillering, stereobeeld en laagweergave zullen allen vele malen beter zijn dan van de M&K set. Waarom denk je dat de lage tonen van de M&K set dieper gaan?

Omdat de S-150 plus MX-350 tot ongeveer 20 Hz gaat, terwijl dit bij de 803 zeker niet het geval is. De S-150 zijn immers gemaakt om samen met de MX-150 of MX-350 te gebruiken.

Vriendelijke groeten,
Erwin

garmtz

Je kunt met de N803 toch ook een sub gebruiken en de N803 affilteren? Er zijn veel belangrijkere zaken dan alleen maar 20 Hz kunnen halen.

visitor

Quote from: garmtz on August  1, 2003, 13:20:15
Je kunt met de N803 toch ook een sub gebruiken en de N803 affilteren? Er zijn veel belangrijkere zaken dan alleen maar 20 Hz kunnen halen.

Volledig akkoord. Ik bekeek de S-150 plus MX-350 als verplicht samen te gebruiken omdat de S-150 zonder sub niet echt bruikbaar is vanwege de zeer beperkte laagweergave (80 Hz).
Dus volgens u is de B&W Nautilus 803 een betere speaker dan de M&K S-150/MX-350 kombinatie wat betreft muziek en waarschijnlijk ook wat betreft een 5.1 hometheater waarbij men in het geval van B&W de bijhorende Nautilus sub kan gebruiken ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

garmtz

Quote from: Erwin on August  1, 2003, 13:28:02Volledig akkoord. Ik bekeek de S-150 plus MX-350 als verplicht samen te gebruiken omdat de S-150 zonder sub niet echt bruikbaar is vanwege de zeer beperkte laagweergave (80 Hz).

Klopt. THX speakers dienen ALTIJD te worden gebruikt i.c.m. een (THX) sub. In een iets kleinere kamer is dit ook zeker geen slecht idee.

QuoteDus volgens u is de B&W Nautilus 803 een betere speaker dan de M&K S-150/MX-350 kombinatie wat betreft muziek en waarschijnlijk ook wat betreft een 5.1 hometheater waarbij men in het geval van B&W de bijhorende Nautilus sub kan gebruiken ?

In principe wel ja. In een kleinere kamer (< 30 m2) kan echter de N803 wel teveel zijn en de S150 + MX350 een betere balans kunnen geven, maar zonder de andere voordelen van de Nautilus reeks. Een kleinere Nautilus (bijv. 804 biedt dan uitkomst).

Robbo

Het juist combineren van een sub met de fronts is van vele factoren afhankelijk. Wellicht is het verstandig om de M&K set nog een kans te geven.


Rob