Paar kleine tips bij het ophangen en afstellen van de projector

Started by J.A.F._Doorhof, August 20, 2009, 10:28:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Het verschilt ben ik bang per persoon.
Ik speel zelf regelmatig games op een VW90 en daarvoor een HD750/990 ik denk dat ik gewoon te traag ben want ook al zou ik 10ms sneller zijn dan nog verlies is :D

Ik heb dus echt nooit last van lag, een echte gamer zal dit tegenspreken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ferry34

Dat zou te meten moeten zijn. Ik wil niet dat t hoger is dan mn pioneer, die overigens nooit op game-mode staat.
Ik sta bij xbox360 battlefield1943 op plaats 5 van de wereld (1 miljoen keer verkocht) en wil dat graag zo houden ;)

Ik kom snel langs Frank, dat is t beste. Heb je de epson5500 in n demoruimte?

Ik zag dat ik de projector ook naast mn deur zou kunnen plaatsen waardoor die verder naar achteren kan. Hij staat dan wel een meter naast t midden.
Is zo'n lensshift daar geschikt voor en verlies je dan geen kwaliteit?
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

J.A.F._Doorhof

Voor demo's is het beste even met Annewiek te mailen op itctd@itccomp.nl die weet perfect wanneer ze er zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Twinspark

Hoi,

Ben opzoek naar een plafond beugel voor een JVC X3, wie o wie weet waar ik moet zijn.

Paul

crackdown

Ik heb hier nog wel een vraag over: als een HDMI 1.4 kabel het logo heeft High Speed with Ethernet voor de lengte van die kabel, dan mag je toch verwachten dat de kabel ook na 3 maanden geen problemen op gaat leveren? Dit certificaat moet toch verdiend worden? zou je een dergelijke kabel dan terug moeten kunnen sturen?

J.A.F._Doorhof

1.4 heeft geen logo.
ALLE kabels die highspeed zijn en boven een bepaalde bandbreedte zitten kunnen overweg met de 1.4 specs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

koosnaampje-audiofiel

Ik wil een epson tw3200 aanschaffen, ik zit alleen met een paar vraagjes.
Ik wil gaan projecteren vanaf een afstand van ongeveer 3.80 m en de beamer zou dan 2.10 m hoog staan.
De bovenkant van mijn projectie scherm zal vanwege het schuine dak op 1.80 hangen.
Kan dit, dat de projector hoger hangt dan het scherm?
Klipsch, Denon.

J.A.F._Doorhof

Geen probleem, via de lens shift kun je dit corrigeren.
Wil je het exact weten, dan staat er op de Epson site een calculator.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

koosnaampje-audiofiel

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 15, 2011, 07:03:47
Wil je het exact weten, dan staat er op de Epson site een calculator.
Oke dank je voor het antwoord, alleen met de calculator is mij niet helemaal duidelijk hoe hoog de beamer staat....maar dat zou aan mij kunnen liggen.
Klipsch, Denon.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

koosnaampje-audiofiel

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 15, 2011, 10:47:42
Als het goed is staat de lensshift erbij vermeld.

Ik heb de maten op gegeven, daarna lensshift geselecteerd, dan krijg ik een blauwe achthoek te zien, betekend dat het projectie vlak, in die gehele blauwe achthoek geschoven kan worden, om het maar even zo te zeggen.

Ik ben echt een Noob als het om projectie gaat.
Klipsch, Denon.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


The Luggage

Hallo,

Ik heb een vraag over de plaatsing van mijn JVC RS1/HD1.

Ik kijk momenteel nog op een Beamax spanscherm van ongeveer 185 cm breed. De projector staat op een kleine 4 meter van het scherm. Wij gaan echter binnenkort verhuizen naar een huurwoning. Ophangen van de projector aan het plafond is daar niet mogelijk.

Wegens de indeling en de lange vorm van de woonkamer zou het veruit het makkelijks zijn om het scherm aan de ene zijde te hangen en de projector aan de andere zijde tegen de muur te zetten (zodat ik hem niet ergens in het midden van de kamer moet zetten). Ik zit dan echter met een afstand van ongeveer 6,5 meter tussen scherm en projector.

Uit deze tabel blijkt dat mijn scherm dan te klein is : http://www.jvc.nl/site/nl/dla-hd1/distance.html

Als ik de cijfers juist interpreteer, zou ik minstens naar een scherm van 2,5 meter breed moeten overschakelen.

Dat is op zich natuurlijk een interessant excuus om een groter scherm aan te schaffen :) maar dat kost ook weer heel wat.

Voordat ik eventueel op zoek ga naar een ander scherm, zou ik willen weten of een scherm van 2,5 meter breed niet wat te groot is voor een HD1. Zit ik met zo'n scherm en een projectieafstand van 6,50 meter bovendien niet te dicht bij het uiteinde van het zoombereik?

Het gaat om een woonkamer die redelijk maar niet volledig te verduisteren is, met witte muren en een wit plafond (niet ideaal, ik weet het, maar noch vriendin noch de huisbaas ziet een zwarte woonkamer zitten :)).

Alvast bedankt. 

J.A.F._Doorhof

Weet je zeker dat je niets mag ophangen ?
Ik ken legio huurwoningen waar gewoon een projector hangt namelijk, je de gaten altijd dichtmaken.

Anders zou een houten constructie een optie zijn via de muren en een plafond balk ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

The Luggage

Ik zal het specifiek navragen en bekijken wat de alternatieven zijn.

Gewoon ter info om de verschillende mogelijkheden te kunnen beoordelen : is de optie HD1 op 6,5m van een 2,5 meter breed scherm doenbaar of is dat hoe dan ook duidelijk minder goed dan een plaatsing aan het plafond?


J.A.F._Doorhof

Ik zou toch het plafond prefereren, maar 2.50 kan goed voor een scherm.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


hellboy

ik heb op dit moment m'n epson tw700 op een plank aan de muur staan.
en zit te kijken naar een epson tw5900 (of tw6000) nu hebben deze types geen lensshift dus moet ik ze "perfect" gaan plaatsen (ben ik bang)
wat is nu wijsheid in deze moet de lens aan de onderkant van het scherm staan gericht of bovenkant?
ik heb in principe alle ruimte om een plank aan de muur te schroeven zit alleen wel met het feit dat mijn bank ook aan die muurkant staat (dus het liefst niet te laag)

MickeyMan

Ik heb sinds kort een Epson 9000 (bij Annewiek gekocht). Ik kan hem nog op de minimale of maximale afstand van het scherm hangen (waarbij het zoombereik het scerm kan vullen).

Mijn vraag: kun je de projector nu het beste zo ver mogelijk van je scherm af hangen of juist zo dichtbij mogelijk? En waarom?

En maakt het iets uit voor de lichtopbrengst op het scherm?
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

J.A.F._Doorhof

Ik geef altijd als advies op ongeveer 70% van de maximale afstand, op die manier maximaliseer je vaak contrast en scherpte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MickeyMan

Hey Frank,

Dankjewel voor je antwoord. Ben er toch niet helemaal uit. In theorie kan ik mijn projector tussen de 3,3m en 7,2m ophangen volgens
http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW9000-projection-calculator-pro.htm?add=6682

Uitgaande van jouw antwoord, zou de beste afstand dan ongeveer 7,2 * 70% = 5,04m zijn. (tenzij je 70% tussen de minimum en maximum afstand bedoelt, dan wordt het 3,3 + ((7,2 - 3,3) * 70%) = 6,03m.

Vraag 1: welke van de twee bedoel je?

Als ik op diezelfde projection calculator kijk, dan zie ik dat de lichtopbrengst hoger is naarmate de projector dichterbij hangt. Dit loopt van 30 nits op de maximale afstand tot 72 nits op de minimale. Ik ga er van uit dat ze hier niet eens de eco-mode bedoelen.
Ik zit in een volledig verduisterde kamer, maar voor mijn gevoel geeft de projector in de gecalibreerde modus weinig licht (ik heb mijn scherm nog niet, maar die heeft een lage gain (0,7)).

Vraag 2: Is het dan niet verstandiger om de projector toch dichterbij te hangen?
Vraag 3: Wat is een goede lichtopbrengst? Is dat puur een gevoel? Of kun je me helpen om dit te quantificeren?

Alvast bedankt,

Michael.
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

J.A.F._Doorhof

70% van maximale afstand.
Dichterbij kan, dan heb je iets meer lightoutput maar iets minder hoek scherpte vaak.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

tjobbie

maakt het uit in beeldkwaliteit of vervorming of je maximale horizontale lensshift moet gebruiken?
Heb echt een rotkamer voor intergratie.
Het is zelfs zo dat de opgegeven maximale lensshift het net niet gaat redden en moet de pj een tikkie schuin gaan zetten :-\
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

J.A.F._Doorhof

Heb je geen mogelijkheid om een wat langere beugel te gebruiken voor het plafond bv ?
Of gaat het ergens anders mis ?
Scheef zetten moet je echt niet doen, maximale lensshift ga je wel zien in het beeld, meestal kun je tot 75% straffeloos gebruiken, daarboven word het wel zichtbaar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"