Waar is het met jou allemaal mee begonnen ?

Started by J.A.F._Doorhof, August 24, 2009, 19:10:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Misschien een leuk topic.

Laat ik zelf maar eens beginnen.....


Heel vroeger had ik een grote kast met ingebouwde luidspreker, radio en platenspeler waar ik ook mijn amiga 500 op had aangesloten.
Fantastisch geluid voor toen en gewoon lekker antiek qua uiterlijk.
Dat was mijn eerste echte set, als je het zo mag noemen. Merk was volgens mij philips maar weet dat niet meer zeker.

Mijn eerste echte stereo setje was meteen met een CD speler van Philips en was een all in one set met 2 speakers van Akai.
Daarna is wat sneller gegaan en ben ik naar een receiver van ik dacht Denon gegaan en losse goodmans speakers (fantastische dingen voor mij toen).
Al snel werden er 2 extra aangesloten en had mijn zolderkamer zowaar een zeer primitieve surround sound.
Als cassette deck werd de duurdere Yamaha gebruikt (type nummer heb ik zo niet voor de geest, sorry) en later een DAT recorder en minidisc.

De films kwamen van een Sony Betamax recorder en werden via een 10mtr scart kabel afgespeeld op mijn amiga monitor, klein maar fijn zullen we maar zeggen.
Ik had daarna als ik denk de eerste in de polder een Philips laserdisc speler (later vervangen door de nieuwere Pioneers met autoreverse).
Het toenmalige audio bedrijf in Emmeloord (Fokko Dijkstra) vond het maar vreemd dat zo een klein jochie zo een ding wilde hebben maar mijn besluit stond vast :D

Toen we op ons zelf gingen wonen kwam er natuurlijk meer in de set.
En op een gegeven moment ook een mooie surround set in de vorm van een Yamaha DSP (ik dacht de A1).
Als speakers begon de zoektocht die ons leidde langs vele merken en redelijk stabiel bleef hangen bij B&W 605's en later B&W CDM7's.
Subwoofers begon bij REL, B&W en later bagend.

Toen we naar Emmeloord verhuisde ging het HT echt goed draaien.
We kregen daar de B&W CDM7's en de bagend subwoofer.
Maar omdat de ruimte een stuk beter was ingericht wilde we meer en redelijk snel volgde de componenten elkaar op.
Even uit mijn hoofd van de Yamaha DSP A1 naar een Sony TAE-9000ES met de eindblokken van de Yamaha en daarna een ADA eindversterker.
De ADA werd vervangen door Cinepro en de Sony werd op een gegeven moment vervangen door de Meridian 568 (later vII).

Qua DVD speler waren we altijd wel redelijk snel, onze eerste was volgens mij een panasonic omdat dit de enige was op dat moment die als beste uit de test kwam en regio vrij gemaakt kon worden, later zijn er vele de revue gepasseerd, zal er vast een paar vergeten maar de Pioneer 717, Sony 9000, Toshiba 500 en 900, Marantz 9600 en de Meridian 598 (nu nog steeds in onze set) waren er zeker.

Op een gegeven moment was de zoektocht naar nieuwe speakers tot een absolute frustatie uitgelopen, elke speaker die we hoorde had wel iets dat we niet mooi vonden en wat we wel mooi vonden was niet te krijgen in een goede combinatie met surrounds en center.....
Tot we op een avondje mochten luisteren naar de Bazuinen en Oktaven (die we later zelf zijn gaan verkopen), ik riep nog dat ik nooit de lichthouten "doodskisten" zou laten staan en dat ik rustig 4 weken zou wachten op zwarte als het echt wat was...... wel we hebben 4 weken met de lichthouten units gezeten, de zoektocht was over (en we gebruiken deze nog steeds trouwens).

Maar goed, dan heb je de juiste speakers en center + surrounds en dan mis je weer wat in de sub, je kent het wel.
De sub hebben we uiteindelijk zelf gebouwd, het is wel een absoluut onverkoopbaar monster geworden maar in onze optie integreert hij/het het beste met onze speakers en zijn we op een punt aangeland dat we de sub niet meer horen (tot hij uit gaat) maar echt VOELEN.

Op het gebied van projectoren ging het allemaal niet zo soepel.
We zijn ooit begonnen met een sharp LCD, welke binnen 3 dagen werd omgeruild voor een.... Sharp met meer resolutie, die binnen een week werd omgeruild voor een NEC met meer lichtoutput, welke binnen een dag werd omgeruild voor een Sony VW400Q (in mijn optiek 1 van de eerste echte HT projectoren).
Deze heeft voor ons doen lang gehangen, ik gok bijna een half jaar.
Maar dan ga je toch dingen missen, zoals zwart detail, dynamiek etc. en dan zie je een CRT in levende lijven en tja.......
De eerste CRT was een Seleco V400, welke we aanstuurde met de zgn DIVA PC kaart (ja we waren er heel vroeg bij met HTPC's), later werd de seleco vervangen door een NEC (type nummer ben ik kwijt), echter toen deze nog niet eens hing kregen we een aanbod om een Sony G70 op te halen met heel weinig uur, en dat kon ik niet laten liggen.
Deze projector heeft heel wat jaartjes ons HT perfect bediend, en werd omdat we meer Barco verkochten dan Sony met een beetje pijn in het hard omgeruild voor een Barco 808s Data (tijdelijke projector) welke binnen een paar weken werd geruild tegen de eigenlijk gewenste projector de Barco 808s Graphics, welke we natuurlijk hadden voorzien van speciale kleurfilters.
Ook deze unit heeft heel wat jaartjes gehangen en is pas vervangen toen de JVC HD100 uitkwam welke een jaar later werd vervangen door de HD750 (en binnenkort de 990).

Als scalers hebben we gebruikt gemaakt van :
De eerste HTPC's (enorm veel geëxperimenteerd met beeld en geluid waaronder de eigen import van Diva kaarten, de enige mogelijkheid voor DD uit een PC op dat moment).
Een bizarre Extron scaler welke al snel werd weggedaan voor de Cinematrix PSM-1 (bij vele wel bekend :D), ook deze kaart hebben we geruime tijd gevoerd in het assortiment van ITC.
Na de PSM-1 kwamen de echte scalers, eerst een mislukt experiment met een externe PSM-1 (nooit echt werkend gekregen), en daarna de Crystalio VP2300 welke later vervangen werd door het powerhouse VP3800.

Meest extreme opstelling :
8.3 opstelling.
1 extra hoogte kanaal achter de projector aangestuurd dmv een ADA 6.1 decoder die tussen de achterkanalen gemonteerd werd.
Werkte erg leuk maar ik stoorde me op een gegeven moment toch aan de opstelling.
De 2 extra subs stonden onder de surround speakers.
Werkte ook zeer goed maar bij de oktaven vond ik het niet meer nodig (op dat moment hadden we B&W dipolen hangen die echt te kort kwamen).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peerless Monster

#1
1992 - 1995
Ik ben begonnen als klein audiofieltje (ongeveer 14 jaar oud, dus dit is al bijna 18 jaar geleden) met een Pioneer minisetje. Leuk apparaatje met dubbel cd speler, dubbel cassettedeck (Dolby B & C), tuner, equalizer, en versterkertje van 2 x 57 Watt met surround boxjes in de vorm van allemaal losse componenten.

1996 - 1999
Als 18 jarige jongeman heb ik mezelf voor het slagen van het VWO-examen een stereootje cadeau gedaan. De versterker 931 en de cd-speler 951 van Philips met de daarbij behorende boxen FB840 van Philips. 2600 gulden! Nou als beginnend studentje niet slecht. Na het slagen voor mijn examen heb ik van mijn ouders toentertijd ook maar de 930 tuner gehad (destijds ook 500 gulden) en heb daarbij de bijbehorende 930 equalizer en 951 DCC deck gekocht. Dus al gauw een setje van een ruime 4000 gulden. Al vlug kwamen daar extra boxen bij (zoals de types van Philips FB820,FB830, FB840, FB850, en ook allemaal weer verkocht). Hierna ik ging dus op zoek naar andere speakertjes: Mission 753... Ten tijde van mijn Philips periode heb ik de eerste CD-RW brander gekocht van ook weer: Philips.

2000 - 2001
Nou de ontwikkelingen gingen verder in AudioWorld. Ik ontdekte de schoonheid van Audio/Video wondermiddelen. Ik had inmiddels mijn recensie bladen gevonden; De AVR500 van Harman Kardon: 4 sterren. Vrij goed. Ik naar de hifi shop op de hoek... Te duur voor mijn budget. 2000 grote gulden (bijna net zo duur als destijds mijn gehele stereo van Flips). Nou toch maar gegaan voor zijn kleinere zusje (voor mij zijn apparatussen vrouwelijk in tegenstelling tot vele andere audiofanaten ;) ) => de AVR300 van het toch alom geprezen merk Harman/Kardon... MAAAAAAAAR tot mijn grootste verbazing las ik in Engelse Recensies iets geheel anders. Dit device zou lijden aan Phantoom volumesinussen (het dan weer harder en zachter gaan van het geluid). Geschrokken als ik was, las ik toch wel heel duidelijk dat dit alleen gold voor de spelers voor een bepaalde datum (ergens begin 2000 ofzo, en de mijne was van augustus, pfjuuuu...) Niks aan het handje. De daarbij horende DVD speler was ook van H/K en was ook tevens de eerste van de serie die H/K maakte: de DVD1. Helaas niet compatible met CD-R, MP3 of video CD, maar ehm wel met CD-RW???? Niet volgens mij trouwens, dus ook hier weer ruzie gehad met H/K. Ook overigens mijn eerste TV (Sony 55cm Trinitron) gekocht en videorecorder (ook weer Philips): Matchline VR969)
Overigens in deze (studenten)periode heb ik een tal aan devices gekocht. Waaronder een DPL Set van Sony met B&W DM302 speakers voorbij de PC. Een minidisk deck (de 520 van Sony), nog een CD951 van Philips 2nd hand evenals een cassettedeck en cd-wisselaar van die serie. Teveel eigenlijk om op te noemen.

Daarna werd het duurder, groter en velen malen beter, maar ja daar is niet mee begonnen he ;)

And so on...
Daar is het allemaal eigenlijk mee begonnen...

Oh en oh ja, de meest extreme opstelling zie foto.
Wat ik allemaal had (tegelijkertijd):

4 x model 3.2 van KEF reference (kersen)
Model 200C als center
2 x Denon eindversterkers POA-T10 gold
AVC-A1SR van Denon in Gold
Mark Levinson 331 eindversterker
Denon DVD5000
Denon DVD2900
Harman Kardon DVD 20
Philips Matchline VR969 VHS videorecorder
Philips CD 951 (2x) en tuner 931

En nog wat prul ;D
(bekabeling van MIT en vdh)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

negotiata

- To be or not to be, thats the question -

dimi_v

Het gaat bij mij ook vrij ver terug in de tijd.

Ik was een jaar 8 (bijna 9, 1984) toen ik van Sinterklaas een Philips portable platenspeler kreeg. Zo'n ding die met een bepaalde constructie aan het eind van de single de arm naar boven haalde en terug geing naar het begin en daarna de naald weer op het vinyl liet stuiteren. Het was een 2e handsje ivm budget, en het ding waar dan een stapeltje singles op paste zat er niet meer bij. Het was dus een 'handige' automatische start/herhaal functie  ;D Er zaten 2 plastic speakers bij die ook als afdekkap fungeerden maar bij mij stond natuurlijk een vaste opstelling op m'n zolderkamer. Klonk lekker brak, maar hoe harder hoe beter :clapping:

Bij ons in de woonkamer stond al jaren een puike bandrecorder (volgens mij een SABA), losse tuner van 20 cm breed (leuke details die je onthoudt) en een platenspeler. Er stonden speakers bij die mijn vader in zijn studententijd had gebouwd (Philips componenten, oa met de beroemde/beruchte 9710 en een wat grotere woofer er onder gemonteerd). Later zijn deze naar mijn kamer verhuisd toen ik een jaar of 10 was en ik inmiddels heel hard gespaard had (zakgeld en folders lopen) voor een Cosmel portable radio/cassetterecordere met afneembare boxen! Dat was in die tijd helemaal je-van-het. Omdat ik fanatiek taper werd van de Top40 en de plastic kastjes bij mijn 2 keer 3,5 watt radiootje wel erg gaar klonken (en de speakers van mijn pa plaats moesten maken voor wat kleiners) kreeg ik ze op mijn enorme zolder. Wat een sound! Uiteraard knalden de singels nog steeds via de orginele kastjes maar die handige DIN stekker (streep-punt) kun je lekker makkelijk de speakers snel aansluiten op je radio of "pick-up".

Op mijn 11e verjaardag had ik genoeg geld gespaard met folders lopen (en door mijn oude portable te "verkopen" aan mijn ouders) om een midi-setje te kopen. Dat was eind jaren 80 de trend. Je weet wel: die setjes van zo'n 35 cm breed. Ik had met pijn en moeite 400 gulden bij elkaar gesprokkeld en bij de Hema stond een (voor mij) droomsetje: dubbel cassettedeck (met High speed dubbing en Dolby B!!!) 5 bands equalizer met VU meters van LED's, en 2 keer 12 watt (en tuner en platenspeler uiteraard). Maar ook een CD ingang, dus met veel sparen een jaar later voor 300 gulden (begin 1989) een Hema CD-speler gekocht. Was nou niet het verste merk om in de brugklas mee te pochen (mijn maatje kreeg gewoon een Sony setje met alles er op en er aan, anderen hadden Philips gekregen en ik had dan een Hema set, wel zelf gekocht). Ik heb ergens tussendoor ook nog Jamo Compact 70 speakers gekocht want ik was inmiddels een kleinere kamer in getrokken en dacht dat deze beter zouden zijn dan de bakbeesten van mijn pa.

Het bleef echter kriebelen en met mijn 15e was ik van plan om een Pioneer midi-setje te kopen. Dat was een ruig ding: afstandsbediening en als je hem aan zet dan kwam er HELLO in het digitale tuner scherm, en goodbye als je hem weer uit zette! En het was een setje met de tuner los van de versterker met cassettedeck. Kostte 750 gulden maar nooit gekocht omdat ik een Amstrad mixding gekocht heb omdat ik mengpanelen ook interessant vond. Altijd spijt gehad dat ik dat gedaan had. Dus daarom in 1991 hard gespaard en een Pioneer reciever gekocht, model weet ik nog: SX-339 en staat nu nog werkend op de slaapkamer van mijn dochter. Draaide inmiddels weer over de speakers van mijn pa samen met de Jamo's (dacht toen dat dat nog beter was :P). Later CD-spelers erbij gekocht en een megpaneel en radiootje/DJ spelen. Later nog B&W's gekocht voor 500 gulden het setje, ik meen de V202.

Sja, dat was het zo tot halverwege jaren 90. Ik kan nog veel meer schrijven maar heb nu geen tijd meer!
Marantz SR-4500 met Marantz DV-4500
Infinity Alpha HCS II aangevuld met REL Q50
Samsung 46C530 met CI+ en een interactieve ontvanger van Ziggo
Xtreamer Sidewinder netwekspeler

J.S.

Het begon ook bij mij al vrij vroeg, omdat m'n vader ook een enorme muziekliefhebber was (is). Zo ben ik opgeroeid tussen de Sansui apparatuur, zelfbouwluidsprekers volgens Philips-recept en honderden LP's. Toen ik een jaar of vijf was kreeg ik een radio/platenspeler/versterker ineen, waarop ik o.a. The Unforgettable Fire van U2 grijs gedraaid heb. Daarbij later nog een of andere Telefunken cassettespeler.
Op m'n tiende kreeg ik een Akai torentje, waar ik enorm veel plezier van gehad heb. Een paar jaar daarna werd een B&O Beolab (center? Zo'n lange platte) naar mij doorgeschoven na het overlijden van m'n opa, samen met de zelfbouwspeakers van m'n vader, omdat die Elipson Orphees had gekocht.

Rond mijn 18e genoeg gespaard om een Harman Kardon versterker + cdp met Infinity Delta 30's te kopen, waar ik een aantal jaren heerlijk mee gespeeld heb.
Vanaf een jaar of 22 kreeg ik wat meer geld, heb ik de HK en Infinity's verkocht en ben ik steeds wat gaan upgraden (of in ieder geval meer gaan uitgeven).

vintage87

#5
In'87 geboren en al vrij vroeg begonnen met audio. In de woonkamer destijds (eind 80/begin 90) een Philips vissenoog versterker (nog in bezit) gehad samen met 2 Philips 22 RH 493 speakers. Later werden door mijn vader 2 grote speakers gebouwd (ook nog in bezit) met als basis het design afgekeken van de Vifa Vivace '94. Deze speakers spelen nog steeds. Destijds (toen de vissenoog vervangen werd) is er een JVC RX-401 voor terug gekomen samen met casettedeck en tuner (allemaal nog in bezit). Later in de 90's een radio/platenspeler van philips (Philips 970?) gekregen voor plaatjes te draaien en radio te luisteren op de kamer.
Hierna een eigen klein Akai mini tower gekocht (3 cd wisselaar). Deze werd daarna vervangen (omdat ik het wist te presteren om er 8 speakers ipv 2 aan te knopen :angel:) door een Philips FW-830c (was destijds geweldige,''2x200w!'' :D).
Ook hier wat mee geknutseld en later weinig meer gebruikt (heb hem nog wel).
Daarna verschillende apparatuur even gehad. Marantz/Onkyo/Philips/Akai/Sansui/Fisher. Van alles wat en nu al 6 jaar voor de woonkamer een Denon AVR-1708 samen met Jamo S606 speakers. Wel begin ik nu weer het knutselen met .. weer terug te krijgen. Eens kijken hoe dat uitpakt :)
Love vintage audio

patsijb

ik was 7 toen ik mijn eerste platenspeler had
vlak erna een portable radio met cassettespeler
aantal jaren later kreeg ik een grotere gettoblaster..
en vanuit daar begon ik met losse componenten van JVC te werken
met vlagen in de jaren erna spullen erbij gekocht, vervangen, dingen die kapot gingen
zelfs mee rond gelopen om deze hobby helemaal op te geven maar uiteindelijk vanaf gestapt
steeds meer met beleid en meer uitgedacht dingen gekocht om beter aan mijn wensen te voldoen

nu bijna op het punt gekomen dat ik bijna kan zeggen ik ben klaar, beter wordt het niet zonder krom te liggen qua financieen.

Marco66

Mijn eerste serieuse versterker, een Pioneer blue series.
Had ik gewoon moeten bewaren pfff, wat een cool ding was dat.

Daarna zo veel gehad dat dit niet op het forum past haha.
Nu spelend met complete Emotiva set op Scanspeak luidsprekers, erg tevreden over maar zal niet de laatste set zijn vrees ik  ;D

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Hanky Panky

Een tweedehandsje van opa en oma die wat slecht ter been waren geraakt en niet meer naar de woonkamer wilden lopen maar in de keuken een kleine radio wilden. Dus ik uit mijn zakgeld een nieuwe radio voor Opa en Oma gekocht en in ruil deze gekregen  :) : een Metz met een Dual volautomatische platenspeler   :pompom:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Sopper

Als tiener gek op stereo apparatuur eind tachtiger jaren.
Begonnen met (allemaal van de rommelmarkt opgepikt, haha) een Akai 2400 versterker, Marlux platenspeler en Akai cassettedeck.
Jaren later, beetje plaatjes draaien op feestjes met een super Technics SL1200 platenspeler, geweldig.

Toen het computertijdperk begon, niet meer omgekeken naar stereo apparatuur.
Napster en MP3 was de "king" en mijn 5.1 setje van Creative voldeed prima.

Sinds een jaar of 5 weer echt bezig met stereo, muziek en HT...
Via een Denon receivertje met een Jamo 426 setje, de integratie met stereo gevonden in Sony ES (TA-E80ES + TA-N80ES).
Super cd-spelers van Sony ES serie gehad... nog steeds de moeite waard. Sony ES met rosewood zijpanelen, gewoon ECHT mooi spul.

Laatste jaren verslijt ik apparatuur als popcorn bij de film... steeds maar weer op zoek naar balans.
1 component vervangen en je hebt weer een zoektocht van een jaar  :( nooit tevreden...
M'n setje bestaat nu uit Marantz AV8801 + MM8077 + UD7007, Linn Majik DS/1, Intel NUC openelec, allemaal draaiend op Tannoy D500 + ST100 supertweeters fronts, D750 center, D300 surrounds en een Velodyne SPL1200R subwoofer.

Ben op dit moment erg tevreden met het geluid in stereo en surround... maar toch blijft het kriebelen en kan het zo maar weer zijn dat ik een en ander verander... het is een ziekte  :P
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

negotiata

Ik liep een keer hchifi in. En paar dagen later had ik een 5.1 set van tannoy en een marantz dvdspeler. Sindsdien  :headbanging: heel wat versleten. Maar herinner me als de dag van gister de blijdschap en enthousiasme . Nadat ik darvoor een sony setje had met speakers van een halve kilo !
- To be or not to be, thats the question -

Duikboot95

Het begon bij mij allemaal op mijn 18e, nadat ik een oude NAD 910 en 912 voor en eind versterker op zolder had gevonden. Dol enthousiast die spullen aangesloten op 2 luidsprekertjes van een logitech surround setje, en de NAD's deden het prima! Natuurlijk klonk het niet echt geweldig met die waardeloze luidsprekertjes, dus toen maar even op marktplaats gekeken naar wat beters. Mijn ouders hebben een paar piega ldr 5.2 luidsprekers, dus piega was uiteraard mijn eerste zoekopdracht :tounge:,  en jawel, daar stonden ze: een in hele goede staat verkerend paar piega ldr 5.2 speakers, een nad 2700thx eindversterker en een hele lading kabels. Gelijk de verkoopster gemaild, en het bleek van haar overleden man te zijn geweest, en zij had eigenlijk geen idee hoeveel het spul waard was. Uiteindelijk hadden we een prijs afgesproken (€700) en toen mocht ik alles ophalen. Ik moest helaas wachten tot het weekend omdat er door de weeks geen auto beschikbaar was. Na een paar vreselijk lange dagen te hebben gewacht was het eindelijk zover. 'S ochtends om half 7 zijn m'n vader en ik vanuit Hoogeveen naar den Bosch gereden, en hadden we alles opgehaald. Thuis de 40kg zware luidsprekers  :D naar boven gesjouwt, en aangesloten. WAT een geluid zeg! Ik ben in één klap van een logitech surround setje naar een stereo set gegaan die volgens mij de naam hi-end wel mag dragen. Helaas was de NAD 2700 niet meer helemaal goed (het rechter kanaal viel steeds weg), dus die had ik vrij snel vervangen door een NAD 216 thx, en ik had een harman kardon avr8500 gekocht voor surround en als voorversterker voor de fronts. Een paar maandjes later zag ik voor een leuk prijsje een accuphase e-206 voorbij komen, dus die heb ik toen ook maar gekocht, ter vervanging van de 216thx.  ;D
| Piega ldr 5.2 | Accuphase C-11 | Accuphase P-11 | Myryad mc-100 | Harman Kardon avr 8500 | NAD t562 | LG 42LB550V | B&W P3 | Dali Zensor 1 | Bluesound Node 2 (gemodificeerd)|

Maikel_audionerd

Quote from: Duikboot95 on August  4, 2015, 22:14:13
Het begon bij mij allemaal op mijn 18e, nadat ik een oude NAD 910 en 912 voor en eind versterker op zolder had gevonden. Dol enthousiast die spullen aangesloten op 2 luidsprekertjes van een logitech surround setje, en de NAD's deden het prima! Natuurlijk klonk het niet echt geweldig met die waardeloze luidsprekertjes, dus toen maar even op marktplaats gekeken naar wat beters. Mijn ouders hebben een paar piega ldr 5.2 luidsprekers, dus piega was uiteraard mijn eerste zoekopdracht :tounge:,  en jawel, daar stonden ze: een in hele goede staat verkerend paar piega ldr 5.2 speakers, een nad 2700thx eindversterker en een hele lading kabels. Gelijk de verkoopster gemaild, en het bleek van haar overleden man te zijn geweest, en zij had eigenlijk geen idee hoeveel het spul waard was. Uiteindelijk hadden we een prijs afgesproken (€700) en toen mocht ik alles ophalen. Ik moest helaas wachten tot het weekend omdat er door de weeks geen auto beschikbaar was. Na een paar vreselijk lange dagen te hebben gewacht was het eindelijk zover. 'S ochtends om half 7 zijn m'n vader en ik vanuit Hoogeveen naar den Bosch gereden, en hadden we alles opgehaald. Thuis de 40kg zware luidsprekers  :D naar boven gesjouwt, en aangesloten. WAT een geluid zeg! Ik ben in één klap van een logitech surround setje naar een stereo set gegaan die volgens mij de naam hi-end wel mag dragen. Helaas was de NAD 2700 niet meer helemaal goed (het rechter kanaal viel steeds weg), dus die had ik vrij snel vervangen door een NAD 216 thx, en ik had een harman kardon avr8500 gekocht voor surround en als voorversterker voor de fronts. Een paar maandjes later zag ik voor een leuk prijsje een accuphase e-206 voorbij komen, dus die heb ik toen ook maar gekocht, ter vervanging van de 216thx.  ;D
Leuk verhaal ! Zo te horen heb je t meer dan prima voor elkaar
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

advr

Dit is leuk. Ga binnenkort ook mijn begin opschrijven. :-)
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

kappa9

Een hele oude Sansui versterker (geen idee meer welk type) en een paar pioneer HPM-100 luidsprekers. Een kenwood cassette deck met dolby B en C. Een oude tuner van Akai geen idee ook welk type) En dan nam ik nummers op een cassette op van de radio (heel vervelend dat de radio DJ's dan gingen praten door de nummers heen  :devil:) Luidsprekersnoeren waren van het type ontzettend dun. Man man wat een plezier heb ik daar mee beleefd. Later een cd speler van sony (wederom geen idee welk type) Wat een gigantische verbetering was dat zeg.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

Alex Groningen

#15
Wat is bij jou binnenkort? ;)  ;D

Quote from: advr on August  5, 2015, 18:34:31
Dit is leuk. Ga binnenkort ook mijn begin opschrijven. :-)

frank2

#16
Een van mijn eerste cassettedecks​, woonde nog thuis, was rond 15 jaar (1975)
Even een sprong, was rond de 20 jaar, studeerde in Eindhoven, had de duurste Philips dus moest t wel goed zijn.
(Heerlijk onwetend toen)
Daarna begon het pas echt ik weet helaas niet meer wat allemaal, had toen ook nog kef speakers. Daarna een Kenwood versterker...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mokumer45

#18
Begonnen rond mijn 12e-14e met een zelfbouw kristal ontvanger (volgens mij was het een zelfbouw pakket) met een oortelefoontje. Daarna kwam er een koffergramofoon met een luidspreker in de deksel. En toen was het deksel van de doos en is er van alles en nog wat voorbij gekomen, waaronder de eerste echte versterker (een Sony 1050 of zo iets) met een set Leak Sandwitch 300 speakers, een losse tuner (weet het merk niet meer), een draaitafel (een Lenco L65 met een rits aan elementen), een Akai cassette deck (een liggend model) en vlak daarna nog een cassette deck (weet ook het merk niet meer) er bij. Daarna door via  een aantal upgrades/uitbreidingen tot uiteindelijk mijn huidige set-up. Die Leak speakers (ergens uit de eind jaren 60, begin jaren 70) doen trouwens nog steeds nog prima hun werk in mijn tweede set in mijn slaapkamer.
Aanvulling: Het begon dus zo'n dikke 60 jaar geleden, de eerste batterij transistor radiootjes moesten nog op de markt komen.
Aanvulling 2: Die koffergrammofoon heb ik in 1965  (was toen 19) gekocht samen met het singeltje Ferry "cross the Mersey van Gerry and the Pacemakers. Dat was toen een grote hit en nog steeds een mooi nummer.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Jean Sibelius

Achteraf gezien heb ik het virus al gekregen toen ik nog een klein manneke van een jaar of 6 was. Mijn moeder werkte in het Rembrandt Theater in Eindhoven en ik mocht bijna elk weekend met haar mee om film(s) te kijken in de bioscoop. Ik had op mijn kamer verschillende posters hangen van mijn favoriete film(s) zoals King Kong! :popcorn:

Op mijn twaalfde kocht ik mijn eerste eigen 'stereo toren' van Pioneer van mijn traktement. Daarna ben ik gaan sparen en na 2.5 jaar krantjes gooien en daarvan niets uitgeven kocht ik op 18e mijn eerste serieuze set (toen nog bij Vogelzang in Eindhoven) die was opgebouwd uit voornamelijk Kenwood apparatuur, bestaande uit een Kenwood KA-1100D geïntegreerde versterker, Denon DCD-1700 CD-speler, Kenwood KT-1100D tuner, Kenwood KX-880HX en Onkyo TA-2058 cassettedecks, Kenwood GE-1100 equalizer en Magnat All Ribon 10P speakers. Toen was speakerkabel van 4 gulden per meter nog goed genoeg :tongue2:. Om wat extra bas te kunnen genereren (ik draaide in die tijd veel hardcore), heb ik later een PVC rioolpijp van 1 [m] x 40 [cm] en een Cerwin Vega 15" Subwoofer (dual voice-coil 15 inch en 800 [W] max) geïntegreerd tot een serieus basmonster (tot groot genoegen van mijn buren... NOT :music:). Niet veel later heb ik twee Denon POA-6600 mono eindversterkers gekocht (eveneens bij Vogelzang) die op dat moment mijn jongensdroom waren... De Kenwood KA-1100D heeft nog heel lang dienst gedaan als voorversterker.

Rond mijn 30-ste zijn de Magnat's vervangen door Dynaudio Contour 3.3 speakers (deze heb ik nog steeds in de woonkamer staan). Kort daarop heb ik een Sony CDP-XA7ES aangeschaft en niet lang daarna kreeg ik de kans om een Rotel RB-1090 eindversterker aan te schaffen.

Dat was zo'n beetje het moment dat ik hier op het forum terecht kwam en toen is het helemaal fout gegaan (maar daar zijn andere topics voor) :D

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

NewHT

Quote from: frank2 on April  7, 2020, 10:11:27
had de duurste Philips dus moest t wel goed zijn.

Prachtig dejá-vu gevoel  :bigsmile: die Philips hadden wij thuis ook staan, rechtstreeks uit de personeelswinkel, iets anders kwam er bij m'n pa niet in natuurlijk.

w00Dy

Het begon allemaal met een receiver en speakers die bij mijn grootmoeder in de kast stonden.

Summit speakers van 80watt, deze dingen:


En een ITT receiver


En dan maar prullen om een oude CD speler via de DIN ingang op de ITT receiver te doen werken

Wat klonk dat goed in die tijd

Roksan

Mijn allereerste setje (ik was denk een jaar of 12) was een Bruns Concert 2150 platenspeler met ingebouwde versterker en standaard luidsprekers.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

ruud2

#23
even terug in de tijd....meer dan 50 jaar ...
mijn pa werkte als zovelen hier in de omgeving bij de N.V.
hij bouwde buizenversterkers van wel 10 watt en de boxen met de befaamde 9710M ! welke in een kastje van ca. 1m3  tot 16 Hz gingen, de kopjes rammelden op tafel.
zo ist gekomen...
mijn eerste aanschaf was een klein transitor radiootje , kocht voor 37 gulden bij V&D , wat voor mij toen erg veel geld was.
toen een pick upje en pa had een mono versterkertje van 5w  voor mij gebouwd, met een klein speakertje. ( foto)
daarna uiteraard veel philips componenten gehad  oa. de fisheye 531 , en langzaam gegroeid naar quad 33 en 303  , van Medevoort 221 naar uiteindelijk ML 27.5 , Krell en pass labs.
met een jaar of 15 bij de philipswinkel losse units gekocht en begonnen met boxen bouwen , waarbij toch verschillende malen de fisheyes van flips werden opgeblazen.....en weer werden gerepareerd bij bevriende flips medewerkers.
pick up en later draaitafels van Philips , Pioneer ( met Nagaoka 4 kanaals element !) quadro en tijdvertraging tussen voor en achterste boxen was toe helemaal het neusje van de zalm....
de Pioneer pL12 met 401 element   heeft plaats gemaakt voor een Thorens td 160 en die weer voor een Denon DP69L ,
diverse cassette deck's van oa. philips  N2520 ? en tape decks van Revox , eerst een 75 en nu nog steeds een PR99.
en van zelfbouw boxen naar transmissieline IMF tl 50 naar Avalon Sentinel clones.
een van de eerste ca. 1983 een Revox 225 cd speler ( recent pas verkocht) met TenTlabs clock modificatie ca. 2006 , toen een TEAC ( 3x niks) en daarna een Krell cd

toen op een zolderkamertje ( ca. 1968) nu een dedicated luisterruimte in elkaar geprutst met Avalon clones...is behelpen maar je moet wat.
en recent voor de huiskamer weer een 40 jaar oude fisheye tuner en versterker gekocht, gewoon leuk...analoog.


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

vanzomereng

#24
VANZOMERENG - DEEL 1  Eind jaren 70

Ik ben ongeveer begonnen (weet niet zeker of gehele combinatie chronologisch klopt) met onderstaande stuff
we spreken dan eind jaren 70' van de vorige eeuw  (shit wat een oude wormvormig aanhangsel ben ik geworden  ;D)

Luidsprekers Jamo Dynamic D4
Receiver Major RS2020L
Cassettedeck Rotel RD20
Draaitafel Philips GA212 met GP400-element

Voor een tiener toen, al een flinke "dure" set,   ik had toen ook een beregoede conditie,
dit vanwege de gigantische grote krantenwijk, die ik moest lopen om mijn hobby te kunnen betalen

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD