Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Started by Kwabbernoot, August 12, 2009, 11:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ralf67

Misschien eens een subwoofertje erbij.

Heeft Chansig ook goede ervaringen mee.

Heb je in elk geval meer laag .

Tabcam

Altijd jammer ls je oude metingen niet meer hebt merk ik zelf ook. En in mijn oude huis meette ik nog niet met REW :P.

Aan de andere kant, vaak is er wel veel af te lezen maar sommige verschillen zijn soms juist gemakkelijk te duiden dan af te lezen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

Er is een nieuw speeltje: een Tact RCS 2.2X met alle opties.

Nu kan ik de luidsprekers digitaal aansluiten waarmee de hele keten digitaal blijft tot aan de DAC's in de luidsprekers. Analoge bronnen worden direct naar digitaal omgezet zodat ook die gebruikt kunnen blijven worden.



Ik ben benieuwd. De roomcorrectie in dit apparaat zal ik in eerste instantie niet gebruiken maar toch leuk dat de mogelijkheid er is.

Groeten...

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Maar waarom ging je niet vanuit je bluesound node direct digitaal naar je DD8c's? En dan volume regelen via de app?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Omdat ik ook nog mijn Cd speler en platenspeler wil blijven gebruiken. Dat kan ook via de Bluesound maar ik heb toch iets meer vertrouwen hier in. Plus deze heeft een AES/EBU uitgang en er komt een kabel van 15 m aan te hangen. Ik lees toch veel problemen met zo'n 75 naar 110 ohm convertor bij grotere kabellengtes.

Daarnaast vind ik het prettig dat ik mijn bestaande ab kan blijven gebruiken. Volume via de app vind ik niet fijn werken.

En het is gewoon leuk af en toe wat nieuws te proberen.

Groeten...

DofN

Helder. Ik heb ook veel vertrouwen in de VV van Lyngdorf en dan met name ook het volumeregeldeel. Sets waar de volumeregeling een combinatie is van volumeregelaars in spotify / streamer lijken anders om te gaan met dynamiek.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

#632
Waarom de TACT uit ~2008? De 2.2X als actieve crossover gebruik je denk ik niet of gebruik je subwoofers? En ruimtecorrectie heeft niet stilgestaan.

EDe AB kan ik me wel goed voorstellen vond de volumecontrole van D&D niet ideaal. En ik weet niet hoe goed de digitale omzetting van de BlueSound is, heb mijn twijfels :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#633
Zo'n Tact wordt hoog aangeschreven en is gebouwd als een tank, en VV met een AES/EBU uitgang kosten een godsvermogen?

Ik denk dat RP nog steeds prima is, zeker in aanvulling op de REW mogelijkheden icm de DSP van de DD8c.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kwabbernoot

Quote from: Tabcam on September 26, 2021, 20:51:17
Waarom de TACT uit ~2008? De 2.2X als actieve crossover gebruik je denk ik niet of gebruik je subwoofers? En ruimtecorrectie heeft niet stilgestaan.

EDe AB kan ik me wel goed voorstellen vond de volumecontrole van D&D niet ideaal. En ik weet niet hoe goed de digitale omzetting van de BlueSound is, heb mijn twijfels :angel:.
DofN geeft het wel zo'n beetje perfect weer. Gevoelsmatig vond ik de digitaal-analoog-digitaal-analoog route niet ideaal. Ik zocht dus een digitale voorversterker met AES/EBU uit en dat maakt de spoeling gelijk al heel erg dun en duur. Vandaar de keuze voor deze oudere Tact. Nog steeds niet goedkoop maar wel een apparaat waar ik vertrouwen in heb.
De ruimtecorrectie in de D&D voldoet vooralsnog prima dus die in de Tact zal zeer waarschijnlijk nooit gebruikt gaan worden. Maar mocht ik ooit nog een subje erbij willen zetten... Daarnaast heb ik nog een ander idee maar of dat ooit van de grond gaat komen. Wie weet.

Groeten...

Kwabbernoot

Het heeft even geduurd maar deze week is eindelijk de AES/EBU kabel binnen gekomen. Hiermee heeft de Tact dan een plaats in de set gekregen en heb ik hem gisteravond voor het eerst een beetje kunnen testen.

De bron bij het testen is mijn Bluesound Node 2. Deze digitaal (coax) uit naar de Tact en die digitaal uit (AES/EBU) naar de D&D 8c's. Na eerst het hele menu van de Tact te hebben doorlopen om te kijken of alles juist ingesteld was (geen filters aan, alles neutraal), werd het tijd voor de eerste muziek.

Damn, dat klonk ronduit... euhhhhh... k*t. Het geluid heeft een erg scherpe kant waardoor het luisteren bijna zeer doet. Dat zag ik niet aankomen. Is dit het of gaat er ergens wat mis?

- Speakers zijn hetzelfde gebleven maar worden digitaal aangestuurd. Zou volgens mij geen verschil mogen maken. Analoog wordt het signaal tenslotte in de speakers ook direct omgezet naar digitaal.
- De kabel is van 2 x 15 m gebalanceerd veranderd naar 1 x AES/EBU. Kan dit het verschil verklaren. Nee, lijkt mij sterk.
- De voorversterker is van een Threshold T2 naar een Tact RCS 2.2x veranderd. Als dit het verschil veroorzaakt heb ik een enorme miskoop gedaan. Kan, maar nog iets te vroeg om nu al op te geven.
- Dan de bron. Was Bluesound Node 2 analoog uit en is nu hetzelfde apparaat digitaal uit. Nu heb ik al vaker gemerkt dat sommige digitale uitgangen ronduit slecht zijn. Ik heb dat gemerkt bij mijn Squeezebox (Duet en Touch) en een Paradigm PW Link. Dus de Bluesound maar eens analoog aangesloten en verdomd, het klinkt weer zoals ik zou verwachten. Gewoon goed. Beter dan de Threshold? Misschien wel, in ieder geval niet slechter. Het lijkt wat ruimtelijker te zijn, is zo mijn eerste idee. Maar het verschil is erg klein.

Wat is dat toch dat digitale uitgangen in mijn ervaring altijd slecht zijn. Alsof het overstuurt. Bij de Paradigm en de Squeezebox was dat op te lossen door het volume lager te zetten. Dat kan waarschijnlijk ook wel bij de Bluesound maar dat zou ook betekenen dat ik minder hard kan spelen. Hmmm.

Vooralsnog dus maar analoog aangesloten laten en dit eerst eens laten indalen.

Ondertussen klinkt het dus minimaal net zo goed als met de Threshold en dat vind ik genoeg. Het is wel jammer dat ik nu analoog uit moet gebruiken want het hele idee was om de keten van begin tot eind digitaal te houden. Tja...

Wordt geheid nog vervolgd.

Groeten...

chansig

Digitale hardheid ? Nooit ervaren. Ook niet met de Paradigm. Daar had ik het volume helemaal open van staan. Maar ik ervaar/hoor wel meer niet, ook niet het rare/gekke dingetje in het hoog in mijn huidige speakers. Wel toen ik bij Koen de speakers beluisterde/hoorde.

Maar ook jij succes met je zoektocht. Zoals jij bij Dorf ook al aangaf/schreef: die zoektocht heeft ook wel wat/veel leuks.

Gr. Hans

ps. tekst nog even doorgelopen om wat extra/meer Chansigjes toe te voegen.
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot


Kingpin

Denk toch dat er ergens iets anders aan de hand is.
Kan met zekerheid zeggen dat de digitale out van de Touch subliem is.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Ik heb ooit de Touch aan de kant gegooid en ben terug gegaan naar de Duet. Wellicht is er wat anders aan de hand maar ik zou niet weten wat.

Ik heb de Touch hier nog wel liggen. Misschien maar weer eens aansluiten en luisteren.

Groeten...

Tabcam

Mijn ervaring met de Dutch&Dutch 8c is dat het juist veel beter wordt met digitale eensturing.

Ik heb een paar keer met digitale oversturing te maken gehad. Dan moest ik 3-6 dB onder het maximum uitstuurvolume gaan zitten. Volumio was er ooit zoeen.Met de BluSound Node 2i of de combinatie Raspberry Pi/PiCorePlayer heb ik dat niet.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#641
LMS (SQBT) op 100%? Volume in DD8c volgens standaardinstellingen? In LMS geen rare oversampling, decoding enzo? Ik heb jarenlang de digitale output van LMS gebruikt en heb nooit digitale hardheid ervaren.

Misschien tijdelijk een CD speler op de TACT aansluiten voor testdoeleinden? Andere digitale input kiezen?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jahtari

Zijn er ook "voorversterkers" met digitale uitgangen EN goede multi sub aansturing? Dus per sub apart inmeten?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

sion

Quote from: Kwabbernoot on October 16, 2021, 13:25:02
Het heeft even geduurd maar deze week is eindelijk de AES/EBU kabel binnen gekomen. Hiermee heeft de Tact dan een plaats in de set gekregen en heb ik hem gisteravond voor het eerst een beetje kunnen testen.

- Dan de bron. Was Bluesound Node 2 analoog uit en is nu hetzelfde apparaat digitaal uit. Nu heb ik al vaker gemerkt dat sommige digitale uitgangen ronduit slecht zijn. Ik heb dat gemerkt bij mijn Squeezebox (Duet en Touch) en een Paradigm PW Link. Dus de Bluesound maar eens analoog aangesloten en verdomd, het klinkt weer zoals ik zou verwachten. Gewoon goed. Beter dan de Threshold? Misschien wel, in ieder geval niet slechter. Het lijkt wat ruimtelijker te zijn, is zo mijn eerste idee. Maar het verschil is erg klein.

Wat is dat toch dat digitale uitgangen in mijn ervaring altijd slecht zijn. Alsof het overstuurt. Bij de Paradigm en de Squeezebox was dat op te lossen door het volume lager te zetten. Dat kan waarschijnlijk ook wel bij de Bluesound maar dat zou ook betekenen dat ik minder hard kan spelen. Hmmm.

Ik ben zelf niet echt onder de indruk van de analoge uitgang van de BlueSound Node. Ik heb deze uitgebreid getest in Analoog uit <> Hegel H360 en Digitaal <> Hegel en de analoge uitgang heeft gewoon een 'softheid' in het geluid zitten. Misschien ben je daar aan gewend geraakt?

Volledig digitaal geluid zou juist een analytische heldere neutrale sound moeten geven, zonder hardheid, maar ook zonder warmte en met een lage ruisvloer en lage vervorming, dus zowel bij laag als bij hoog volume veel definitie.

Kun je beschrijven wat er zo k*t was aan het geluid?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

Quote from: DofN on September 26, 2021, 20:20:16
Maar waarom ging je niet vanuit je bluesound node direct digitaal naar je DD8c's? En dan volume regelen via de app?

Dit lijkt mij ook de way-to-go hoor ... kan je echt niet de Node verplaatsen zodat je minder kabel nodig hebt? En wennen aan de volume via App?

Heb je gedacht aan de Audio Trim functie in de Node voor gebruik met de externe clock van de D&D's?
Maakte dat verschil?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

#645
Quote from: DofN on October 17, 2021, 08:47:44
LMS (SQBT) op 100%? Volume in DD8c volgens standaardinstellingen? In LMS geen rare oversampling, decoding enzo? Ik heb jarenlang de digitale output van LMS gebruikt en heb nooit digitale hardheid ervaren.

Misschien tijdelijk een CD speler op de TACT aansluiten voor testdoeleinden? Andere digitale input kiezen?
Het kan zijn dat de Tact een bepaalde marge (headroom) nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen. Dan is 100% uitsturen niet handig.

Een eenvoudige test is om te kijken of het op -3dB of -6dB veel minder dan wel weg is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

Fijn dat iedereen twijfelt aan mijn waarnemingen... Ik snap nu hoe Frank zich voelt. :laugh:

Maar jullie hadden gelijk en dus bedankt daarvoor. :laugh: In het Options menu stond het Max. Level op 6.0 dB. Dat is de maximale waarde. Deze heb ik teruggezet naar 0.0 dB en het harde randje is weg. Ik snap niet helemaal wat deze instelling inhoudt. Uit de manual:

"This option controls the system's maximum signal level. For example, if this option is set to -3.0 dB, the volume control can not go above -3.0 dB. The minimum value is -99.9 dB and the maximum value is equal to the GAIN parameter".  :wacko:

Quote from: jahtari on October 17, 2021, 09:19:01
Zijn er ook "voorversterkers" met digitale uitgangen EN goede multi sub aansturing? Dus per sub apart inmeten?

Deze versterker kan twee subs onafhankelijk van elkaar inregelen en aansturen. De mogelijkheden zijn ook nog digitaal uit via coax, optisch of AES/EBU. Van elke is één aansluiting aanwezig dus ik weet niet hoe dan verder. Moet je dan de subs "daisy chainen"? Analoog uit is wel gewoon L en R, coax of XLR.

Misschien hebben de huidige Lyngdorf versterkers deze mogelijkheden ook nog? Geen idee.

Quote from: sion on October 17, 2021, 10:10:36
Ik ben zelf niet echt onder de indruk van de analoge uitgang van de BlueSound Node. Ik heb deze uitgebreid getest in Analoog uit <> Hegel H360 en Digitaal <> Hegel en de analoge uitgang heeft gewoon een 'softheid' in het geluid zitten. Misschien ben je daar aan gewend geraakt?

Volledig digitaal geluid zou juist een analytische heldere neutrale sound moeten geven, zonder hardheid, maar ook zonder warmte en met een lage ruisvloer en lage vervorming, dus zowel bij laag als bij hoog volume veel definitie.

Kun je beschrijven wat er zo k*t was aan het geluid?

Je hebt gelijk dat de analoge uitgang van de Node 2 wat minder helder is dan de digitale uitgang. Ik laat het denk ik de eerste tijd maar zo dat ze beide zijn aangesloten. Als een album dan wat té klinkt, kan ik altijd terugschakelen naar de analoge uitgang. Na verloop van tijd kan ik natuurlijk ook filters gaan maken die het over-frisse er wat uit halen.

Quote from: sion on October 17, 2021, 10:14:23
Dit lijkt mij ook de way-to-go hoor ... kan je echt niet de Node verplaatsen zodat je minder kabel nodig hebt? En wennen aan de volume via App?

Heb je gedacht aan de Audio Trim functie in de Node voor gebruik met de externe clock van de D&D's?
Maakte dat verschil?

Nee, ik wil de AB kunnen blijven gebruiken en ik wil een voorversterker hebben als uitgebreide schakeleenheid. Deze Tact voldoet daar prima. De app van de Node 2 is prima maar het volume regelen vind ik niet prettig met de smartphone. Ik zou ook eventueel de volume regeling van de D&D 8c's kunnen gebruiken maar ook die "app" is niet prettig in gebruik.

Wat bedoel je met de Audio trim functie? Die kom ik niet tegen in de app.

Groeten...

DofN

Quote from: Kwabbernoot on October 17, 2021, 16:36:38
Fijn dat iedereen twijfelt aan mijn waarnemingen... Ik snap nu hoe Frank zich voelt. :laugh:

Hmm, wie zijn "jullie". Ik twijfelde niet aan je waarneming, was op zoek naar oorzaken omdat het naar mijn idee niet per definitie aan de SQBT zou hoeven te liggen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

In de software van BACHH kan je ook het volume instellen. Wanneer ik die helemaal opengooide dan klonk het niet meer goed.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.