LET OP VOOR BEUNHAZEN !!!!

Started by J.A.F._Doorhof, August 12, 2009, 12:48:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

#75
dit is het gevoel wat ik er een beetje bij krijg  ;D
JBL PRX Power!

Davey

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 13, 2009, 11:17:06
Excuses aanvaart natuurlijk, no problem.
Ik hoop wel dat je ook snapt waarom ik het zo bot zeg, je mag me altijd per PM benaderen en dan kan ik het je beter uitleggen.
Ik ben gewoon het gezeur in threads een beetje zat aan het worden, een forum is er voor informatie delen en niet om elkaar af te zeiken op een gegeven moment praat je gewoon in cirkels en dat is zonde van de inzet van alle partijen en de mensen die het moeten lezen.

Quote from: Hanky Panky on August 13, 2009, 11:29:36
Daartegen waarschuwen is zonde vd moeite want Jan en Mien Modaal kijken doorgaans maar naar 1 ding: de prijs.

Ik snap absoluut je verhaal Frank en vind ook echt je initiatief goed. Ik vind het alleen niet te pruimen dat deze jongens door kunnen gaan met hun praktijken. Zoals HP ook al aangeeft zullen Jan en Mien "belazerd" blijven worden.

J.A.F._Doorhof

Lol@sosmaster.

Maar goed ik geef wel netjes aan dat er meer goede wc eenden zijn gelukkig ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Davey

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 13, 2009, 11:38:54
Heb davey even een PM gestuurd met een uitleg, kwam misschien wat bot over online maar goed we hebben niets aan dat eeuwige nietes welles :D

Alles onder controle hier Frank  ;D. Keurig verhaal en PM terug.

celerontje

#79
@Reza:
Wat een loodgieter doet is een oud ambacht en iedereen weet dat waterleidingen niet horen te lekken en alles netjes gemonteerd moet zijn... etc. etc.

Maar iemand die totaal geen ervaring heeft met gekalibreerde TV's en tegen beter weten in een prutser over de vloer krijgt, zal totaal teleurgesteld zijn en zal voor altijd walgen van ''kalibraties''

Net als met iemand die gebeten is door een hond, die kan ook een complete afkeer tegen honden krijgen.

Kortom, ik begrijp Frank volledig en deze waarschuwing is meer dan terecht!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Humdig2


Hallo
misschien niet meer relevant gezien de datum maar voor mij wel intresant.
Even een opmerking: ik vind het heel chique dat er geen namen genoemt worden van mensen die denken dat ze weten wat ze doen.Maar wat wel kan is de bedrijven noemen waar wel kwaliteit geleverd wordt.

J.A.F._Doorhof

Ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik alleen ervaring heb met de calibraties van Rob Dingen en mijzelf en dat ik voor die in kan staan, met alle respect naar de andere toe maar daar weet ik gewoon niets van, ik ben niet van plan een keuringsdienst op te zetten.

Jammer genoeg is het nog net zo relevant als op de datum dat ik het poste trouwens, er stromen nog steeds units hier binnen die echt RADICAAL verkeerd gecalibreerd zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Duffel

Beste Heer Doorhof,

Ik denk dat het dan toch wijs is ze met naam te noemen. Anders heeft zo'n waarschuwing totaal geen nut behalve mensen angst aanjagen betreffende andere kalibrateurs. Naast het feit dat het een vak is waar men vooral leert uit ervaring is het voor beginnende kalibrateurs natuurlijk onmogelijk hetzelfde werk te leveren als iemand die het vak al 10 jaar beoefend. Om al deze mensen af te doen als beunhazen gaat wat ver in mijn bescheiden mening. Ik hoop in ieder geval dat U toch ook ziet dat er een verschil is tussen een onervaren persoon en een echte "beunhaas/oplichter". Als er echt gebeurt wat U zegt dan mag dat gerust bij naam genoemd worden omdat het in dat geval gewoon oplichting is, maar denk wel aan Uw collega's die wellicht minder ervaring als U zelf hebben maar wel de beste bedoelingen hebben.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat mensen heel goed weten wanneer het "mis" zit.
Iemand die voor 100,00 aan huis een calibratie komt doen, is gewoon onmogelijk.
Een goede analyzer is erg belangrijk, vraag dus eerst aan je calibrateur wat voor analyzer hij/zij gebruikt, als je als antwoord krijgt een goede... wel dan is het vaak niet goed, als ze aangeven Spyder, X-rite monitor, i1 etc. dan is het ook niet goed aangezien die analyzers niet goed overweg kunnen met bepaalde type displays.

Wij gebruik een spectrumradio meter en een getrainde CC6, dit is eigenlijk de combinatie die een calibrateur zou moeten hebben om ALLE displays te kunnen doen.
Een CRT monitor kan met een spyder, maar een 200hz plasma kun je echt vergeten met een spyder, en een goed CMS systeem kan ook niet met een Spyder.
Toch zullen op het rapport mooie waardes verschijnen, dat is het probleem, de klant weet dit niet.

Dit maakt het voor mij ook moeilijk, in feite kan ik geen mensen aanwijzen omdat ik dit moreel niet netjes vind en omdat het zoals aangegeven onmogelijk is om alle calibrateurs te kennen.
je zal gewoon je gezonde verstand moeten gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Duffel

#85
Ik vind dat U niet moet waarschuwen of moet benoemen wie er dan zo'n slechte kalibraties uitvoeren/de mensen oplicht. Als U echt zo begaan bent met de mensen waarschuwd U ze voor bepaalde personen. Niet zo'n vage boodschap zoals U nu post. In de zin van pas op mensen, er zijn veel oplichters, maar wie dat vertel ik je niet. Aangezien mensen wellicht geen verstand hebben van zaken gaan ze van Uw woord uit.
Naast het feit dat wat U verteld deels gewoon een onwaarheid is. Er zijn genoeg i1 sensors waar je prima mee kan kalibreren. Denk aan i1pro 1 en 2. Een nieuwe I3Display Pro kan ook onder bepaalde omstandigheden prima werken. Zeker in combinatie met een i1 spectro. U verteld dat iedereen met een i1 sensor al geen fatsoenlijke calibratie kan uitvoeren. Naast dat dit dus onjuist is, is zo'n generale waarschuwing dus zeer kwalijk. Het gaat er haast op lijken dat U de mensen zodoende naar Uw eigen bedrijf wilt sturen, want ja je kan de rest toch niet vertrouwen.

Zymotic

Ben jij 1 van die personen waar Frank voor waarschuwt?   ;)

Duffel

Quote from: Zymotic on July  2, 2013, 11:56:18
Ben jij 1 van die personen waar Frank voor waarschuwt?   ;)

Kijk deze reactie zegt het dus al. Een van die personen waar voor gewaarschuwd word.

Ik ben inderdaad een collega in het vakgebied. Maar niet een van de mensen waar hij voor waarschuwt, denk ik. Ik doe mijn best om het vak te leren, maar door zulke generale waarschuwingen krijg je de kans ook niet. Want ja, er zijn zoveel oplichters die je je geld afhandig willen maken dat je maar beter naar Dhr. Doorhof toe kunt gaan. Ik vind het gewoon niet zo netjes.

Kjelt

Quote from: azurisk on July  2, 2013, 12:01:17
Ik doe mijn best om het vak te leren.
moet de klant daar voor betalen dan? Als ik een loodgieter inhuur of een elektricien dan verwacht ik dat deze zijn opleiding heeft afgerond en niet dat deze dit op mijn kosten nog moet leren?

Duffel

#89
Quote from: Kjelt on July  2, 2013, 12:28:35
moet de klant daar voor betalen dan? Als ik een loodgieter inhuur of een elektricien dan verwacht ik dat deze zijn opleiding heeft afgerond en niet dat deze dit op mijn kosten nog moet leren?

Ja zo werkt dat in dit vakgebied. Het is een vak waar je leert door ervaring, iedere kalibrateur zal nog dingen tegenkomen die hij niet kent en dan dus nog dingen leert. Er is geen opleiding die je compleet afrond. Je leert natuurlijk de basis, maar iedere merk verschilt weer van elkaar. Het is onmogelijk om zoals je zegt hier een afgeronde opleiding voor te hebben. Dhr. Doorhof zal dit kunnen beamen.

Zymotic


Duffel


Zymotic

En als je dan ook de juiste apparatuur hebt, dan hoef je volgens mij niet aangesproken te voelen door dit artikel.

Geert

Interessante discussie! Ik ben ook nieuwsgierig wie die beunhazen zijn. Weet ik tenminste ook meteen welke de goede zijn en ben ik niet meer van een enkeling afhankelijk!
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Duffel

Quote from: Zymotic on July  2, 2013, 12:51:13
En als je dan ook de juiste apparatuur hebt, dan hoef je volgens mij niet aangesproken te voelen door dit artikel.

Voel me ook niet zozeer aangesproken. Wat er gezegd word klopt deels ook gewoon niet. Vind het gewoon onjuist dat hier op deze manier op gewezen word.  De post staat zelfs als stickie nog boven de posts waar de diensten worden verkocht.

J.A.F._Doorhof

We praten over een paar jaar nog wel Azurisk.....
Wat hier staat klopt gewoon voor de volle 100%.

Je wil niet weten hoeveel calibraties we hier (vaak gratis) over doen van "collega calibrateurs", klanten die gewoon rapporten inleveren die helemaal perfect zijn en als ik onze analyzer erop zet simpelweg enorm afwijken, daarnaast is ook vaak het dynamische bereik niet goed geoptimaliseerd waardoor de klant blijft zitten met een zeer matig/dof beeld.

Wij hebben in 2001 onze certificering gehaald en ben enorm druk bezig geweest om bij vrienden en kennissen zoveel mogelijk toestellen en projectoren te caibreren, keer op keer. Op een gegeven moment zijn we voor zeer lage prijzen de calibraties gaan aanbieden, en uiteindelijk toen ik vond dat ik goed genoeg was zijn we ook de normale prijzen gaan vragen. Wat nu HEEL veel gebeurt is dat er mensen met een versie van CalMan (of andere software) en een spyder de straat op gaan en calibraties uitvoeren, op het rapport ziet het er dan allemaal zeer goed uit, dus de calibrateur weet ook niet dat hij het mis doet, wij zijn daar achtergekomen toen de hogere refresh plasma's op de markt kwamen en ik merkte dat al mijn calibraties voor mijn oog gewoon niet klopte, soms teveel groen, soms teveel blauw (we hadden toen nog nagenoeg geen CMS systemen), ik heb toen een flinke investering gedaan (samen met Rob Dingen) en we hebben toen een zeer goede spectrum radio meter gekocht, die gaf eigenlijk al meteen het probleem aan, met andere woorden als ik de rapporten naast elkaar legde leek alles goed maar dit was gewoon niet waar, de meter kon het gewoon niet meten.

Hierna is het heel snel gegaan met CMS systemen, nog hogere refresh rates, dimable backlights en noem maar op, op dit moment gebruik ik 3 analyzers waarbij ik weet welke ik wanneer moet gebruiken. Het probleem zit hem dus vaak niet alleen in de kennis van de calibrateur maar nog belangrijker in de apparatuur, het is exact zoals je aangeeft, de certificering is LETTERLIJK een wassen neus, iedereen die betaald kan hem halen, maar het leren calibreren is iets heel anders. Ik noem express geen namen omdat ik simpelweg niet de markt ken, er zijn op dit moment veel mensen die calibraties aanbieden, nogmaals als ik zie wat we hier binnen krijgen varieert dat van klanten die bij "nieuwlevering" een calibratie hebben gekregen van hun TV via een keten (vaak zijn dit gewoon settings die gekopieerd worden) tot mensen die projectoren binnen brengen die er gewoon meteen op het oog al verkeerd uitzien. Laten we het zo zeggen als de projector uit de doos op de cinema stand er beter uit ziet qua kleuren dan de ISF settings... dan is er iets mis.

Natuurlijk snap ik dat dit stuk niet in dank word afgenomen door mensen die beginnen met kalibreren, maar dat is dan jammer, sorry.
Een naam moet je opbouwen door kwaliteit te leveren maar ook door service te leveren, iemand die echt serieus met calibraties bezig is, een goede set heeft (vaak een tristimulus meter + een spectrum meter) zal er echt wel komen, maar iemand die met een spyder de weg op gaat.... tja daar word niemand wijzer van.

Even voor de goede orde, onze analyzers worden elk jaar gecontroleerd, kost wel geld maar ik wil er zeker van zijn dat alle analyzers optimaal werken. Ook dit word vaak niet gedaan, heb regelmatig van mensen gehoord dat ze al 4 jaar calibreren met hun analyzer en dat is simpelweg onmogelijk, zelfs voor het calibreren van een pc/mac monitor word geadviseerd om elke anderhalf jaar een nieuwe analyzer aan te schaffen en dat gaat minder diep als wat wij doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

-kalibreren bij vrienden en kennissen
-na ervaring opdoen een gereduceerde 
  prijs vragen.
-een jaar of 9 kalibreren en ervaring
  opdoen zonder een Nist recertificatie
  van de meter
-investeren in nog duurdere apparatuur

Bovenstaande is een proces van 12 jaar wat FD heeft doorgemaakt en gebracht tot wat hij nu is.

De vraag is nu als gedurende deze jaren van vallen en opstaan en willen leren om je (vrienden)diensten te verbeteren EN vlieguren wil maken zodat er een stijgende lijn in kwaliteit ontstaat plots iemand gaat waarschuwen voor "beunhazen" , het woord "oplichters" héél dichtbij komt en dat beste Frank had destijds bij jou exact hetzelfde gevoel opgeroepen.

Bedrijven die professioneel kalibreren waarbij de units bij FD komen die vreselijke kwaliteit en metingen vertonen mogen wat mij betreft best op de vingers worden getikt laat dat duidelijk zijn.




Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Ik snap even niet waar je vandaan haalt dat we onze analyzers niet laten recertificeren?
Dat is nu net waar ik op doelde in mijn stukje..

Ik denk trouwens dat er veels te veel achter het geheel gezicht word, ik WAARSCHUW voor beunhazen en geef direct aan waar mensen op moeten letten.
Ik zeg nergens dat NIEMAND kan calibreren en je alleen bij ons terecht kan, ik geef duidelijk aan waar mensen op moeten letten als ze een calibratie laten uitvoeren, ik zie daar weinig kwaads in.

Feit is en blijft dat er een flink aantal mensen proberen wat bij te verdienen met half bakken calibraties en dat je als klant meestal maar 1x je geld uit kan geven, PLUS als je serieus bezig bent met calibreren kan ik me al helemaal niet indenken waarom je iets tegen dit stuk zou hebben, de reden dat wij in 90% van de gevallen de hercalibratie GRATIS uitvoeren (als het door een ander verpest is) is dat ik juist wil dat de naam ISF goed bekend blijft staan, maar aangezien het aantal "problemen" explodeert de laatste paar maanden (zal wel met de crisis te maken hebben) heb ik een stukje geschreven waar je op moet letten.

In feite zal een goede serieuze calibrateur zonder enig probleem kunnen aantonen dat hij/zij dit doet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  4, 2013, 12:58:20
Ik snap even niet waar je vandaan haalt dat we onze analyzers niet laten recertificeren?
Dat is nu net waar ik op doelde in mijn stukje..


Nu wel ,maar ik kan mij herinneren dat de i1pro die toen (eerste 7 á 8 jaar) werd gebruikt door jou ook geen Nist recertificatie heeft gehad.

Dat is wat ik mij i.i.g. herinner uit een topic (met Rob?)van een aantal jaren geleden.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

De i1Pro heeft van X-rite een hercalibratie gekregen maar daar was ik niet tevreden mee, heb toen een andere i1Pro gekocht en die was wel goed.
De oude gaf elke keer als ik een darkreading nam een flinke spike in het groen, bij een 2e dark reading was dat wel goed, en dat vertrouwde ik niet, niet lang daarna zijn we trouwens al overgestapt op de Microtec. Ik heb de i1Pro zeker geen 7 jaar gebruikt denk ik, heb erg lang een Sencore gebruikt en de Microspec. Denk dat de i1Pro een jaar of 2-3 heeft geduurd (even een gok) en daarin heb ik er dus 2 gebruikt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview