Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Started by Kwabbernoot, August 12, 2009, 11:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kwabbernoot

#675
Quote from: HuubF on December 23, 2022, 23:05:15
Wij wachten even rustig af tot je de software onder de knie hebt.  ;D

Wat dat volume betreft: ik ben wel gewend geraakt aan telefoon en tablet. Op dit moment heb ik even een reusachtige volumeknop op de streamer en een heuse afstandsbediening. Maar het is voor mij geen straf als ik bij een volgend apparaat weer terug moet naar mijn telefoon/tablet. Je gaat tenslotte in de loop der tijd steeds meer spelen met Roon.

Wijze woorden Huub.  :worship: Ik wacht beter ook daar maar even op.

Ja, een fysieke afstandsbediening vind ik nog steeds ideaal. Het klagen komt ook voort uit het feit dat het programma bijna perfect is voor wat ik wil. Als dat niet zo was, zou ik er makkelijker overheen kunnen stappen.
Maar ik heb nog ongeveer een week... Ondertussen al wel naar een nuc aan het kijken dus de beslissing lijkt, al dan niet bewust, al gemaakt.

Groeten...

Bama

Ik heb sinds kort ook een nuc en draait perfect allemaal. Meer heb je echt niet nodig.

Kwabbernoot

De kogel is verrassend snel door de kerk: zojuist een Lifetime abo genomen op Roon. 8)
Het programma kan nog wel beter vind ik maar het werkt goed genoeg in combinatie met mijn luidsprekers om nu in te stappen. Er komt dus geen nieuwe streamer/pre-amp.

Groeten...

naish123

Goede keuze. Ik heb Roon al vanaf de start.
Roon Rock draait op een fanless Nuc. Probleemloos.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Kwabbernoot

Nu Roon ondertussen een tijdje probleemloos draait, werd het tijd voor een "echte" afstandsbediening. RooDial moest het worden en na een tijdje klooien is het eindelijk gelukt.

Een Microsoft Surface dial dient nu als volume- en pauzeknop. De eerste indruk is prima.

HuubF

Wow, dat is pas een volumeknop.  :worship:
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Yep, skippen vooruit en achteruit doet hij ook én ik kan de 8c's ermee in standby zetten. Erg handig. Ik moet er nog wel een beetje mee klooien want het is nog niet helemaal stabiel. Maar goed, ik ben er dan ook nog maar net mee bezig.

Groeten...

Dura

Quote from: Kwabbernoot on January 24, 2023, 20:13:10Nu Roon ondertussen een tijdje probleemloos draait, werd het tijd voor een "echte" afstandsbediening. RooDial moest het worden en na een tijdje klooien is het eindelijk gelukt.

Een Microsoft Surface dial dient nu als volume- en pauzeknop. De eerste indruk is prima.
Wat een leuk minimalistisch ding! Als ik niet helemaal vergroeid was met mijn Logitech Companion (naast tablet of phone voor muziek selectie) zou ik zeker een poging wagen om dit ding in huis te halen en helemaal naar mijn hand te zetten.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

katwax

Nice, kan me voorstellen dat dit een zeer goed alternatief is tov bv een Harmony remote.
Hoe maakt dit verbinding?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kwabbernoot

Via Bluetooth naar een Raspberry Pi Zero W en dan via Wifi door naar de Roon core. Linkje naar rooExtend

Ik zou liever zien dat Dutch & Dutch met een afstandsbediening zouden komen. Tot die tijd doe ik het hiermee.

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

katwax

Quote from: Kwabbernoot on January 25, 2023, 11:50:58Via Bluetooth naar een Raspberry Pi Zero W en dan via Wifi door naar de Roon core. Linkje naar rooExtend

Ik zou liever zien dat Dutch & Dutch met een afstandsbediening zouden komen. Tot die tijd doe ik het hiermee.
Dat vermoeden had ik al, dus enkel bruikbaar als je de volume control gebruikt van de software in dit geval Roon.
Bij Kii is er de Control welke deze taak opneemt, welke je dan via IR via remote kan bedienen. Is er spraken van dat men dit bij Dutch&Dutch ook op roadmap heeft?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kwabbernoot

Ik heb geen idee of Dutch & Dutch dat gaat doen. Ik hoop het maar. Maar dan wel draadloos.
Uiteindelijk is de 8c RoonReady en regel je, met de Microsoft Dial, het volume dus in de 8c.

Groeten...

Rowdy

Quote from: Kwabbernoot on January 24, 2023, 20:13:10Nu Roon ondertussen een tijdje probleemloos draait, werd het tijd voor een "echte" afstandsbediening. RooDial moest het worden en na een tijdje klooien is het eindelijk gelukt.

Een Microsoft Surface dial dient nu als volume- en pauzeknop. De eerste indruk is prima.
Is het deze afstandsbediening: 
https://www.lowbeats.de/test-rooextend-oeffnet-roon-fuer-hardwareregler-cds-phono/

Kwabbernoot

Quote from: Rowdy on January 29, 2023, 16:29:34Is het deze afstandsbediening:
https://www.lowbeats.de/test-rooextend-oeffnet-roon-fuer-hardwareregler-cds-phono/

Nee, dit is de zelfbouw variant ervan. Link
Je moet zelf een Raspberry Pi Zero W kopen (< 20 euro), een voeding (micro usb), een microSD en dan de Microsoft Surface dial. De software op de SD kaart zetten, kaart in de Pi en de Surface dial koppelen aan de Pi. Meer is het niet. Nou ja, daarna moet je nog een code kopen om hem te gebruiken.
Vroeger zou zoiets open source zijn maar die Duitse dokter wil er flink geld voor. 12 euro voor een jaar of 30 voor altijd.

Het is dat er geen alternatief is, voor zover ik weet, maar anders had ik dit niet gedaan. Maar goed, het werkt prima na een paar kleine aanloop problemen.

Groeten...

Kwabbernoot

#690
Sinds een week heb ik nu een pre-release versie van de BACCH plugin in mijn Dutch and Dutch 8C luidsprekers.

Vaste bezoekers van dit forum kunnen er al het nodige over gelezen hebben in Chansig's draadje. Hij gebruikt BACCH 4 Mac.
De BACCH plugin is vergelijkbaar met uBACCH. Voor meer achtergrondinformatie: klik.
Wat het doet is dat het cross-talk vermindert. Je hoort met je rechter oor ook het directe geluid uit de linker luidspreker. Bacch vermindert dat door middel van digitale filters. Het houdt voor zover ik weet verder geen rekening met eerste en tweede reflecties. Daardoor is een goede akoestiek toch van belang voor het maximale effect.

Door het cancellen van de cross-talk komt het geluidsbeeld losser van de luidsprekers en moet er een meer 3D sensatie ontstaan.

In de luidsprekers moeten de afmetingen van de luisterdriehoek ingevoerd worden en dat is het dan. Simpel dus. In de website van de luidsprekers kun je dan simpel het filter aan en uit schakelen.

Voor zover ik weet werkt het nu alleen nog op streaming inputs (Roon en Spotify connect) van de luidsprekers. Hopelijk gaat het uiteindelijk ook functioneren op de digitale AES invoer.

En, hoe klinkt het dan?
Tja, goed. Maar dat deed het ook al.
Er vallen een paar dingen op:

De eerste is dat het hoog iets minder aanwezig is. Normaal had ik de hoge tonen in de luidsprekers met 1 dB gedempt. Met BACCH heb ik het weer terug gezet naar 0 dB.

Het tweede wat opvalt is dat het geluid inderdaad minder aan de luidsprekers plakt. Bijvoorbeeld oude (bv. Frank Sinatra) opnames hebben nog wel eens dat trompetten erg aan de linker luidspreker plakken en de drums aan de rechter. Met BACCH komen ze nog steeds uit hetzelfde punt maar lijkt het niet meer uit de speakers te komen. Beetje raar omschreven wellicht maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Het derde wat opvalt is dat de afbeelding héél iets minder scherp is. Misschien wel iets natuurlijker dan de pinpoint die het zonder BACCH is.

Al met al is het een bijzonder product. Het effect is redelijk subtiel te noemen. Een betere akoestiek maakt het dat BACCH volgens mij theoretisch beter zou moeten werken (minder reflecties) maar dat maakt het ook gelijk dat je het wellicht minder nodig hebt.

Interessante ontwikkeling weer voor de Dutch and Dutch 8C luidsprekers.

IMG-20230803-WA0001.jpg
De opstelling

Schermafbeelding 2023-08-19 120155.png
De interface

Groeten...

DofN

Interessante opstelling, je doet al aan fysieke kanaalscheiding. Ik heb inmiddels een paar keer uitgebreid met Bacch geluisterd, bij de ene opname voegt het veel toe, bij andere weinig. Al met al blijf ik het boeiend vinden en ik zou het thuis misschien ook wel willen. Maar ben ook tevreden zoals het nu is, en daarom verander ik niets.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

Een bijzondere opstelling idd. Zowel de fysieke als digitale kanaalscheiding komen op mij nogal omslachtig over, al wil men een hoofdtelefoon nabootsen. Is het dan niet veel minder omslachtig om voor die hoofdtelefoon te kiezen 🙄 🧐
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kwabbernoot

Quote from: DofN on August 19, 2023, 12:57:22Interessante opstelling, je doet al aan fysieke kanaalscheiding. Ik heb inmiddels een paar keer uitgebreid met Bacch geluisterd, bij de ene opname voegt het veel toe, bij andere weinig. Al met al blijf ik het boeiend vinden en ik zou het thuis misschien ook wel willen. Maar ben ook tevreden zoals het nu is, en daarom verander ik niets.



Nou nee, alle panelen staan er toch voornamelijk om de eerste zijdelingse reflectie te verminderen. Ik zou de panelen het liefst aan de zijmuren maken maar daar heb ik op het moment geen ruimte voor vanwege een kast (rechts op de foto). Ik zit ook niet met mijn neus tegen het middelste paneel.

Ik heb BACCH eerder gehoord bij Hans (via de JBL luidsprekers destijds) en bij Martijn (headtracking versie) en overal was het effect redelijk subtiel maar wel aanwezig en inderdaad afhankelijk van de gespeelde muziek. Het feit dat ik het tot nu toe ook nog niet aangeschaft heb, zegt natuurlijk ook wel iets.

Maar ik vind het ideaal dat het nu in de luidspreker zelf zit en ik dus niet nog een extra doosje nodig heb. Of ik het uiteindelijk ook aan ga schaffen is afhankelijk van de prijs en in mindere mate ook of de AES ingang ondersteunt gaat worden.

Groeten...

Kwabbernoot

Quote from: Xander32 on August 19, 2023, 13:47:56Een bijzondere opstelling idd. Zowel de fysieke als digitale kanaalscheiding komen op mij nogal omslachtig over, al wil men een hoofdtelefoon nabootsen. Is het dan niet veel minder omslachtig om voor die hoofdtelefoon te kiezen 🙄 🧐

:laugh: 

Nee, met een hoofdtelefoon heb ik nooit het geluid voor mij gehoord maar altijd in mijn hoofd. Een AKG 1000 zou ik dan wel weer graag een keer proberen maar die zijn tegenwoordig wel erg duur geworden.
Maar goed, het hele idee van constant iets op mijn hoofd te moeten dragen en de afsluiting van de wereld om mij heen, vind ik erg onprettig.

Groeten...

Xander32

Thx voor de toelichting  :thumbs-up: Ik kan het mij voorstellen dat deze opstelling een zeer intieme (nearfield) ervaring geeft, met overwegend direct geluid. Het lijkt mij (= aanname zoveel 🫣 😉) ook best intensief om zo te luisteren?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kwabbernoot

Quote from: Xander32 on August 19, 2023, 13:58:53Thx voor de toelichting  :thumbs-up: Ik kan het mij voorstellen dat deze opstelling een zeer intieme (nearfield) ervaring geeft, met overwegend direct geluid. Het lijkt mij (= aanname zoveel 🫣 😉) ook best intensief om zo te luisteren?

Ja, dit klopt wel. Je moet er wel aan wennen. In eerste instantie hoor je echt alles en stemmen staan wel dicht voor je. Maar dat went vrij snel en dan kun je wel weer gewoon "losjes" luisteren en genieten.

Groeten...

chansig

En in mijn beleving is direct juist rustiger dan luisteren naar indirect geluid. Zeker als het een overdaad is. Maar ook zonder overdaad.

In mijn opstelling mis ik eigenlijk alleen nog het middenpaneel. Misschien ooit nog een keer proberen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: Kwabbernoot on August 19, 2023, 14:17:48Ja, dit klopt wel. Je moet er wel aan wennen. In eerste instantie hoor je echt alles en stemmen staan wel dicht voor je. Maar dat went vrij snel en dan kun je wel weer gewoon "losjes" luisteren en genieten.

Groeten...
Klinkt het ook anders qua grootte als je zo dichtbij zit, dus qua breedte, hoogte en diepte? Dat je meer hoort herken ik, met de Ushers in de oude kamer zat ik op de halve afstand en dat scheelde wel veel.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Het gekke lijkt te zijn dat mensen dit soort zaken mbt breedte, diepte etc anders kunnen ervaren. Dus wat Kwabber dan ervaart zegt dan niet zoveel.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.