Wharfedale Diamond 10 speakers op vintage Technics amp?

Started by ThomS, August 5, 2009, 21:23:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ThomS

Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een paar goede speakers voor HT en stereo gebruik.
Ik heb nu een oude Technics SU-7300 versterker staan (41W @ 8 ohm) en aangezien er nu hele slechte blokkermicrosetkwaliteit speakertjes aan hangen die blokkerig en slecht geluid geven wil ik als eerste eens nieuwe speakers kopen. Nu denk ik aan de nieuwe Diamond 10 serie van Wharfedale, bijvoorbeeld de 10.1 (of 10.2) en deze dan met de bijbehorende standaard. Of het vloermodel, de 10.4. De vraag is alleen of ik de laatste kwijt kan naast mijn tv meubel.

Uiteraard ga ik luisteren voordat ik ook maar iets aanschaf, maar gaan deze speakers goed klinken in combinatie met mijn huidige versterker? Ik weet namelijk niet hoe de klank van de Technics is en de Wharfedale Diamond 10 serie schijnt ietwat warm te klinken? (waar ik overigens wel van houd).

Andere suggesties zijn ook zeer welkom aangezien ik behoorlijk nieuw ben in speakerland. Mijn budget is max. ongeveer 120 euro per speaker, bij een boekenplank model liever wat minder.

Alvast bedankt!

gastje13

Dat gaat waarschijnlijk gewoon goed klinken. Het meeste verschil wordt nog altijd gemaakt door de akoestiek en de speakers. De versterker maakt wel verschil maar geen grote. Al moet ik zeggen dat het niet een heel krachtige is, misschien dat het wat minder wordt als je echt hard wilt(echt hard dan)

Wat betreft wharfedale, ik zelf heb een paar uit de evo reeks, goede speakers maar "warm" zou ik ze niet noemen. Misschien dat de diamond dat wel is, dat lees ik in iedergeval wel vaak.

ThomS

Quote from: gastje13 on August  6, 2009, 11:32:39
Dat gaat waarschijnlijk gewoon goed klinken. Het meeste verschil wordt nog altijd gemaakt door de akoestiek en de speakers. De versterker maakt wel verschil maar geen grote. Al moet ik zeggen dat het niet een heel krachtige is, misschien dat het wat minder wordt als je echt hard wilt(echt hard dan)

Wat betreft wharfedale, ik zelf heb een paar uit de evo reeks, goede speakers maar "warm" zou ik ze niet noemen. Misschien dat de diamond dat wel is, dat lees ik in iedergeval wel vaak.

Bedankt voor je antwoord. Echt hard zal ik 'm niet zo snel zetten aangezien ik in een appartement woon. Natuurlijk moet er bij films etc. wel een beetje volume uit komen, maar dat zal geen probleem zijn. Belangrijkste is dat ze een mooi weergave hebben bij laag tot middelhoog volume.

Wat betreft het wattage van de versterker heb je wel een punt. Nu is het wel zo dat de amp met de 6 ohm speakers iets meer watts zal leveren, maar het blijft aan de ondergrens van wat de diamonds vragen. Op de wharfedale site zag ik de Vardus serie staan, die schijnen beter geschikt te zijn voor amps met wat minder vermogen. Daar zal ik dus ook eens naar kijken, of kan ik beter kijken naar speakers met een hogere gevoeligheid (>90 db)?

gastje13

Ik zou gewoon de speaker nemen die het beste klinkt, gevoeligheid wordt pas echt belangrijk bij buizenversterkers die vaak maar een watt of 10 per kanaal hebben. Op normaal niveau is de technics zeker ruim voldoende.
Valdus is volgens mij minder dan de diamond reeks.