5.1 pre-amp?

Started by Chris90, August 5, 2009, 18:55:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Chris90

Hallo, misschien een domme vraag. Maar bestaat er ook zoeits als een 5.1 home theatre pre-amp?
Dan zou ik vanaf mijn computer een digitaal signaal kunnen sturen naar de pre-amp om vervolgens dat signaal per kanaal door te sturen naar 1 van mijn stereo versterkers.
Of is dit totaal niet praktisch?

Mvg,
Christian

sr7000

Googlen op "5.1 home theatre pre-amp" gaf 116.000 hits. Dus ik denk wel dat het bestaat ;)  :google:

celerontje

De kenners noemen het ook wel ''processor'' ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

bmateijsen

Inderdaad iedere AV processor kan dit, maar er zijn ook A/V receivers die een pre-out hebben. Je gebruikt dan de versterkerkanalen niet meer.

Groet,

Bjorn

sr7000

Of pre-pro. Wat dat doet, is het digitale signaal bewerken. Vervolgens omzetten naar een analoog signaal, en hier de volumes van aanpassen. Technisch gezien zet een processor het geluid namelijk nog niet om naar analoog. Bij sommige high-end apparaten wordt dat ook weer gescheiden......Maar goed: ik weet niet wat het budget van de TS is?
Pre-pro's zijn namelijk voornamelijk bedoeld voor de high-end markt, en zijn vaak ook beter en duurder dan surround-receivers (een pre-pro met ingebouwde versterker)

Of het praktisch is, hangt ook nogal af van de stereo versterkers. Als die een processor input hebben, dan kan het erg makkelijk zijn. Zo niet, dan kan het een behoorlijk gedoe zijn met omzetten van stekkertjes en aanpassen van volumes. (even aangenomen dat de stereo versterkers ook nog voor andere bronnen gebruikt worden)

Een overzichtje me stereoversterkers die dit hebben:
http://www.audiophile.no/default.aspx?did=9084064

hifi | Roderick

Ik heb hier nog een mooie staan eventueel.

Chris90

Quote from: AV123.nl | Roderick on August  5, 2009, 19:36:41
Ik heb hier nog een mooie staan eventueel.

Ik heb hem gezien, wat zo'n apparaat dus doet is van een digitaal signaal - > stereo front + stereo rear + center en sub
Mooi dat dit bestaat, kan ik dat meenemen in mijn overwegingen.
Wel grappig dat zo'n apparaat van nieuw 4200 euro oppeens voor 400 euro over de toonbank gaat..

Van mij part mag dit topic dicht..

hifi | Roderick

Dat kan je zelf doen (linksonder)

Chris90