Paar kleine tips bij het ophangen en afstellen van de projector

Started by J.A.F._Doorhof, August 20, 2009, 10:28:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tjobbie

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 14, 2013, 22:59:47
Heb je geen mogelijkheid om een wat langere beugel te gebruiken voor het plafond bv ?
Of gaat het ergens anders mis ?
Scheef zetten moet je echt niet doen, maximale lensshift ga je wel zien in het beeld, meestal kun je tot 75% straffeloos gebruiken, daarboven word het wel zichtbaar.

ik heb echt een alles behalve optimale woonkamer. :-\
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

tjobbie

er bestaan toevallig ook geen ultrashort throw lenzen voor de sony of tw9200?
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

J.A.F._Doorhof

Niet officieel. Misschien third party maar ik kan me niet indenken dat zoiets er goed uitziet.

Niet ideale woonkamers zijn ook oplossingen voor. Mail ons even een selectie foto's en/of tekening toe met maten dan kijken we voor een oplossing. Zou gek zijn als we niets hebben. We hebben vaker iets "onmogelijks" opgelost ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

tjobbie

Ik dacht al zoiets verwacht.
Ik zit al diep na te denken en heb wel wat alternatieven maar zit met de alles bepalende WAF te kijken en moet nog goedkeuring krijgen wat lastig gaat worden. Hahaha
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

Roest

Hoi Allen!
Vrijdag as krijg ik mijn allereerste projector; een gekalibreerde TW-7200.

Omdat ik de projector zowel op kantoor(aan huis) wil gebruiken als voor thuis (films&games), wil ik de positionering van de PJ iets toegankelijker hebben. Nu zie ik op het forum vooral mensen die de beamer aan het plafond hebben hangen, zoals ik begrijp de beste optie.

Maar wat zijn de degelijke andere oplossingen? en waar moet ik op letten?
Zoals ik het begreep heeft de TW-7200 een aardige lens shift.

Ik zat zelf te denken aan een soort kastje op wieltjes met een in hoogte af te stellen bovenplaat.

J.A.F._Doorhof

Beste is het plafond inderdaad, de afstelling luistert best wel precies als je geen vervormingen wil zien.
Daarnaast kun je vanaf een kastje projecteren natuurlijk maar realiseer je dan wel dat je steeds moet afstellen als je film gaat kijken.
Op het plafond loopt niemand :D

Verder heb je best veel speling met de lens shift.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pallenmans

he meede beamer eigenaars ik ben in bezit van de mitsubishi HC4000

heb  hier een paar vraagjes over : wie kan mij helpen aan calibration settings

en wat is de beste manier om deze te plaatsen  dit omdat de HC4000 beperkte lens shift heeft

zat zelf te denken om de beamer in het hart van mn scherm te plaatsen 
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

J.A.F._Doorhof

Aan de bovenkant van het scherm in het midden is vaak het best.
Calibratie settings kun je ophalen in Emmeloord :D
Zonder gekheid, er is geen standaard, het is allemaal maatwerk, sorry.
Je kan niet zomaar settings overzetten van een andere unit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pallenmans

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  8, 2014, 17:53:49
Aan de bovenkant van het scherm in het midden is vaak het best.
Calibratie settings kun je ophalen in Emmeloord :D
Zonder gekheid, er is geen standaard, het is allemaal maatwerk, sorry.
Je kan niet zomaar settings overzetten van een andere unit.

bedankt voor deze info ...
nu maar kijken welke mogelijkheden  ik heb voor deze opties  :threadclosed:
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

chandler

Bij mijn nieuwe Sony HW40es is voornamelijk de onderkant als het ware hol. Dus rechts en link meer naar beneden en midden onder is 1 cm nar boven als je een rechte lijk zou denken.

Is dit ook echt het niet haaks hangen?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chandler

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 12, 2014, 22:58:43
Inderdaad.

Kan het ook nog te maken hebben dat die 4,70 meter van de muur af hangt?
Want ik heb zitten draaien alle kanten op, maar de onderkant lijkt een boog in Plaats van een rechte lijn.

J.A.F._Doorhof

In principe niet, maar op die afstand word elke afwijking enorm opgeblazen, kun je het laten zien met een foto ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chandler

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 14, 2014, 13:49:16
In principe niet, maar op die afstand word elke afwijking enorm opgeblazen, kun je het laten zien met een foto ?

Jazeker:









Vooral de onderkant heeft een afwijking. Boven en midden is zo goed als recht. Goed genoeg in elk geval. Onderkant is herkenbaar gebogen als het ware.
Heb alle kanten opgedraaid, maar lijk het niet recht te kunnen krijgen. Wat zie ik over het hoofd?

J.A.F._Doorhof

Het kan een lichte afwijking in de lens zijn, gezien de afwijking zou ik me er geen zorgen over maken, op die grote is het niet zo dat het in een film zal opvallen.
Als je verder echt alles recht hebt staan kan het een lens afwijking zijn dus.

Wat je nog wel kan proberen is of het minder word als je met de lens shift verplaatst.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chandler

Jammer, had gehoopt dat ik iets verkeerd deed. Als je echt in de film zit merk je het niet echt, maar als je naar het gehele beeld kijkt valt het wel op.
Is zoiets met calibratie niet aan te passen? Net als een computerscherm die je op diverse punten kun aanpassen?

J.A.F._Doorhof

Nee, dat is met een calibratie niet aan te passen :D
Het is echt een "afbuiging"

Kijk even wat er met de lensshift gebeurt aub.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chandler

Zojuist getest. Als ik naar rechts ga wordt links beter. Als ik naar links ga wordt rechts ietsje beter.

Maar vooral als ik omhoog ga, dus als ik met de onderkant van het beeld rond midden van mijn muur zit, is onderkant bijna recht. Boven kan ik dan niet nameten, want die zit dan op het plafond :D

Wat betekent dit? :eh:

J.A.F._Doorhof

Dat je de projector iets verder weg kan hangen en dan heb je er minder last van. Je ziet de lens vervorming.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chandler

Ik zit al op 10cm na aan mijn muur helaas. Dit is geen defect toch dat met de garantie opgelost kan worden eventueel?
Lager hangen zou dus ook een optie kunnen zijn als ik je goed begrijp. De vraag is dan alleen hoeveel lager...

J.A.F._Doorhof

#120
Dit is een afwijking die zeker geen garantie is, als ik kijk hoe breed je kijkt en de afwijking zelf dan is dat inherent aan de lens vervorming en dat is een optisch geval dus zal bij elke unit hetzelfde zijn, hoewel kleine dingen kunnen wisselen.

Ik zou zeggen geniet gewoon van je projector, als je alles gaat nameten met laser waterpassen, microscopen en multimeters zul je altijd wat vinden dat net niet recht is, of net niet scherp, maar als je op de bank zit en film kijkt weet ik zeker dat alles er "perfect" uitziet.

Projecteer je trouwens op de muur of op een scherm ?
Als je op de muur projecteert kan ik me al helemaal niet indenken dat je je er echt druk om maakt aangezien je dan geen zwarte randen ziet. Op een scherm zou ik zeggen zoom 4-5 pixels uit en dan valt alles perfect op elkaar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chandler

Bedankt voor je heldere en geruststellende antwoorden!  :slapping:
Ik projecteer inderdaad op een muur. Dat scheelt gelukkig wel.

J.A.F._Doorhof

Ik zou eerst zorgen dat je een naar een scherm gaat kijken, dat scheelt enorm veel :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chandler

Af en toe zit ik wel eens onder de beamer en vraag mij wel eens af of die wel stevig genoeg hangt en niet naar beneden gaat donderen :)
Onder de Sony HW40ES zitten maar 3 kleine gaatjes. Het zal natuurlijk wel, maar is dit echt stevig genoeg?
Kan ik het nog steviger of zekerder bevestigen?
Heb de Audipack QFIX-0100, dus het is allemaal wel goed spul. En op het plafond is die echt goed verankerd. Ik maak me alleen zorgen over die 3 kleine bevestingen onder de beamer...

Melbury

QuoteAf en toe zit ik wel eens onder de beamer en vraag mij wel eens af of die wel stevig genoeg hangt en niet naar beneden gaat donderen 

Ja, dat herken ik :)
Maak je een stevige bevestiging voor de beugel aan het plafond, waar ik met mijn 100 kilo makkelijk aan kan gaan hangen, wordt de pj met mini schroefjes aan de beugel bevestigd.
Ik dacht direct aan 'de zwakste schakel'
Maar het gaat al 3 pj's lang goed.  ;D