"Source Direct" met subwoofer?

Started by clicquot, August 19, 2009, 17:49:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Hi Folks,

ik weet niet goed in welke sectie deze vraag te stellen...vandaar post ik het hier maar.

Ik heb afgelopen dagen zitten testen met de akoustiek in de woonkamer en heb nu mijn ideale "sweetspot" ontdekt. Ik heb een AV met daaraan 2 eindversterkers: gebruik ik voor zowel muziek als film dus. De beste stereosound krijg ik als ik de AV op "direct" zet... dus niet op stereo of 6 channel stereo... nu bij direct, wordt er geen sub gebruikt. Bij al de rest wel. BUT, het laag klint veel strakker, dieper bij muziek dus op die direct. Nu is mijn vraag, hoe kan ik toch mijn sub laten werken (zonder dat ik een aparte voorversterker koop met uitgang voor sub). Er werd mij gezegd een subcrossover tussen de av en eindversterker te zetten. Dus: in de av de sub uitschakelen, de fronts op large zetten, die pre-out van de fronts dan op de subcrossover en van daaruit naar de eindversterker en sub.

Het enige wat ik zou willen weten: bekom ik hetzelfde effect dan voor het laag met die crossover in films ahv die subcrossover???
dank voor de bedenkingen :-)

WickedGame

Wat voor subwoofer hanteer je? Zit hier een High Input en een Low Input op?

clicquot

#2
is nu nog een svs pb12-plus

- Digital BASH (Indigo) 525 watts continuous
- Phase Control (0-180 degrees continuously variable)
- Tune Settings (20, 16, 12 Hz – each with optimized EQ and high pass filter)
- Single band PEQ (frequency, Q, attenuation; premium finishes only)
- Clipping, thermal, and overload protection limiters
- On/Auto (2-way toggle, red/green indicator light)
- Gain/Volume control
- Low Pass Filter with defeat switch (40 Hz -120 Hz, continuously variable, 2nd order)
- Low Level L/R RCA inputs and outputs
- High level L/R inputs and outputs (fixed 100 Hz 1st order high pass filter)
- Power switch (2-way rocker) with replaceable fuse
- Detachable Heavy Duty Power Cord (3 prong)

ga ik mogelijk veranderen naar zo'n cylinder van svs maar die inputs blijven 't zelfde geloof ik wel. Je denkt eraan van de pre outs fronts op de av naar de sub en dan terug naar eindversterker ofzo??



Rob G

Ik vraag me af of je op deze manier de sound van de source-direct niet teveel aantast. Je schakelt nu een extra bass-managment in (de subcrossover), terwijl je dit in de receiver juist uit wilt schakelen (in de source-direct modus) omdat deze het geluid negatief beinvloed. maar goed, proberen is natuurlijk weten.

Wat je anders kunt doen is de sub high-level aansluiten en alleen laten aanvullen onder het bereik van de speakers (pak hem beet tot 50 hz), met alle instelmogelijkheden op de sub moet dit mooi kunnen aansluiten op de fronts.

clicquot

Misschien even verduidelijken:

Mijn fronts gaan van 35hz tot 20KHz, bepaalde muziek (filmmuziek) gaat zéér laag... ik denk dat dit een invloed heeft op de speakers, dus wil ik ze "ontlasten" door het laag naar de sub te sturen... maar dat kan ik niet als ik de "direct" mode gebruik op de av... dus het enige wat ik zie is OF een pre-amp voor te zetten OF een crossover? Nu zag ik dat die sub een crossover heeft, maar de manual is heel onduidelijk over hoe ik die moet gebruiken, laat staan da manier waarop ik de av dan aansluiten moet...

clicquot

Ik heb alvast een re van Lsound gekregen:

Quote from: Lsound Sales
There are two ways of using it. Either you use the low level inputs (Pre out L+R from your receiver, to L+R on the PN12). You then enable the crossover in the PN12, and dial it in to where your front speakers start rolling off naturally.

The other way is using high-level. Hook the high-level inputs on your PN12 up to your receivers front speaker outlets using speaker wire, and connect the speakers to the high-level outputs on the PN12. With this solution your speakers will be crossed over at 80Hz.

The only downfall with both those solutions is that many receivers, when Sub is sat to 'none', will limit the dynamics of the LFE signal to protect the loudspeakers from being overdriven. My advice is to give it a try, it will be pretty easy to hear the difference if your receiver limits the LFE output.

Die tweede stap is duidelijk, maar die eerste optie ga ik van de pre outs naar de low level inputs in de sub...en dan??? van de sub naar?? eindeversterker via die outs van de sub, klopt dat??

En wat houdt dit precies in "limits the LFE output"?

Rob G

Optie 1 staat zo niet beschreven, hoe de speakers aangesloten zijn wordt heir niet genoemd. We gaan ze uit van het gebruik van de natural roll-off van de fronts, en wordt er voor de fronts dus geen cross-over gebruikt. Wat jij noemt kan misschien wel, maar je zal even moeten opzoeken / vragen of de low-level-out gefilterd is op de crossover-frequentie

QuoteEn wat houdt dit precies in "limits the LFE output"?
Staat volgens mij duidelijk omschreven:
Quotemany receivers, when Sub is sat to 'none', will limit the dynamics of the LFE signal to protect the loudspeakers from being overdriven

Wat ik eerder bedoelde was dat je zelf ervaart dat het geluid in source direct het beste klinkt. Dit is de modus waarin de receiver zo min mogelijk 'rommelt' aan het ingangsignaal. Wat jij nu wilt doen is alsnog rommelen aan het ingansignaal voordat het bij de speakers terecht komt, daarmee kan het zo zijn dat dit (net als de stereo-modus) het geluid negatief beinvloedt.

clicquot

Rommelen? Dat zou normaal toch "beter" moeten zijn, als je uit de "goede" signaal het hele laag haalt en dat laat overnemen door de sub indien nodig? Ik bedoel maar, stereo in combinatie met een sub zou een ietsie pietse kers op de taart moeten geven in het laag... kan het niet goed verwoorden vrees ik... maar dat is wat ik wil testen.

Ok zal dat eens navragen, bedankt voor de tips!