Even een cd of dvd maken

Started by Erik van Voorst (in memoriam), August 18, 2009, 08:34:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Op verzoek...Dan start ik er maar even mee...
(misschien kunnen de laatste mails (uit transport der transporten even over gezet worden)

Citaat uit de Plextor Premium 2 TK3 spec:

GigaRec
GigaRec lets you change the recording capacity of a standard CD-R disc from 70 percent up to 140 percent of its standard capacity. You can use GigaRec for CD-DA or data writing at 2X, 4X and 8X disc-at-once (DAO). The feature allows you to get that extra storage on a single disc for a larger project. For smaller projects, like an audio master, the feature enables you to use the entire capacity of the disc, increasing the size of the pits and lands for higher reproductive quality.

Die zwarte Hi-space is makkelijk te bestellen (duurt 1 werkdag) even googlen..op "MediaProStore".. ;)

BTW
Kan iemand mij vertellen in lekentaal wat de RAW-methode inhoud...
Ik heb ook Clone-cd (unieke RAW-methode) tegenover EAC  (C2 methode) gebruikt maar kan geen gehoormatige verschillen ontdekken in eindresultaat.

BTW
Marc je cd is in de maak...je ziet er wordt aan gewerkt  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Schaap

Als je Gigarec gebruikt dan is er grote kans dat de CD niet wordt herkend door niet-Plextor players. Als je over audio-CD hebt zou ik het helemaal niet gebruiken als de ander een een niet-Plextor heeft. De pitjes e.d. wijken kennelijk af en dat zal de kwaliteit vast niet helpen ::).

RAW-files zijn pure(raw) soundfiles(wav) waar de header vanaf is gehaald. De header bestaat uit 44 bytes met info over de soundfile. Als je een CD brandt en het gaat om één of andere reden verkeerd heb je vaak wel een 44 byte bestand. RAW-files zijn beter uitwisselbaar tussen DAW of te restaureren, omdat als je een file niet kunt openen vaak de problemen in de header zitten waardoor de file onherkenbaar is geworden. Wij gebruiken dan vaak een programma om de header eraf te kappen en de wav-file kan dan in de regel wel geopend worden.

BTW Plextor had een goede reputatie(ook door Plextools) in o.a. masteringhouses, studio's maar de laatste jaren is dat behoorlijk vergeeld, jammer genoeg. Ik geloof omdat de productie van België naar China is gegaan(?)

Henk

hifiman

#2
Quote from: Schaap on August 18, 2009, 09:57:48
Als je Gigarec gebruikt dan is er grote kans dat de CD niet wordt herkend door niet-Plextor players. Als je over audio-CD hebt zou ik het helemaal niet gebruiken als de ander een een niet-Plextor heeft. De pitjes e.d. wijken kennelijk af en dat zal de kwaliteit vast niet helpen ::).
Zelfde mening hier, niet gebruiken, tenzij je kwaliteit ondergeschikt vind aan efficientie van opslag  :devil:  ;)

Quote from: Schaap on August 18, 2009, 09:57:48
BTW Plextor had een goede reputatie(ook door Plextools) in o.a. masteringhouses, studio's maar de laatste jaren is dat behoorlijk vergeeld, jammer genoeg. Ik geloof omdat de productie van België naar China is gegaan(?)
Dat niet alleen, Plextor rebadged tegenwoordig ook drives van andere merken, ik had 2 jaar geleden een plextor gekocht om er thuis achter te komen dat het een pioneer in een plextor jasje  :-X


Edit: het RAW waar Erik over spreekt heeft dan weer niets met wav files te maken  ;)

hifiman

#3
Quote from: Erik van Voorst on August 18, 2009, 08:34:32
BTW
Kan iemand mij vertellen in lekentaal wat de RAW-methode inhoud...
Ik heb ook Clone-cd (unieke RAW-methode) tegenover EAC  (C2 methode) gebruikt maar kan geen gehoormatige verschillen ontdekken in eindresultaat.
Soms bestaat een kopieerbeveiliging (het gaat dan met name om spelletjes en dergelijke) aan het bewust niet houden aan de standaard of het aanbrengen van een verminking. Clone-cd probeert deze zaken mee te kopieren waar andere methoden deze of niet zouden herkennen of zouden corrigeren.

Voor audio cd absoluut EAC gebruiken, EAC probeert vast te stellen (o.a. door een sector meerdere malen te lezen en dan te kijken of ze identiek zijn) of er foutloos gelezen wordt, clone-cd doet dit dan weer niet.

Nosferatu

Gigarec is niets anders dan een trucje om de datapakketjes iets dichter op elkaar te branden zodat er meer op een CD past. Links laten liggen, werkt alleen met Plextor drives en uitlezen op andere merken kon wel eens problematisch zijn. Zowieso word het niet ondersteund door hun DVD branders.

Wat Schaap ook al vermeld, Plextor is Plextor niet meer. Ze maken geen eigen loopwerken maar rebadgen OEM drives. Dat kunnen NEC, Pioneer of Lite-On drives zijn waar (soms) een ander frontje op komt en andere firmware. Heb ooit eens een 4x DVD brander van Freecom gehad welke door de PC als een NEC 1100 werd herkend. Dezelde drive werd ook verkocht als (ik me niet vergis) Plextor 504A en Philips 416. Philips paste het frontje in eigen stijl aan, Plextor had het NEC frontje. Firmware was bij beide drivers anders, werden door de PC herkend als zijnde Plextor/Philips. In de firmware zat'm ook de truc, door de jarenlange ervaring met branders waren de resultaten met Plextor drives wel iets beter dan met de standaard OEM producten. In Belgie zit dacht ik hun europese hoofdkantoor, daar worden in ieder geval RMA's afgehandeld.

Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Erik van Voorst (in memoriam)

Jammer te lezen dat Plextor een beetje vergane glorie lijkt te zijn...enfin..ik hoop in ieder geval dat dit een serieuze brander is
ik heb namelijk erg veel gebruik gemaakt in een "evil"-kopieerverleden :devil: van mijn 2 huidige branders de Ridata Justlink en de Sony Dru...

Ook bedankt voor de uitleg mbt Raw en Gigarec.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

En een misschien wel heel voor de hand liggende tip, brand nooit sneller dan 16x ! Bij hogere snelheden neemt de kans op fouten exponentieel toe!

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik doe eigenlijk altijd 2x speed in de Ridata en 4x speed in de Sony...ook het lezen minimale speed.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Nosferatu

Ik brand nooit sneller dan 4x, ondanks dat m'n DVD branders resp. 8x en 16x aan kunnen. Door schade en schande wijs geworden en qua tijd scheelt dit nu ook weer niet zoveel. En....gebruik kwaliteits schijfjes. Zelf ben ik nogal een fan van Taiyo Yuden welke Plextor destijds onder eigen naam verkocht en je in bulk onder eigen naam kan krijgen. Sinds de media tak van JVC is overgenomen door Taiyo Yuden zijn ze te koop onder de JVC vlag. Zijn japans fabrikaat en over het algemeen beter dan de meeste taiwanese/chinese/indiase diskjes.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Erik van Voorst (in memoriam)

Wat is het voordeel als je cd brander C2 ondersteunt ?...maw wat gebeurd er dan precies....dat telkens opnieuw uitlezen doet EAC j toch ook al bij niet C2 compatible drives....ik ben ook echt een computer-ramp... :(

Geen van mijn beide branders (Ridata/Sony) ondersteund C2 volgens mij...ik hoop dat Plextor Premium 2TK3 het wel ondersteunt dan.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

#10
Quote from: Erik van Voorst on August 18, 2009, 10:52:42
Wat is het voordeel als je cd brander C2 ondersteunt ?...maw wat gebeurd er dan precies....dat telkens opnieuw uitlezen doet EAC j toch ook al bij niet C2 compatible drives....ik ben ook echt een computer-ramp... :(
Voor het resultaat maakt het niet uit. Als je drive geen C2 error correctie heeft en je leest de sector 2x succesvol dan heb je dezelfde zekerheid als met C2 1x uitlezen en afgaan op de (hopelijk) correcte CRC error check. EAC kan in beide gevallen hetzij foutloos lezen hetzij je vertellen dat dat niet gelukt is.

hifiman

Er zijn ook drive's die caching doen. Dat dien je dan uit te zetten, immers je wilt niet dat als tijdens het rippen van een audio cd een sector voor de tweede maal wordt opgehaald om deze te vergelijken met de eerste maal, dat deze dan uit cache komt  :bored:

Erik van Voorst (in memoriam)

#12
Koop ik net 2 leuke Altec Lansing design pc speakertjes om mijn gekopieerde cdtjes meteen even te kunnen beluisteren (alle 2  :-X)....lees ik in de gemiddelde review dat ze voor gamers perfect zijn maar muziek luisteren te veel hoog en te veel laag (downfire  :o) hebben.... ;D.....

.....en toch voel ik geen nieuw project opkomen... :sneaky2:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Quote from: Erik van Voorst on August 18, 2009, 14:17:46
Koop ik net 2 leuke Altec Lansing design pc speakertjes om mijn gekopieerde cdtjes meteen even te kunnen beluisteren (alle 2  :-X)....lees ik in de gemiddelde review dat ze voor gamers perfect zijn maar muziek luisteren te veel hoog en te veel laag (downfire  :o) hebben.... ;D.....

.....en toch voel ik geen nieuw project opkomen... :sneaky2:
Haha  :D Wellicht dat een hoofdtelefoon van goede kwaliteit een betaalbaar/beter alternatief is?

Erik van Voorst (in memoriam)

Begrijp jij het nog  :o en dan dit citaat:

.............This low-range power proved itself particularly good for classical and choral music. In Agnus Dei from Faure's Requiem the dulcet tones of the organ and subtle cello accompaniment are brought out beautifully, particularly towards the end as the piece builds into its dramatic crescendo. Another particular strength, one it shares with the impressive Edifier MP300s, is excellent performance at low volumes. This is another symptom of the discrete woofers, since it allows the system to produce good low level audio at lower volumes


..........en dat voor een PC speakertje......lang leve internet reviews :(...ze staan haaks op elkaar...je kunt dus wel uitkiezen wat je graag erover wil lezen :sly:...kortom vanavond weet ik het zelf... >:D

Maar goed mocht het tegenvallen dan loop ik wel naar beneden... :hehe:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Quote from: Erik van Voorst on August 18, 2009, 14:30:43
Begrijp jij het nog  :o en dan dit citaat:
Ik zou een review over een plastic speaker van een paar tientjes zowiezo al niet al te serieus nemen eerlijk gezegd  :D

Erik van Voorst (in memoriam)

#16
toch nog 130 eurootje hoor  ;D

....NIET NORMAAL MEER..... :o


Ik kon niet langer meer wachten....mijn hele bedrijf geniet nu van keihard Youtube Guns and Roses met November Rain op mijn nieuwe speakers....en in no time stonden ze om mij heen....iedereen....Jezus wat een waanzinnig geluid uit die 2 speakertjes.... 8)

Missie geslaagd... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

celerontje

Dus je ''.... der ......'' projecten kunnen de deur uit? :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Quote from: Erik van Voorst on August 18, 2009, 14:46:06
toch nog 130 eurootje hoor  ;D

....NIET NORMAAL MEER..... :o


Ik kon niet langer meer wachten....mijn hele bedrijf geniet nu van keihard Youtube Guns and Roses met November Rain op mijn nieuwe speakers....en in no time stonden ze om mij heen....iedereen....Jezus wat een waanzinnig geluid uit die 2 speakertjes.... 8)

Missie geslaagd... ;D
Haha leuk man!  :) Hoef ik bij mijn baas niet te proberen die zou gelijk gaan zeiken dat er niet gewerkt wordt  :baaa:

celerontje

Mag je blij zijn dat je baas jullie niet in het Duits toespreekt:
ARBEITEN, SIE! SCHNELL! :clapping: ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Quote from: Erik van Voorst on August 18, 2009, 08:34:32

Die zwarte Hi-space is makkelijk te bestellen (duurt 1 werkdag) even googlen..op "MediaProStore".. ;)

Bedankt! Ik kom net uit een discussie met non-believers, en dan is deze topic wel weer een verademing  :D

Erik van Voorst (in memoriam)

#21
...YESS...het was vandaag bij de buren afgeleverd...

PLEXTOR
Een enorme doos "size television"  :o met een klein doosje erin...de Plextor... 8)

Snel even master slave (wat betekend dit in de praktijk?) correct verwisseld in de pc en gaannnnn...

Het zichtbare resultaat was al leuk want in track 11 van Ella bij het inlezen gaf mijn Ridata drive ergens een " Timing Error"...in het Log only God knows wat dat is maar ik vond het toen onhoorbaar/onopvallend... :-X
Deze drive leest het echter correct en geeft een perfect Log en ondersteund C2...

PC SPEAKERS
Jammer dat je hier geen pics kan plaatsen maar ik kon het niet laten om de Altec PC speakertjes een beetje te modden met beter resultaat.
De downfire staat nu niet meer mijn bureaublad aan te stoten maar heb ik een passend 20 mm belgisch hardstenen plaatje eronder gegeven. Tevens heb ik ze iets verhoogd met soundcares en dus meteen gespiked....
een inkoppertje dus...Guns en Roses geven nu een loeistrakke drumpartij....en meer ruimte in de muziek...tja ik kan dat niet laten hoor.... :angel:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

celerontje

Master en slave zijn je primaire en secondaire apparaat op je IDE interface.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

SpeedyAndré

Nu zal het wel helemaal duidelijk zijn voor Erik  :devil:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!