Paar kleine tips bij het ophangen en afstellen van de projector

Started by J.A.F._Doorhof, August 20, 2009, 10:28:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Tada groene of witte pixels en ruis bij 1080P60.
Of na een paar maanden.

Vergeet niet dat wij HEEL veel projectoren en opstellingen zien en bijna van iedereen horen dat HDMI kabels van een goedkope kwaliteit nagenoeg allemaal problemen hebben met 1080P50/60 of zelfs 1080P24

Dit varieert van groene/witte ruis in de schaduw gebieden tot uitvallen van beeld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Lekker topic Frank!
Heel simpel maar super effectief, hier hebben de meeste mensen wat aan.
Zeker als het gaat om beginnede HT liefhebbers. Top topic!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Marvin....

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 12, 2009, 08:50:39
Tada groene of witte pixels en ruis bij 1080P60.
Of na een paar maanden.

Vergeet niet dat wij HEEL veel projectoren en opstellingen zien en bijna van iedereen horen dat HDMI kabels van een goedkope kwaliteit nagenoeg allemaal problemen hebben met 1080P50/60 of zelfs 1080P24

Dit varieert van groene/witte ruis in de schaduw gebieden tot uitvallen van beeld.

een kabel moet aan een aantal eisen voldoen, -en dat hoeft geen 400 euro te kosten.

J.A.F._Doorhof

De meeste kabels die voor HDMI op 10-15 mtr verkopen liggen tussen de 250-400,00.

Als jij denkt dat het anders is mag dit, maar ik praat uit een redelijke ervaring.
En geloof me dat er een punt komt dat de 50,00 kabel er mee stopt of problemen gaat geven en als je hem helemaal weggewerkt hebt heb je een probleem.

We leveren trouwens ook van bv Geffen veel goedkopere kabels, dus het is niet zo dat we het niet KUNNEN verkopen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marvin....

ik ben miscschien te nuchter of ik ben blind, maar er is niets mis met het beeld wat deze kabel transporteerd.
als dit wél zo was dan had ik dat ook gezegt, ik ben niet zo moeilijk een andere mening aan te praten als ik het met je eens ben.
deze kabel doet het nu al een jaar, zonder enige verandering.
ik zal hier laten weten wanneer de kabel aan het vergaan is, een andere reden voor andere prestaties kan ik niet bedenken.
ik wilde dit punt zelf helemaal niet aanhalen, het is immers een nette en nuttige beschrijving.

maar het punt van Jimmy Conway vond ik wel heel erg bij mijn gedachte liggen, daar wilde ik wel even op inhaken.

verkoop je ook netwerk kabels van 25euro per meter?



(spalvaut)

J.A.F._Doorhof

Netwerk heeft een foutcorrectie dus is niet te vergelijken.

Maar goed stuur je 1080P50/60 er door heen ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marvin....

jawel, 1080P 24hz 50hz 60hz.

via de Xbox360 met een spelletje, én met een HDX-1000 kijkend naar een remuxed bluray.
ook HD-tv, maar dat is niet zo'n hoge resolutie. die staat hier op 720p 50hz (geloof ik).

i

J.A.F._Doorhof

#32
laten we het dan zo zeggen, je hebt toevallig een goede kabel te pakken.
Maar nogmaals dat is in 90% van de gevallen niet zo op dat soort lengtes.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marvin....


Jimmy Conway

Zijn die zgn. hdmi (cat5) extenders niet een goedkopere oplossing?

J.A.F._Doorhof

Zeer zeker, maar als je dat bij elkaar optelt kun je net zo goed een goede kabel kopen vrees ik.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dracoplasm

Beste,

Ik ben mij aan het orienteren op een tweedehands beamer voor in het nieuwe huis. Mijn oog is gevallen op resp. Epson TW620 en een Panasonic PT-AE900E. Eén van deze zou dan gecombineerd wordenmet het scherm dat JeKa te koop heeft http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=90613.0. Mijn vraag is bij deze: op wat voor afstand kan de projector max. gehangen worden icm dit 76" scherm? Voor mij zou een afstand tussen de 5,5 en 6,5 meter ideaal zijn.
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

J.A.F._Doorhof

Hi,
Op de website van de leverancier zou als het goed is een calculator moeten staan die het voor je uitrekent.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dracoplasm

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 18, 2009, 16:02:38
Hi,
Op de website van de leverancier zou als het goed is een calculator moeten staan die het voor je uitrekent.


Helaas hebben geen van beiden dit. Maar is er geen 'standaard' rekenmethode oid?
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Crissis

Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

J.A.F._Doorhof

Epson heeft de calculator zeer zeker online staan, bij software downloads.
Er is geen standaard rekenmethode vandaar dat die calculators er zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stone

ik heb een vraag die hier waarschijnlijk erg goed op aansluit, vandaar dat ik hem hier stel en niet in een aparte topic.

ik heb nu ruim een jaar een Infocus X10 aan het plafond hangen en een spanscherm aan de wand. iets waar ik uiteraard geweldig van geniet.

Maar ik heb een vervorming aan de linker kant van het scherm. het valt tijdens het kijken van een film zelden op. Enkel als er een horizontaal verschuivende shot wordt getoond, dan is het alsof er in de buitenste 20 a 30 CM van het scherm (2mtr breed) dingen worden opgerekt. Hoe dichter het tot de rand zit hoe groter de oprekking. (denk aan een schouder die ineens 5 cm breder wordt) Het is het soort shot dat enkel een of twee keer in een film wordt gebruikt waarin het opvalt. op dat moment wel zeer storend maar zeldzaam genoeg dat ik het nooit veel meer aan heb gedaan dan een paar niets opleveren de google raadplegingen. Maar met de loting van de WK vorige week, ben ik aantal keer gevraag of de wedstrijden bij mijn te bezichtigen zijn, en voetbalwedstrijden zitten vol met horizontale verschuivende beelden.

Ik heb de beamer prachtig recht en gecenterd op het doek gemonteerd. helaas zit de lens niet in de center van de beamer en die staat dus waarschijnlijk niet perfect op het scherm. (volgens mijn berekening 1,5 to 2 graden uit het lood) iets wat niet duidelijk in de handleiding staat of de lens of de beamer gecentreerd moet zijn met het scherm. dit zou uiteraard het uitrekken kunnen verklaren. Maar de lens zit uit het center naar de linker kant. Wat dus zou moeten resulteren in een ingedrukt beeld aan de linker kant en opgerekt aan de rechter kant. dit is ook te zien in het beeld dat aan de linker kant iets in gedrukt is in de linker bovenkant welke ik heb opgelost met een keystone van 54 (50 is uit).

Heeft iemand een idee waar dit door veroorzaakt wordt? en/of hoe dit kan worden opgelost?
Life does not stop and start at your convenience, you miserable...

J.A.F._Doorhof

Hang hem alsnog recht ervoor zodat de keystone op 50 kan en ik denk dat je er dan vanaf bent, kun je testen door het beeld kleiner te maken en de projector te verdraaien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

drunkfux

Heb je ook tips mbt de gain en kleur van het doek? (grijs/wit)

J.A.F._Doorhof

Verschilt per projector.
En per grote van het scherm, en de omgeving.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Alex1980

Ik heb een TW5000 in bestelling staan. Nu wil ik er ook graag een scherm bij. Het wordt een 2 meter of 220 m. Het liefst de 2.20, maar dat betekend dat de projector nagenoeg maximaal moet zoomen. Maw de pj hangt redelijk dichtbij. Gaat een 2.20 scherm (effectief 2.10) kwaliteitsverlies geven?
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

J.A.F._Doorhof

Tussen 2.10 en 2.00 zie je nagenoeg geen verschil, de 2.00 geeft natuurlijk iets meer lichtoutput maar beide zijn goed voor de TW5000.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Alex1980

Oke bedankt, die 2 meter is effectief 1.90m. Ik vroeg mij alleen af of de projector beter zou presteren als de zoom fuctie halverwege staat. Dus de pj niet te ver en niet te dicht bij het scherm, maar ik begrijp dat dat ok niks uitmaakt. Dan ben ik er snel uit...
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan.
Projector verder weg betekend minder lightoutput maar vaak iets meer contrast.
Projector dichter bij betekend meer lightoutput maar vaak ook minder scherpte in de randen (bij extreme plaatsing en veel lensshift).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

tijse400

uitrekken van het beeld aan de zijkanten is toch eigenlijk een soort "functie" waarmee je bijvoorbeeld 4:3 beeld op een 16:9 scherm kunt tonen.
volgens mij heet dat "anamorphic"
men kiest er dan voor het beeld aan de uiteinden meer te laten rekken dan in de midden, zodat het beeld in de midden wel de normale verhoudingen heeft, en aan de zijkanten dus vervormt..

als de lens niet recht voor het beeld hengt heb je eigenlijk horizontale keystone volgens mij, en dat is lineair. dus niet alleen aan de linker of rechter rand.

je moet volgens mij altijd je lens centreren, en niet het apparaat. de lenzen zitten immer ook recht in het apparaat, en niet schuin.

je kunt ook niet de beamer centreren om een goed beeld te krijgen. immers bij inzoomen of uitzoomen zou iimmer het center van het beeld ook verschuiven. (immers, de lens zou anders onder een hoek op de muur schijnen, en als de afstand tussen muur en beamer varieert varieert ook de plek waar het centrum van het beeld terecht zou komen.
zoomen tot de max kan ook vervorming opleveren, omdat je dan de randen van dlens gaat gebruiken, waar de afwijkingen groter zijn en dus meer opvallen.

bij lensshiftzit je ook aan de grnezen van delenzen gebonden, waardoor de lensshift in horizontale richting meestal kleiner is dan in vertikale richting. het beeld moet binnen een cirkel liggen die binnen de acceptabele centrum van de lens blijft.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!