Kwabbernoot's klasse D en DSP setje

Started by Kwabbernoot, August 12, 2009, 11:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kwabbernoot


Kwabbernoot

Sinds lange tijd weer iets nieuws in de set, een Squeezebox Duet. Errug handig apparaatje. Ik ben er blij mee.



Groeten...

advr

leuk, het begin van het streamen ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Former member 78

Een erg bijzondere set, met name de speakers.
Als ik de kans krijg, ga ik serieus eens luisteren naar een hoorn.

Ken het hele ''geluid'' er van niet helaas.

Maar, mooi mooi mooi :)

Alco

#29
QuoteSinds lange tijd weer iets nieuws in de set, een Squeezebox Duet. Errug handig apparaatje. Ik ben er blij mee

Aha, leuk Kwabbernoot!  Ga je 'm ook gebruiken i.c.m een externe DAC ? Ik heb zelf een Squeezebox Classic.
Ben daar ook erg blij mee, en heb na verloop van tijd m'n CD-speler weg gedaan. Als je eenmaal gewent bent aan 't gebruiksgemak van een SB...  :sigh:
Maar toch,... zonder externe DAC vind ik de Squeezeboxen (Classic of Duet) klankmatig niet bijzonder.
I.c.m een goede DAC maak je er een serieuze bron van, die niet/weinig onder doen voor exotische CD-spelers. :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Kwabbernoot

@ArjanR1:
Ik zie dat jij ook uit Twente komt. Als je wilt mag je wel eens langskomen.

@Alco,
Ik heb hem nog niet echt gebruikt voor het betere luisterwerk. Tot nu toe alleen nog maar voor muzikaal behang en dat is briljant. Ik zal binnenkort het apparaat wel eens echt gaan beluisteren en vergelijken met de cd-speler. Daarnaast heeft de CD-speler nog een digitale ingang. Die ga ik dus ook nog eens proberen. Maar waar ik hem voor heb gekocht (achtergrond muziek en internet radio) doet ie perfect. En inderdaad, het gebruikersgemak is enorm.

Groeten...

Former member 78

Quote from: Kwabbernoot on March 14, 2010, 12:30:53
@ArjanR1:
Ik zie dat jij ook uit Twente komt. Als je wilt mag je wel eens langskomen.

Dat lijkt me erg leuk!
Zullen we dit verder via PM regelen?

tiptop

Mooie set Kwabbernoot 8)

Hebben die hoorns niet een grote ruimte nodig om tot bloei te komen?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Kwabbernoot

Dit topic maar weer eens updaten.

Er zijn twee nieuwe apparaten bij gekomen. De eerste is een Trends TA-10.2 versterkertje en de tweede is een Behringer Ultra Curve Pro DEQ2496.

De eerste stuurt hier nu alweer enige tijd de subwoofers aan. Het probleem was dat de Transcendent Sound SE-OTL een te zompige bas weergave gaf. Dit heb ik eerst opgelost door een MF-A1 op het laag te zetten, gewoon omdat ik die nog had staan. Echter was het vermogen daarvan te hoog waardoor het lastig was om de sub goed in te regelen. De Trends daarentegen heeft een nog lager vermogen waardoor het allemaal wat beter gaat. Ook is de laagweergave er droger door geworden waardoor het qua klank beter past bij de snelheid van de toeters.

Omdat ik toch nog steeds een iets twijfelend gevoel heb bij de overgang van sub naar toeter en omdat hij voorbij kwam heb ik de Behringer erbij gekocht. In eerste instantie om als meet apparaat te dienen en wellicht dat ik later ook nog ga kijken wat ie verder allemaal kan (toevoegen). Zodra hij erbij staat zal ik wel weer een nieuwe foto plaatsen.

Groeten...

HTip

Prachtige speakers! :wub: Eind jaren 90 op de High-End Beurs in (toen nog) Frankfurt gehoord. Het was op een klein hotelkamertje en de man van Avantgarde legde uit wat voor apparatuur voor het geluid zorgde. Dat waren 2 8W buizenmonoblokjes. Het gegrinnik veranderde in verbazing toen de man uitlegde dat hij slechts 1W  :o per kanaal uitstuurde en dat was serieus hard.

Daarna gekeken naar de mogelijkheden in ons toenmalige huis. We konden voor een mooi prijsje een zelfbouwpakket aanschaffen. Dat was toen nog altijd serieus geld en daarom niet gedaan. Maar altijd een zwak gehad voor het merk. Dus ik ben een beetje jaloers... ;)

Geniet van je mooie set!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Former member 78


Kwabbernoot


Nahpets

Quote from: HTip on October 13, 2011, 20:38:30
Het gegrinnik veranderde in verbazing toen de man uitlegde dat hij slechts 1W  :o per kanaal uitstuurde en dat was serieus hard.

Zo'n 100 db op 1 meter. Dat is inderdaad best een beetje geluid.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

HTip

Quote from: Nahpets on October 14, 2011, 10:11:19
Zo'n 100 db op 1 meter. Dat is inderdaad best een beetje geluid.
Nog wel meer, want de gevoeligheid is/was ver boven de 100dB/W/m. Ik meen zelfs ergens rond de 108 :o Ik zat gelukkig niet vooraan :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijn M

Ongeveer 102 on-axis. Een hoorn bundelt heel sterk, dus de powerresponse van een hoorn is wel veel lager dan van direct-stralers. In de ruimte krijg je dus niet zo veel extra geluid als je op basis van de on-axis gevoeligheid zou verwachten.
Dutch & Dutch

Kwabbernoot

Een nieuw plaatje met de Trends en de Behringer kerstboom.



Vanmiddag is Keyser langs geweest. In eerste instantie was het de bedoeling dat hij alleen kwam luisteren. Nadat ik woensdag echter de Behringer van Frank2 heb overgenomen heeft Keyser aangeboden het spul in te regelen. Mijn kamer bleek drie staande golven in het laag te hebben. Daarbij bleek de bas in het geheel ietwat laag ingesteld. Deze zijn op de volgende methode aangepakt. Ten eerste is de crossover tussen laag en mid lager gezet. Daarna is de bas in zijn geheel opgekrikt. Crossover weer een beetje aanpassen, bas weer iets omhoog en zo door totdat het geheel muv de pieken redelijk op lijn lag met de rest. Vervolgens zijn de pieken weggefilterd mbv de Behringer DEQ. Het gevolg is een (volgens Keyser) behoorlijk vlakke frequentie respons op de luisterplek.
De eerste indruk is dat het nogal wat heeft gedaan. De bas is duidelijk meer aanwezig maar ook strakker. Voor nu lijkt de bas iets té aanwezig maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik heel lang zonder die bas heb gedaan omdat hij niet droog genoeg was. Effe wennen aan het nieuwe geluid en daarna eventueel weer verder pielen. De Behringer lijkt in eerste instantie dus een prima aankoop te zijn geweest.

Verder heb ik gisteren eindelijk na lange tijd ook twee oude bekenden weer mogen begroeten. Twee monoblokken, merk: Audio Research, type: V140. Eens zien wat ik daar nog mee ga doen. Dit zijn ze.



Ik was even vergeten hoe groot ze waren.  :o

Groeten...

Nu nog een plaatje maken welke ik voor de kerstboom kan hangen.  ::)

frank2

veel plezier ermee, en ga opnieuw muziek ontdekken.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

Quote from: Kwabbernoot on October 16, 2011, 19:49:45
Een nieuw plaatje met de Trends en de Behringer kerstboom.



Vanmiddag is Keyser langs geweest. In eerste instantie was het de bedoeling dat hij alleen kwam luisteren. Nadat ik woensdag echter de Behringer van Frank2 heb overgenomen heeft Keyser aangeboden het spul in te regelen. Mijn kamer bleek drie staande golven in het laag te hebben. Daarbij bleek de bas in het geheel ietwat laag ingesteld. Deze zijn op de volgende methode aangepakt. Ten eerste is de crossover tussen laag en mid lager gezet. Daarna is de bas in zijn geheel opgekrikt. Crossover weer een beetje aanpassen, bas weer iets omhoog en zo door totdat het geheel muv de pieken redelijk op lijn lag met de rest. Vervolgens zijn de pieken weggefilterd mbv de Behringer DEQ. Het gevolg is een (volgens Keyser) behoorlijk vlakke frequentie respons op de luisterplek.
De eerste indruk is dat het nogal wat heeft gedaan. De bas is duidelijk meer aanwezig maar ook strakker. Voor nu lijkt de bas iets té aanwezig maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik heel lang zonder die bas heb gedaan omdat hij niet droog genoeg was. Effe wennen aan het nieuwe geluid en daarna eventueel weer verder pielen. De Behringer lijkt in eerste instantie dus een prima aankoop te zijn geweest.

Verder heb ik gisteren eindelijk na lange tijd ook twee oude bekenden weer mogen begroeten. Twee monoblokken, merk: Audio Research, type: V140. Eens zien wat ik daar nog mee ga doen. Dit zijn ze.



Ik was even vergeten hoe groot ze waren.  :o

Groeten...

Nu nog een plaatje maken welke ik voor de kerstboom kan hangen.  ::)

Echt mooi spul dat AR!
Zo'n behringer zet je eigenlijk ook niet in je stereomeubel... Ahum... ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kwabbernoot

@Frank2: bedankt.

@Peerless Monster: Tja, het is natuurlijk ook niet bedoeld voor de huiskamer. Dan had er waarschijnlijk wel een knopje opgezeten om alle lichtjes te doven. Daarnaast gaat het ook nogal in tegen de minder is meer aanpak. Een jaar of vijf geleden had ik er niet over gepeinsd om zo'n apparaat aan te schaffen. Maar voortschrijdend inzicht (of het nu de waarheid is of niet staat hier buiten) heeft mij doen inzien dat kabels en extra electronica eigenlijk geen significante r**t uitmaken indien ze goed gemaakt zijn.

Ik verwacht dat de AR's binnenkort wel in de markt verschijnen. Ik ben daar nog niet helemaal uit.

Groeten...

Zee

Frank, gebruik jij nu dan geen Behringer meer?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Alex Groningen

Volgens mij is je iets ontgaan, hij heeft hem verkocht aan Kwabbernoot. ;)

Zee

En wat is er nu voor in de plaats gekomen?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Raphie

Quote from: Zee on October 17, 2011, 08:23:50
En wat is er nu voor in de plaats gekomen?
Hoge verwachtingen voor toekomstige stroomkabels  ;)
JBL PRX Power!

Martijn M

#48
Gisteren heb ik bij Kwabbernoot naar zijn setje mogen luisteren. Onder het genot van een heerlijk vers kopje koffie werd er eerst wat gekletst met de muziek zachtjes op de achtergrond. Ik hoorde al gauw dat de tonale balans duidelijk niet zo neutraal was als ik het gewend ben. Het laag leek te ontbreken en ergens klopte er iets niet in het lage mid. Toen ik een paar van mijn eigen cd'tjes beluisterde hoorde ik het nog duidelijker. Vervolgens zijn we gaan meten (Kwabbernoot was een goede assistent) en toen bleek het laag inderdaad een dB'tje of acht te laag in niveau te liggen. In het gebied waar het crossover tussen de woofers en de midhoorn zat (rond 180 hz) was juist sprake van een bult van een paar dB. Door enkel het crossoverpunt omlaag te brengen en het algehele niveau van de subs wat op te schroeven werd al een zeer grote verbetering bewerkstelligd. Vervolgens hoefden enkel nog een drietal staande golven met de DSP getemd te worden.

Dan de klank... heel goed eigenlijk! De hoorns geven een zeer gedetailleerd en clean geluid. Instrumentale lijntjes zijn goed te volgen en instrumenten lopen niet in elkaar over. Het laag vond ik heel mooi. Ook basloopjes zijn goed te volgen, zonder dat sommige noten er opvallend uitspringen of in geluidssterkte ondervertegenwoordigd zijn. De plaatsing bleef voor mij wat vaag en het beeld leek wat naar rechts te trekken. Het hogere mid en het hoog zijn iets pittiger dan ik gewend ben. Dit hoor je met alle opnames wel, maar met bijvoorbeeld strijkers werd dat soms een beetje storend. Echt scherp werd het niet, maar toch wat te helder. Ook met piano werd het me soms net iets té, maar met Eva Cassidy stoorde het me al een stuk minder. De hoorns staan nu recht op de luisterplek gericht. Door de hoorns wat meer recht naar voren te richten, zou de tonale balans wat vlakker worden. Echter, blijf je altijd ook met een zekere mate van smaak te maken houden. Kwabbernoot gaf aan het eigenlijk wel prettig te vinden zoals het is.

De tonale balans is door mijn aanpassingen wel flink veranderd. Kwabbernoot heeft jaren naar de oude afstelling geluisterd, dus het zal wel even duren voordat hij hier aan gewend is. Ik ben benieuwd hoe hij het over een maandje of zo vindt!

Kwabbernoot, bedankt voor de gezellige middag! We spreken binnenkort weer af, maar dan bij mij thuis.


EDIT: Ik was nog vergeten te melden dat Kwabbernoots luisterpositie een beetje in een basgat in de kamer zit. Op veel andere plekken is het laag nu wat te nadrukkelijk aanwezig. Kwabbernoot gaf echter aan bij het echte luisteren altijd op dezelfde plek te zitten.

De sterkste staande golven in Kwabbernoots ruimte zitten op ong. 27 hz en 47 hz.
Dutch & Dutch

frank2

Quote from: Zee on October 17, 2011, 08:23:50
En wat is er nu voor in de plaats gekomen?

Niets, door verbetering van de stroomaanvoer kabel en wat andere stekkers aan mijn stroomkabels heb ik geluid gekregen wat beter is dan het geluid met Behringer, daardoor kon de Behringer mijn huis uit, hoewel ik blijf zeggen dat het een erg goed apparaat is.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren