Sandervg's hometheater --> weer luidsprekers geluisterd

Started by sandervg, August 7, 2009, 10:20:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Bij mijn Audipack zit het scharnierpunt vlak tegen de plafondplaat, dus bij jou zou dat dicht tegen het dak zijn.
De speciale plaat voor mijn beamer is van BB&G, dus ze kunnen zeker ook de steun leveren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

sandervg

Ben weer een stap verder met de luidsprekers. Of misschien beter: een stap minder ver.

Dit weekend bij AVI (Roderick) en Audio-Life (ReMC) wezen luisteren naar de AVI Neutron, de Jean Marie BLISS en de WLM Stella. Wat indrukken

AVI Neutron
De tweede keer dat we naar deze wat goedkopere, mooie luidspreker luisteren. Dit keer niet met de AVI versterker, maar met mijn eigen Van Medevoort versterker (lijkt qua karakter enigszins op de Meridian, maar dan 50 KG lichter  ;)). Toch wel een andere ervaring dan de vorige keer. Met de vM versterker klonk het niet echt levendig. Een beetje saai. Wat weinig sprankelend hoog en erg laidback. Hoe anders dan onze vorige ervaring. Wel weer een strakke en snelle bas en een natuurlijk sound die als 'echt' overkomt. Met de versterker in de subwoofer van AVI klonk het totaal anders: de speaker kwam tot leven, er kwam ineens hoge tonen bij (misschien zelfs wat te veel?). In alle gevallen viel het wel op dat het mid enigszins gekleurd was. Alsof het een beetje 'neuzig' klonk.

Al met al zijn we niet méér overtuigd van deze luidspreker geworden: blijkbaar is hier de versterker match essentieel en ik durf deze maar moeilijk 'blind' te kopen. En helaas heeft Roderick halverwege de rit de spelregels veranderd: we mochten de luidspreker als we serieuze interesse hadden thuis uitproberen (we wonen 10 min van elkaar, dus eenvoudig te regelen), maar dat vond hij nu niet meer goed. We zouden dus echt de gok moeten wagen.

WLM Stella
Na eerst een rondleiding te hebben gekregen door het nieuwe pand van audio-life (wauw!! Wat zijn ze daar goed bezig!!) zijn we naar de Stella gaan luisteren. Wat opvalt was een zeeeeer levendige, upfront luidspreker met een flinke dosis hoog dat letterlijk op je afkomt (en dat is nog een understatement). Maar wel betrokkenheid. Toch miste we iets. Waarschijnlijk in het middengebied. De stemmen klonken ook niet helemaal zoals we gewend waren. Kristina Olsen (een referentie CD voor ons) klonk simpelweg niet meer als Kristina. Maar je hoorde wel kwaliteit. Dat was absoluut een klasse boven de AVI. De vraag was alleen: heeft deze jongen het karakter dat we zochten? We zijn eigenlijk vrij snel overgestapt naar de Jean Marie BLISS.

Jean Marie BLISS
Hoe anders kan een speaker klinken: veel meer laid back, rustiger, minder hoog. Veel natuurlijker ook. Kristina klonk weer als kristina. In tijdens een eerdere auditie van de speaker vonden we speaker saai en traag klinken. Ik blijf vinden dat het niet de meest snelle speaker is (wellicht is de combinatie met 47labs apparatuur daarom perfect, omdat deze juist uitblinkt in snelheid), maar op de vM versterker was het wat traag. Maar wel erg muzikaal en betrokken. Het klonk vloeiend en aangenaam. Een nadeel? Ja, erg, erg veel laag en wat weinig hoog. Maar daarover straks meer. We kregen meteen het aanbod om de BLISS thuis een weekje uit te proberen (wat een service!!).

Thuis
Thuis de BLISS aangesloten op de Meridian eindbak met Marantz voorvesterker en gaan luisteren. En nu viel mijn mond toch wel open van verbazing: wat klonk dit anders (en beter) dan bij audio-life! @ReMC: jullie ruimte wordt echt prachtig, maar nu ik heb gehoord hoe de Jean Marie KAN klinken zijn jullie het aan jezelf verplicht om echt nog wat aan de akoestiek van de ruimte te doen. Er was geen spoor meer te bekennen van een overdreven laag. Helemaal niets! En het hoog was beter in balans. Het klonk allemaal zoveel mooier... Maar toch komt er nog een kink in de kabel. Nadat we een DVD-tje hadden opgezet en een film hadden gekeken bekroop de twijfel weer. Ondank hoe mooi het klonk had deze luidspreker in onze ruimte, met onze versterker bij film (let op: en dus niet bij muziek!) wat te weinig hoog. De stemmen bij film klonken wat te dof en te weinig sprankelend. Ook de verstaanbaarheid leidt daaronder. En ik wordt hierbij al helemaal niet geholpen door mijn permanente pieptoon (en dus hoge tonen verlies) en half dove rechteroor (maar ook mijn vriendin ervaarde precies hetzelfde). Weer terug naar muziek: perfect. Weer terug naar film: toch te weinig hoog. Hoe kan dat? Ik weet het niet exact, maar het blijft een luidspreker met 'wat minder hoog' dan je misschien gewend bent. Bij muziek ben ik dit misschien beter gewend (ik speel per slot van rekening met een breedband speaker), maar bij film vind ik het moeilijk te accepteren...

Wat nu?
De JM zou ik nog steeds graag elders in huis inzetten als luidspreker, maar dat doen we pas als er budget overblijft. Eerst de zolder op orde krijjgen.

De stella? Nu ik heb gehoord hoe anders een luidspreker klinkt bij ons thuis dan in de ruimte van Audio-life, wil ik zeker overwegen om deze speaker thuis uit te proberen! Hij heeft in iedergeval meer hoog, dus dat zal het probleem niet zijn. En misschien ben ik bij film wel bereid de prijs van iets minder natuurlijkheid te betalen. Het klinkt in ieder geval betrokken en sprankelend.

De AVI? Deze speaker reageert heftig op wisselingen in de versterking. En misschien ook wel akoestiek, maar dat weet ik niet. De gok nemen? Misschien wel, maar dan ga ik wel overwegen om 'm in de UK te bestellen (wat goedkoper) omdat de kans groot is dat ze een paar weken later toch weer op marktplaats staan (en dan heb ik iets minder verlies).

Een andere optie waar ik geinteresseerd in ben geraakt is de Harbeth P3ESR: een prachtige product alleen duurder dan de bedoeling was.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC

Cool verslag 8) Voor wat betreft akoestiek: we weten het :) Maar in feite zijn jullie ook geweest terwijl we nog druk bezig zijn ;)

reMC

De vraag is trouwens (die ik overigens niet 123 kan beantwoorden - misschien Roderick wel ;D) of je met films een ander soort geluid wilt dan met muziek... Hoe zou het kunnen dat de JMR met muziek goed klinkt in het hoog, maar met films niet, beiden met stemmen? Nogmaals, ik heb hier geen antwoord op... (heb het ook niet bij je gehoord natuurlijk).

hifi | Roderick

Quote from: sandervg on February 16, 2010, 21:20:01
Dit weekend bij AVI (Roderick) en Audio-Life (ReMC) wezen luisteren naar de AVI Neutron, de Jean Marie BLISS en de WLM Stella. Wat indrukken

Hifi123 i.p.v. AVI ;D

Quote from: sandervg on February 16, 2010, 21:20:01
AVI Neutron
De tweede keer dat we naar deze wat goedkopere, mooie luidspreker luisteren. Dit keer niet met de AVI versterker, maar met mijn eigen Van Medevoort versterker (lijkt qua karakter enigszins op de Meridian, maar dan 50 KG lichter  ;)). Toch wel een andere ervaring dan de vorige keer. Met de vM versterker klonk het niet echt levendig. Een beetje saai. Wat weinig sprankelend hoog en erg laidback. Hoe anders dan onze vorige ervaring. Wel weer een strakke en snelle bas en een natuurlijk sound die als 'echt' overkomt. Met de versterker in de subwoofer van AVI klonk het totaal anders: de speaker kwam tot leven, er kwam ineens hoge tonen bij (misschien zelfs wat te veel?). In alle gevallen viel het wel op dat het mid enigszins gekleurd was. Alsof het een beetje 'neuzig' klonk.

De Neutron is zeer neutraal ("echt"), transparant en "muzikaal". Er is absoluut geen/nauwelijks kleuring in het midden! Er kwamen niet echt meer hoge tonen bij, het wordt alleen "opener". Ik vermoed zelf dat het niet aan de eindversterking lag van de vM lag, maar meer aan de voorversterking. De Neutrons zijn zéér eenvoudig aan te sturen.

Quote from: sandervg on February 16, 2010, 21:20:01
Al met al zijn we niet méér overtuigd van deze luidspreker geworden: blijkbaar is hier de versterker match essentieel en ik durf deze maar moeilijk 'blind' te kopen. En helaas heeft Roderick halverwege de rit de spelregels veranderd: we mochten de luidspreker als we serieuze interesse hadden thuis uitproberen (we wonen 10 min van elkaar, dus eenvoudig te regelen), maar dat vond hij nu niet meer goed. We zouden dus echt de gok moeten wagen.

Ik zal er voor de duidelijkheid maar even bij vertellen dat ten tijde van het aanbod tot thuisdemo de speakers nog €675 euro (per paar!) kostte (ook al niet veel..), nu kosten ze slechts €495,- dus je bent €180 euro goedkoper uit!!
Dat een thuisdemo dan niet meer tot de mogelijkheden behoort is voor de demo van afgelopen zondag al duidelijk gemaakt en heeft te maken met de enorm lage marges die AVI hanteert (was al niet veel).
Dan kan ik simpelweg de tijd niet meer vrijmaken en/of het risico niet meer nemen. Als dezelfde speakers plots 2-3x het bedrag kosten en de marges eveneens die kant op gaan - dan is het minder een probleem want dan wordt er simpel genoeg op verdient. Dit is een beslissing die AVI genomen heeft en tegenwoordig verkoop ik zeker de helft aan mensen die lezen over AVI en simpelweg online bestellen, of even langskomen, overtuigt zijn en dan de order plaatsen.

Het is belangrijk om te weten dat de prijs de marges reflecteert (die zeer laag zijn, minder dan de helft t.o.v. andere merken) en niet de prestatie!

Je hebt 2x geluisterd, dus in hoeverre het een "gok" is...

Daarnaast zijn de overige speakers naar mijn weten allemaal minstens 2 en volgens mij ook sommige andere zelfs 3x zo duur als de Neutrons...

Quote from: sandervg on February 16, 2010, 21:20:01
De AVI? Deze speaker reageert heftig op wisselingen in de versterking. En misschien ook wel akoestiek, maar dat weet ik niet. De gok nemen? Misschien wel, maar dan ga ik wel overwegen om 'm in de UK te bestellen (wat goedkoper) omdat de kans groot is dat ze een paar weken later toch weer op marktplaats staan (en dan heb ik iets minder verlies).

De speaker is 3 tientjes goedkoper in de UK... Fijn dat je 2 maal bij een dealer gaat luisteren (en een keer op afgesproken tijdstip plots afbelt als alles klaar staat en ik tijd vrij heb gemaakt; wel wegens autopech - dat kan gebeuren uiteraard...) om vervolgens in het buitenland te gaan shoppen om een paar tientjes te winnen. Met alle respect Sander, maar daar sta ik echt van de kijken... :dontgetit:
(mijn excuus als ik wat bot overkom, maar dit soort dingen vind ik gewoon jammer en onbegrijpelijk)

Als je niet overtuigd bent moet je niet kopen, simpel. Je hebt gehoord hoe goed de speakers op de Neutron 2.1 sub/versterker kunnen klinken, dus de zwakte ligt duidelijk bij de vM (maar vond het zelf zeker niet slecht klinken!).

Je hebt voor totaal €1685 twee fantastische speakers, een zeer goede subwoofer, erg voor+eindversterking (100watt met z.g.a. geen vervorming) én D/A converter (Wolfson WM8741, Linn gebruikt deze in hun €15K kostende streamer...)

Dat komt door alles in 1 behuizing van de sub te plaatsen (kostenbesparing!!), erg lage marge bij AVI zelf, importeur en ik als dealer (minder dan de helft in elke schakel, tel dat eens bij elkaar op).


Quote from: Ashley James on Facebook
...Just for the record, we have done everything we can to reduce the prices of our present range of products. This includes buying our factory for cash and renting a third of it to another business, not employing anyone, having special drive units and the lacquered cabinets made in Malaysia because they are cheaper and better than from Scandinavia, having all our electronics made on the latest robotic machines and in a factory that makes so much that we can share buying power, not printing any literature, not giving products to magazines and by reducing ours and our dealers margins to a fraction of those that are normal for hi end hi fi.

The result is prices that are probably a third of what they would be from higher profile companies.

The penalty the customers pay, or 95% of them, is that they don't get to hear them before purchase and if they reject them (only three so far) they pay the return journey, for replacement packaging and for new cabinets if there is the slightest sign of damage. Very few ask for dem or even contact us prior to purchase and yet a tiny number have ever been unhappy!

Very few dealers sell AVI partly because they don't like the margins and also because most hi fi shops can't sell them. They are too old fashioned.

We have more orders than in our history and we're probably making the most technically advanced loudspeaker in the world! Most don't even understand how dramatic the advantages are, but they love them.

If a shop is getting between 50 and 80% discounted from the retail price he may well be happy to offer all sorts of extra service but if he's selling AVI, then he's into TV and Computer margins and can't afford the time. I'm very sorry.

It works for us and I think we look after our customers better than Ryanair, but not as well as hi end products. I wonder how many people would pay the prices if they saw how margins for all those in the chain accumulate and how much the product actually cost to make.

...

hifi | Roderick

Met betrekking tot film vs. muziek. Dat kan diverse oorzaken hebben, maar ik denk dat het met name ligt aan het materiaal dat je afspeelt. Ook CD's kunnen onderling erg verschillen qua openheid, hoogweergave, transparantie. Het kan niet zo zijn dat een speaker met films uit zichzelf ineens anders gaat klinken, dus moet je de oorzaak extern van de speakers zoeken.

Overigens, bij mij is de akoestiek ook nog niet optimaal. Kale achterwand en glazen schuifpui... Als het bij jullie beter gedempt is zul je qua hoogweergave echt geen problemen tegenkomen.

reMC

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 16, 2010, 23:59:31
Met betrekking tot film vs. muziek. Dat kan diverse oorzaken hebben, maar ik denk dat het met name ligt aan het materiaal dat je afspeelt. Ook CD's kunnen onderling erg verschillen qua openheid, hoogweergave, transparantie.

Zeker waar. Ik had die oorzaak in mijn hoofd echter al weggestreept onder het mom van: ze zullen toch wel meerdere DVD's hebben getest ;)

sandervg

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 16, 2010, 23:53:11
De Neutron is zeer neutraal ("echt"), transparant en "muzikaal". Er is absoluut geen/nauwelijks kleuring in het midden! Er kwamen niet echt meer hoge tonen bij, het wordt alleen "opener". Ik vermoed zelf dat het niet aan de eindversterking lag van de vM lag, maar meer aan de voorversterking. De Neutrons zijn zéér eenvoudig aan te sturen.
Ik ervaarde toch echt kleuring EN meer hoog bij de subwoofer-versterker. Erg persoonlijk denk ik, hoe je bepaalde zaken ervaart en beschrijft. Het klonk zeker ook meer open.

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 16, 2010, 23:53:11
Dat een thuisdemo dan niet meer tot de mogelijkheden behoort is voor de demo van afgelopen zondag al duidelijk gemaakt en heeft te maken met de enorm lage marges die AVI hanteert (was al niet veel).
Dat klopt. Zou overigens bereid zijn speakers volledig vooraf af te rekenen en alle risico's zelf te dragen.  Punt is: als de speaker kon overtuigen tijdens 2e sessie met de vM had ik de gok willen nemen. Echter het verschil hoe ze reageren op verschillende versterkers is erg groot en met de vM klonken ze gewoon niet goed.  

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 16, 2010, 23:53:11
De speaker is 3 tientjes goedkoper in de UK... Fijn dat je 2 maal bij een dealer gaat luisteren
Tja, als ze konden overtuigen had ik ze direct bij je gekocht. En dan zou ik NOOIT online zijn gaan shoppen! (overigens scheelt het een stuk meer dan een paart tientjes, maar dan nog zou ik gewoon bij jou gekocht hebben)

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 16, 2010, 23:53:11
(en een keer op afgesproken tijdstip plots afbelt als alles klaar staat en ik tijd vrij heb gemaakt; wel wegens autopech - dat kan gebeuren uiteraard...)
Dit vind ik echt heel lullig om er bij te halen. Sorry.

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 16, 2010, 23:53:11
om vervolgens in het buitenland te gaan shoppen om een paar tientjes te winnen. Met alle respect Sander, maar daar sta ik echt van de kijken... :dontgetit:
(mijn excuus als ik wat bot overkom, maar dit soort dingen vind ik gewoon jammer en onbegrijpelijk)
Zo simpel is het dus niet. Als de Jean Marie of Stella direct overtuigd had, had ik die wel gekocht, maar ook daar zijn twijfels (zie review). Ik vind het eigelijk wel een aardige manier om de AVI's een ECHTE kans te geven door ze toch nog thuis uit te kunnen proberen zonder dat jij je spullen hoeft uit te lenen. Bovendien zou ik 2 speakers in de UK bestellen (om uit te proberen!). Dat zegt nog niets over de andere 9 speakers die ik nodig zou hebben als ze goed zouden bevallen!

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 16, 2010, 23:53:11
Als je niet overtuigd bent moet je niet kopen, simpel. Je hebt gehoord hoe goed de speakers op de Neutron 2.1 sub/versterker kunnen klinken, dus de zwakte ligt duidelijk bij de vM (maar vond het zelf zeker niet slecht klinken!).
Het is geen kwestie van zwakte maar het gaat over de match (vM klinkt waanzinnig met andere luidsprekers die ik thuis heb staan).

Als ik ze in UK koop (scheelt echt meer dan een paar tientjes!) kan ik ze waarschijnlijk zonder verlies doorzetten naar marktplaats. Zie het niet als een trucje om een paar tientjes goedkoper uit te zijn, maar een omweg om de speakers toch thuis uit te kunnen proberen zonder dat jij je spullen hoeft uit te lenen.  
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: reMC on February 17, 2010, 00:01:20
Zeker waar. Ik had die oorzaak in mijn hoofd echter al weggestreept onder het mom van: ze zullen toch wel meerdere DVD's hebben getest ;)
Uiteraard!  ;D

Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met de wens van verstaanbaarheid? Of met wat ik gewend ben: bij muziek ben ik misschien gewent aan 'minder' hoog vanwege de Crescendo's?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 16, 2010, 23:59:31
Overigens, bij mij is de akoestiek ook nog niet optimaal. Kale achterwand en glazen schuifpui... Als het bij jullie beter gedempt is zul je qua hoogweergave echt geen problemen tegenkomen.
Ik zal niet zeggen 'extra reden om ze thuis te beluisteren'  ;)

Maar je redenering klopt volgens mij niet: ik vond in de AVI combi met vM te weinig hoog zitten. In een meer gedempte kamer gaat dat eerder de verkeerde dan de goede kant op. De vraag is: hoe doet de AVI het met de Meridian? Geen idee.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

S@m


HTip

Het verschil in beleving van muziek en film kan aan de nagalmtijden van de ruimte liggen. In mijn ruimte heb ik een compromis moeten zoeken, omdat ik zowel stereo als surroundgeluid wil beluisteren. Als ik Toine goed heb begrepen mag voor stereo de nagalmtijd hoger zijn dan voor surround. Ik zit met mijn RT60-meting er precies tussen.

Heb je een grafiek van een nagalmmeting?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

sandervg

Nope, ik heb geen nagalm grafiek (heb geen apparatuur om dat te meten), maar ik weet wel dat de ruimte nu al fors gedempt is en nog meer gedempt wordt (er zijn twee grote wollen kleden onderweg  ;D ). Voor mij verklaart dit nog niet waarom de speakers me wel bevallen bij muziek maar niet bij film, in de zelfde ruimte, beide in een 2 channel opstellen. Ik houd het toch ook op de 'verstaanbaarheid'  die bij film meer van belang is. En misschien zijn 'spraakstemmen'  toch wel anders dan 'zangstemmen' ? En vergeet niet: ik HOOR natuurlijk bij muziek ook wel dat er niet heel veel hoog geproduceert wordt, maar daar stoort het me absoluut niet!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifi | Roderick

Quote from: sandervg on February 17, 2010, 08:06:54
Ik ervaarde toch echt kleuring EN meer hoog bij de subwoofer-versterker. Erg persoonlijk denk ik, hoe je bepaalde zaken ervaart en beschrijft. Het klonk zeker ook meer open.
Dat klopt. Zou overigens bereid zijn speakers volledig vooraf af te rekenen en alle risico's zelf te dragen.  Punt is: als de speaker kon overtuigen tijdens 2e sessie met de vM had ik de gok willen nemen. Echter het verschil hoe ze reageren op verschillende versterkers is erg groot en met de vM klonken ze gewoon niet goed. 
Tja, als ze konden overtuigen had ik ze direct bij je gekocht. En dan zou ik NOOIT online zijn gaan shoppen! (overigens scheelt het een stuk meer dan een paart tientjes, maar dan nog zou ik gewoon bij jou gekocht hebben)
Dit vind ik echt heel lullig om er bij te halen. Sorry.
Zo simpel is het dus niet. Als de Jean Marie of Stella direct overtuigd had, had ik die wel gekocht, maar ook daar zijn twijfels (zie review). Ik vind het eigelijk wel een aardige manier om de AVI's een ECHTE kans te geven door ze toch nog thuis uit te kunnen proberen zonder dat jij je spullen hoeft uit te lenen. Bovendien zou ik 2 speakers in de UK bestellen (om uit te proberen!). Dat zegt nog niets over de andere 9 speakers die ik nodig zou hebben als ze goed zouden bevallen!
Het is geen kwestie van zwakte maar het gaat over de match (vM klinkt waanzinnig met andere luidsprekers die ik thuis heb staan).

Als ik ze in UK koop (scheelt echt meer dan een paar tientjes!) kan ik ze waarschijnlijk zonder verlies doorzetten naar marktplaats. Zie het niet als een trucje om een paar tientjes goedkoper uit te zijn, maar een omweg om de speakers toch thuis uit te kunnen proberen zonder dat jij je spullen hoeft uit te lenen. 

De speakers zijn £399 in de UK, dat is ±460 euro en dan heb je geen NLse garantie en had je ze nooit kunnen beluisteren van tevoren.

Hoe ze het doen op de Meridian is de vraag, maar als ze genoeg vermogen leveren en niet tot nauwelijks vervormen zal de klank niet echt veel anders zijn en zit de oorzaak waarschijnlijk ergens anders.

Als het systeem van de Neutron 2.1 sub/versterker/DAC + N5 speakers wel bevalt (volgens mij wel?) en je deze overweegt voor bijv. op studeerkamer, dan kun je toch de Neutrons zolang als je wilt op Meridians, in de HT, voor lange tijd uitproberen?
Je hoeft toch niet alles in 1 keer te kopen? Dat hebben we ook besproken volgens mij als optie.

sandervg

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 17, 2010, 12:39:10
De speakers zijn £399 in de UK, dat is ±460 euro en dan heb je geen NLse garantie en had je ze nooit kunnen beluisteren van tevoren.
Da's de adviesprijs. Sommige winkels leveren 'm via internet een stuk voordeliger en daarmee wordt het verschil een stuk groter. Daarom denk ik ook dat ik ze voor hetzelfde geld dan op marktplaats weer kan verkopen.

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 17, 2010, 12:39:10
Hoe ze het doen op de Meridian is de vraag, maar als ze genoeg vermogen leveren en niet tot nauwelijks vervormen zal de klank niet echt veel anders zijn en zit de oorzaak waarschijnlijk ergens anders.
Een versterker heeft meer effect op de klank dan je denkt  ;) En dat heeft niet alleen met vermogen en vervorming te maken. Je zou voor de grap m'n Van Medevoort en 47Labs met elkaar moeten vergelijken: beide klasse versterkers, maar uitersten qua karakter.

Quote from: hifi123.nl | Roderick on February 17, 2010, 12:39:10
Als het systeem van de Neutron 2.1 sub/versterker/DAC + N5 speakers wel bevalt (volgens mij wel?) en je deze overweegt voor bijv. op studeerkamer, dan kun je toch de Neutrons zolang als je wilt op Meridians, in de HT, voor lange tijd uitproberen?
Je hoeft toch niet alles in 1 keer te kopen? Dat hebben we ook besproken volgens mij als optie.
Zou een goede optie zijn, ware het niet dat de set in de werkkamer (en de slaapkamer) een vele lagere prioriteit heeft. En er zijn meer opties voor de werkkamer (bv. Jean Marie's en die set is weer goedkoper dan de Neutron 2.1). Ik wil eerst alles aanschaffen voor de HT.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

botsen

Quote from: sandervg on February 17, 2010, 14:41:54
Een versterker heeft meer effect op de klank dan je denkt  ;) En dat heeft niet alleen met vermogen en vervorming te maken. Je zou voor de grap m'n Van Medevoort en 47Labs met elkaar moeten vergelijken: beide klasse versterkers, maar uitersten qua karakter.

Hoe zou je de verschillen tussen deze twee beschrijven dan? Ik dacht dat de 47labs behoorlijk neutraal was, dus welke richting gaat de Van Medevoort dan op?

reMC


sandervg

Tja, Van Medevoort en 47Labs... Laat ik zeggen dat je wel moet bedenken dat je hier praat over een prijsverschil van meer dan een factor 6 en de Van Medevoort is natuurlijk heel wat jaartjes ouder. Maar qua karakter: De Van Medevoort vind ik uitblinken in stabiliteit onder elke belasting, laat veel details horen en heeft heel veel rust. Het is echter geen versterker die veel levendigheid brengt of uitblinkt in dynamiek/snelheid. Het is geen spannende versterker. De 47Labs brengt juist snelheid en dynamiek. Ook de natuurlijkheid is beter, maar het is toch echt die snelheid waar ik voor ben gevallen.

Ik heb bv. nog oude Translator impact 50 luidsprekers. Deze doen het PERFECT met de Van Medevoort, maar combineren niet goed met de 47labs. De box klinkt al spannend genoeg en heeft behoefte aan een versterker die rust brengt en milt is in het hoog. Deze zelfde versterker op de Elipson Futura was weer een drama. Die speaker werd zoooo saai. De 47labs bracht hier pit in het geheel en liet de speaker bloeien! Ik heb de indruk dat de AVI's ook wel een snelle versterker kunnen gebruiken.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

botsen

OK, duidelijk verhaal, dank je voor de beschrijving!
Ik hou erg van dynamiek en levendigheid, vond de WLM Stella bijvoorbeeld ook niet té upfront, dus goed om te horen hoe je de 47labs beschrijft.

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster