Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Started by Kwabbernoot, August 12, 2009, 11:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Moet je ook niet willen. Is toch lekker zo ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Ja, het is zeker lekker zo maar, en dit klinkt wellicht belachelijk, ik ben bang om de tegel weg te halen.
Wat als alles autosuggestie is en zonder de tegel blijft het geluid hetzelfde. Dan ga ik denken, dat is logisch en vervolgens valt het hele opgebouwde beeld weg. Vervolgens kan ik die autosuggestie nooit meer opbouwen. Als ik nu een beetje achtergrond info had, zou ik weten dat het geen autosuggestie is (ik denk ook niet dat het dat is maar ik kan het ook niet 100% uitsluiten) en zou ik dus de tegel zonder problemen ook eens ergens anders uitproberen. Dat durf ik nu dus (nog) niet echt.

Ja, ik ben mij er eentje.  :-\

Groeten...

chansig

Is wel herkenbaar...ga gewoon eens een niet gehakte set luisteren en je weet het.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: Kwabbernoot on May  6, 2014, 12:07:15
Ja, het is zeker lekker zo maar, en dit klinkt wellicht belachelijk, ik ben bang om de tegel weg te halen.
Wat als alles autosuggestie is en zonder de tegel blijft het geluid hetzelfde. Dan ga ik denken, dat is logisch en vervolgens valt het hele opgebouwde beeld weg. Vervolgens kan ik die autosuggestie nooit meer opbouwen. Als ik nu een beetje achtergrond info had, zou ik weten dat het geen autosuggestie is (ik denk ook niet dat het dat is maar ik kan het ook niet 100% uitsluiten) en zou ik dus de tegel zonder problemen ook eens ergens anders uitproberen. Dat durf ik nu dus (nog) niet echt.

Ja, ik ben mij er eentje.  :-\

Groeten...

Vorige week heb ik mijn laptop op een tegel gezet en heb ik een tijdje youtube filmpjes van live muziek beluisterd met mijn koptelefoon op. Ik wist niet wat ik hoorde en het beeld was ook al zo mooi. Toen ik de tegel weer weghaalde bleef het effect nog een tijdje.

Als ik nu met mijn koptelefoon luister klinkt het weer gewoon als een laptop.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

phy

Quote from: Kwabbernoot on May  6, 2014, 12:07:15
Ja, het is zeker lekker zo maar, en dit klinkt wellicht belachelijk, ik ben bang om de tegel weg te halen.
Wat als alles autosuggestie is en zonder de tegel blijft het geluid hetzelfde. Dan ga ik denken, dat is logisch en vervolgens valt het hele opgebouwde beeld weg. Vervolgens kan ik die autosuggestie nooit meer opbouwen. Als ik nu een beetje achtergrond info had, zou ik weten dat het geen autosuggestie is (ik denk ook niet dat het dat is maar ik kan het ook niet 100% uitsluiten) en zou ik dus de tegel zonder problemen ook eens ergens anders uitproberen. Dat durf ik nu dus (nog) niet echt.

Ja, ik ben mij er eentje.  :-\

Groeten...
gewoon weghalen
en dan weer terug leggen en je bent nog blijer met je tegel ;D
en als het hetzelfde blijft heb je een hoop geld bespaard
maar dat laatste geef ik weinig kans.

Kwabbernoot

Een nieuwe aanwinst: een QNAP TS421. Eindelijk een NAS die Squeezebox server met gemak kan draaien. Ik was al een tijdje aan het rondkijken en toen kwam deze voorbij op dit forum. Nu alleen nog alle bestanden overpompen van de oude NAS.


Zo eentje dus. Toll!  :pompom:

Groeten...

YamahaRXV

Quote from: Kwabbernoot on May 21, 2014, 23:37:23
Een nieuwe aanwinst: een QNAP TS421. Eindelijk een NAS die Squeezebox server met gemak kan draaien. Ik was al een tijdje aan het rondkijken en toen kwam deze voorbij op dit forum. Nu alleen nog alle bestanden overpompen van de oude NAS.


Zo eentje dus. Toll!  :pompom:

Groeten... 

Zo, dat is pas een NAS !  :clapping:  Bruut ding zeg  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

tomvbugg

#407
Quote from: HuubF on May  6, 2014, 13:08:24
Vorige week heb ik mijn laptop op een tegel gezet en heb ik een tijdje youtube filmpjes van live muziek beluisterd met mijn koptelefoon op. Ik wist niet wat ik hoorde en het beeld was ook al zo mooi. Toen ik de tegel weer weghaalde bleef het effect nog een tijdje.

Als ik nu met mijn koptelefoon luister klinkt het weer gewoon als een laptop.
:o Ik hoop dat dit een grap is.  ;)

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

#409
Verdorie, alweer wat nieuws.
Na al die verhalen van de effecten van voedingen op de squeezebox wilde ik dat ook eens gaan testen. Maar het moest redelijk goedkoop en het liefst een batterij voeding.

eBay bood de oplossing. Een powerbank die 9 V kan uitspuwen met voldoende ampjes én een enorme capaciteit van 30.000 mAh. Eigenlijk bedoeld voor back up power voor laptops maar dit zou die volgens mij toch ook wel moeten kunnen.
Gisteren binnen gekomen, vandaag de juiste plug eraan gefrot en voila, een lipo voeding voor de squeezebox duet was geboren.

Nu net de eerste test aan het doen en hij doet het, dat is al wat. Luisteren of er verschillen zijn doe ik wel een andere keer.


Yep, chinese rommel.  8)

Groeten...

Edit: Labtop vervangen door laptop  8)

Deleted Member 2

#410
Laat Raphie het maar niet zien >:(

Kwabbernoot

Raphie had het over voedingen, niet over power banks. Daarnaast is die 0,4 amp niet genoeg voor de receiver van de squeezebox.
Maar goed, als hij een goed alternatief heeft hoor ik het (misschien) wel en dan zie ik wel of ik er wat mee doe. Tot nu toe lijkt deze wel te gaan bevallen. Alleen een beetje in de gaten houden de eerste tijd bij het opladen. We gaan wel zien.

Groeten...

Kwabbernoot

Hmm. De eerste indrukken met de power bank op de Squeezebox zijn toch erg positief. Het hoog is minder scherp en er lijkt meer body aanwezig in het geluid. Ook lijkt de diepte te zijn toegenomen. Vreemd, want eigenlijk had ik niet veel verwacht van het experiment. Wellicht is het ook eerder te verklaren uit het feit dat de power bank wel boven de tegel ligt waar de originele voeding van de Squeezebox dat niet deed.  :-X
Let wel: dit is dus een vergelijk tussen mijn herinnering van de Squeezebox met interne DAC en standaard voedingsblokje vs. de Squeezebox met interne DAC en power bank voeding. Er wordt even geen gebruik gemaakt van een externe DAC.
Binnenkort maar eens een tweede Squeezebox receiver ernaast zetten en die met de originele voeding van stroom voorzien. Wellicht is mijn herinnering niet helemaal goed.  :D

Groeten...

frank2

Je omschrijft precies wat een lineare voeding doet zoals mijn voltkraft of teradack of bots voeding. ( op de squeezebox) Of jouw tegel daar nog iets mee doet kan ik niet beoordelen, ken de tegel niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Leuke voeding, en betaalbaar.
Zit er bij de handleiding ook meetgegevens?
Pas wel op met opladen, zeker met dat chinese spul, ik zou een lipozak adviseren !

Deze lipo rechtstreeks op je Duet zal zeker werken, ben benieuwd of de uitgangsspanning ook gereguleerd wordt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Zoals dat gaat met Chinese meuk, er zit niets bij aan meetgegevens of wat dan ook. Wel een overdaad aan connectors en plastic zakjes.  ;D  Ik weet dus ook niet of het gereguleerd wordt. Ik heb zelf gemeten met een vijf/tiem euro bak multimeter en die zegt dat de uitgangsspanning een mooie constante 9,25V is, FWIW.

Wat is een lipozak?

Groeten...

Kingpin

Quote from: Kwabbernoot on May 24, 2014, 14:38:26
Zoals dat gaat met Chinese meuk, er zit niets bij aan meetgegevens of wat dan ook. Wel een overdaad aan connectors en plastic zakjes.  ;D  Ik weet dus ook niet of het gereguleerd wordt. Ik heb zelf gemeten met een vijf/tiem euro bak multimeter en die zegt dat de uitgangsspanning een mooie constante 9,25V is, FWIW.

Wat is een lipozak?

Groeten...
Dat is een zak waarin je lipo's kunt opladen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin


En 1 zomaar .. omdat het kan ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kwabbernoot

Bedankt voor de filmpjes, dat geeft vertrouwen. ;)

Gisteren eens een vergelijk gedaan tussen twee Squeezebox receivers. De ene gevoed door de chineze lipo powerbank, de andere door het standaard stekkerblokje. Beide receivers gesynchroniseerd en op 100% volume gezet.



Schakelen tussen de twee gaat met de afstandsbediening van de voorversterker. De uitkomst is voor sommigen bijzonder voor anderen logisch.

Ik hoor geen enkel verschil. Niet in volume, niet in de scherpte, niet in detail, niet in bas en niet in plaatsing. Ik hoor de tikjes van het relais bij het overschakelen als de muziek niet te luid is maar dat is dan ook alles. Maar goed dat ik voor een relatief goedkope voeding ben gegaan.  Ik zal de opstelling zo nog even laten staan en blijven vergelijken. Wie weet komt er een moment dat ik wel een verschil hoor. Ik ben er bang voor.

Ik mag dit resultaat natuurlijk niet extrapoleren naar andere voedingen en apparaten maar voor mijzelf ben ik er wel uit. Het was weer leerzaam.

Groeten...

Kingpin

Zoals ik al zei, je hebt geen meetgegevens van de lipo op zich, ik maak gebruik van de lipo als spanningsbron, daarachter zit nog een heel netwerk van stabilisatie, regulatie en filtering.
Voor de Touch duidelijk hoorbaar.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted Member 2

Hang het geheel aan een hoogwaardige dac in plaats van de interne dac en je hoort naar ik verwacht wel degelijk verschil (en niet een beetje...)

Gr
Henk

Kwabbernoot

@Kingpin:

Ik trek dit resultaat ook niet door naar jouw lipo voeding op jouw Touch.
Van de andere kant, het zal wel heel vreemd zijn als de spanning uit de powerbank exact dezelfde onzuiverheid heeft als het originele stekkerblokje. Zo bezien zou ik toch een verschil verwachten. Dat is er niet, althans, ik neem het niet waar. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de interne DAC van de Squeezebox. Ik zou toch verwachten dat ik juist dan een groter verschil zou waarnemen dan wanneer ik hem alleen gebruik voor het streamen naar de DAC.
Mijn conclusie moet zijn dat ik geen verschil waarneem. Bij het gebruik van de beste voeding in de wereld verwacht ik dus ook hooguit een voor mij insignificant verschil waar te nemen.

Het was weer een leuk hobby-gebeuren. Meer moet dat niet zijn.

Groeten...

YamahaRXV

Quote from: Onder013 on May 25, 2014, 12:41:25
Hang het geheel aan een hoogwaardige dac in plaats van de interne dac en je hoort naar ik verwacht wel degelijk verschil (en niet een beetje...)

Gr
Henk

Dat denk ik toch ook wel hoor... ;)

Nu we het over voedingen hebben Henk, is het al zover, of nog in de ''wacht'' modus ?  ;)

b.t.w. Veel luisterplezier en gezelligheid toegewenst vanmiddag met Paco en Frank  :thumbs-up:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Quote from: YamahaRXV on May 25, 2014, 12:54:31
Dat denk ik toch ook wel hoor... ;)

Nu we het over voedingen hebben Henk, is het al zover, of nog in de ''wacht'' modus ?  ;)

b.t.w. Veel luisterplezier en gezelligheid toegewenst vanmiddag met Paco en Frank  :thumbs-up:

Gaat lukken.

En.........Ronald heeft vanmorgen de voeding afgeleverd bij Paco in Amersfoort!
Prima service van Concept&Design uit Almelo.

De voeding is nu met de Marantz NA11s1 op weg naar mij. Ben zeer benieuwd. Dan volgende week nog eens dunnetjes over met daar over heen de Zilveren Lepel....

Naar wat ik van jou begreep moet de Teradak voeding een flink tijdje inspelen om helemaal los te komen.

Gr
Henk