Superbit, maar toch niet (MR)

Started by J.A.F._Doorhof, December 29, 2001, 02:48:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Gevonden op AVS.
Een actieve tester heeft wat Bitrates vergeleken (met een PC programma).

En er is wel een leuke uitkomst.
Moulin Rouge - 7.90mbps  
Air Force One - 7.52mbps
Dracula - 7.87mbps
The Fifth Element - 7.39
Johnny Mnemonic - 8.23

Waarbij Moulin Rouge dus GEEN superbit titel is  ;D.
Superbit staat dus niet alleen in het uitbrengen van hoge bitrates.

Wat trouwens nog steeds niet betekend dat hoge bitrates automatisch garant staan voor perfect beeld. The Godfather II bv in de PAL box heeft een zeer hoge bitrate (stabiel rond de 8,3mbps (op mijn Pioneer)), en toch is de beeldkwaliteit niet echt intens goed. Ongeveer vergelijkbaar met de Godfather deel I, voor een oude film zeer zeker niet lelijk. Maar waarom ze deel II op 2 DVD's hebben uitgebracht is mij echt een raadsel (zal wel leuker staan, 5 DVD's ipv 4).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#1
Superbit wil ook niet hogere bitrate zeggen...

Het zijn superbitjes tov de reguliere normale bits...

J.A.F._Doorhof

#2
Toch niet,

Het draait bij de Superbit titels wel degelijk om een maximale bitrate. Zover ik weet wordt er verder niets veranderd, buiten het gebruik van goede transfers dan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

#3
:P volgens mij maakte SIR-Round een grapje  :P

Er wordt trouwens wel meer veranderd dan alleen een hogere bitrate:
Columbia filtert details weg voor de compressie, ter verkoming van compressie-artefacts. Bij de superbits DVDs worden minder details weggefilterd. Dit leidt dus tot DVDs met meer details. Er zijn van de 5th Element mooie plaatjes te vinden die dit laten zien, ik heb daar al eens een link naar geplaatst.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

SiR-ROUND

#4
Je hebt bitjes en superbitjes... Hard staal is m'n favorite...

FF serieus nu(goed geconstateerd FrankL  ;D

Krijg binnenkort de Superbit 5th Element thuis... Maar dat is geen vergelijk denk ik, aangezien de reg 2 gewoon enorme artifacts heeft...


J.A.F._Doorhof

#5
De Details die Columbia wegfiltert is als het goed is vooral goed te zien in de achtergronden van de leeloo jump-scene en op verschillende scenes waar op de achtergrond kleine details te zien zijn.

Deze verschillen zijn inderdaad schokkend.
Het valt bij mij echter samen met een hogere bitrate, want hogere bitrate betekend automatisch minder behoefte aan MPEG maskerings filters. Als je dat echter los ziet heb je helemaal gelijk.

Ik snap best dat er grapjes gemaakt worden ::) ;), maar andere mischien niet, vandaar dat ik toch even een uitleg gaf. Er zijn ook beginners op het forum. Vandaar dat ik de topics probeer zo duidelijk en schoon mogelijk te houden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

#6
Manfred, gooi de R2 versie maar weg. Er is inderdaad een groot verschil met de superbit versie. Typisch een geval van oude slechte Franse R2 bits.

FrankD, je hebt de plaatjes goed onthouden  :)
Mijn reaktie was ook voor de beginners: er zijn nog teveel mensen die denken dat een hoge bitrate een oplossing is voor alle problemen met slechte transfers, maar de oorzaak ligt meestal aan wat anders.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

SiR-ROUND

#7
Gun reg 2 een tweede ronde, weggooien is zonde...

 ;D

Zeg, die bitrate zegt toch helemaal niet zo veel? MPEG 2 compressie fluctueerd naarmate de beelden "ingewikkelder" zijn om te encoderen... Hoe meer detail in het te encoderen plaatje, hoe meer bitjes er nodig zijn...

Het zal meer aan de kwaliteit van de encoder liggen denk ik...

J.A.F._Doorhof

#8
Bitrate zegt inderdaad helemaal niets.
De encoding engine, en de master die gebruikt wordt is vele malen belangrijker dan de bitrate.

Als alle maatschappijen zorg besteden aan hun transfers zoals bv anchor bay dan zouden SB DVD's niet nodig hoeven te zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#9
Hmmm, maar ik weet ook niet hoe alles werkt... DTS heeft meer banbreedte en zit versleuteld in de MPEG stroom toch? Zou dat dan ten koste van het beeld gaan?

"Wet van behoud van Bitjes"

Hmmm, en hoe zit dat met de extra's op een DVD? Mijn eerste ingeving zegt dan dat er minder ruimte op de DVD is voor de film... Hmmm, maar als MPEG gewoon MPEG blijft...?

Hmmm, nog even voor de zekerheid aan een paar x-perts voorgelegd:

MPEG heeft een bepaalde bandbreedte, binnen die bandbreedte kan je de encoder bepaalde vrijheden geven, zodat je op minder bits uitkomt, dus ergens zit er wel een waarheid in...

Kijk je bv naar SBS via satelliet, dan kijk je naar ongv. 5 a 6 Mb/s geloof ik, maar C+ zit qua kwaliteit veel hoger en betaalt dus meer voor die bandbreedte... Dit alles is ook MPEG 2...

Verschillen in kwaliteit komen bv door het "anders" laten interpoleren tussen frames, je kunt nl. frames interpoleren naar voorgaande, komende en nog veel meer, dan kan je ook nog voorspellen en vergelijken of het werkelijke frame daaraan voldoet...
Als je enigzins bovenstaand verhaal kunt volgen, dan besef je wel dat het allemaal voornamelijk met RAW CPU power te maken heeft. Vergelijk het maar met een 3D game... Voor meer FPS, anti-aliasing, bump-mapping, zet de details maar op MAX. als je niet een vette gaming PC hebt zie je wel wat ik bedoel... De hakkelaar...  ;D

Er is onderzoek gedaan door een x-pert hier op m'n werk naar encoding apparatuur en de kwaliteit ervan... Tot nu toe zijn alle hardware encoders asl slechtste uit de testen gekomen... Een PC encoding systeem kan een veel hogere kwaliteit opleveren, mits, jajaja, de engine flink door kan tuffen...

Waarschijnlijk heeft de firma Superbit betere spullen om te encoderen, maar, jaja, dan moet de originele film-video transfer ook van goede kwaliteit zijn...

Hmmm, daarom zijn de digitale tekenfilms ook zo mooi...

A Bugs Life was de eerste DVD die direct van de master getrokken kon worden, het was immers al in het digitale domein gemaakt... En het beeld is dan ook lekkel...

Maar het verhaal wordt te lang...

Tzjuuz...


SiR-ROUND

#10
Eh, nog een kleine toevoeging...

Het lijkt me dus inderdaad een trade-off voor DVD's met heel veel extra's op de filmdisc zelf... Men zal dus gaan schipperen met de bitrates en encoding opties, zodat het allemaal fijn samen op het schijfje gaat passen...

Ik wist wel dat ik iets tegen x-tra's had op filmdiscs(intuitie)...

 ;)

Daarom hebben DTS titels ook vaak geen extra's, wat moet je in ***naam met een DVDROM spelletje als je een film koopt?

J.A.F._Doorhof

#11
In principe is er geen maximale bitstream voor MPEG2, alleen een beperking van de DVD 10MB/sec daarbinnen valt dan ook het audio gedeelte 784kb/sec DTS en 384kb/sec DD. Dus blijft er grofweg 9MB/sec over voor beeld.

Het zijn echt gescheide stromen, het audio zit niet IN de mpeg-2 stroom, het zit wel samen in de VOB (bestand op DVD), maar audio op DVD kan als PCM, DD, DTS of als MPEG worden opgeslagen.

Als je een bestand codeert kun je wel DD toevoegen aan de MPEG stream, maar het is een apart gedeelte.

De encoding engine is inderdaad het allerbelangrijkste. Zeer goede voor thuisgebruik zijn bv Ligos, TMPGenC. Voor de studio wereld worden echter zoals al eerder aangegeven hardwarematige oplossingen gebruikt vaak in samenwerking met paketten als scenarist. Om nu te zeggen dat deze codes slechter zijn lijkt me overtrokken (zou graag dat artikel zien), de PC hardware oplossingen zijn wel redelijk slecht (met als positieve uitschieter de FAST kaarten).

De studio's gebruiken echter HELE andere hardware  ;D.

Ik ben nu zelf bezig met DVD's maken etc. en het is inderdaad zeer intressant om te zien wat er allemaal bij komt kijken voordat je een goed werkend MPEG-2 bestandje hebt dat aan alle eisen voldoet. Vooral het voorgenoemde vooruitrekenen (multipass) etc. is een echte tijd vreter.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"