Op Filmmuziek ontdekking...

Started by clicquot, August 19, 2009, 17:24:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Bij deze loods ik jullie door een aantal werkjes uit mijn favoriete muziekgenre: filmmuziek. Ik denk dan eerder aan de instrumentale, symfonische werken die een film body geven(score), dan aan een compilatie van een aantal tracks die "snel" bijeengesprokkeld werden (soundtrack). "The Score" maakt de film, het is veelal de kers op de taart: meestal geen goeie film zonder goeie score (en omgekeerd??).
Ik start met een lijstje van favoriete filmcomponisten. Bij elke componist kan je wat fragmenten beluisteren. Dit is echter geen top 10. Het lijkt mij moeilijk een rangschikking te maken..voor mij staan deze allemaal op een en dezelfde lijn.

1.Hans Zimmer[/u]



Als je de films The Da Vinci Code, The Rock, Gladiator, Pirates of the Caribbean, Pearl Harbor, The Last Samurai, The Dark Knight etc gezien hebt, dan heb je z'n muziek gehoord! Als Duits componist betekende Rain Man de start van zijn prof carriere.
Mr Zimmer houdt ervan hier en daar wat moderne muziekinstrumenten te integreren in zijn symfonische bezettingen, ook de Japanse Taiko Drums komen regelmatig terug in zijn werken met als gevolg dat er echt wel veel power (diepe sound) achter zijn nummers zit.
Hij was ooit te gast op het Internationaal Filmfestival van Gent, alwaar hij een concertje gaf...jammer genoeg heb ik dit moeten missen!

Klik hier voor fragmenten uit:[/u]

The Last Samurai - The Way of the Sword
Pirates of the Caribbean - Davy Jones
Pearl Harbor - Tennessee
Gladiator - Sorrow



2.Steve Jablonsky[/u]



Een pupil van de eerder genoemde Hans Zimmer en dat hoor je duidelijk aan de muzikale invloeden van zijn leermeester. Steve hield zich voornamelijk bezig met het componeren van muziek voor videogames. Ons aller Command and Conquer (zaaaalige game!) rockt van de goeie tunes!
Een eerste zetje kwam er met de film "The Island", van actiedirector Michael Bay met in de hoodrollen Ewan McGregor en "fietfieuw" Scarlett Johansson.
Bijna twee jaar terug was de schot in de roos de score van "The Transformers" (opgelet, er is een soundtrack ook, deze cd release kreeg eigelijk meer aandacht dankzij "What I've done", van Linkin Park -> SUPERNUMMER BTW!!). Er is ook heel wat te doen geweest omwille van het feit dat Jabslonsky de sound van de originele Transformer(teken)film over een totaal andere boeg gooide... met succes bleek achteraf, hij mocht tekenen voor deel 2! Detail, Linkin Park is terug van de partij voor de tweede Transformer film en wordt daar bijgestaan door niet minder dan Mr Hans Zimmer zelf!
Iedereen kent onrechtstreeks de muziek van deze 2 componisten: tegenwoordig wordt er op elke zender wel gebruik van gemaakt in een of ander reality- of amusementsprogramma!

Klik hier voor fragmenten uit:[/u]

Transformers - Arrival to Earth
The Island - My Name is Lincoln



3.John Williams[/u]



What can I say? The godfather van de filmmuziek?! Iedereen kent Mr Williams uit movieland, hij speelde een heel belangrijke rol in de geschiedenis van de filmmuziek. Als pianist ging hij destijds bijverdienen in jazzclubs, eens hij een contract onder de arm had met een van de grootste filmstudios uit hollywood concentreede hij zich op het componeren. De samenwerking met Steven Spielberg bracht'm geen windeieren, Jaws kwam uit de bus (Tada...Tada...Tatataratatara pararaaa!) en via Steven werd hij nog eens de ruimte ingekatapulteerd toen die hem in contact bracht met George Lucas... the score van Star Wars was een feit.
De ene monsterhit na de andere kwam van zijn hand; Superman,Jurassic Park, Hook, Indiana Jones, ET, Schindler's list, Memoires of a Geisha, Harry Potter en noem maar op!
Williams verschijnt ten tonele op vele cd's, vele orkesten spelen zijn muziek. Als je een of andere opname zoekt, check je wel best de originele releases van zijn werken of die op Telarc label, waar de Cininatti Pops Orchestra olv Erich Kunzel ze evenwaardig brengt.

Klik hier voor fragmenten uit:[/u]

Hook - The Ultimate Battle
Memoires of a Gheisha - Sayuri's Theme
Harry Potter - Hedwig's Theme
Star Wars, Phantom Menace - Dual of the Fates



4.Howard Shore[/u]



Deze Amerikaan/Canadees komt bovenaan mijn lijstje te staan dankzij zijn mega orchestrale werk voor de "Lord of The Rings Trilogy". Vriend van Danny Elfman, componist vooral bekend van sprookjesachtige films zoals daar zijn: Beetlejuce, Edward Scissorhands (de filmtracks gebruikt in het TV-een programma "Fata Morgana"), Spiderman etc.
Eerlijk gezegd, dit had ik niet verwacht van Shore. Voordien hier en daar wat werkjes opgepikt a la The Silence of the Lambs en The Frighteners (remember deze? Lekker ghost movie met Back to the Future, Michael J Fox...btw ook van Peter Jackson die LOTR maakte!)... maar deze immense score is wel om de vingers bij af te likken! De complete recordings van deze trilogie moeten in de cdkast staan van elke filmuziekliefhebber: gemiddeld 4 cd's/deel van sublieme muziek EN een audio dvd is superkwaliteit voor de audiofielen onder ons, goed voor uren luisterplezier. Kopen die handel!

Klik hier voor fragmenten uit:[/u]

LOTR - The Fellowship of the Ring - May it Be & Themes
LOTR - The Two Towers - The Hornburg
LOTR - The Return of the King - The Ride of the Rohirrim



5.Jerry Goldsmith[/u]



Rest in peace my friend! Mijn jeugdidool! Terug een pianist in het lijstje en WOW, wat een oeuvre! Veel filmuziek verscheen destijds enkel op het label Varèse Sarabande, als ik mijn collectie bekijk staat er dikwijls en veel Goldsmith vermeld op de cd hoesjes. Redelijk wat synth invloeden en zoveel jaren terug was hij een pioneer daarin.
Zonder meer kent iedereen Mr Goldsmith dankzij zijn muziek uit...Star Trek. Een tune die ook nog dikwijls wordt gebruikt in allerlei reality-series is die uit de film Basic Instinct. Maar er is meer, veeeel meer. De eerste cd die ik van zijn hand kocht was "Gremlins", waar is de tijd?! Ik was toen 7 en al mijn weekgeld spaarde ik op om cd's te gaan kopen. Eenmaal per jaar deden mijn pa en ik een uitstap naar de grote Brussels stad, daar in City2, "de fnac": Een paradijs voor de cd liefhebber, een plaats waar ze vooral heel veel filmmuziek hadden!! Gemiddeld kwam ik destijds met 25 a 30 cd's buiten: een echte kick!
The Omen (Oscar), Rambo (vooral first blood me like), Aliens, Total Recall, Bad Girls (die stoere Westernchicks brrr!!), First Knight, the Haunting (btw MEGA test DVD voor subs!!)... te veel om op te noemen! Geef de man een standbeeld, staat echt wel aan de top!

Klik hier voor fragmenten uit:[/u]

Gremlins 2 - Gremlin Theme
Star Trek - Main Theme
Bad Girls - The Hanging
Basic Instict - Main Theme
Sleeping with the Enemy - Main Theme



6.Alan Silvestri[/u]



Voor een keer geen pianist, meer een gitarist/drumfreak...die zich uiteindelijk toch tot pianist bekeerde! Oorspronkelijk wou hij jazzmuzikant worden... draaide dat even anders uit!
Toeval of niet, de eerste film die ik ooit als puber gekdraaide was "The Doberman Gang". Ik was en ben nog altijd gek van Dobermanhonden! Statisch, gespierd, punte oren en knobbelstaartje (mag nu wel niet meer)... WOW. En toen kwam die film, over een bende boeven die de perfecte bankoveral willen plegen maar too chicken zijn om het zelf te doen. Ze trainen een aantal Dobermans om de bank te overvallen. Een dikke B-movie, maar ik vind'm nog altijd geweldig!! Alan mocht voor de eerste maal een echte moviescore schrijven.
Hij verzorgde ook de muziek van de succesvolle CHIPS flikkenserie. Zo werd hij bekend bij de mannen van het grote doek en bingo: Romancing the stone (Michael Douglas, Katleen Turner) werd ingeblikt. Robert Zemeckis ( de man van Back to the Future, Forrest Gump, Polar Express) en Alan werden onafscheidelijk in hun director-composer relatie! Persoonlijk vind ik de Back To The Future, Forrest Gump en Judge Dredd scores van de beste die hij ooit schreef. Zijn Jazzinvloed kan je bv terugvinden in de geile nummers van Who Frammed Roger Rabbit!

Klik hier voor fragmenten uit:[/u]

Back to the future - main Theme
Forrest Gump - Suite
The Quick and the Death - The Quick and the Death
Who Framed Roger Rabbit - Why don't you do right?



7.James Horner[/u]



Hoewel de Back To The Future tracks very nice gescored werden door MR Silvestri, neemt Horner het 3e deel voor zijn rekening. Bravo! Een schitterende opvolger, de western sfeer druipt er vanaf!
James is een kaliber van je welste! Ik hoorde de man voor het eerst in "Cocoon"en "Willow"...Terug uit een vér verleden. Ik kreeg zijn smaak echt te pakken met Legends of the Fall: pure sex vond/vind ik dat!(genoeg links :-)) De film zelf vond ik wat "melig" maar ik vergat alles dankzij de muziek. Deze behoort echt tot mijn favorieten aller tijden! Daarnaast is er een film, met Horner's muziek, waar ik het zeer, maar dan ook zeer moeilijk heb om mijn tranen niet de vrije loop te laten: Braveheart en de laaste scene waar Mel Gibson het uitschreeuwt: "freeeedoooom"... het schiet mij weer te binnen als ik het hier typ en nog maar durf aan te denk... en dit mensen, is dankzij de muziek die erachter steekt! Voor mij een dikke Oscar!
Bij de release van I'm the King of the World - Titanic (Oscar) en The Mask of Zorro, stond Horner op het hoogtepunt van zijn carriere. Er kwam zelfs een sequel score voor de Titanic film: nieuwe thema's en onuitgegeven Titanicmuziek.
Zijn carriere dooft niet uit... ik had onlangs terug een schock bij het bekijken van The Boy in the Striped Pyjama's: echte ontroering!


Klik hier voor fragmenten uit:[/u]

The Boy in the Striped Pyjama's - Remembrance (check HIER -> krijg deze onmogelijk in de playlist :-()
Titanic - Rose
Legends of the Fall - Off to War
Casper - The Uncle Swing



8.John Powell[/u]



Nog eentje met een klassieke opleiding, deze keer viool. Voor mij naast de piano het mooiste instrument dat iemand kan bespelen. Kippenvel! Deze man is iets jonger dan de andere hierbovenvermelde composers. Een rasechte Engelsman en tevens een topper!
Actie- en tekenfilms zijn hier de specialiteit. De eerste soundtrack die ooit mijn aandacht kreeg was Face/Off, de thrillerprent waarin John Travolta en Nicolas Cage van aangezicht wisselen. Ik herinner me nog de dag dat ik in de bioscoop zat en de themamuziek aangesneden werd, ik was direct verkocht! Zo mooi!
Een van zijn kleppers is echt wel X-men: The Last Stand. Subliem! Velen onder jullie hebben Powell wellicht al onbewust gehoord in Antz, Ice Age, Kung-Fu Panda (again with Mr Zimmer) en Bolt.


Klik hier voor fragmenten uit:[/u]

Face/Off - Ready for the Big Ride
X-men: Last Stand - The Last Stand
Antz - The Big Shoe



9.Micheal Kamen[/u]



Een grote meneer die al een tijdje niet meer bij ons is! Niemand minder dan Leonard Bernstein - I love his Candide!! - nam Kamen onder de vleugels. Zijn eerste werkjes waren dan ook klassiek geïnspireerd. Maar hij hield zowel van klassiek als moderne muziek en stopte beide invloeden in zijn muzikale mixer. Hij werkte samen met grootste popsterren en zette zelfs een symfonisch orkest achter... Metallica! Ja, zelfs de natte droom van een goeie rockgroep is met full orchestra te spelen!
Mr Hollands Opus en Robin Hood: Prince of Thieves, was voor mij de kickoff van een reeks Kamen verslavingen. The X-men serie (blast your head off!), Three Musketeers, Die Hards, Lethal Weapon and last but not least Band of Brothers Tv-serie... Mr Kamen kreeg op 55 jarige leeftijd een hartaanval.


Klik hier voor fragmenten uit:[/u]

Mr Holland's Opus - An American Symphony
Robin Hood: Prince of Thieves - Main Theme




Er zijn nog heel wat andere componisten die mooie dingen gedaan hebben en nog doen voor de filmindustrie, maar we kunnen hiermee alvast van start gaan... hoewel ik nog even de aandacht wil vestigen op een paar heel mooie, soms eenvoudige, kippenvelmomenten van volgende componisten:


Klik hier voor fragmenten van:[/u]


Angelo Badalamenti:[/u]



De man van Twin Peaks, op het net kan je wel overal interviews vinden van hoe Angelo het thema van Twin Peaks heeft uitgewerkt... vooral Laura's Theme (zie intervieuw) is subliem. Mijn eerste partituur voor piano die ik volledig kon spelen; eenvoudig maar mooi. Bedankt Angelo!

Twin Peaks - Main theme
Twin Peaks - Laura Palmer Love Theme


Micheal Nyman:[/u]



What can I say, zijn twee thema's uit "The Piano" waren een schot in de roos! Prachtig gewoon. Hoewel technisch niets van betekenis (volgens klassiek geschoolde pianisten) echt wel pareltjes. Heb onlangs mr Nyman mogen ontmoeten en dit was een dikke teleurstelling, vond'm zelf een blaaskaak! Jammer.

The Piano - Big My Secret
The Piano - The Sacrifice


Clint Mansell[/u]



Nog een Brit met een hit! Zijn Lux Aeterna is wel overal bekend denk ik. Het stuk werd geschreven voor de film Requiem for a Dream (de volledig score is niet veel zaaks vind ik) en was dikke Bingo! Het werd zelfs herschreven voor de trailer van Lord of the Rings, the Two Towers en kreeg de naam "Requiem for a Tower". Drama is hier de boodschap! Je zal het wellicht al gehoord hebben in een  of andere TV-reeks... onder andere in Thuis werd het bij momenten grijsgedraaid in de periode dat men "Sofie" aan het zoeken was en uiteindelijk dood terugvond.

Requiem for a Dream - Lux Aeterna


Wojciech Kilar[/u]



Deze Poolse pianist-componist is voornamelijk een echt klassiek genie. Maar ook in de filmwereld staat hij zijn mannetje: Bram's Stockers Dracula (de favoriet van mijn vrouwtje), The Pianist... Hij wist ook een hitje te maken: het thema "Vocalise" in de score van de film "The Night Gate". En het betreft hier echt een Vocalise, niets van betekenis enkel de klank telt... maar de prachtige sopraanstem van Sumi Jo zegt veel en bezorgt mij letterlijk een kippenvelmoment!

The Ninth Gate - Vocalise
Bram Stocker's Dracula - The Beginning


Mark Mancina[/u]



Terug iemand die met Hans Zimmer samenwerkte (The Lion King)! Check out het themanummer van de film Speed! Op Telarc label bestaat dit nummer in DTS sound, echt een aanrader!

Speed - Main Theme


Anne Dudley[/u]



Viel het jullie al op? A men's world? Zeker niet, de Britse Anne scoorde dik met haar soundtrack voor Tristan and Isolde!

Tristan and Isolde - Love So Alike



Voor mij persoonlijk zijn deze filmcomponisten, samen met de klassieke, de genieën in de muziekwereld: echte talenten en muzikanten in hun pure betekenis.
Ik hoop dat jullie alvast veel plezier mogen beleven aan deze filmfragmenten!
Cheez
Dim

Harry HT

Hi,

Mooie post  O0

Naar OST's luister je niet?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

squeek

ik vermoed dat ie enkel de instrumentale filmmuziek bedoelt hiermee. limp bizkit of een linkin park vindt ik persoonlijk niet echt filmmuziek omdat het plots een keer wordt gebruikt in een film. dat blijft standaard rockmuziek of whatever you call it.

mooie lijst iig. mijn favoriet is absoluut hans zimmer. ik ben de naam kwijt van het stukje muziek maar in the thin red line zit een stuk muziek dat gebruikt is voor de trailer van pearl harbor en dat is één van men favoriete pieces ever in filmmuziek. bij de soundtrack van crimson tide voel je gewoon de "macht" die er heerst in de film op je afkomen, muziek om loeihard te zetten dat alles meedaverd. krijg er steeds kippevel van. pirates of the caribbean vindt ik ook erg mooi, vooral het liefdesthema van davy jones en de overgang naar dat muziekcarrouselletje is de max in de film.

Howard Shore en zen lord of the rings, tja, wat kan je daar nog meer over zeggen. het maakt de films en bezorgt de sfeer die je zelden ziet. ik mag heel blij zijn want ik heb hem live bezig gezien in antwerpen toen hij zijn lord of the ringsmuziek kwam voorbrengen. ongeevenaard hoe dat filmmuziek live klinkt. wreed wijs  :D

en zo kan ik wel over iedereen wat zeggen, maar heb de fut niet. mooie lijst iig met geweldige componisten. eentje ontbreekt me wel eerlijk gezegd en dat is Thomas Newman. een componist die behoorlijk wat piano verwerkt in zen stukken, en dat is nu zo'n instrument dat op zichzelf al overdonderend emotioneel kan klinken. en dat gebruikt hij ook duidelijk in zen films : the green mile, road to perdition etc

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

clicquot

Hi Harry, thx, hoe bedoel je OST? Zo van die filmverzameltracks?? Heb ik ook hoor, maar dit is meer mijn ding  :headbanging: Instrumentaal dus ja :-)

Jimmy Conway

Mooi stuk clicquot 8)

Ik mis mijn grootste favoriet..... Ennio Morricone



celerontje

Anne Dudley heeft ook de score van Zwartboek gecomponeerd! :worship:

Je bent trouwens een hele belangrijke componist vergeten: James Newton Howard!
Hoe kan je die vergeten? :o
Hij kan zulke mooie thema's componeren! :o
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Quote from: Jimmy Conway on August 19, 2009, 18:17:45
Ik mis mijn grootste favoriet..... Ennio Morricone
Precies die miste ik ook.  :worship:
Helaas wat Hans Zimmer betreft  :yawnee: die huurt heel veel componisten uit het voormalig oostblok in en publiceert dan onder zijn naam, hij heeft wel veel gerevolutioneerd in de filmmuziek oa gebruik van tig computers om strijkorkesten te samplen maar ik blijf hem een groot jatter vinden, maar dat is mijn mening.
Zat van de week Black Rain te kijken, een van de eerste Hans Zimmer soundtracks en man o man is die tune gejat van Merry Christmass Mr Lawrence.
Maar goed ik snap wel dat veel mensen zijn muziek waarderen, het heeft een bepaalde tune.

Valkyrie

Ik mis Vangelis met onder andere Conquest of Paradise!!! :pompom:

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Tube-freak

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Job

#9
Quote from: celerontje on August 19, 2009, 19:03:15
Anne Dudley heeft ook de score van Zwartboek gecomponeerd!
En zij zat voeger in The Art Of Noise.

QuoteJe bent trouwens een hele belangrijke componist vergeten: James Newton Howard!
Wat mij betreft de nummer 1 van dit moment. Schitterende score voor I Am Legend bijvoorbeeld.

Nog een paar ernstige omissies in het rijtje (naast de inmiddels genoemde Morricone, die in geen enkele serieus te nemen lijst mag ontbreken): Rachel Portman, (wijlen) Jerry Goldsmith, Carter Burwell, Thomas Newman.
Als van je van Italiaanse, lyrische thema's houdt, dan mag je Pino Donaggio niet vergeten. Na Atonement houd ik Dario Marianelli ook in de gaten.
Heb er vast nog flink wat overgeslagen.

Heb wel sterk de indruk dat er 10 jaar geleden interessantere filmmuziek was dan nu. De laatste score van Thomas Newman bijv. klonken alsof Thomas Newman iemand nadeed die Thomas Newman nadeed. Maar American Beauty, Road To Perdition en Scent Of A Woman vind ik te gek.

squeek

het gevaar zit er in dat een componist een deuntje verzint dat aanslaat en dan gaat herhalen in zen toekomstige werken. de grootste disappointment dat ik heb gehad met filmmuziek was van james horner. erg mooie muziek heeft die man gemaakt, braveheart is zo verschrikkellijk mooi, nog steeds de max. maar na titanic ben ik behoorlijk afgehaakt van zen werk, ofwel hoorde je apollo 13 thema's terug komen of titanic.

maar!! hij heeft nu de muziek gemaakt voor james camerons avatar!! en het zou erg vernieuwend zijn. dus wie weet heeft ie alles overboord gegooid van vroeger en terug iets fris gecreëerd. ben alleszins super benieuwd.

@Kjelt

behoorlijke opmerking over hans zimmer die wat oostblokkers inhuurt om muziek te schrijven  ??? kan je even een link geven of zo want zo lijkt het maar gezift eerlijk gezegd.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Jimmy Conway

Quote from: Valkyrie on August 19, 2009, 19:21:37
Ik mis Vangelis met onder andere Conquest of Paradise!!! :pompom:

Wow dacht meteen aan Blade Runner  :worship:

celerontje

#12
Quote from: Job on August 19, 2009, 19:34:29
Thomas Newman.
De score van Wall-E, PRACHTIG! MEESTERLIJK!

Hans Zimmer ben ik ook dol op, vooral PotC At World's End (het ''love-theme'' is echt subliem), The Last Samurai en King Arthur.
Verder zijn de main themes van Crimson Tide en The Rock ook erg lekker! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

clicquot

Hey Mannen,

dit zijn mijn fav'jes hé en niet absoluut... uiteraard mogen jullie aanvullen!! Leer ik misschien nieuwe composers kennen?

Een ding is terecht, Howard, die ben ik niet vergeten, maar ik had issues met tracks uploaden dus heb ik die er uitgelaten. (shame I know) De laatste track die ik kocht van hem was Defiance (super film by the way). Maar vooral de samenwerking met Zimmer in the Dark Knight is echt wel mega! Al gehoord hoe laag die soundtrack gaat? Fenomenaal als je het mij vraagt, heb je een serieuze installatie voor nodig om dat degelijk weer te kunnen geven, fieuw! Het is ook super hoe je zo de twee invloeden herkent: Zimmer voor de fancy lage stuff, invloed van Howard door piano/viool solo's erdoor te jagen. Bovendien denk ik dat Zimmer er iets van opstak -> Angels and Demons en vioolsolo's van Josuah Bell (zalig!).

Tube-freak

Voor de Vangelis fans.   Meneer Evanghelos Odysseas Papathanasiou schreef muziek voor de volgende films:

    * Sex Power (1970)
    * L'Apocalypse des Animaux (1973)
    * La Fête sauvage (1975[1])
    * Crime And Passion/Ace Up My Sleeve (1974)
    * Ignacio (1977)
    * Chariots of Fire (1981)
    * Blade Runner (1982)
    * Antarctica (1983)
    * The Bounty (1984)
    * 1492: Conquest of Paradise (soundtrack) (1992)
    * Bitter Moon (1992)
    * Cavafis (1996)
    * Alexander (2004)
    * Stranger than Fiction (2006)
    * El Greco (soundtrack) (2007)
    * Świadectwo (2008)

Ik heb ze niet allemaal gezien maar ik vind Vangelis sowieso geweldig.  Hij was natuurlijk zijn tijd altijd al ver vooruit met zijn muziek.
Dit is geen "op je zolderkamertje met Cubase maar wat aanklooien" werk.  De man is gewoon briljant.

Zelfde als Michael Cretu ook briljant, alhoewel dat wel even duurde voor het zo ver was (bovendien maakt hij geen film muziek).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Xstream

Mooie post, maar ik mis er toch nog een paar:

Philip Glass heeft geweldige tunes gemaakt.
http://www.imdb.com/name/nm0001275/

Danny Elfman (al noem je hem wel "als vriend van")
http://www.imdb.com/name/nm0000384/

Thomas Newman (al wordt ie al genoemd)
http://www.imdb.com/name/nm0002353/

Gustavo Santaolalla (al weet ik niet in hoeverre hij de muziek zelf schrijft, de OST's zijn iig stuk voor stuk meesterlijk)
http://www.imdb.com/name/nm0763395/

Kzal nog 's verder snorren, want ik vergeet er nog een paar.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Kjelt

Quote from: squeek on August 19, 2009, 19:53:39
@Kjelt
behoorlijke opmerking over hans zimmer die wat oostblokkers inhuurt om muziek te schrijven  ??? kan je even een link geven of zo want zo lijkt het maar gezift eerlijk gezegd.   
Het was een documentaire destijds waarin dit naar voren kwam, je moet ook een onderscheid maken tussen wat hij zelf heeft gecomponeerd en wat hij heeft geproduceerd. Dat laatste is dus een andere tak van sport. Veel mensen kennen het onderscheid niet en als er in de film staat "music Hans Zimmer" dan kan dat ook betekenen dat de "Hans Zimmer production studio" er achter zit. Net zoals een Steven Spielberg die films produced en niet zelf regisseert.
Alleen al de studio van Hans Zimmer kent tientallen andere componisten en daardoor ontstaat de verwarring (zie onder quote van wiki).
Verdiep je er maar eens in en dan prik je door de ballon heen. Nogmaals ik wil hiermee niet zeggen dat ik Hans geen goede componist of muziekproducer vind alleen het perspectief is verdwenen.
QuoteOther composers like Steve Jablonsky, James Dooley, Heitor Pereira, and Geoff Zanelli work in Zimmer's studio, Remote Control Productions (formerly known as Media Ventures). Accomplished composers including Harry Gregson-Williams, Mark Mancina, John Van Tongeren, Steve Jablonsky, Geoff Zanelli, John Powell and Klaus Badelt are also all former members of the studio.He is currently in semi-retirement, having said that he will compose fewer film scores in the next few years, deciding to focus more on producing.

Kjelt

Quote from: squeek on August 19, 2009, 19:53:39
het gevaar zit er in dat een componist een deuntje verzint dat aanslaat en dan gaat herhalen in zen toekomstige werken.
Dat geldt volgens mij voor alle componisten uit het rijtje, er zijn weinigen in staat om het roer totaal om te gooien en steeds weer iets nieuws te verzinnen.
Daarom vind ik vers talent wel zo verfrissend (ik denk dan even aan de soundtracks van bv American Beauty, Amelie etc.) boven de bombastische strijksalvo's die we al door en door kennen van bv Williams  :D

Kuipje

Ik heb toch meer met de iets oudere generaties als Henry Mancini, Elmer Bernstein, Max Steiner, Alfred Newman, Michel Legrand en Wolfgang Amadeus Mozart (die al filmmuziek schreef voor de film zelfs maar was uitgevonden - een genie, die man). Of wat te denken van de grote musicals? Het zal niet ieders cup of tea zijn, maar ik kan er van genieten.

clicquot

Quote from: Kjelt on August 20, 2009, 12:06:03
Dat geldt volgens mij voor alle componisten uit het rijtje, er zijn weinigen in staat om het roer totaal om te gooien en steeds weer iets nieuws te verzinnen.
Daarom vind ik vers talent wel zo verfrissend (ik denk dan even aan de soundtracks van bv American Beauty, Amelie etc.) boven de bombastische strijksalvo's die we al door en door kennen van bv Williams  :D


Tja "vernieuwend", wie weet wordt het hen zo wel gevraagd/opgelegd door de filmindustrie (of de massa die niets anders dan dat verwacht?) hé...wellicht hebben ze andere dingen in hun brandkast zitten, dingen die we nooit te horen zullen krijgen als het tegenzit? Bombastisch of niet, Williams of Yann Tiersen... Mahler of Mozart, niet echt te vergelijken... dan praat men eerder over smaken en je weet... dat is voor iedereen anders.

squeek

Quote from: Kjelt on August 20, 2009, 12:00:09
Het was een documentaire destijds waarin dit naar voren kwam, je moet ook een onderscheid maken tussen wat hij zelf heeft gecomponeerd en wat hij heeft geproduceerd. Dat laatste is dus een andere tak van sport. Veel mensen kennen het onderscheid niet en als er in de film staat "music Hans Zimmer" dan kan dat ook betekenen dat de "Hans Zimmer production studio" er achter zit. Net zoals een Steven Spielberg die films produced en niet zelf regisseert.
Alleen al de studio van Hans Zimmer kent tientallen andere componisten en daardoor ontstaat de verwarring (zie onder quote van wiki).
Verdiep je er maar eens in en dan prik je door de ballon heen. Nogmaals ik wil hiermee niet zeggen dat ik Hans geen goede componist of muziekproducer vind alleen het perspectief is verdwenen.

juist ja, nu ben ik mee! idd hij produced meer en meer muziek, je hoort ook gewoon vaak dingen terug waar je de hans zimmer stempel op kan plakken. net zoals een geproduceerde film van spielberg, sommige shots weet je gewoon dat hij die heeft toegefluisterd.

Quote from: Kjelt on August 20, 2009, 12:06:03
Dat geldt volgens mij voor alle componisten uit het rijtje, er zijn weinigen in staat om het roer totaal om te gooien en steeds weer iets nieuws te verzinnen.
Daarom vind ik vers talent wel zo verfrissend (ik denk dan even aan de soundtracks van bv American Beauty, Amelie etc.) boven de bombastische strijksalvo's die we al door en door kennen van bv Williams  :D

volledig mee eens. ik kan vaak een film horen die bezig is op tv, zelfs al heb ik em niet gezien, en weten wie de componist is. elks gebruikt zen eigen thema's en instrumenten. dat is net hetgeen ik bij james horner zo jammer vond destijds. teveel herhaling.

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

clicquot

wel het maakt mij niet veel uit, ik vind die componisten, samen met de klassieke componisten, de echte muzikale geniën op deze aardkloot... er zijn ook master-student relaties, dat is nu zo en dat was vroeger zo, all by it: petje af om orchestrale werken neer te pennen. Om eens een kaliber te noemen, schrijf maar eens (1) een liefdesverklaring "Symphonie der Tausend" en probeer dat eens (2) uit te voeren? Zimmer heeft daar een oplossing voor  ;) Wil ik maar zeggen: het is niet omdat je de indruk krijgt dat iets herhaald wordt, dat ze altijd hetzelfde doen.... alles draait om geld en daar moet rekening mee gehouden worden. Als er sequels etc zijn, moeten thema's terugkomen wellicht... maybe is het zelfs de bedoeling dat de componist herkend wordt... een soort visitekaartje? Het wiel of warm water kan je geen twee maal uitvinden hé.


PietB


clicquot


LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable