Platenlabels werken aan digitaal albumformaat

Started by Starred, August 11, 2009, 15:27:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Door Arie Jan Stapel, dinsdag 11 augustus 2009 (Tweakers.net)

De vier grote platenmaatschappijen Warner, Sony, Universal en EMI zijn van plan om een nieuw bestandsformaat voor het downloaden van albums te lanceren. Het formaat kan niet alleen muziek, maar ook tekst, foto's en filmpjes bevatten.

Momenteel worden online vooral losse nummers verkocht, maar de platenmaatschappijen hopen met het nieuwe systeem de verkoop van albums op te krikken. Bij het kopen van een cd krijgt de koper niet alleen de muziek, maar ook een boekje met teksten en foto's, wat digitale muziek niet heeft. Met het nieuwe formaat, dat 'CMX' is genoemd, willen de platenmaatschappijen de extra's die de verpakking te bieden heeft, aan digitale muziek toevoegen.

Het schijnt dat de platenmaatschappijen ongeveer anderhalf jaar geleden Apple hebben benaderd om samen aan het formaat te werken. Apple was destijds niet geïnteresseerd, maar werkt inmiddels wel aan het vergelijkbare Cocktail-formaat voor albums, dat vanwege de populariteit van de iPods zonder twijfel een grote concurrent voor .cmx-bestanden zal worden.

Volgens een woordvoerder van de platenmaatschappijen is het gebruik van het CMX-formaat zeer eenvoudig. "Als je op een file klikt, krijg je een introductiepagina met alle opties te zien. Als je er op klikt krijg je niet alleen de tien nummers, je krijgt de illustraties, de video's en nog meer." Het is nog niet duidelijk of de bestanden met drm worden beveiligd.

De platenlabels zijn van plan om het CMX-formaat vanaf november geleidelijk in te voeren. Er zal een klein aantal albums mee worden uitgebracht, waarna de reactie van het publiek zal bepalen of en hoe de platenmaatschappijen er verder mee gaan, zo meldt The Times.

garmtz

Tja... An sich goed, denk ik... Ik vraag me echter af wat de prijzen worden. De tussenhandel verdient heel veel nu op een CD, ben benieuwd of ze die marges nu ook gewoon weghalen, dan zal het allemaal erg goedkoop gaan worden... :)  Ik vrees echter dat het een melkkoe gaat worden (als het al van de grond komt).