HD camera gezocht

Started by Bakkums, August 8, 2009, 11:11:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bakkums

Hallo heren/dames,

Ik ben samen met mijn vriendin op zoek naar een betaalbare HD camera.
Het moet een compacte betaalbare camera zijn met intern geheugen.

Wij zaten zelf te denken rond de 500 euro uit te geven, maar mocht het iets meer zijn voor een veel betere, dan
is dit natuurlijk ook te overwegen.

Zelf hebben wij de volgende gezien.

Sony CX105: HD camera met flash geheugen van 8 gb, ongeveer 1uur opname dacht ik.

Is dit een goeie camera voor het geld of hebben jullie misschien een ander alternatief ?

Alvast bedankt voor jullie hulp, dit word onze eerste camera en heb er dus geen verstand van.

Rielplayer

ikzelf heb vorige week de canon HG20 aangeschaft. Tot op heden stelt de camera me niet teleur en geeft hij een zeer mooi beeld op onze tv. Komt in reviews ook overwegend goed naar voren. Verder is de 60 gb harde schijf voor mij een meerwaarde tov losse kaartjes of flash geheugen
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Bakkums

Oke bedankt voor je input, maar ik nijg nog steeds richting de sony, omdat flash
Toch iets is wat minder snel kapot gaat en ik dacht ook nog sneller was, maar dit weet ik
Niet helemaal zeker. Verder is de prijs ook een 100 euro duurder.



donaldk

De HG20/21 zijn uitlopende modellen, ze worden nu opgeruimd en lijken nog maar beperkt leverbaar. De 20 is nu voor zover nog leverbaar voor onder de 600 te koop, de 120 gig HG 21 vanaf net geen 700. Dit zijn de harde schijf broertjes van de HF-11 (Franks AVCHD tip van begin dit jaar en camcorderinfo camcorder of 2008), welke nu volledig uitverkocht lijkt. De opvolger, de HF20 is ook aan te raden.

De Sony's die goed zijn, de XR500/520 en de CX-520/505, zijn een stuk duurder en in geval van de flash cx modellen ook nog niet (goed) leverbaar. Deze concurreren met de Canon HF-S10/100 en de Panasonic HS/TM300.

Nieuw en nog niet of slecht leverbaar is de Panasonic GH1 799,- adviesprijs zonder lens en met stocklens 1499,- advies en op enkele websites van winkels aangkondigd voor 1200 euro.

Allemaal duurder, dus de Canon's (HG20/21, HF20/200) zijn voor rond de 6/700,- euro de modellen om naar te kijken.


Kingpin

Houd er wel rekening mee dat avchd files editen een zeer krachtige computer vereist.
Succes met je zoektocht en voorkeur.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

donaldk

Ach ja, als je een iets mindere camera ook goed genoeg vindt, kun je toch ook de minimale kwaliteitsvermindering van transcoding naar MPEG2 voor lief nemen, je hebt altijd nog je originele files voor een volgende computer.

Bakkums

Dus als ik het allemaal goed begrijp is de sony een slechte keuze?
Voor mij is 2 uur opnemen voldoende dus max 30gb is voldoende dacht ik zo.

Wat kan ik eigenlijk verwachten voor +/- 500 euro?

pietnoeck

Hi Donaldk,

welke uit jou lijste zou je verkiezen ?

En wacht dacht je van de Sanyo Xacti HD2000, die nu voor minder 500 euro te krijgen is ?

donaldk

Ik heb zelf gekozen voor de HF-11, terwijl de HF20 al verkrijgbaar was. Die was toen 90,- euro duurder. Resolutie is volgens de tests/reviews beter, maar heeft daarmee ook meer ruis en is minder gevoelig bij binnen opnames. En voor die negentig euro kon er een goedkope tripod, of de extra accu, en een lowe tasje vanaf en nog een beetje van de tripod of accu.

De Sony 105/106 zal niet slecht zijn, alleen heeft Canon de afgelopen paar jaar de beste camcorders uitgebracht in het midden segment en wat tot vorig jaar het hoogste segment was. De Sony 500 reeks doet nu ook weer mee, maar die modellen kosten allemaal meer dan 1000,- euro.

Ik heb graag een camera met ingebouwde opslag en het liefst flash, maar zolang je geen concerten met stevige PA systemen gaat opnemen, of skateboard filmpjes maakt moet een harde schijf ook goed voldoen.

De HG zijn gelijk aan de HF-11, alleen met een HDD, al heeft de HG21 wat meer instelmogelijkheden, naar ik begrijp.

De HF-11 is niet meer te koop, nieuw, de HGs lijken ook op te raken, want bijna alle websites hebben niets op voorraad meer.

De xacti lijkt een leuke camera. Wel moet je hier nog even twee 16 gig kaartjes bij optellen voor een eerlijke prijsvergelijking. Je moet alleen wel de handmatige instellingen gebruiken, want de auto wisselt ongewenst van instellingen.

De stabilisatie van de Canon is niet al te best, bij mij schokt het dus in alle richtingen. Die van Sanyo is nog slechter, want de optische stabilisatie ontbreekt, hij heeft alleen electronische stabilisatie. Dus een stabilisator of mono/tri-pod is bijna (op vimeo.com staan een paar filmpjes van een hollywood cameraman met decennia ervaring, die kan wel aardig uit de losse hand schieten met de oudere versies) verplicht. Voor tips van vimeo's grootste Xacti evangelist: www.vimeo.com/janvandermeer.

Bakkums

Oke bedankt, zal eens wat rond neusen wat het nou uiteindelijk gaat worden.

Audiofiel

Ik heb zelf onlangs de Sony HDR-520 gekocht, voor mij onverslaanbaar in zijn klasse. Super goed beeld en een optische stabilisator die zelfs goed werkt als je snelwandelt(!). Forse grote harddisk aan boord en hele korte opstarttijd. Model HDR-500 heeft een 120Gb harddisk in plaats van 240 Gb.

Reken echter wel op bijna het dubbele budget! Daar staat tegenover dat je niet allerlei geheugenkaartjes hoeft te kopen (en mee te nemen). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

RonG

Wilde zelf ook voor een HF-11 gaan, maar is idd nergens meer te krijgen. Ik heb zo mijn twijfels over camcorders met HDD wegens schokbestendigheid of hoef ik me hier geen zorgen om te maken? Mijn budget is ook zo rond de 700 Euro.

RonG

#13
.

donaldk

Quote from: Audiofiel on August 10, 2009, 09:23:48
Ik heb zelf onlangs de Sony HDR-520 gekocht, voor mij onverslaanbaar in zijn klasse. Super goed beeld en een optische stabilisator die zelfs goed werkt als je snelwandelt(!). Forse grote harddisk aan boord en hele korte opstarttijd. Model HDR-500 heeft een 120Gb harddisk in plaats van 240 Gb.

Reken echter wel op bijna het dubbele budget! Daar staat tegenover dat je niet allerlei geheugenkaartjes hoeft te kopen (en mee te nemen). ;)

Als je nog even kunt wachten en een dergelijk budget hebt kun je ook kijken naar de Sony cx-520/505 64 en 32 gig aan flash geheugen plus een snel memorystick slot. Heeft weinig instelmogelijkheden, net als de andere Sony's, maar nog meer stabilisatie in de active mode (roll) en een deinterlacer/scaler op de hdmi output (opname nog steeds interlaced)

donaldk

Quote from: RonG on August 10, 2009, 09:53:51
Wilde zelf ook voor een HF-11 gaan, maar is idd nergens meer te krijgen. Ik heb zo mijn twijfels over camcorders met HDD wegens schokbestendigheid of hoef ik me hier geen zorgen om te maken? Mijn budget is ook zo rond de 700 Euro.

De opvolger (HF-20) is volgens de tweakers pricewatch nu te koop vanaf 739,-.

donaldk

Quote from: RonG on August 10, 2009, 09:53:51
Wilde zelf ook voor een HF-11 gaan, maar is idd nergens meer te krijgen. Ik heb zo mijn twijfels over camcorders met HDD wegens schokbestendigheid of hoef ik me hier geen zorgen om te maken?

Ik heb alleen eerste hands ervaringen gelezen over drop-outs met hdd cameras van mensen die concerten opnemen, dit komt door de luchtdruk van de grote PA speakers die daar gebruikt worden.

RonG

De HF-20(0) Presteren deze werkelijk zo slecht wanneer het iets donker is?
Een keuze maken is niet gemakkelijk, de HF S100 zou de betere keus zijn maar valt weer buiten mijn budget.

donaldk

Het schijnt wel mee te vallen, zijn ook wel filmpjes van op vimeo/youtube, maar de duurdere zijn soms een stuk beter (de Sony).

Kingpin

#19
Quote from: RonG on August 11, 2009, 12:46:22
De HF-20(0) Presteren deze werkelijk zo slecht wanneer het iets donker is?
Een keuze maken is niet gemakkelijk, de HF S100 zou de betere keus zijn maar valt weer buiten mijn budget.
Wat je bijna niet leest bij de S100 is dat in low light je beter in Cinemode kunt filmen wat al stukken beter is als in "auto" mode.
Daarnaast zit er een selecteerbare Automatic Gain Control (AGC) limiter op de S100 die in Low light (vind ik) verbluffende resultaten neerzet.
Als enigste heeft de Canon een Colour Bar en Test Tone output als functie die bij de andere camcorders afwezig zijn, deze functies zijn vaak wel op de pro camcorders te vinden, zeer handige hulpmiddeltjes om te kijken of je details gaat missen tijdens het filmen etc. dit kun je dan direct weer opvangen door handmatig het een en ander te gaan instellen.

AGC control


Focus assist functions (zeer handig)


In de prijsklasse van de Canon komt eigenlijk alleen de Panasonic mee, de verschillen zijn meer persoonlijke smaak dan echte verschillen (heb er allebei mee gefilmt), de Sony geeft een minder eind resultaat op bijna alle vlakken (google maar eens, er zijn zat testen te vinden tussen deze camcorders), het is maar de vraag of je veel aan deze functies hebt of graag in "auto" mode gaat filmen, dan denk ik dat een dure Sony, Panasonic of Canon geen optie is en je veel beter voor een goedkopere model kunt gaan.

Canon vs Sony
"the HDR-XR520V is roughly on par with the HF S100. It has less noise than the Canon, slightly worse color accuracy in bright light, and very comparable motion, sharpness, and low light sensitivity scores. Both camcorders have a control dial for making smooth adjustments, but the HF S100 offers many more manual controls—including AGC limit, shutter-priority, and aperture-priority modes. It is a tough call between these two camcorders, but we think the HF S100 is better overall for manual control lovers, while the Sony is a good choice for beginners and people who are willing to pay $1500 for a camcorder with a huge storage capacity."

vs Panasonic
"The HDC-TM300 is equipped with Panasonic's standard lens ring, making it one of the few consumer camcorders to still sport this classy feature. The camcorder combines a simple ease of use (it has lots of help and info features for beginners), with strong manual controls to create one of the better all-around camcorders we've seen this year. In video performance, the HDC-TM300 had better low light scores than the HF S100—specifically with low light sensitivity. The Canon HF S100 has a slight edge in video sharpness, still image quality, and motion, but the Panasonic HDC-TM300 isn't far behind. We think the HDC-TM300 is the best choice for beginners as far as top-of-the-line HD camcorders go, and its plethora of instant auto features, combined with lots of manual controls, make it a strong contender in 2009."

Ook export op lagere resolutie (1280x720p) bv op youtube of Vimeo (ook download als mp4 meestal)  kun je een redelijk vergelijk maken qua scherpte/kleuren etc tussen deze camcorders.
Ik persoonlijk vond de Canon meer kleurrijk en meer gedetaileerd dan de overige modellen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

donaldk

De lichtgevoeligheid van de Canon S serie viel reviewers toch wel op en de Sony 520 is toch wel het beste in het donker. Weinig instelmogelijkheden, maar wel een geweldige stabilisatie, dus beste point 'n shoot van de drie. Overigens die extra uitgebreide instelmogelijkheden zitten alleen in de dure Canon, niet in de HG20/HF11/HF20, waarbij de HF20 ietjes meer opties had dan de vorige generatie, maar vraag me niet welke;-).

RonG

Denk dat het het een HF200 wordt :) ga binnenkort maar eens bestellen.

Heb een vraag m.b.t. "no name accu's"
Ik heb op internet "no names" accu's incl lader gevonden voor deze camera, voordeel is dat je ook met een externe lader kunt laden en de prijs natuurlijk.
Nadeel is dat de tijds indicatie niet weergegeven wordt van deze accu's op het lcd scherm.
Wie heeft er ervaring mee of wordt het afgeraden?

Voor mijn nikon D50 heb ik ook een "no name" accu en werkt zonder problemen.



J.A.F._Doorhof

grootste nadeel is dat je elke keer op bevestigen dat je deze accu wilt gebruiken.
Voordeel is dat ze VEEL langer meegaan voor VEEL minder geld :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 14, 2009, 11:24:10
grootste nadeel is dat je elke keer op bevestigen dat je deze accu wilt gebruiken.
Voordeel is dat ze VEEL langer meegaan voor VEEL minder geld :D

Met dat bevestigen snap ik niet.

M.a.w. het zou geen probleem zijn deze accu's. Scheelt idd veel geld en het feit dat er een losse lader is. Canon heeft ook een losse lader maar kost weer bijna 80 Euro, belachelijke prijs.

donaldk

Die 809 in het plaatje is 2 euro goedkoper dan een originele die kostte ons 59 euro. Dit zijn zo te zien niet de goedkoopste vervangers. Er schijnt ook nog kwlaiteitsverschil te zitten tussen de diverse neppers, wat de keuze ook moeilijker maakt.