ruis op actieve DJ monitor speakers, oorzaak bekend (USB midi), geen oplossing:(

Started by THX-UltraII, August 4, 2009, 12:38:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Even een vraag mbt. een storing die ik op mijn actieve monitor speakers heb (met betrekking tot DJ-ing)

Ik ben onlangs geswitched van een Macbook naar een vaste PC. Op de PC zijn twee EKS XP10 midi-controllers aangesloten via USB. Wanneer ik mijn actieve monitoren aanzet (Behringer B2031A) zit hier ontzettend veel ruis op. Zodra ik de midi-controllers uit de PC haal is het dit probleem verholpen. Ik heb van alles geprobeerd (midi-controllers aansluiten via een usb hub, andere usb-kabels gebruiken, kortere usb-kabels gebruiken) maar niets wil helpen. De ruis is er zelfs wanneer de pc UIT staan en mijn mixer ook UIT staat en dus ALLEEN de monitoren AAN heb staan. Zodra ik de midi-controllers ontkoppel is de ruis volledig weg.

Ik ben een leek op het gebied maar zou dit bijvoorbeeld te maken kunnen hebben met de PC die niet geaard is ofzo? Het gekke is dat de PC wel met een geaarde stekker in een geaard stopcontact is aangesloten.

Tips zijn welkom. Om het even te verduidelijken heb ik een schetsje gemaakt.


garmtz

Probeer alles eens op hetzelfde stopcontact aan te sluiten (dus via dezelfde 'slof').

THX-UltraII

Quote from: garmtz on August  4, 2009, 13:19:00
Probeer alles eens op hetzelfde stopcontact aan te sluiten (dus via dezelfde 'slof').

bedoel je alles in hetzelfde stekkerblok? Dat is nu namelijk al het geval. Heb je nog meer ideeen Garmt?

garmtz

Quote from: THX-ultraII on August  4, 2009, 13:39:07
bedoel je alles in hetzelfde stekkerblok? Dat is nu namelijk al het geval. Heb je nog meer ideeen Garmt?

Nu even niet... :-\

hifi | Roderick

Het lijkt erop dat de oorzaak de midi-controller(s) is, welke zijn dit?

THX-UltraII

Quote from: AV123.nl | Roderick on August  4, 2009, 13:51:22
Het lijkt erop dat de oorzaak de midi-controller(s) is, welke zijn dit?

de EKS XP10 controllers. Nogmaals, de XP10 controllers geven ENKEL het probleem nu ik ze op mijn PC heb aangesloten, toen ik ze op mijn Macbook had draaien was er geen vuiltje aan de lucht.

hifi | Roderick

Het zou niet mogen uitmaken, maar staat het systeemvolume van Windows op 100%?

Raphie

je PC is gewoon "smerig" noisy daar kan je niks aan veranderen. je gebruikt zeker ook de onboard soundcard van je PC?

Goede externe geluidskaart kopen gaat dit waarschijnlijk wel oplossen
JBL PRX Power!

THX-UltraII

Quote from: AV123.nl | Roderick on August  4, 2009, 14:15:57
Het zou niet mogen uitmaken, maar staat het systeemvolume van Windows op 100%?

het maakt niet uit of de PC aan of uit staat. De ruis is er. Ook al mijn pc EN mixer uitstaan

garmtz

Quote from: THX-ultraII on August  4, 2009, 14:17:12
het maakt niet uit of de PC aan of uit staat. De ruis is er. Ook al mijn pc EN mixer uitstaan

Staan uit, maar de aarde is nog verbonden. Haal de netstekkers van PC en mixer er eens helemaal uit...

THX-UltraII

Quote from: SOS-Master on August  4, 2009, 14:16:11
je PC is gewoon "smerig" noisy daar kan je niks aan veranderen. je gebruikt zeker ook de onboard soundcard van je PC?

Goede externe geluidskaart kopen gaat dit waarschijnlijk wel oplossen

Ik gebruik geen geluidskaarten uit de PC. De midi-controllers hebben zelf een ingebouwde geluidskaart van hoge kwaliteit met RCA uitgang. Het enige dat mijn PC doet is de midi-controllers zien als usb-devices; ze zijn dus ook alleen maar via een usb kabel aangesloten op de pc.

THX-UltraII

Quote from: garmtz on August  4, 2009, 14:18:30
Staan uit, maar de aarde is nog verbonden. Haal de netstekkers van PC en mixer er eens helemaal uit...

ga ik vanavond meteen proberen. Als de ruis weg is bij het eruit trekken van de stekker van de pc, wat zegt mij dat dan en wat is dan een evt. oplossing?

Weet niet of je iets aan de volgende info hebt en of het van belang is maar toch voor de zekerheid:
Ik gebruik voor de pc een netkabel met een Pietje Bel filter in de kabel gemonteerd.

Raphie

Audio over USB is een budget oplossing en ruist zelden niet, misschien had de apple extreem goed afscherming, maar op de gemiddelde PC is het meestal gehis en gekraak/plop
JBL PRX Power!

THX-UltraII

Quote from: SOS-Master on August  4, 2009, 14:22:31
Audio over USB is een budget oplossing en ruist zelden niet, misschien had de apple extreem goed afscherming, maar op de gemiddelde PC is het meestal gehis en gekraak/plop

nee, het moet iets anders zijn. Ik ben best 'bekend' in het hele digitale DJ wereldje en bijna iedereen die digitaal draait heeft zijn/haar midi-controller met ingebouwde geluidskaart aangesloten op een pc/laptop via usb. De xp10 controllers die ik heb zijn trouwens midi-controllers van betere kwaliteit.

garmtz

Quote from: THX-ultraII on August  4, 2009, 14:20:54
ga ik vanavond meteen proberen. Als de ruis weg is bij het eruit trekken van de stekker van de pc, wat zegt mij dat dan en wat is dan een evt. oplossing?

Een netsnoer zonder randaarde?

QuoteWeet niet of je iets aan de volgende info hebt en of het van belang is maar toch voor de zekerheid:
Ik gebruik voor de pc een netkabel met een Pietje Bel filter in de kabel gemonteerd.

Geen idee wat het is en wat het doet. :)

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

THX-UltraII

Quote from: celerontje on August  4, 2009, 14:43:02
Probeer eens een USB Hub, misschien helpt dat.

zie starttopic. Reeds geprobeerd. thxz voor je input iig

celerontje

Misschien heeft het met een shielding van de USB verbinding te maken?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

THX-UltraII

Quote from: celerontje on August  4, 2009, 14:51:26
Misschien heeft het met een shielding van de USB verbinding te maken?

ook dat niet, reeds verschillende usb kabels geprobeerd en wederom: het probleem was er nooit toen ik ze aangesloten had op een macbook dat ik toen had. Ze waren met dezelfde usb kabels aangesloten.

celerontje

Ik weet nog 1 mogelijkheid:
Aansluiten via een USB PCI kaart.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

THX-UltraII

Quote from: celerontje on August  4, 2009, 14:56:06
Je openingspost leest zo lastiger door het horizontale scrollen.
Daardoor heb ik meerdere dingen over het hoofd gezien.
Zou je de tekening kunnen verkleinen?

sorry, draai hier met een breedbeeld laptop waardoor ik over het hoofd zag dat er ook nog mensen zijn die waarschijlijk in 1024x768 ofzo draaien. Zal eea. aanpassen.

celerontje

Nu kan ik het wel goed lezen. (heb ook een breedbeklaptop)
Beetje onhandigheid van mij, sorry! :-\
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

THX-UltraII

Quote from: celerontje on August  4, 2009, 15:01:08
Nu kan ik het wel goed lezen. (heb ook een breedbeklaptop)
Beetje onhandigheid van mij, sorry! :-\


heb al wat aangepast. Maar kom maar binnen met meer tips/ideeen gasten!

celerontje

USB PCI kaart, zoals ik al zei.
Iets anders kan ik niet verzinnen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

THX-UltraII