Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Started by Kwabbernoot, August 12, 2009, 11:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: Kwabbernoot on December 25, 2020, 23:28:59
...
Het verschil met mijn toeters kom ik nog een keer op terug. Ik kan nog niet helemaal de vinger leggen op waar het grote verschil nu precies zit.

Groeten...
Klein gokje, dynamiek? Had met de 100 dB efficiënte Klipschorns gelijk :inlove: gevoelens. Hetzelfde met Devore Fidelity en ik verwacht ook met Rethm en vergelijkbare ontwerpen. Zijn ze perfect, zeker niet. Er gebeurd echter wel wat met zulke efficiënte luidsprekers.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Cyrus·

Quote from: Kwabbernoot on December 25, 2020, 11:29:05
Even een beter fotootje.


Met kerstversiering.  :xmas:

Groeten...

Dat ziet er mooi uit!

Toen ik de foto's zag van de stands "los" (in het verkooptopic van Koen) kon ik het design niet meteen plaatsen. Maar zo met de speakers er valt het kwartje wel / alsnog. Prachtige combinatie!
Groeten,
Edwin

Jumping Jack

Quote from: TabCam on December 26, 2020, 00:14:33
Klein gokje, dynamiek? Had met de 100 dB efficiënte Klipschorns gelijk :inlove: gevoelens. Hetzelfde met Devore Fidelity en ik verwacht ook met Rethm en vergelijkbare ontwerpen. Zijn ze perfect, zeker niet. Er gebeurd echter wel wat met zulke efficiënte luidsprekers.

Devore Orangutan  :wub:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kwabbernoot

#553
Quote from: CyrusOne on December 27, 2020, 15:44:50
Dat ziet er mooi uit!

Toen ik de foto's zag van de stands "los" (in het verkooptopic van Koen) kon ik het design niet meteen plaatsen. Maar zo met de speakers er valt het kwartje wel / alsnog. Prachtige combinatie!
Yep, de eerste keer dat ik ze zag was in een blanke versie en toen wist ik ook niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Maar zo in het zwart vind ik ze best mooi. En hoe langer ze er staan, hoe mooier ik ze ga vinden. Ik heb zeker niet de drang om op zoek te gaan naar andere stands.

Quote from: chansig on December 25, 2020, 11:44:24
<knip> Maar qua klank wat is nu het grootste verschil voor je met de Toeters ? <knip>

Gr. Hans
Quote from: TabCam on December 26, 2020, 00:14:33
Klein gokje, dynamiek? Had met de 100 dB efficiënte Klipschorns gelijk :inlove: gevoelens. Hetzelfde met Devore Fidelity en ik verwacht ook met Rethm en vergelijkbare ontwerpen. Zijn ze perfect, zeker niet. Er gebeurd echter wel wat met zulke efficiënte luidsprekers.

Hmm, nee. Qua dynamiek zit er niet zoveel verschil in midden en hoog. Het verbaast mij eigenlijk hoe ze, in mijn oren, op elkaar lijken qua weergave. Het grootste verschil zit in het laag. Dat is bij de 8c's veel dynamischer en cleaner zonder dat ik het droog zou willen noemen. Ik heb het al eerder benoemd: in mijn ervaring lijkt de Tiefbass bij de meeste speakers van te voren aangekondigd te worden voordat de klap echt komt ("getelefoneerd" zoals ze het noemen in het wielrennen 8)). Dat gebeurt niet bij de 8c. Daar is de klap er gewoon.

In het hoog zijn de 8C's ook iets helderder.

Daar staat tegenover dat de Avantgardes meer body lijken te geven aan de weergave van stemmen. Om het lekker vaag, en dus audiofiel verantwoord te houden  :D, zou ik zeggen dat ik bij de 8c's een hoofd hoor zingen waar ik bij de Avantgardes ook een idee krijg van het lichaam. Ook lijken stemmen bij de Avantgardes heel iets natuurlijker/organischer te klinken dan bij de 8c's. Maar ik heb het hier over echt, echt minimale verschillen.

Het "probleem" bij de Avantgardes is dat de subs doorlopen tot 140Hz (aan de bovenkant  :laugh:) en daardoor (?) lastig te integreren zijn met het mid. Daar heb ik uiteindelijk veel tijd in gestoken en dacht dat het uiteindelijk best goed was.

En toen kwam de 8c.

Zoiets...

In het kort: de Avantgardes zijn meer HuubF waar de D&D's meer Chansig zijn en toch zit het erg dicht bij elkaar (muv de bas)) :D

chansig

 :D

Thanks voor de mooie audiofiele bloemlezing.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Mooie uiteenzetting. Zo zie je maar weer: alles went, zelfs LS met zwarte baffles en stands met vinnen die me doen denken aan Kuifjes raket naar de maan :) De 'dynamische' voordelen van een hoorn-tweeter t.o.v. een vlak metende luidspreker met een goede step-response vallen bij redelijk normale luistervolumes wmb weg. Hoorns hebben toch iets onnatuurlijks.. Al is dat persoonlijk. 

Voor mij zit de kracht van de DD8c's vooral in het midlaag en middengebied. In het hoog zijn ze uitmuntend, maar dat zijn mijn DALI's ook (maar net even anders) en zo heb ik wel een paar LS gehoord die écht goed zijn in het hoog. Heel abnormaal is dat niet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vanzomereng

Quote from: doorofnight on December 28, 2020, 11:39:58
Hoorns hebben toch iets onnatuurlijks.. Al is dat persoonlijk. 
Ik kan niet over alle hoorns oordelen maar een van de betere en meest natuurlijke speakers die ik gehoord heb,
zijn de grotere modellen hoornluidsprekers van Blumenhofer.
Hiero op dit forum, hoor je weinig over dit merk (maar gelukkig buurt ik af en toe ook bij het high end forum)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Kwabbernoot

Ik bedenk mij nu het volgende. Stel dat ik de subs van de Avantgarde speakers andersom zou neerzetten (naar de muur vurend) zou ik dan een soortgelijke snelle/detailrijke basweergave kunnen krijgen als die van de 8c's. En moet dat dan nog tijd-gecorrigeerd worden? Als dat zou werken is de bas waarschijnlijk gemakkelijker te integreren met de hoorns.

Of heeft mijn hoofd weer eens poep bedacht? Dat zou ook niet de eerste keer zijn. :-[

Groeten...

Koen K

#558
Het ligt eraan hoe hoog de scheidingsfrequentie ligt. De afstand van muur tot woofer wil je zo klein mogelijk hebben, idealiter minder dan 1/4 golflengte. Nu zullen die hoorns er geen last van hebben als je ze pal voor de muur zet, dus dat is op zich een prima idee.

Voor de tijdscorrectie meet je de weglengte vanaf het midden van de woofer, om de kast heen, horizontaal naar voren tot je verticaal in hetzelfde vlak zit als de throat van je midhoorn. Het is niet gegarandeerd dat dat precies het akoestisch centrum blijkt te zijn, maar het zal een voldoende nauwkeurige benadering opleveren. De afstand in meters deel je door de geluidssnelheid (343 m/s) en dan heb je de delay van het midhoog in seconden.

Ik zou het dus gewoon proberen :smile:

Kwabbernoot

Nou, ik heb ondertussen andere luidsprekers dus de drang is een beetje weg. Maar als ik dit eerder had bedacht had ik het zeker geprobeerd. Het heen en weer blijven slepen met de speakers is nu niet direct een grote hobby van mij.
Van de andere kant, ze toeters staan er nog dus...

Bedankt voor de info.  :worship:

Groeten...

Koen K

Ach ja, zo heb je nog iets te proberen. Misschien dat Martijn bovenstaande nog wel wat wil aanvullen. Ik zou zelf niet direct wakker liggen van die tijdscorrectie, maar wel van het overschot aan laag dat je gaat krijgen. Daar moet wel voor gecorrigeerd worden.

Vond je het midhoog van de Avantgardes beter?

Kwabbernoot

Euhm, wat bedoel je precies met het midhoog?

Groeten...

Koen K

Ik doel op de reden achter je vraag: ik meende het zo te begrijpen dat je misschien liever naar de Avantgardes zou luisteren als het laag meer op dat van de 8c's zou lijken. Ik kan me daar op zich iets bij voorstellen. Voor de meeste luisteraars is de 8c een stap naar méér direct geluid, voor jou is het andersom.

Zelf geef ik de voorkeur aan zo direct mogelijk zonder dat het ten koste gaat van de power response. Dus als ik nog een keer een hoornvormige luisterkamer kan bouwen met inwall subwoofers, dan weet je waarom ik geen tijd heb om op het forum te zitten   :hehe:

Kwabbernoot

Ah, op die manier. Nee, ik ben zeer tevreden met de 8c's maar ik ben veel en vaak aan het klooien geweest met de integratie van de subs. Als ik dit eerder had geweten (en het zou werken) was ik misschien daarmee minder aan het klooien geweest.

Dus eigenlijk meer een "denkoefening" dan wat anders.

Van de andere kant, ik moet ze nog verkopen en dus nog eens opstellen en aansluiten. Misschien dat ik het dan nog even snel kan testen. Misschien ook interessant voor een eventuele koper.

Groeten...

kermy

Quote from: Koen K on March  2, 2021, 07:40:07
Het ligt eraan hoe hoog de scheidingsfrequentie ligt. De afstand van muur tot woofer wil je zo klein mogelijk hebben, idealiter minder dan 1/4 golflengte. Nu zullen die hoorns er geen last van hebben als je ze pal voor de muur zet, dus dat is op zich een prima idee.

Voor de tijdscorrectie meet je de weglengte vanaf het midden van de woofer, om de kast heen, horizontaal naar voren tot je verticaal in hetzelfde vlak zit als de throat van je midhoorn. Het is niet gegarandeerd dat dat precies het akoestisch centrum blijkt te zijn, maar het zal een voldoende nauwkeurige benadering opleveren. De afstand in meters deel je door de geluidssnelheid (343 m/s) en dan heb je de delay van het midhoog in seconden.

Ik zou het dus gewoon proberen :smile:

Even voor mijn begrip, je zegt dan je de lengte meet met een meetlint door in het midden van je woofer te starten, dan om de kast te gaan en daarna de totale lengte te meten naar de luisterplaats (oorhoogte) waar ook de driver in de mid/hoog hoorn uitkomt? Op een of andere manier vat ik het niet helemaal, maar daar was je na mijn schets waarschijnlijk al achter.

Misschien met een plaatje dat het beter gaat.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Koen K

Het klopt wel zoals je het zegt: je wilt eigenlijk weten hoe veel verschil er zit tussen de afstanden die het geluid vanaf de woofers en vanaf de midhoorn aflegt naar je luisterplek (rode pijlen). Om het wat eenvoudiger te maken stelde ik voor te meten hoe ver het geluid uit de achterste woofers moet reizen voordat het ter hoogte van de throat (aansluiting van de compressiedriver op de hoorn) is (blauwe pijlen). Maar dit levert altijd maar een benadering op. Het beste is om het akoestisch te meten.

Ik zie nu overigens dat de overnamefrequentie 300 Hz is, dat is wel wat aan de hoge kant. Dus de woofers moeten dan echt vlakbij de muur zitten om nog samen met de muur als één bron te kunnen werken. Ik zou het met iets van 10 cm afstand tot de muur proberen. En natuurlijk meten + laag recht trekken   ;)

Kwabbernoot

Quote from: Koen K on March  2, 2021, 14:18:49
Het klopt wel zoals je het zegt: je wilt eigenlijk weten hoe veel verschil er zit tussen de afstanden die het geluid vanaf de woofers en vanaf de midhoorn aflegt naar je luisterplek (rode pijlen). Om het wat eenvoudiger te maken stelde ik voor te meten hoe ver het geluid uit de achterste woofers moet reizen voordat het ter hoogte van de throat (aansluiting van de compressiedriver op de hoorn) is (blauwe pijlen). Maar dit levert altijd maar een benadering op. Het beste is om het akoestisch te meten.

Ik zie nu overigens dat de overnamefrequentie 300 Hz is, dat is wel wat aan de hoge kant. Dus de woofers moeten dan echt vlakbij de muur zitten om nog samen met de muur als één bron te kunnen werken. Ik zou het met iets van 10 cm afstand tot de muur proberen. En natuurlijk meten + laag recht trekken   ;)

De overname frequentie is in de buurt van de 200 Hz, zo uit mijn hoofd. De afgebeelde speakers zijn niet de mijne. Ik heb deze: Stereophile

Groeten...

Koen K


DofN

#568
Je plaatste een interessant apparaat in aan ander draadje, Kwabber. En met een blik op de achterzijde snap ik ook waarom:

Hifi Rose RS150



€4000,- dat dan weer wel! Mijn kritiekpunt is dat je afhankelijk bent van hun inspanningen om plugins te kunnen gebruiken:

https://eng.hifirose.com/QnA/?q=YToxOntzOjEyOiJrZXl3b3JkX3R5cGUiO3M6MzoiYWxsIjt9&bmode=view&idx=5851879&t=board&category=535yDP0B72



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

#569
Vrij hoge output levels ... wel even iets om rekenign mee te houden.

Unbalanced : 4.5Vrms
Balanced : 9.0Vrms
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

#570
Het waarom ik in dit apparaat geïnteresseerd ben is vanwege o.a. de digitale AES uitgang. Een tweede line-input en RadioParadise (via app en dus niet via TuneIn) zou handig zijn maar verder heeft hij alles wat ik "zoek".

Maar goed, 4000 euro is mij toch wat teveel op dit moment (elk moment eigenlijk ::)) voor een streamer/pre combinatie.

Daarnaast ben ik niet bekend met het merk. Ik kan ook nog geen reviews vinden. Is het goed spul, goede aftersales, hoe is de app, wordt er nog aan door ontwikkeld? Je bent, zoals DofN terecht aangeeft afhankelijk van het bedrijf bij dergelijke apparaten.

Bama, dacht ik, heeft hem eerder geplaatst. Misschien weet hij ondertussen meer? Ik zal het draadje eens opzoeken.

Maar ik vind het wel een fraai apparaat, dat dan weer wel. En ach, ik ben nog zeer tevreden met mijn huidige streamer en voorversterker combinatie. Het is dus niet zo dat er wat moet gebeuren.

Groeten...

Kwabbernoot

#571
Het rek met mijn stereo spulletjes heeft plaats moeten maken. Alles wat ik nog gebruik staat nu in mijn tv kastje. Maar doordat ik toch mijn platenspeler miste, wilde ik er eentje die ook in de kast kon. Het eerste idee was een platte platenspeler (B&O ofzoiets) te kopen en die dan op een lade te zetten. Helaas blijken die nogal duur te blijven.

Dankzij Jazzy kwam ik in aanraking met de Sony front-loading platenspelers. Hij heeft er zelf ondertussen twee, heb ik begrepen. Dat leek mij wel de ideale oplossing. Dus heb ik op Marktplaats gekeken en er stond er zowaar één te koop voor een nette prijs op twee kilometer van hier. En die heb ik gisteravond opgehaald. Het is een oude Sony SP-FL1.
Het is een flinke stap terug van mijn VPI maar het is zeker goed genoeg om af en toe een plaatje op te leggen.





Groeten...

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MarKath

Een hele mooie oplossing bij ruimte gebrek. :clapping:
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Kwabbernoot

Het is gebeurd. Ik heb een gedeelte van mijn woonkamer ingericht als luisterplek. De eethoek eruit, de elpee-kast verplaatst net zoals het tv meubel en mijn orchidarium. En voila: een ruime van zo'n 3 bij 3m voor een luisterplek.

De dozen moeten nog weg en ook mijn oude luidsprekers moeten nog weg.
Ik had op het forum enkele akoestische panelen gekocht. Nog niets gemeten en afgeregeld maar het spul zo een beetje neergezet. Het klinkt al opvallend anders.

Benieuwd waar het mij brengt.

Groeten...