Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Started by Kwabbernoot, August 12, 2009, 11:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

YamahaRXV

Quote from: Onder013 on May 25, 2014, 13:12:39
Gaat lukken.

En.........Ronald heeft vanmorgen de voeding afgeleverd bij Paco in Amersfoort!
Prima service van Concept&Design uit Almelo.

De voeding is nu met de Marantz NA11s1 op weg naar mij. Ben zeer benieuwd. Dan volgende week nog eens dunnetjes over met daar over heen de Zilveren Lepel....

Naar wat ik van jou begreep moet de Teradak voeding een flink tijdje inspelen om helemaal los te komen.

Gr
Henk

Kijk, dat is mooi nieuws, toch nog goed gekomen  :clapping:

De Teradak moet zeker een flink tijdje inspelen, heeft hier zeker zo,n 2,5 tot 3 weken geduurd  :(
Ben wel benieuwd wat deze gaat brengen bij je.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kwabbernoot

Quote from: Onder013 on May 25, 2014, 12:41:25
Hang het geheel aan een hoogwaardige dac in plaats van de interne dac en je hoort naar ik verwacht wel degelijk verschil (en niet een beetje...)

Gr
Henk

Ik begrijp niet goed waar de gedachte vandaan komt dat dit zo zou moeten zijn. Als de voeding al invloed heeft zal deze toch meer invloed hebben op het analoge gedeelte van de Squeezebox dan op het digitale gedeelte. Plus dat ik dan ook het digitale gedeelte gebruik (duh!).
Als ik hem alleen als streamer gebruik hoeft hij enkel het digitale signaal door te sluizen naar de externe DAC.
Daarnaast kan ik dit toch niet checken doordat mijn DAC geen twee gelijke ingangen heeft. Of ik moet gaan ompluggen waarmee het eventuele verschil weer veel moeilijker te vangen is. Dan heeft  de emotie weer meer invloed op het geheel. En dat is voor mij nu net de reden van het vergelijk, de emotie uitschakelen.

Groeten...

Kingpin

Quote from: Kwabbernoot on May 25, 2014, 14:23:59
Ik begrijp niet goed waar de gedachte vandaan komt dat dit zo zou moeten zijn. Als de voeding al invloed heeft zal deze toch meer invloed hebben op het analoge gedeelte van de Squeezebox dan op het digitale gedeelte. Plus dat ik dan ook het digitale gedeelte gebruik (duh!).
Als ik hem alleen als streamer gebruik hoeft hij enkel het digitale signaal door te sluizen naar de externe DAC.
Daarnaast kan ik dit toch niet checken doordat mijn DAC geen twee gelijke ingangen heeft. Of ik moet gaan ompluggen waarmee het eventuele verschil weer veel moeilijker te vangen is. Dan heeft  de emotie weer meer invloed op het geheel. En dat is voor mij nu net de reden van het vergelijk, de emotie uitschakelen.

Groeten...
Bij de Touch "stoort" de bijgeleverde adapter ook op de spdif uitgang, ik heb dat ook gemeten met m'n spectrum analyzer wat duidelijk te zien is, vandaar mijn LiPo projectje!
Met een goede lineaire voeding is dit op te lossen, en dat verschil is bij de Touch duidelijk hoorbaar.
Hoe dit zich verhoud tot de Duet weet ik niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Maar was het dan niet gemakkelijker geweest om de Touch via Toslink aan te sluiten?

Als de voeding "stoort" op de SPDIF uitgang hebben we dus te maken met een slecht ontwerp van de Touch (en de voeding). In dat geval ben ik toch benieuwd hoe dat apparaat dan zo populair is geworden onder de audiofielen.

Groeten...

erik s.

Quote from: Kwabbernoot on May 26, 2014, 09:15:22
Maar was het dan niet gemakkelijker geweest om de Touch via Toslink aan te sluiten?

Als de voeding "stoort" op de SPDIF uitgang hebben we dus te maken met een slecht ontwerp van de Touch (en de voeding). In dat geval ben ik toch benieuwd hoe dat apparaat dan zo populair is geworden onder de audiofielen.

Groeten...
Toslink gaat maar tot 96khz.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kingpin

Quote from: Kwabbernoot on May 26, 2014, 09:15:22
Als de voeding "stoort" op de SPDIF uitgang hebben we dus te maken met een slecht ontwerp van de Touch (en de voeding). In dat geval ben ik toch benieuwd hoe dat apparaat dan zo populair is geworden onder de audiofielen.
Als "streamer", in combinatie met een goede voeding, dus zeg maar als doorgeefluik naar een externe dac is het gewoon een top apparaat.
Tel daarbij een goede app als iPeng erbij op en je hebt een apparaat wat zich kan meten met de besten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Een tijdje geleden heb ik betonnen tegels onder mijn speakers gelegd. Ik kan nergens meer vinden wanneer ik ze eronder heb geschoven. Het was ergens na de aanschaf van de Suzy Wong tegel iig. Wat ik nog wel weet is dat op het moment dat ik ze eronder schoof, ik nagenoeg direct het idee had dat ze geen blijvertjes zouden worden maar ik wilde ze wel de kans geven zich te bewijzen door wel de tijd te nemen aan het geluid te wennen en de afstelling zo optimaal mogelijk te maken. Het mocht allemaal niet baten.

Vandaag de tegels dan eindelijk maar weer onder de speakers vandaan gehaald waardoor ze nu weer op de houten vloer staan. Audiofiel verantwoord? Vast niet. De bas wordt weer meer gekleurd door de houten vloer en het lage midden gebied krijgt er ook een flinke klap van mee. En toch klinkt het beter in mijn oren. Een beetje het idee dat een Single ended triode versterker ook kan geven. Het is niet zuiverder maar wel "echter" of "organischer". Stemmen en instrumenten krijgen meer body (hier en daar misschien wel iets teveel) waardoor ze "tastbaarder" worden.

Nu alleen weer opnieuw gaan optimaliseren. En zo blijf ik bezig.

Groeten...

frank2

Bekend verschijnsel, een iets warmer geluid klinkt meestal wat lekkerder. Ik heb precies hetzelfde, ik had achter mijn stekkerblok een Iego gold, en nu een iego koper, waardoor het middengebied vooral wat lekkerder ging klinken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kwabbernoot

Inderdaad. Een beetje meer aanwezigheid van het lage midden geeft een voor mij erg prettig geluid.

Er is trouwens ook weer wat "nieuws" in da house:

Zo'n ding en ondertussen helemaal onder handen genomen en gemodificeerd.



Na een ietwat moeizame start (was ook aangekondigd door de "modder") gaat het nu echt hard de goede kant op.

Groeten...

Kwabbernoot

Gisteren een observatie gedaan. Ik dacht ik deel hem even hier.

Wat ging er aan vooraf.

Ik heb sinds een vijftal maanden een Suzy Wong tegel. De eerste ervaringen ermee heb ik destijds redelijk uitvoerig beschreven in het audiotegel-draadje.
Voordat de SW tegel huize Chez Fantasio binnen kwam, had ik nogal last van een rommelige bas. Dit werd veroorzaakt volgens Peppi en Kokki doordat ik de speakers niet van de houten vloer had ontkoppeld. Ik moest daar volgens beiden een tegel onder leggen. Tja, en wat doe je dan? Juist, je gaat twee beton-tegels halen. Maar ja, mijn luidsprekers wegen zo'n 60 kilo per stuk dus had ik hulp nodig om de tegels te installeren. Dat duurde even, vooral ook omdat ik er zelf helemaal geen haast mee had. In de tijd dat de tegels in de kamer stonden te wachten op hun eerste inzet, arriveerde ondertussen ook de SW tegel. Deze werd wel direct onder de stapel apparatuur geschoven. Met de komst van deze SW tegel knapte de bas al een stuk op en had ik al weer minder interesse om de beton-tegels te gebruiken. Uiteindelijk heb ik ze samen met mijn broer toch maar eens onder de luidsprekers geschoven. De eerste indruk was gelijk dat het geen blijvertjes zouden zijn. De bas werd wel een stuk gedetailleerder maar er klopte ook iets niet voor mijn gevoel. Maar ik had de speakers nog niet goed opgesteld dus de eerste indruk kon wel eens te kort door de bocht zijn. In de daarop volgende tijd heb ik van alles geprobeerd om het geluid weer beter te krijgen. Dat is nooit gelukt.

In de daarop volgende maanden werd de invloed van de SW tegel steeds kleiner en kleiner. Op een gegeven moment was het enige in het geluid dat nog aan de SW tegel deed herinneren, het feit dat de "hotspot" nog steeds groter was dan voorheen. Maar de ruimtelijkheid, tastbaarheid, gemak en het verdwijnen van de luidsprekers was geheel weg. Om het effect toch weer terug proberen te krijgen heb ik de halve set vervangen door andere componenten die ik nog op de plank had staan, dit in de hoop dat een nieuwe interactie tussen de tegel en een nieuw component weer iets zou uitrichten. Maar niets werkte.
Afgelopen vrijdag heb ik een gemodde CD104 opgehaald bij Theo v W, toch ook in de hoop dat dit gebakje mij weer een beetje terug zou voeren naar de pracht die de SW tegel mij ooit bracht. De derde dag hoorde ik wel héél iets terug in het beeld. Bij sommige opnamen was er weer een heel klein beetje van de ambiance te voelen maar het was absoluut minimaal.
Gisteren kwam mijn broer langs en die vroeg wanneer we de beton-tegels weer onder de speakers vandaan zouden halen. Dit omdat hij zich de eerste opmerking van mij destijds nog herinnerde en hij hoorde zelf ook wel dat het geluid sindsdien erg achteruit is gegaan. Ik dacht: nou ja, waarom ook niet. Ze hebben niets opgebracht behalve een strakkere bas en een dunner laag-midden. Dus de tegels er weer onderuit, de speakers zo op het oog even goed gezet, muziekje erop en .... onvoorstelbaar. De SW tegel was weer in volle kracht terug. Ruimtelijkheid, tastbaarheid het was er weer. De speakers waren weer slechts toeschouwers in het geheel en niet de bron van het geluid. Bizar.

De vraag die ik nu heb is: kan het zo zijn dat de beton-tegels onder de speakers (niet behandeld en geen SW tegel eronder) de werking van de SW tegel onder de stapel electronica tegenwerkt?
Ik moet hier misschien nog bij opmerken dat de speakers nu op een houten vloer staan met daarop een ondertapijt en een wollen tapijt.

Groeten...

Deleted Member 2

Er lijkt geen tegeltjes wijsheid te bestaan. Een tijdje terug heb ik een SW een week of twee in huis gehad. Het deed helemaal niks. Geen positief en ook geen negatief effect. Tot ik een Moon 180i streamer in huis haalde om te testen. Precies twee dagen gebeurden er heel bijzondere dingen. Het klonk onaards goed: luidsprekers waren als niet meer aanwezig, een stage die je omsloot met geluid, performers die als aanwijsbaar aanwezig waren.

De SW was ik helemaal vergeten omdat deze immers niets deed...

De derde dag, niet veranderd in de set. Set opgestookt en......Weg was de betovering. Klonk nog steeds goed, maar geen spoor meer van dat speciale, onaardse. Het is ook niet meer terug gekomen. Moon 180i heeft samen met de SW het huis inmiddels verlaten.

Inmiddels zit er een oranje wokkel netsnoer voorzien van een gehakt behandeling op de motorsturing van de draaitafel en monokristal bedrading eveneens voorzien van gehakt in het verdeelblok.
Opnieuw leek dit niets te doen, maar op sommige dagen gebeurt het weer. Niet voorspelbaar, laat staan beInvloedbaar heeft het weer die onaardse presentatie.

Een compleet raadsel en wreed om slechts op momenten van die speciale presentatie te kunnen genieten.

Geen antwoord op je vraag, maar slechts het toevoegen van een in enige mate vergelijkbare ervaring

Gr
Henk

Kwabbernoot

Bedankt voor je ervaring. Het is inderdaad heel apart allemaal. Toen ik de SW tegel net had werd het geluid op een gegeven moment wel stabiel gedurende een langere periode (ongeveer een of twee maanden schat ik zo) totdat ik dus begon met de beton-tegels. Ik hoop dat het nu weer stabiel blijft. Het is inderdaad altijd pijnlijk als het een dag niet doet wat het eerst wel deed.

Groeten...

Ejorne

Dit lijkt mij een beetje overkomen als dat de gemoedstoestand parten speelt.
Wanneer er niets veranderd in een set en toch is de ene dag die magie er wel en de andere dag niet dan lijkt het mij tussen de oren te zitten. Wat misschien nog een andere optie is, is een apparaat elders in huis, (koelkast die staat te koelen, vaatwasser, wasmachine) die 'iets' met het stroom doet waardoor een van de audio-aparaten wat storing ondervind?

Verder heb ik zelf ook eens een minder goede ervaring met het plaatsen van stoeptegels onder de speaker. Volgens het boekje zou het beter moeten klinken maar in vond het toen ook zonder stoeptegel aangenamer klinken dan met die tegel. Soms is een beetje resonantie/vervorming kennelijk prettig voor het gehoor en lijkt het daardoor beter te klinken dan wanneer die resonantie/vervorming minder aanwezig is?

erik s.

een mogelijk verklaring is dat trillingen van de vloer door de betonnen tegels verminderde, waardoor de SW minder te doen heeft.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

YamahaRXV

Quote from: Onder013 on September 15, 2014, 11:58:22
Inmiddels zit er een oranje wokkel netsnoer voorzien van een gehakt behandeling op de motorsturing van de draaitafel en monokristal bedrading eveneens voorzien van gehakt in het verdeelblok.
Opnieuw leek dit niets te doen, maar op sommige dagen gebeurt het weer. Niet voorspelbaar, laat staan beInvloedbaar heeft het weer die onaardse presentatie.

Ik weet inmiddels wel dat die gehakt behandeling in ieder geval goed werkt om half paranoia te geraken met een zware migraine op de koop toe.... :wacko:  Ben twee dagen van slag geweest  :crazy: ;D

Bij jou is SW al lang het huis uit, maar ik kom er blijkbaar niet vanaf.... :angel:

@D Mocht je meelezen, check je pm en voice mail berichten  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kwabbernoot

Zo ongeveer 2 weken geleden een calibratie van mijn televisie laten doen door Frank Doorhof. Nu enkele films en TV avonden verder is het tijd om eens mijn bevindingen te delen.

Toen mijn huidige TV kocht (Panasonic 42TS50) had ik al het idee om hem te laten calibreren. Maar ja, dat was niet goedkoop kwam ik al snel achter. Uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt toen ik las dat Frank een toer deze kant op ging doen (oa ook bij Frank2 langs geweest).
Achteraf denk ik dat het allemaal nog wel meevalt met die prijs. Frank is behoorlijk lang bezig geweest met het calibreren, perfectionistisch als hij is, en het resultaat mag er zijn. Alhoewel kleuren overal op de wereld anders zijn is het dus lastig te zeggen of het beeld nu natuurlijker is. Dus moet ik maar op zoek naar dingen die ik ken. Huidskleuren zijn daar dan denk ik een goede test voor en deze zijn veel natuurlijker geworden. Daarnaast is het zwart nog steeds net zo zwart maar er is veel meer detail zichtbaar in de donkere delen van het beeld en wit is nu ook gewoon wit. Ook lijkt er meer diepte in het beeld te zitten maar vraag mij niet hoe dat kan.
Al met al een flinke verbetering en ik kan dan ook iedereen die graag film kijkt aanraden om een goede calibratie uit te laten voeren.

Frank bedankt. Top.  :pompom:

frank2

Ben het volledig met je eens, hier ook dezelfde verbeteringen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kwabbernoot

Zo,  terug van weggeweest. 

Ik ben van plan om de komende drie weken (vakantie, jeuj) bezig te gaan met mijn audio set. Ik heb alweer een flinke tijd geleden twee subs overgenomen en wil die nu eindelijk maar eens gaan gebruiken in een multi sub opstelling.
In eerste instantie worden ze aan een musical fidelity FX gehangen maar ik ben op zoek naar een eindversterker met volume regeling.  Mijn vraag is nu wat slimmer is: Een nieuwe krachtpatser kopen (PA versterker als Crown, Behringer, Yamaha) of een oude eindversterker op de kop tikken  (Kenwood m2,  Yamaha m4 en dat soort dingen) welke er in ieder geval beter uitzien?
Prijstechnisch maakt het elkaar niet veel.

Groeten...

chansig

Ik zou voor de Crown gaan. Nieuw en garantie. Voor het laag is power wel lekker. En wat ik paar weken terug al zei: Bij Bax voor 270 euro een crown XLS 1000.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Hmm, een probleempje. Even wachten, ja, komt ie...

HELP!

Ik ben maar eens begonnen met de Antimode die ik hier nog had staan. Als ik daarmee ga corrigeren krijg ik na het inmeten en prachtig mooi plaatje te zien van hoe het was en hoe het is. De eerste is grillig, de tweede is redelijk recht. Gewoon wat ik ook zou verwachten.
Ga ik vervolgens meten met REW (EMC8000 en M-Audio Fast Track) dan zie ik maar erg weinig verschil tussen de grafieken van niet gecorrigeerd en wel gecorrigeerd. Hoe kan dit? Doe ik iets fout of probeert de Antimode mij te foppen?

Groeten...

PS: @Hans, die aanbieding is al weer een tijdje voorbij. Het ging volgens mij om één exemplaar welke terug gekomen was schijnbaar. Maar vooralsnog doet de MF-FX het ook wel.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Kwabbernoot

Zowel bij de Antimode als bij REW liggen de grafiek over elkaar in dezelfde grafiek.

Ondertussen een volgend probleem gevonden. Als ik de calibratie uitvoer gaat het allemaal prima. Zet ik vervolgens een laag doorlaat filter aan in de AM, dan gebruikt hij de gemaakte correctie niet meer.  :blink:  :-X WTF! Klaar mee! Binnenkort in de verkoop een mooie, zo goed als nieuwe Antimode 2.0 dual-core.

Ik vind het wel best. Ondertussen een minidsp besteld. Dat geeft toch wat meer vrijheid. En ik heb weer wat te pielen. Altijd leuk.

Groeten...

Staaled

Quote from: Kwabbernoot on August 23, 2016, 18:28:31
Zowel bij de Antimode als bij REW liggen de grafiek over elkaar in dezelfde grafiek.

Ondertussen een volgend probleem gevonden. Als ik de calibratie uitvoer gaat het allemaal prima. Zet ik vervolgens een laag doorlaat filter aan in de AM, dan gebruikt hij de gemaakte correctie niet meer.  :blink:  :-X WTF! Klaar mee! Binnenkort in de verkoop een mooie, zo goed als nieuwe Antimode 2.0 dual-core.

Ik vind het wel best. Ondertussen een minidsp besteld. Dat geeft toch wat meer vrijheid. En ik heb weer wat te pielen. Altijd leuk.

Groeten...
Je importeert de Anti Mode file in REW?

Hoe groot zijn de correcties überhaupt ? Want mogelijk valt er weinig te corrigeren.

Hoe is de AM aangesloten?
Want de fronts veroorzaken indien niet door de AM gelust en full range nog steeds resonanties.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ejorne

Toont de AM misschien het voorspelde resultaat?
In REW zie je ook het voorspelde resultaat wanneer je een filter plaatst. Echter de werkelijkheid is vaak anders dan de theoretische voorspelling.
In mijn ruimte reageren sommige pieken niet of nauwelijks op een geplaatst filter en andere pieken slaan juist weer te ver door dan wat de voorspelling toont.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack