Welke TriPod en Ballhead gebruiken jullie?

Started by Arno P, August 22, 2009, 11:53:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Aangezien de objectieven maar langer worden (helaas niet door organische groei) voldoet mijn  huidig 20 jaar oude wiebelstatiefje niet meer en ben ik op zoek naar vervanging...en mijn interesse wat jullie gebruiken (dacht zelf stiekum richting Gitzo 5541LS/ArcaSwiss Z1 SP)

eric_audio

Ik gebruik een Gitzo GT2330 statief met een Markins M10 balhoofd. De combi waar jij naar zit te kijken is natuurlijk erg mooi. Afhankelijk van je lens zou je natuurlijk ook een Gitzo 3-series kunnen overwegen. En sowieso een ArcaSwiss compatible balhoofd kiezen ja (RRS, Markins, etc.)
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

vtuinen

Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid een Manfrotto 055XDB + 804RC2 driewegkop, maar als ik alleen al kijk naar de prijs van de Gitzo is niet echt iets wat je zoekt  ;)
Equipment check my avatar

FrankB

Manfrotto 055CX3 met ArcaSwiss monoball B1 met fliplock
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Arno P

Quote from: vtuinen on August 22, 2009, 14:58:53
Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid een Manfrotto 055XDB + 804RC2 driewegkop, maar als ik alleen al kijk naar de prijs van de Gitzo is niet echt iets wat je zoekt  ;)

Gitzo is idd wel een rib uit je lijf,  maar als ik mij de zwiepende scholekster in mijn zoeker nog voor de geest haal op mijn oude statief is het misschien de investering wel waard..

Valkyrie

#5
Ook ik gebruik een Manfrotto, maar dan de 190MF4 in combinatie met de 804RC2. Gitzo is van een hele andere prijscategorie, maar ik denk dat je voornamelijk moet kijken naar lengte, gewicht en gebruik (hoe snel kan je hem van klein naar groot kan maken).
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

beunky

Quote from: vtuinen on August 22, 2009, 14:58:53
Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid een Manfrotto 055XDB + 804RC2 driewegkop, maar als ik alleen al kijk naar de prijs van de Gitzo is niet echt iets wat je zoekt  ;)

Hier precies dezelfde combi.

@Arno: denk er gewoon goed over na wat je er mee wilt doen en laat je ook goed voorlichten in een goede zaak met veel keuze. En probeer het daar gewoon uit.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

koksing

#7
Ik gebruik een Manfrotto 055DB en 804RC2. Als ik mijn camera verticaal probeer in te stellen, merk ik wel dat door het gewicht van de camera het balhoofd één/twee graden verder draait. De camera en lens die ik de afgelopen weken voor een productshoot gebruik is een Nikon D200 met batterygrip icm Nikon 50mm f/1.4, dus niet super zwaar, ook niet licht. Waar wil je het statief voor gaan gebruiken?
LFD Zero LE IV Signature | Harbeth Compact-7 ES3 | Skylan | Sonos Magna Ultimo | Metrum Acoustics Octave mkI | Apogee Wyde Eye | 47 Labs OTA 4708 | Jupiter 6N Cryo Copper Wire | Audio Consulting | Furutech | Oyaide | Panasonic TX-55VT50 | Zotac ID41 | Synology ds212j

donaldk

#8
Velbon CX 540. Lichtgewicht aluminium, full height (5 foot), maar 1,6 kilo en plastic kopje, dus totaal niet geschikt voor een dikke camera. Voor videopans eigenlijk ook al te horterig, maar voor staan en gewoon opnemen, goed genoeg en dat is waar we 'em voor genomen hebben en dan is het lichte gewicht met de huidige bagagebeperkingen ook wel meegenomen.

Gitzo is een zustermerk van Manfrotto, toen Frank een tijdje terug meldde dat ie een fluid headje had gekocht voor de 5dmkii ging ik eens googlen en toen zag ik dat Gitzo ook fluidheads in dezelfde 125-200 euro categorie had als Manfrotto, dus dat valt nog mee. In die categorie waren er een paar composiet alsook aluminium heads van ze te koop. Die composite die ergens in 2005 of 2006/7 op de markt kwam had volgens een vogelaar site een minder strak patroon (werd uitgeploty voor een handvol kijker balhoofden).

Jimmy Conway

Markins en Realy Really Right Stuff balhoofden op een Gitzo statief zijn populair bij die natuurschieters.

donaldk

#10
Hoe groter de quick-release plaat, hoe stabieler de kop, liefst ook geen kurk beschermlaag, want dat beweegt ook al als je een flinke toeter als kijker of kijker/camera hebt.

Dit was het composite kopje speciaal voor video dat ik bedoelde, maar slechts een klein plaatje dus niet superstabiel volgens de vogelaars, online. http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/pid/4747.

Dit was de vogelaars kopjes test die ik hierboven bedoelde: http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven/panoramakoppen.htm.

eric_audio

Quote from: koksing on August 22, 2009, 22:51:44
Als ik mijn camera verticaal probeer in te stellen, merk ik wel dat door het gewicht van de camera het balhoofd één/twee graden verder draait.

Dat is een beetje het probleem met de niet-ArcaSwiss snelkoppelingen, omdat die gewoon meer speling in de constructie hebben. Juist om die reden heb ik een tijdje geleden besloten een balhoofd te kopen met een ArcaSwiss aansluiting. In mijn geval een Markins, maar je kan net zo goed kijken naar ArcaSwiss, RRS, Kirk, etc.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

svmnb

Ik heb deze carbon fibre van Benro al een jaar of twee. Bevalt erg goed; licht en stabiel genoeg voor dSLR en tele. Als kop gebruik ik een Manfrotto balhoofd.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Arno P

Quote from: svmnb on August 23, 2009, 20:16:48
Ik heb deze carbon fibre van Benro al een jaar of twee. Bevalt erg goed; licht en stabiel genoeg voor dSLR en tele. Als kop gebruik ik een Manfrotto balhoofd.


Ziet  er erg Gitzo-like uit...niet?

svmnb

Quote from: Arno P on August 23, 2009, 20:41:33
Ziet  er erg Gitzo-like uit...niet?

Yep, maar niet voor de Gitzo prijs. ;)
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::