LET OP VOOR BEUNHAZEN !!!!

Started by J.A.F._Doorhof, August 12, 2009, 12:48:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KillerbeeNL

Dan heeft mijn geheugen betreft de recertificatie etc. mij helaas in de steek gelaten, mijn excuses.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

niet nodig :)
sowieso was dat toen een minder hekel punt, vooral met CMS instellingen merk je gewoon dat het uiterste van een analyzer word gevraagd, in de tijd dat we met de iPro1 rond liepen/reden was 99% van de toestellen nog alleen grayscale/gamma etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Duffel

#102
Quote from: J.A.F._Doorhof on July  4, 2013, 11:52:17
We praten over een paar jaar nog wel Azurisk.....
Wat hier staat klopt gewoon voor de volle 100%.

Je wil niet weten hoeveel calibraties we hier (vaak gratis) over doen van "collega calibrateurs", klanten die gewoon rapporten inleveren die helemaal perfect zijn en als ik onze analyzer erop zet simpelweg enorm afwijken, daarnaast is ook vaak het dynamische bereik niet goed geoptimaliseerd waardoor de klant blijft zitten met een zeer matig/dof beeld.

Wij hebben in 2001 onze certificering gehaald en ben enorm druk bezig geweest om bij vrienden en kennissen zoveel mogelijk toestellen en projectoren te caibreren, keer op keer. Op een gegeven moment zijn we voor zeer lage prijzen de calibraties gaan aanbieden, en uiteindelijk toen ik vond dat ik goed genoeg was zijn we ook de normale prijzen gaan vragen. Wat nu HEEL veel gebeurt is dat er mensen met een versie van CalMan (of andere software) en een spyder de straat op gaan en calibraties uitvoeren, op het rapport ziet het er dan allemaal zeer goed uit, dus de calibrateur weet ook niet dat hij het mis doet, wij zijn daar achtergekomen toen de hogere refresh plasma's op de markt kwamen en ik merkte dat al mijn calibraties voor mijn oog gewoon niet klopte, soms teveel groen, soms teveel blauw (we hadden toen nog nagenoeg geen CMS systemen), ik heb toen een flinke investering gedaan (samen met Rob Dingen) en we hebben toen een zeer goede spectrum radio meter gekocht, die gaf eigenlijk al meteen het probleem aan, met andere woorden als ik de rapporten naast elkaar legde leek alles goed maar dit was gewoon niet waar, de meter kon het gewoon niet meten.

Hierna is het heel snel gegaan met CMS systemen, nog hogere refresh rates, dimable backlights en noem maar op, op dit moment gebruik ik 3 analyzers waarbij ik weet welke ik wanneer moet gebruiken. Het probleem zit hem dus vaak niet alleen in de kennis van de calibrateur maar nog belangrijker in de apparatuur, het is exact zoals je aangeeft, de certificering is LETTERLIJK een wassen neus, iedereen die betaald kan hem halen, maar het leren calibreren is iets heel anders. Ik noem express geen namen omdat ik simpelweg niet de markt ken, er zijn op dit moment veel mensen die calibraties aanbieden, nogmaals als ik zie wat we hier binnen krijgen varieert dat van klanten die bij "nieuwlevering" een calibratie hebben gekregen van hun TV via een keten (vaak zijn dit gewoon settings die gekopieerd worden) tot mensen die projectoren binnen brengen die er gewoon meteen op het oog al verkeerd uitzien. Laten we het zo zeggen als de projector uit de doos op de cinema stand er beter uit ziet qua kleuren dan de ISF settings... dan is er iets mis.

Natuurlijk snap ik dat dit stuk niet in dank word afgenomen door mensen die beginnen met kalibreren, maar dat is dan jammer, sorry.
Een naam moet je opbouwen door kwaliteit te leveren maar ook door service te leveren, iemand die echt serieus met calibraties bezig is, een goede set heeft (vaak een tristimulus meter + een spectrum meter) zal er echt wel komen, maar iemand die met een spyder de weg op gaat.... tja daar word niemand wijzer van.

Even voor de goede orde, onze analyzers worden elk jaar gecontroleerd, kost wel geld maar ik wil er zeker van zijn dat alle analyzers optimaal werken. Ook dit word vaak niet gedaan, heb regelmatig van mensen gehoord dat ze al 4 jaar calibreren met hun analyzer en dat is simpelweg onmogelijk, zelfs voor het calibreren van een pc/mac monitor word geadviseerd om elke anderhalf jaar een nieuwe analyzer aan te schaffen en dat gaat minder diep als wat wij doen.

Beste Frank,

Hier wil ik toch even op terugkomen. Je eerste reactie "We praten over een paar jaar nog wel Azurisk....."  Alsof ik de grootste onzin uitkraam.

Ik moet zeggen dat je vrij hyprocriet bezig bent. Ten eerste zeg je dat wat je schrijft 100% klopt, dat is gewoon een keiharde leugen. Je zegt dat bijvoorbeeld iemand die met een i1 aankomt geen fatsoenlijk werk kan leveren. Toch zeg je zelf tot zeker 2009 met een i1 spectro gewerkt te hebben, heb jij dan al die jaren maar half werk geleverd? Kijk ik weet dat bijvoorbeeld alleen een spyder2 of een i1d2 niks is, maar een goeie I1displaypro is een goeie tristimulus lezer. Als ik zou zeggen dat ik met een i1pro2 spectro en een i1display3pro kom zouden mensen al denken dat ik geen fatsoenlijk werk kan leveren als ze jouw waarschuwing hebben gelezen. Dus of waarschuw niet of doe het met meer accuraatheid.

Je zegt dat men hun gezond verstand moet gebruiken. Men weet hier niet genoeg van af om een goed oordeel te vormen. En als ze van jouw waarschuwing uitgaan dan zou ik met bovengenoemd voorbeeld al geen kans maken.
Ook zeg je dat je zelf bent begonnen tegen zeer lage prijzen, nu zeg je dat het onmogelijk is om voor een 100 euro te laten doen. Het bedrag wat gevraagd word zegt niets maar dan ook niets over de kwaliteit. Zoals je het hier neerzet maakt een beginner geen kans.
Ook zeg je geen namen te noemen omdat je niet iedereen in de markt kent, dat is logisch, maar wil niet zeggen dat je niet kan waarschuwen voor de oplichters die je wel kent. Het lijkt me sterk dat je niet naar een naam vraagt als iemand met zo'n slecht gekalibreerd apparaat aankomt. Mocht dit niet het geval zijn dan lijkt het me een goed idee om dat voortaan wel te doen en deze mensen gewoon bij naam te noemen.
Je vakgenoten die wel echt hard hun best doen en goed werk willen leveren krijgen zo geen kans. Want wederom wek je hier de indruk dat ik hier zo'n rare dingen zeg.

J.A.F._Doorhof

Waar haal je dit toch vandaan ?
Ik bedoel met we praten over een paar jaar wel als : dan zie je wat er gebeurt als er mensen bezig gaan met dingen waar ze niet mee bezig zouden moeten zijn.
Ga er aub vanuit dat ik dingen positief bedoel en niet negatief, scheelt een hoop ellende en scheve gezichten.

Ik zeg nergens dat een i1Pro niet goed is, sterker dat is een erg goede analyzer, ik zeg wel dat een spyder gewoon NIET geschikt is voor het calibreren van de hoge refresh displays en CMS en dat is alom bekend. Komt iemand met een ColorMunki of i1Pro (spectrometers) dan is het qua analyzer in ieder geval in orde (als ze hun hercalibraties hebben gehad), komen ze met een spyder zou ik gewoon niet met deze partij in zee gaan.

Ik zeg inderdaad dat het voor 100.00 niet te doen is om bij iemand aan huis een calibratie te doen, sterker iedereen met gezond verstand snapt dat, 21%, xx% inkomstenbelasting, reistijd, brandstof etc. We doen de calibraties in Emmeloord echter wel voor rond de 100.00 en dat is gewoon goed te doen. Het feit dat ik het vroeger wel deed was in een periode waar ik investeerde in mijn eigen leer proces, en deze periode was ook niet extreem lang, en heeft me geld gekost, maar goed ik wilde beter worden en dat doe je alleen door heel veel toestellen te calibreren, iemand die het 1x per maand doet heeft gewoon niet de kennis in huis om een moeilijkere display goed te doen.

Dat ik geen namen noem vind ik redelijk normaal, het kan zijn dat iemand zijn dag niet had, of dat ze ondertussen bijgeleerd hebben ik ga niet een stempel op bedrijven drukken waar ze nooit meer vanaf komen, want dat gebeurt er wel als ik dat post.

Verder moet niet iedereen zich zo aangevallen voelen maar goed lezen, als je gewoon goed bezig bent, je hebt de juiste apparatuur en je hebt kennis van zaken zal je eerder blij zijn met dit stuk dan op je teentjes getrapt.... Ik loop al een tijd mee en ik krijg gewoon veel berichten uit de markt over dit soort praktijken ik waarschuw daarvoor, mag ook wel gewaardeerd worden denk ik, nogmaals mijn opmerking we spreken over een paar jaar wel heeft niets met je huidige kennis te maken van calibreren (die ken ik niet) maar wel met klaarblijkelijk de kennis die je hebt van de markt, als je namelijk hoort wat wij horen zou je het denk ik wel eens zijn met deze waarschuwing....

Uiteindelijk is ELKE serieuze calibrateur gebaad bij kennis bij de klant.
Aan de andere kant, als je niet de juiste apparatuur hebt... dan kan ik me indenken dat je hier zenuwachtig van word, maar het is heel simpel, als je wilt calibreren zul je enorm moeten investeren in apparatuur en tijd, dit leer je niet in een paar weken/maanden en je kan het gewoon niet doen met een goedkoop apparaatje bij een CRT kom je er nog wel mee weg maar bij plasma/lcd/led/oled kun je dat vergeten. Sterker als laser zometeen op de markt komt zullen er velen met een groot probleem komen ben ik bang.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Duffel

#104
Dit is wat U zei.

"Een goede analyzer is erg belangrijk, vraag dus eerst aan je calibrateur wat voor analyzer hij/zij gebruikt, als je als antwoord krijgt een goede... wel dan is het vaak niet goed, als ze aangeven Spyder, X-rite monitor, i1 etc."

Een doorsnee gebruiker die dit leest zal dan ook bij het horen van i1pro denken dat het niet goed is. Daarom vraag ik U daarom ook dan specifieker te benoemen wat niet juist is. Want ook zonder spectro zou je prima kunnen kalibreren. Als je bijvoorbeeld een C6 tristim sensor hebt, en hiervan weet dat hij bijvoorbeeld recent nist gecertificeerd is, dan kan je toch echt wel heel degelijke resultaten verkrijgen. Niet zo hoog als met een tristim en een spectro, maar het kan wel en zal ook dicht in de buurt komen. Dat moet U toch toe kunnen geven.

Je zegt dat iedereen met gezond verstand weet dat het voor 100 euro niet kan, maar het kan natuurlijk zijn dat iemand anders ook investeert in zijn eigen leerproces en dan ook lagere prijzen aanbied om meer klanten te bereiken.

Tot slot ben ik het er in principe niet mee oneens dat U mensen waarschuwt. Dat hoort U mij niet zeggen. Integendeel ik weet dat dit gebeurt en voorkomen zou moeten worden. De waarschuwing op zich word wel gewaardeerd.  Maar de manier waarop vind ik niet juist. In ieder geval bedankt voor Uw tijd en reacties.

J.A.F._Doorhof

De C6 (mits goed gebruikt) is een fantastische meter, sterker we gebruiken hem hier ook naast de spectrum meters en op dit moment moet ik hem nog op een fout betrappen.
Ik denk dat je je moet realiseren dat je NOOIT een tekst kan schrijven die 100% uitsluit dat er misverstanden ontstaan, wat ik bedoelde (en nogmaals dan maar) is dat een goede calibrateur gewoon de klant moet kunnen uitleggen wat hij gebruikt en waarom en dan is er niets aan de hand, er zijn zat goede analyzers op de markt, maar die zijn vaak niet goedkoop.

Voor 100.00 is het TEGENWOORDIG onmogelijk om bij iemand aan huis te komen, als je dat serieus zou doen dan ben je niet aan het investeren in je leer proces maar ben je je eigen failliet aan het aanvragen. De tijd waar ik over spreek is 10 jaar geleden :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Feit is dat een groot aantal mensen uberhaupt geen geld meer overhebben voor calibratie op maat, maar genoegen nemen met de ISF preset op het toestel
Die vreemd genoeg, in de testen, toch altijd vrij dicht 95%+ bij een calibratie uitkomt

Er blijven dus niet zo veel mensen over die uberhaupt voor die laatste 5% meer geld overhebben. Degene die wat wel hebben verwachten dan natuurlijk wel kwaliteit
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Daar wil ik het trouwens ook wel eens over hebben....
De ISF standen die ik meet zitten qua grayscale "soms" binnen de 5% die je noemt, wat trouwens behoorlijk veel is, ik calibreer meestal onder de procent (als het toestel het toelaat zelfs minder). Maar de CMS settings van die toestellen kloppen vaak echt van geen kanten. In nagenoeg alle gevallen haal ik ook bij de ISF stand toestellen een zeer behoorlijke winst.

Grof gezegd:

Philips, Sony, Samsung, Toshiba etc. ENORME winst na calibratie
Panasonic plasma's in de juiste stand, (beetje afhankelijk per toestel) een leuke verbetering.
Eigenlijk is Panasonic (en vroeger Pioneer) de enige die er soms uit de doos erg goed uit ziet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ijskonijn

@J.A.F._Doorhof
Is er momenteel een betaalbaar toestel op de markt, die vergelijkbare resultaten voor het calibreren van een LCD kan neerzetten, zoals u die calibreert? Of is dit onmogelijk?

J.A.F._Doorhof

Ligt aan wat je betaalbaar vind.
Ik zeg altijd dat een starterskit rond de 3000,00 ligt inclusief de juiste software en de goede analyzer. Maar dan moet je ook nog weten wat je doet.
Grayscaling is niet zo moeilijk, maar een CMS instellen dat is een heel ander verhaal.

Het is een beetje (veel) zoals met fotografie, de camera maakt feitelijk niet de foto.
Maar goed dat gaat niet helemaal op want als je mij een spyder geeft dan bak ik er ook weinig van aangezien het ding onbetrouwbaar is, ik zal dan op het oog bij moeten stellen met filters, dat lukt trouwens wel, maar het is dan niets iets waar je geld voor kan vragen. Heel soms als ik ergens op visite ben doe ik het wel eens met filters maar het is dan meer van bagger naar ok ;)

Dus kort door de bocht, begin met rond de 3000.00 euro als je iets wilt hebben dat echt betrouwbaar is, maar als je niet weet wat je doet, is het zonde geld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even online voor je gekeken rond de 1200.00 heb je een start set, niet de pro/business versie maar enthiousiast versie, weet zo niet wat de beperkimgen zijn, maar het ziet er redelijk compleet uit.

Maar nogmaals, het is niet de software/analyzer alleen die de calibratie doen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ijskonijn

Bedankt. Is voor eigen gebruik, niet professioneel. Ik zoek een LED televisie aan te kopen (weet nog niet welke), en deze zou dan gecalibreerd moeten worden. Ik weet niet wanneer er telkens hercalibraties zouden moeten uitgevoerd worden op een televisietoestel, maar ik dacht als de prijs meevalt kan ik mijn calibraties op mijn toestel zelf doen.
Maar met zo een aankoopbedrag denk ik dat dit een beetje zinloos is als dit juist voor eigen gebruik bedoeld is.

Zymotic

Buiten de prijs om, moet je ook precies weten wat je moet doen. Ik kan ook verf en een doek kopen, maar daar komt echt geen mooi schilderij van  ;)

J.A.F._Doorhof

In zo een geval inderdaad altijd door een ervaren iemand laten doen.
In Emmeloord rekenen we 105.00 en een LCD is makkelijk te vervoeren, normaliter adviseren we het 1x per jaar of anderhalf jaar te laten doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ijskonijn

Quote from: Zymotic on July  5, 2013, 21:41:50
Buiten de prijs om, moet je ook precies weten wat je moet doen. Ik kan ook verf en een doek kopen, maar daar komt echt geen mooi schilderij van  ;)
Ik zou denken dat wanneer men een goed toestel heeft, en de juiste software om te calibreren (ChromaPure misschien) het toch niet moeilijk kan zijn. Als men het toestel afregelt tot wanneer de ideale instellingen bereikt zijn volgens de software moet het toch in orde zijn.

Zymotic

Dat zou je inderdaad denken, maar het ligt wel wat ingewikkelder. Je moet wel precies weten wat je aan het doen bent en elk toestel is weer anders.

J.A.F._Doorhof

Ga er vanuit dat geen enkel toestel perfect te krijgen is en dat je dus een keuze moet maken in wat je beter doet maar ergens anders dan iets verliest. Daarnaast moet je weten welke controls invloed hebben op wat, contrast heeft bv op nagenoeg alles invloed en kan bv een gamma maar ook CMS op "zeep" helpen. Maar soms moet je met contrast een concessie doen omdat er anders bv te weinig licht van een toestel afkomt.

Dan zijn er toestellen die bv in het CMS totaal niet goed te krijgen zijn en dan zul je handmatig de zgn calculated values moeten berekenen.

Ook zijn er toestellen met dimmable blacklights en/of Iris functies, ook daar moet je weten wat de invloed is en dus hoe het in te stellen. Stel bv een CMS af met de Iris aan en je gaat de mist in. Maar je kan hem later wel inschakelen.

Dit is maar een hele kleine greep van wat je vaak tegenkomt. Dan noem ik nog niet eens de "bokkige" toestellen die bv artefacten geven op een setting van bv -4,-2,-5 maar niet op -3,-2,-5. Vaak word dit opgelost met firmware maar er zijn nog steeds projectoren op de markt waar ik alles naloop met een grayramp om te zien dat ik geen "kleurinfectiegebieden" zie.

Of wel.....
Als je alleen naar de getalletjes kijkt kom je er niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  7, 2013, 18:13:33
Ga er vanuit dat geen enkel toestel perfect te krijgen is en dat je dus een keuze moet maken in wat je beter doet maar ergens anders dan iets verliest. Daarnaast moet je weten welke controls invloed hebben op wat, contrast heeft bv op nagenoeg alles invloed en kan bv een gamma maar ook CMS op "zeep" helpen. Maar soms moet je met contrast een concessie doen omdat er anders bv te weinig licht van een toestel afkomt.

Dan zijn er toestellen die bv in het CMS totaal niet goed te krijgen zijn en dan zul je handmatig de zgn calculated values moeten berekenen.

Ook zijn er toestellen met dimmable blacklights en/of Iris functies, ook daar moet je weten wat de invloed is en dus hoe het in te stellen. Stel bv een CMS af met de Iris aan en je gaat de mist in. Maar je kan hem later wel inschakelen.

Dit is maar een hele kleine greep van wat je vaak tegenkomt. Dan noem ik nog niet eens de "bokkige" toestellen die bv artefacten geven op een setting van bv -4,-2,-5 maar niet op -3,-2,-5. Vaak word dit opgelost met firmware maar er zijn nog steeds projectoren op de markt waar ik alles naloop met een grayramp om te zien dat ik geen "kleurinfectiegebieden" zie.

Of wel.....
Als je alleen naar de getalletjes kijkt kom je er niet.

Wat op wie invloed heeft is door ervaring en uitproberen wel te checken.

Afwijkingen in het CMS is ook na te meten en als je b.v. 1 van de 3 primaries niet goed kan krijgen omdat het toestel dat niet toelaat zorg je ervoor dat de andere 2 dezelfde of nagenoeg dezelfde "afwijking" krijgt is ook een keuze.
Een Exel bestand om dit te berekenen zweeft op het www.


Rood heeft voor mij de prioriteit omdat een afwijking in huidskleur het meest onnatuurlijk overkomt.
Als die keuze niet werkt ga je verder met uitproberen.

Ieder maakt hierin zijn keuzes en als je deze keuze door een ander laat nameten gaat deze "verkeerde" waarden meten maar dan moet wel duidelijk zijn dat dit een bewuste keuze is en niet een slechte meter of kalibrateur.

Zoveel invloeden en keuzes om een weergever te kalibreren zodat deze een natuurlijk rustig beeld en kleuren geeft maakt het juist een uitdaging.

Een ding is vast en dat zijn de grijswaarden die moeten kloppen waarbij ik een keuze maak om blauw en rood het meest kloppend te maken en een heel klein beetje meer blauw (visueel bijna niet te zien) bij afwijking ook mijn voorkeur heeft.

Genoeg patronen op het www om te kijken of er afwijkingen in het beeld zijn
van inderdaad de grayscale-ramp.

B.v. verkeerde gamma/rgb instellingen zijn dan direct te zien.

Aan het eind blijft er over dat het beeld natuurlijk overkomt met de juiste bronnen en eventuele zenders (BBC) en de kijker (kennis/vriend/collega/wiedanook) tevreden is.

Dan ben ik als hobbyist ook blij.....






Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Je laat alleen wel de meest dominante kleur weg bij de grayscaling.... Groen is feitelijk de belangrijkste kleur om goed te krijgen gevolgd door Rood en dan door Blauw.

De CMS driehoek is een balans driehoek van 6 punten die allemaal in balans moeten zijn, als je groen niet goed krijgt is het niet de oplossing om rood dan maar dezelfde afwijking te geven, daar zitten wel degelijk hele berekeningen aan, zoals je al aangeeft zul je die met een excel sheet moeten maken, of bij de software een custom colorspace moeten aanmaken.

Ik geef je dit maar te doen als hobbyist, dit is materie die zelfs voor een doorgewinterde calibrateur niet even op de auto piloot gaat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  7, 2013, 20:16:34
Je laat alleen wel de meest dominante kleur weg bij de grayscaling.... Groen is feitelijk de belangrijkste kleur om goed te krijgen gevolgd door Rood en dan Blauw

Ik geef je dit maar te doen als hobbyist, dit is materie die zelfs voor een doorgewinterde calibrateur niet even op de auto piloot gaat.

Groen in de Grijswaarden heeft de meeste invloed op de Gamma dus als ik de Gamma/Grijswaarden kalibreer ga ik dat direct zien als het fout gaat.

Loopt de Gamma niet helemaal zoals ik dat wil omdat het toestel dat niet toelaat zonder beeldafwijkingen in de Grayscale-Ramp (patroon AVCHD disk) dan laat ik het en accepteer deze Groen-waarde en ga "daarom heen" Rood en Blauw balanceren en check deze weer met het bovenstaande patroon.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Daarom moet je dus juist met groen spelen als je dit in een toestel ziet gebeuren. Groen mag eigenlijk nergens in de grayscale dominant zijn, dit zie je namelijk direct terug, ik heb dan liever een gamma die niet helemaal klopt als een groene zweem op sommige plekken bv. Heb je trouwens een goed toestel zal in principe de gamma instelling los staan van de grayscale performance en zal er alleen bij erg "wisselende performance, pieken en dalen) een verschuiving plaats vinden die je normaal niet meet omdat hij bv op 35IRE zit en door het verschuiven van de gamma op 40 terecht komt, maar het kan ook de andere kant op gaan, daarom gebruik ik ook altijd als check een graduated ramp.

Maar goed, dit is een goed voorbeeld hoe alles dus heel nauw samenhangt en je soms meet technisch dingen ziet maar met je ogen wat anders. De calibraties worden meestal gedaan met 10 punts metingen, als de calibrateur niet checken met een graduated of hogere resolutie patroon kun je dus als nog kleur infecties zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  8, 2013, 07:44:50
Daarom moet je dus juist met groen spelen als je dit in een toestel ziet gebeuren. Groen mag eigenlijk nergens in de grayscale dominant zijn, dit zie je namelijk direct terug, ik heb dan liever een gamma die niet helemaal klopt als een groene zweem op sommige plekken bv. Heb je trouwens een goed toestel zal in principe de gamma instelling los staan van de grayscale performance en zal er alleen bij erg "wisselende performance, pieken en dalen) een verschuiving plaats vinden die je normaal niet meet omdat hij bv op 35IRE zit en door het verschuiven van de gamma op 40 terecht komt, maar het kan ook de andere kant op gaan, daarom gebruik ik ook altijd als check een graduated ramp.

Maar goed, dit is een goed voorbeeld hoe alles dus heel nauw samenhangt en je soms meet technisch dingen ziet maar met je ogen wat anders. De calibraties worden meestal gedaan met 10 punts metingen, als de calibrateur niet checken met een graduated of hogere resolutie patroon kun je dus als nog kleur infecties zien.

De eventuele groene zweem is duidelijk te zien in de verschillende huidskleuren (donker en lichte) en zeer herkenbaar.

Zie ik dit NA een meting dan corrigeer ik dit met een tikje minder (of meer) in de 10 punts grayscale (indien aanwezig).

Daarna weer checken met de juiste patroon.


Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Zolang je blijft nameten zul je er op den duur wel de manier voor vinden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Zaagstra

Ik heb ooit zelf geprobeerd mijn IN76 te, ahem, calibreren, met zo'n leuk setje waarbij je door gekleurd plastic moet kijken en dan dingen aanpassen. Frank deed het uiteindelijk veel beter en veel sneller (reistijd per OV naar Emmeloord meegerekend), plus dat ik er geen hoofdpijn aan overhield. Het was bovendien een stuk gezelliger   :P

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Madhouse

Ik zit ook te overwegen om mijn nieuwe Samsung te laten calibreren. Ik ben met mijn 42inch naar Emmeloord gereden maar met mijn 50inch durf ik dat nu niet aan (past ook niet in mijn auto). De tours vind ik aardig aan de prijs dus weet nog niet wat het gaat worden.....
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview