Single Ended amp

Gestart door Gydotron, augustus 5, 2009, 17:32:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duck Twacy

#25
Een aantal jaren geleden heb ik deze 833 gebaseerde versterker eens mogen beluisteren.








Vergelijkbaar vermogen (> 100 watt SE). meen iets van 260 kilo totaal. Trafo's hand gemaakt.

Je moet wel weten wat he doet als je hier aan begint (spanningen > 1000V, temperatuur bijna zo hoog dat de Teflon isolatie giftige gassen kan gaan produceren).

De betreffende bouwer was een leger radio zend specialist.

Gydotron

Ik heb deze set ook beluisterd, ze is van Renout de Vries. Met alle respect voor Reinout, maar de versterker van Ward gaat véél verder. Dit weekend heb ik Ward zijn set terug beluisterd. Het is net een "live" ervaring.
Er is muziek gedraaid van Michael Jackson tot Eva Cassidy en Stravinsky. Wel, bij alle muziek zit je gekluisterd te luisteren. Het is onmogelijk deze beleving in woorden uit de drukken. Ik had op een bepaald moment, bij een stuk van Gertrude en Lisa, de neiging om te gaan applaudisseren.
Ik hoop dat dit product ooit een commerciële vorm krijgt!

Grtn  Guido

chansig

Zal mij niet verbazen dat dit op korte termijn inderdaad gaat gebeuren..

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Dat zou leuk zijn maar verwacht je dat hier een serieuze markt voor is? Dat kan ik mij bijna niet voorstellen.

Groeten...

audiolover

oeioeioei (vrij vertaald: jaloers) wat verschrikkelijk mooi om te zien!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Alex Groningen

Schitterend  :inlove: Zou deze set ook wel eens willen beluisteren.

Gydotron

Ik vrees dat de kans klein is dat Ward mensen gaat uitnodigen. Ward schreef vroeger wel eens wat op een forum, maar vond dat er erg weinig input was. Hij is iemand die steeds gedreven verder werkt en onderzoekt en voor hem is mensen uitnodigen en op forums schrijven tijdsverspilling. Hij etaleert niet met zijn brouwsels omdat hij daar geen behoefte aan heeft. Ward heeft in zijn vriendenkring enkele audiofielen en die worden vaak eens uitgenodigd om een evaluatie te geven over zijn set.
Maar misschien komt er een kleiner broertje van deze versterker en dan zijn er misschien wel eens mogelijkheden om deze te kunnen beluisteren. Ik hou jullie daarover op de hoogte.


MVG  Guido


dazzdax

#32
Guido, heeft Ward ook al contact met Cees Pel gehad? Cees is toch ook een buizen- en transformatorgoeroe?
Zou je ook meer beschrijvender kunnen zijn t.a.v. het geluid, in termen van midrange palpabiliteit ("immediacy"), soundstage/3D, resolutie, ruimte, afbeeldingsgrootte, dynamiek en basdefinitie? Is het geluid niet "te mooi"? Sommige audiofielen streven naar pure schoonheid. Pure schoonheid is een schilderij van Botticelli (geboorte van Venus) of een pianosonate van Brahms, maar is pure schoonheid in audio ook net als de werkelijkheid? M.a.w. heb je ook het gevoel dat het klinkt als "live" (dit is een beetje een gewetensvraag vrees ik)?

Chris

Gydotron

Hoi Chris,

Geluid beschrijven is zo persoonlijk. Wat mij betreft is deze set bijna niet te vergelijken met andere sets die ik al beluisterd heb. Je wordt zo meegezogen met de muziek. Het klinkt inderdaad zoals een live gebeuren. Dat is nu net waardoor het soms griezelig is, je verwacht zoiets niet. Het geluid is natuurlijk, gecontroleerd, heeft een goed en vooral strak bas fundament, maar dan nog zegt het niets over wat het met je doet. Ik overweeg heel erg om een kleinere versie te maken met een GM70. Een 40 watt versie (klasse A2) Misschien een winterproject. Indien ik dit project bouw wil ik wel eens een luisterdag organiseren. Maar dat is nog veel te vroeg natuurlijk.

Verder is Ward een wetenschapper, hij heeft jaren onderzoek gedaan naar wat een trafo goed maakt. Hij benaderd dit ook vanuit een puur wetenschappelijk standpunt. Hij wil zaken kunnen herhalen en uitzoeken wat de verschillen maken. Zo weet ik dat het isolatiemateriaal en de dikte een grote invloed hebben op het frequentiebereik. Hij heeft een zuiver model gemaakt en zo ontwikkeld hij zijn trafo's. Dit model is uitvoerig getest. Er zijn zelfs bewust "foute" trafo's gewikkeld om te zien of die ook klopte met het model. Ward beschouwd zich dus niet als een goeroe maar puur als onderzoeker.
Ward heeft momenteel alleen een samenwerking met Guido Tent.

Grtn  Guido

roberti

Citaat van: Gydotron op september  6, 2009, 23:34:31
Verder is Ward een wetenschapper, hij heeft jaren onderzoek gedaan naar wat een trafo goed maakt. Hij benaderd dit ook vanuit een puur wetenschappelijk standpunt. Hij wil zaken kunnen herhalen en uitzoeken wat de verschillen maken. Zo weet ik dat het isolatiemateriaal en de dikte een grote invloed hebben op het frequentiebereik. Hij heeft een zuiver model gemaakt en zo ontwikkeld hij zijn trafo's. Dit model is uitvoerig getest. Er zijn zelfs bewust "foute" trafo's gewikkeld om te zien of die ook klopte met het model. Ward beschouwd zich dus niet als een goeroe maar puur als onderzoeker.
Ward heeft momenteel alleen een samenwerking met Guido Tent.

Dan heeft hij meer met Menno van der Veen. Die werkt ook vanuit wetenschappelijk uitgangspunt.
Hij werkt ook samen met Guido Tent.
The game of life is hard to play, I'm gonna lose it anyway
The losing card I'll someday lay, so this is all I have to say.

- Johnny Mandel

Gydotron

Inderdaad, Menno van der Veen en Ward zijn mensen die vanuit wetenschappelijk standpunt werken.
Maar uiteindelijk telt het resultaat.

Guido

dazzdax

Bedankt voor jouw toelichting Guido. Ja het is inderdaad waar dat het beschrijven van geluid een subjectieve zaak is, daarom is het goed om zo (semi-kwantitatief) mogelijk te zijn door de bekende kwalitatieve/beschrijvende parameters te gebruiken (iets anders hebben we helaas niet). Maar iedereen weet wel wat met "live" bedoeld wordt. Als het naar jouw idee echt "live" klinkt dan ben ik ook zeer benieuwd!!
Btw, ken je de Philips oscilloscoop type PM 3055? Is dat een goede oscilloscoop?

MVG,
Chris Hie

Joep

Over "live" gesproken: ik maak vaak mee dat veel mensen onder "live" verstaan: een popconcert met PA-geluid. Terwijl ik het in zulke gesprekken over onversterkt, akoestisch "live" heb.

Werkelijkheisweergave is mijns inziens een betere verwoording, maar dat klinkt weer zo oubollig. :)

phy

Live betekend gewoon net echt of het nou akoustisch of versterkte muziek is
net zoals werkelijkheidsweergave net alsof is  :music:

dazzdax

Joep, akoestische muziek is natuurlijk de beste referentie. Als je bijvoorbeeld de zaal herkent waar de opname plaatsvond dan vind ik dat redelijk "live" klinken. Maar het gaat ook om de "energie" van muziek in de real world situatie -> als je die energie kunt benaderen thuis dan klinkt jouw systeem redelijk "live". Misschien zou je ook de term "levendig" kunnen gebruiken.

Chris

Joep

Ja, inderdaad, de energie/dynamiek is ook erg belangrijk. We all agree! :)

Gydotron

Ik refereer steeds naar akoestische opnamen. Dat wil niet zeggen dat rock, pop ook erg live kan klinken, maar bij akoestische muziek kan je een toets doen naar de realiteit.

Grtn  Guido

Duck Twacy


solidstate

Ik heb eerlijk gezegd nooit begrepen waarom om mensen (vanuit wetenschappelijk oogpunt gezien) een 833 of vergelijkbare buis kiezen.
Meer dan indrukwekkend uitzien en "veel" vermogen is er mijn inziens niet te halen.
Als buizen liefhebber ga ik liever met buizen werken die een lagere inwendige weerstand hebben (uiteraard alleen triode eindbuizen) dan een TB3/1000.
Uiteindelijk wil je niet alleen een goede mid bandbreedte hebben maar ook een goed laag en hoog weergave.

Al met al vind ik het wel een lust voor het oog maar audiofiel gezien begin ik er niet aan omdat ik denk dat er veel betere buizen zijn.

p.s ik krijg het wel benauwd als mensen een 3cx300 (met olie koeling o.i.d.) iets weten te maken.
p.s ik ben wel benieuwd of de trafo van Ward goede specs heeft.....Wat is de bandbreedte er van en wat is de lossfaktor?

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solidstate


scrutinizer

#46
Citaat van: solidstate op oktober  6, 2009, 18:09:19
Nog meer mooi spul om te zien: http://www.electronluv.com/index.php
Door deze man zijn hernia klachten begonnen toch, Erik.

:D

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

#47
Josh Stippich is inderdaad mijn held.....een kunstenaar en een audioliefhebber...dan krijg je van zelf wat moois...in de breedste zin van het woord  8)

Je kan hem op TWITTER volgen, momenteel is hij met hoorntjes bezig  :devil:

Trouwens nu ook contact met Michel van de Velden......ben wel nieuwsgierig...naar die vissekom  ::)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gydotron

Niet iedereen heeft het geduld en de mogelijkheid om er iets esthetisch moois van te maken. Het belangrijkste vind ik in audio het concrete eindresultaat. Ward durft nieuwe wegen inslaan en is "open mind". Hij maakt een mooie kruising tussen wetenschap en ervaringsdeskundigheid.

Grtn  Guido

Erik van Voorst (in memoriam)

Duidelijk...ook al twijfelde ik daar niet aan hoor..... ;)

Wat ik zelf wel ervaar is dat aandacht aan "het jasje" wel een niet geringe bijdrage kan leveren aan het eindresultaat.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!