Eerste electronische quantumprocessor gecreëerd.

Started by Sol, August 7, 2009, 19:30:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sol

Ik stuitte vandaag toevallig op een artikel over de ontwikkeling van quantumcomputers.
Dus ik meteen op onderzoek uit, wel interessant allemaal zeg!

Nou blijkt er recentelijk (juni dit jaar) al een eerste electronische quantumprocessor te zijn ontwikkeld.
Zou het nog lang duren voordat we allemaal in de trein een quantumlaptopje op schoot hebben?

Vond het gewoon even leuk / interessant dit te melden. ;D

Bron: http://www.sciencedaily.com/releases/2009/06/090628171949.htm / http://www.online.nl/entertainment/informatief/article/wat-is-een-quantumcomputer/
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Kjelt

Is ook leuk theoretisch, praktisch is het nog lang niet  ;)
Maar wie weet, het gaat allemaal snel, alleen er staat nou nergens echt uitgelegd hoe het werkt, allemaal lekentaal met gesimplificeerde voorbeelden maar wat er nu echt voor hardware in zit en wat eromheen hangt staat er niet in. Ze hebben het over supergeleiding dus dat wil zeggen dat er vloeibaar stikstof nodig is, ze hebben het over optische fibers, tientallen tot honderden per qubit en ga zo maar door. Oftewel wat ze nu hebben is waarschijnlijk een apparaat ter grootte van een apartement en dan kunnen 1 us oftewel 1 miljoenste van een seconde ermee werken en daarna bestaat het niet meer  :D.
Maar goed in de jaren 40 hadden hele simpele computers die te vergelijken zijn met een polshorloge microcontroller, ook de grootte van een appartement dus het wordt ooit nog wel eens wat.  Voorlopig zie ik meer toekomst in parallel programming en parallel execution en natuurlijk artificial intelligence (zelf lerende code).

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

-SR-

wel leuk om te lezen, tien jaar geleden mijn thesis aan universiteit over quantum computing gedaan...

Dit zijn trouwens probabilistische machines, dus zeer goed om bijvoorbeeld toe te passen op niet gestructuureerde data(bank) maar om een OS as such op te draaien zal het toch in normale modus moeten draaien waardoor je het parallelle aspect (stateless bit) verliest.

Groeten,
-SR-

BOUBOU

Quote from: Erik on August  7, 2009, 22:49:55
Daar zijn ze in china erg ver mee.

Het blijft een kwestie van vraag en aanbod ...
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub