Post hier je nacht foto's

Started by BernHardN, August 12, 2009, 08:46:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Gave foto's O0.

@Rob,

Gebruik je ook nog een ND filter bij deze shots?

Rob Eric Blank

Quote from: RonG on February 13, 2015, 18:30:18
Gave foto's O0.

@Rob,

Gebruik je ook nog een ND filter bij deze shots?
Nope in beide gevallen niet. Was al donker genoeg voor een langere sluitertijd + dat mijn camera terug kan naar iso 64. Is wel na zonsondergang geschoten. Is altijd even wachten, want effectief maar een paar minuten de tijd voor de plaatjes.

Rob Eric Blank

Geen nacht maar een net na zonsondergang.
No clouds today by Rob Blank, on Flickr

Etiennevh

Ik heb me nooit verdiept in avond /nacht fotografie maar hier zitten toch een paar serieus mooie plaatjes tussen. Kan iemand wat meer vertellen over waar je op moet letten bij het maken van een dergelijke foto, bijv. net na zonsondergang? Ik moet het doen met een Canon 500D met 18-55 kitlensje maar dit is wel leuk om eens wat te gaan proberen. Statief is aanwezig.

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Rob Eric Blank

Quote from: Etiennevh on December  9, 2015, 22:39:29
Ik heb me nooit verdiept in avond /nacht fotografie maar hier zitten toch een paar serieus mooie plaatjes tussen. Kan iemand wat meer vertellen over waar je op moet letten bij het maken van een dergelijke foto, bijv. net na zonsondergang? Ik moet het doen met een Canon 500D met 18-55 kitlensje maar dit is wel leuk om eens wat te gaan proberen. Statief is aanwezig.
Camera is niet zo belangrijk. Hou je Iso laag. Meestal gebruik ik F14 voor landschappen. Ga vlak voor zonsopkomst/ondergang en na opkomst en ondergang. Dan is het licht het mooist.

Erik

Den Haag zie ik de bekende skyline maar dan vanuit ene hoek die ik niet ken. Kom er vaak.
Toch vind ik de camera te goed waardoor het eerder op overdag lijkt. ben benieuwd hoe de plaat uit had gezien als hij tijdens het donker was gemaakt.
Nu hou ik zelf erg van nachtplaten van architectuur dus ik ben misschien bevooroordeeld
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

QuoteToch vind ik de camera te goed waardoor het eerder op overdag lijkt.

??
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Etiennevh

Quote from: Rob Eric Blank on December  9, 2015, 23:03:47
Camera is niet zo belangrijk. Hou je Iso laag. Meestal gebruik ik F14 voor landschappen. Ga vlak voor zonsopkomst/ondergang en na opkomst en ondergang. Dan is het licht het mooist.
Thanks. Wat voor sluitertijden hanteer je bij dit soort foto's?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Rob Eric Blank

Quote from: Etiennevh on December 10, 2015, 10:06:58
Thanks. Wat voor sluitertijden hanteer je bij dit soort foto's?
Afhankelijk van het licht. Deze is een blend van 3 belichtingen. 3 seconden, 8 seconden en 15 seconden.
Als het donkerder wordt belicht je steeds langer. In een paar minuten kan dat al enorm schelen. Dus er is weinig zinnigs over te zeggen. Alleen had ik nu lange sluitertijden nodig, omdat er mensen over het voetpad liepen. Vandaar Iso 64.

Etiennevh

Bedankt. Ik heb een triggertrap in mijn bezit, volgens mij kan ik daarmee verschillende belichtingen doen. Zal hem eens uit de doos halen "kuch" ::)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

BernHardN

Quote from: Etiennevh on December 10, 2015, 16:41:14
Bedankt. Ik heb een triggertrap in mijn bezit, volgens mij kan ik daarmee verschillende belichtingen doen. Zal hem eens uit de doos halen "kuch" ::)
Zolang je onder de 30 seconden zit kan je beter de camera het werk laten doen, werkt iets makelijker.
Zorg dat je statief goed stevig staat en misschien de mirror lock up stand, je werkt met lange sluiter tijden dus elke vibratie is zichtbaar, voorbij komende vrachtwagens en treinen enzo. En 's avond is het koud!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

VlisChris

Je loopt zelfs het risico dat je lens gaat beslaan ;)
Op die manier heb ik bv een keer een aantal uren in een volkomen donker weiland gestaan. Voor niks. Omdat verzuimd had tussendoor te controleren of alles nog goed ging.

Maar statief en gewoon de camera laten belichten is al een mooi startpunt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Etiennevh

Haha, leuk leuk om te proberen allemaal. Maar waarom geen triggertrap gebruiken? Daar kun je gewoon zeer lange sluitertijden instellen zonder dat je de camera nog hoeft aan te raken. Ook al staat je statief nog zo stevig, het drukken op de knop veroorzaakt denk ik trilling.. of zie ik dat verkeerd?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

VlisChris

Zelf timer.

Hoe meer opties en mogelijkheden Hoe meer er fout zal gaan.

Keep it simple; )
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BernHardN

Veel camera's hebben een 2 sec. Zelf ontspanner. De TT hangt aan je camera en is vaak toch je telefoon, je zal hem vast moeten maken aan je statief dan.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

VlisChris

Als je weet hoe ongelofelijk veel donkerder het origineel is (belicht voor de lucht) dan valt het me nog reuze mee hoever je kunt komen met een beetje Post ;)

20160223-_MG_9395.jpg by Christiaan Sauer, on Flickr
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Hoe heb jij je logo gemaakt eigenlijk? Is best mooi geworden ik zou echt geen idee hebben waar te beginnen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Gewoon veel proberen in Photoshop :)
Verschillende formaten tekst proberen. Verschillende canvas-maten proberen. Kijken hoe het uitpakt als je een groot canvasformaat gaat verkleinen.
Beetje bevell. Beetje emboss. Beetje schaduw van links. Beetje schaduw van rechts. Concluderen dat het allemaal net niks is. En.... opnieuw beginnen ;)
Ik wist ongeveer hoe ik het wilde hebben. Maar wat ik precies wilde hebben nog niet. Dat was gewoon een avondje spelen. Jammer genoeg kan ik het PSD bestand met de verschillende lagen niet meer vinden. Want ik wilde eigenlijk wat aanpassen. Maar ik heb alleen het platgeslagen .PNG bestand nog.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Loondijke

Quote from: Christiaan S on February 24, 2016, 00:18:22
Als je weet hoe ongelofelijk veel donkerder het origineel is (belicht voor de lucht) dan valt het me nog reuze mee hoever je kunt komen met een beetje Post ;)

20160223-_MG_9395.jpg by Christiaan Sauer, on Flickr

Schitterende foto  :worship:.

Vorig jaar een soortgelijke foto gemaakt van ons bedrijfspand;



Het was echt heel erg donker, maar als je ziet hoe het er uiteindelijk uit is komen te zien geeft dat echt een mooi effect.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

VlisChris

Thanks!
Bij jouw foto is het mooi zoals je precies op het moment zat dat je licht binnen en buiten in verhouding was. Geen uitgebeten lampjes en ramen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank


Rielplayer

Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Thanatos


VlisChris

Zon was net onder. Dus officieel mag die hier ;)

_MG_9492-bewerkt.jpg by Christiaan Sauer, on Flickr
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: Christiaan S on April  4, 2016, 00:29:36
Zon was net onder. Dus officieel mag die hier ;)

Jammer dat het beeld en links niet volledig op staat. Ook loopt de molen nu dicht met het uitkijkpunt/toren. Die zou ik liever los van elkaar zien.