Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Started by Kwabbernoot, August 12, 2009, 11:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jahtari

#700
Mooi om te zien deze opstelling. In de zin dan hoe ver iemand gaat voor de perfecte muziekweergave.

Zou dit zelf graag eens willen horen.  :headbanging:

Heb je ook demping aan het plafond?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kwabbernoot

#701
Quote from: Tabcam on August 19, 2023, 15:21:00Klinkt het ook anders qua grootte als je zo dichtbij zit, dus qua breedte, hoogte en diepte? Dat je meer hoort herken ik, met de Ushers in de oude kamer zat ik op de halve afstand en dat scheelde wel veel.

Nou, ik vind dat vader Abraham wat klein wordt afgebeeld maar de Smurfen heb ik elders nooit zo perfect geproportioneerd gehoord. :tounge2:

Maar daar kan ik niet echt veel zinnigs over zeggen. Deze opstelling kwam al vrij snel na de aanschaf van deze luidsprekers. Ik denk dat het allemaal redelijk klopt. Diepte is wel iets dat nog wat beter zou kunnen, schat ik.

Daarnaast klopt het ook wel wat Hans zegt. Ik heb bij hem ooit Radiohead gehoord op zijn 8M's toen ze nog beneden stonden. Ik vond destijds dat de band heel klein werd afgespeeld waar de rest van de aanwezigen het niet echt mee eens waren.

Groeten...

Kwabbernoot

Quote from: jahtari on August 19, 2023, 15:26:13Mooi om te zien deze opstelling. In de zin dan hoe ver iemand gaat voor de te muziekweergave.

Zou dit zelf graag eens willen horen.  :headbanging:

Heb je ook demping aan het plafond?

Nee, geen demping aan het plafond.

Jij hebt toch de 8M's van Hans overgenomen? Bij hem in de rukbunker klinkt het aardig zoals bij mij in de kamer. Dus als je daar hebt geluisterd, heb je een heel aardig idee van hoe het hier klinkt.

Groeten...

jahtari

#703
Quote from: Kwabbernoot on August 19, 2023, 16:20:50Nee, geen demping aan het plafond.

Jij hebt toch de 8M's van Hans overgenomen? Bij hem in de rukbunker klinkt het aardig zoals bij mij in de kamer. Dus als je daar hebt geluisterd, heb je een heel aardig idee van hoe het hier klinkt.

Groeten...
Idd ik heb de 8M's van Hans. Ook hier klinken ze geweldig!

Ik heb ook de nodige absorptie aangebracht, ongeveer 3  kuub in totaal en heb ook het plafond deels gedaan.

Heerlijk.  :clapping:

Grootste sprong vooruit qua audio sinds mijn start in 1988  :wow: was het aanpakken van de akoestiek. Dat kon ook pas in het huidige huis.

Qua speakers heb ik het idee dat alleen nog de laatste paar procentjes "luchtigheid" in het hoog zou kunnen verbeteren.

Ik kan me infinity's herinneren die ik had die dat beter leken te kunnen. Maar mijn audiogeheugen kan me ook bedriegen, het is lang geleden. Die waren overigens op alle andere gebieden slechter.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Hannibal_

Interessant!
dat je dat als plug-in in je luidsprekers kunt gebruiken, wow
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Contour

Om meer diepte te krijgen moet je de speakers verder van de achtermuur zetten.

Groetjes Walter

jahtari

#706
Quote from: Contour on August 19, 2023, 18:36:43Om meer diepte te krijgen moet je de speakers verder van de achtermuur zetten.

Groetjes Walter
Dit vind ik een interessante. Is dat echt zo?

Niet echt een mening, maar sommige fabrikanten willen juist de speakers zo dicht mogelijk bij de muur. De bas reflecteert dan minder eerst terug naar de muur achter en dan naar jou. Boven de bas gaat alles vooral vóóruit.

Bijv. lyngdorf en genelec adviseren dit. 

Ik denk zelf dat het verminderen van reflecties / galm juist kan bijdragen aan een meer 3D geluidsbeeld.

Mooie discussie hierover:
https://gearspace.com/board/studio-building-acoustics/758862-myth-fact-soundstage-depth-determined.html

Foto genelec:



Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kwabbernoot

Mijn luidsprekers kunnen (moeten?) ook dicht op de muur staan. Ik zet ze in ieder geval niet verder de kamer in.

Hannibal_

Het enige dat gaat helpen is schuiven en luisteren lijkt me.
Geen luidspreker is daarin exact het zelfde.

De fabrikant heeft vaak ook gewoon advies daarin hè.

Bij mij staan ze denk ik zo'n 60cm oid van de muur (ben op vakantie dus kan het slecht checken nu), maar zoiets moet het zijn.

Advies fabrikant was minimaal 30cm. Ze adviseren ook dichter bij de muur om Bas te benadrukken.
Maar vond ik zelf niet mooi.

Schuiven, schuiven, schuiven...
Tot je in extase bent  ;)

The labor of love of audiophiles
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Contour

#709
Waarom men bij de D&D plaatsing dichtbij de achterwand aanraad, is om de woofers optimaal te laten presteren/koppelen, zo te zien heb jij een vrij kleine ruimte die je makkelijk vol speelt, dus je hebt dat extra laag niet perse nodig. Test het maar een keer, speakers verder van de wand is meer diepte in je geluid. Ik hou zelf minimaal 1 meter aan tussen voorkant speaker en de muur, meer is beter. Kijk ook maar eens goed op audioshows, de sets die echt een groot en diep beeld neerzetten staat doorgaans vrij geplaatst, speakers soms wel meters ver de ruimte in. De diepte is natuurlijk een akoestisch fenomeen, maar wel een hele prettige bij muziek luisteren. In studio's wil men het vaak neutraal, neutraal en neutraal en puur horen wat er qua klank op de cd komt, dus veel of alleen maar direct geluid, dan wil je de backwave laten samengaan met de frontwave.

Kwabbernoot

#710
Quote from: Hannibal_ on August 19, 2023, 19:53:52Het enige dat gaat helpen is schuiven en luisteren lijkt me.
Geen luidspreker is daarin exact het zelfde.

De fabrikant heeft vaak ook gewoon advies daarin hè.

Bij mij staan ze denk ik zo'n 60cm oid van de muur (ben op vakantie dus kan het slecht checken nu), maar zoiets moet het zijn.

Advies fabrikant was minimaal 30cm. Ze adviseren ook dichter bij de muur om Bas te benadrukken.
Maar vond ik zelf niet mooi.

Schuiven, schuiven, schuiven...
Tot je in extase bent  ;)

The labor of love of audiophiles

Nou, schuiven heb ik genoeg gedaan. Ik vind het prima zoals het is. Ik ga de details in de "puntige" bas in ieder geval niet opofferen voor meer diepte.

Groeten...

Kwabbernoot

Quote from: Contour on August 19, 2023, 19:55:47Het enige waarom men bij de D&D plaatsing dichtbij de achterwand aanraad, is om de woofers optimaal te laten presteren/koppelen, zo te zien heb jij een vrij kleine ruimte die je makkelijk vol speelt, dus je hebt dat extra laag niet perse nodig. Test het maar een keer, speakers verder van de wand is meer diepte in je geluid.

Mijn ervaring is dat het niet zozeer meer bas geeft maar vooral minder versmering van de bas.

Groeten...

Contour

#712
Heb je al eens getest of de bas minder goed wordt dan? Zo te lezen heb je niet geprobeerd ze meer naar voren te zetten? Dat is toch weinig moeite om eens te testen...

Kwabbernoot

Quote from: Contour on August 19, 2023, 20:05:34Heb je al eens getest of de bas minder goed wordt dan? Zo te lezen heb je niet geprobeerd ze meer naar voren te zetten? Dat is toch weinig moeite om eens te testen...

Ik geef toe dat, sinds de opstelling aan deze kant van de kamer staat, er niet weer geprobeerd is om de luidsprekers substantieel verder de kamer in te zetten. Heb ik ook de ruimte niet voor. Toen ze nog aan de andere kant stonden, heb ik dat wel uitgebreid getest en zonder succes.

Dit is wat het is en ik ben er zo ook wel heel erg tevreden over.

Groeten...

chansig

Dan maar een andere zekering oid.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Dat kan altijd nog. Ik heb ook nog tegels en "Suzy Wong kurkjes". Wie weet.

Groeten...

chansig

Netkabels ook op orde ? Aparte groep ?

Ik weet niet of je de aes aansluiting gebruikt. Kan je ook nog naar kijken.

Anders gewoon tevreden zijn, dat kan ook nog.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot


Hannibal_

Quote from: Kwabbernoot on August 19, 2023, 20:17:04Dat kan altijd nog. Ik heb ook nog tegels en "Suzy Wong kurkjes". Wie weet.

Groeten...

Klinkt sexy... vertel!!!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

mmuetst

#719
Aantal vragen:

Wat is dat voor buizen versterker daar op de voorgrond (zo te zien niet aangesloten) en hoe zet je koffie? (Links achter het scherm). Ziet er goed en kosie uit.
Merk je nog veel verschil als de gordijnen dicht gaan?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kwabbernoot

Die buizenversterker is een Transcendent Sound single ended OTL. Wel twee keer anderhalve watt vermogen. Die gebruikte ik eerder op mijn hoorn luidspreker.

De gordijnen gaan nooit meer dicht. Die gebruikte ik vroeger als de beamer aanging.

Groeten...

chansig

Zal eens kijken of de Baard het leuk vindt om samen met mij jouw kant op te komen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Quote from: Kwabbernoot on August 19, 2023, 23:08:57Die buizenversterker is een Transcendent Sound single ended OTL. Wel twee keer anderhalve watt vermogen. Die gebruikte ik eerder op mijn hoorn luidspreker.

De gordijnen gaan nooit meer dicht. Die gebruikte ik vroeger als de beamer aanging.

Groeten...
En de koffie?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kwabbernoot

Quote from: mmuetst on August 20, 2023, 00:36:42En de koffie?

Die staat al een tijd te koop. Maar daar ben ik niet echt actief mee. Ik heb ondertussen een nieuwe espressomachine.

Groeten...

mmuetst

Heb je nog foto's van de toeter en het glas, net 29 pagina's doorgeworsteld en zag alleen tekst. Is wel leuk om te zien hoe het was en hoe het nu is. Heb gisteren ook nog wat oude foto's uit een doos gehaald van mijn tiener kamer. En een foto van mijn eerste appartement en zelfgebouwde buizenversterker (zal die ook plaatsen). Had je die OTL zelf gebouwd?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.