Duurdere Speakers vs duurdere Electronica

Started by Roytjeuh, July 26, 2003, 18:11:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jinsu

Quote from: bmateijsen on July 30, 2003, 12:43:53
Even een klein puntje.. de 2900 dvd-speler past naar mijn idee niet helemaal bij de 3803. De dac's van de 2900 zijn beter dan die in de 3803, daarnaast vond ik de 2803 met een speaker die veel vraagt te weinig dynamiek geven..

Verder kan je het netsnoer van de 2900 vervangen om de performance van deze speler naar een veel hoger niveau te krijgen.

Goed verder vraagt de CDM serie toch wel wat vermogen, dus zou ik daar ook meer stabiliteit zoeken (dan wat de 3803 geeft) In de testopstelling die ik nu thuis heb staan blijkt dat met mijn speakers (Boston Acoustics) de 3803 gewoon net te weinig vermogen heeft om stabiliteit te kunnen bieden. Dat hoor je direct in het geluidsbeeld, qua diepte, controle, etcv... (overigens zie je stabiliteit terug in de voeding, niet in de watts..)

Groet Bjorn

P.S. verder een 804 of 803 is geen match met de 3803 daar heb je toch echt een stabiele stevige eindbak voor nodig...

Groet Bjorn

Hij wou me de speakers eerst aan een accuphase laten luisteren, maar toen zag ik het setje van Denon. Het is ongeveer dezelfde setup als ik thuis heb. Daarom heb ik besloten om ze in combinatie met Denon te luisteren.

Ik weet dat voedingskabels een grote invloed hebben op de kwaliteits toename ;) , welke kun jij mij adviseren?

Whis
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

bmateijsen

Quote from: Whistler on July 30, 2003, 22:42:53
Hij wou me de speakers eerst aan een accuphase laten luisteren, maar toen zag ik het setje van Denon. Het is ongeveer dezelfde setup als ik thuis heb. Daarom heb ik besloten om ze in combinatie met Denon te luisteren.

Ik weet dat voedingskabels een grote invloed hebben op de kwaliteits toename ;) , welke kun jij mij adviseren?

Whis

Ik heb zowel een Kemp Hi-power cord als een van den hul mainstream op de 2900 gehad. De Kemp liet een lichte verbetering in detail horen, voornamelijk in het laag. De Mainstream deed daar nog een schep bovenop en maakte het beeld steviger qua  dynamiek, iets droger, met meer detail in het laag.

Tja.... die 3803 had al moeite met mijn speakers, laat staan een stroomvreter als een 803 of een 804. Dat het dan niet helemaal goed klinkt ligt dan in lijn der verwachting... Zet er een parasound (of iets dergelijks) op, bijv. een 2206 of een stereo eindbak en het klinkt volledig anders..

Groet Bjorn

Jinsu

Heb net gezocht voor The Mainstream Hybrid , kost 240 Euro voor de 1.50 meter lange versie.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Jinsu

Quote from: Scarp on July 30, 2003, 12:33:49
3x de 1080 zou ik niet doen. Als je dan toch 4500 uit gaat geven, bespaar je dan een hoop geld en koop de 1095. Die is qua geluid dicht bij de 1090 en qua power zat. Ook heb je dan maar 1 apparaat, ipv 3. Bij 3x1080 hou je ook 1 kanaal over als je 5.1 gaat doen. Beter een poosje doorsparen dan nu een half oplossing kopen.

Qua upgrading lijkt het aardig, dus nu eerst 1x 1080 en dan later er nog twee bij kopen, maar het lijkt me onverstandig. In de loop van het bestaan van de amps worden er ook wel kleine tweaks gedaan op deze apparaten door Rotel, dus je krijgt misschien ook nog geluidsverschillen.

Wat wel kan is nu de 1080 kopen en later de 1075 erbij. Of je 1080 weer verkopen en er een 1095 bij kopen.

Whistler, let trouwens op dat plaatsing van een speaker een hoop uitmaakt voor de hoeveelheid bas. Ik heb 803's gehoord die tegen de muur aanstonden en dat was niet prettig zoveel bas dat eruit kwam. Ook heb ik 804's gehoord die in een "te" kleine kamer stonden en ook enorme druk produceerden. In een grotere kamer (zoals het mijne) is het minder bas, maar wel een stuk gebalanceerder.

Vind jij dan dit niet belangrijk?

Damping Factor (8 ohms) 1000 bij de RB-1080
Damping Factor (8ohms) 180 bij de RMB-1075

Als ik het niet mis heb hoe hoger hoe beter.


Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

garmtz

Quote from: Whistler on August  1, 2003, 00:19:33Damping Factor (8 ohms) 1000 bij de RB-1080
Damping Factor (8ohms) 180 bij de RMB-1075

Zoals gewoonlijk zeggen specs weinig tot niks. Een dempingsfactor van 20 is eigenlijk al genoeg. Belangrijker is de klank: luisteren!

jaco

Quote from: Whistler on August  1, 2003, 00:13:07
Heb net gezocht voor The Mainstream Hybrid , kost 240 Euro voor de 1.50 meter lange versie.

Je kunt zowel de kabel als de pluggen los kopen, en dan kun je het zelf maken voor rond de 100 Euro.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Jinsu

Quote from: garmtz on August  1, 2003, 11:11:21
Quote from: Whistler on August  1, 2003, 00:19:33Damping Factor (8 ohms) 1000 bij de RB-1080
Damping Factor (8ohms) 180 bij de RMB-1075

Zoals gewoonlijk zeggen specs weinig tot niks. Een dempingsfactor van 20 is eigenlijk al genoeg. Belangrijker is de klank: luisteren!

Ow, ik dacht dat hoe hoger de dempingsfactor is, de versterker ook moeilijker aanspeelbare luidsprekers kan handhaven.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Jinsu

Quote from: jaco on August  1, 2003, 11:22:57
Quote from: Whistler on August  1, 2003, 00:13:07
Heb net gezocht voor The Mainstream Hybrid , kost 240 Euro voor de 1.50 meter lange versie.

Je kunt zowel de kabel als de pluggen los kopen, en dan kun je het zelf maken voor rond de 100 Euro.

Jaco

Kabel kost per meter 56,00 Euro en de pluggen kosten 26,50 Euro en 27,50 Euro dan kom ik ongeveer 18 Euro goedkoper uit ;) . En als ik het niet mis heb maakt van Den Hul gebruik van Watt Gate pluggen en die kosten 48,00 Euro en 169,00 Euro dan gaat het dus helemaal niet op.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

garmtz

Quote from: Whistler on August  1, 2003, 11:52:33Ow, ik dacht dat hoe hoger de dempingsfactor is, de versterker ook moeilijker aanspeelbare luidsprekers kan handhaven.

Nee, dat heeft meer met vermogen en stabiliteit te maken. Dempingsfactor heeft wel een invloed, eigenlijk vooral/alleen maar in het laag, maar genoeg is genoeg en er zijn andere factoren veel belangrijker voor de uiteindelijke klank.

Jinsu

Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Jinsu

Vandaag een luister sessie gehad met de volgende componenten

Rotel RSP-1066
Rotel RMB-1095
Marantz 8300
Interconnects van MIT
B&W 804

Tja wat moet ik zeggen ;D , was weer eens genieten van muziek. Leek net of de zangeres/zanger recht voor me neus zat. Het enige wat een beetje minder was is de bas die mag dus meer zijn, daar blijkt de 803 toch een heel schepje bovenop te doen.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Roytjeuh

en ook een hele schep uit je portemonee :P
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

Scarp

Ik vind juist dat de 804's mooi gebalanceerd zijn qua bas. Niet teveel en niet te weinig. Trouwens, neem een goede sub, dan kan je dat meer krijgen als je wilt.
(bv een svs :)).

Jinsu

Ach een beetje minder bas op den duur is aangenamer denk ik.

En als dan ga ik toch meer richting 803/802 en maybe de 801. Maar heeft de rmb-1095 daarvoor genoeg reserves?
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Scarp

voor de 801 kan je rotel wel vergeten. 802 zou net kunnen met de 1095, alhoewel de 1090 daar beter voor is.

Melvin

Quote from: Whistler on August  2, 2003, 19:30:33
Ach een beetje minder bas op den duur is aangenamer denk ik.

En als dan ga ik toch meer richting 803/802 en maybe de 801. Maar heeft de rmb-1095 daarvoor genoeg reserves?

Ben je nu gewoon het B&W lijntje aant aflopen ? De verschillende modellen van de 800 reeks zijn toch echt wel hele andere speakers, met misschien de 804 en de 803 als enige uitzondering.

Ik hoop zelf binnekort eens een A/B te kunnen doen tussen de 804 en 803 op een decent amp (200watt en hoger), zal ik zeker mn ervaring eens posten hier.

Jinsu

De 800 serie heeft zeer mooie speakers, en afhankelijk van de beurs worden het grotere of kleinere speakers ;) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

patrick_vdb

#67
Quote from: Whistler on August  2, 2003, 22:03:54en afhankelijk van de beurs worden het grotere of kleinere speakers ;) .

Hmmm bij mij is juist plaatsing en integratie in de luisterkamer verantwoordelijk voor een grotere of kleinere speaker ;)

Budget is toch niet de enigste factor he? Het budget is namelijk variabel met de tijd ;)

Mvrgr

Patrick

Jinsu

Ik heb de kamer helemaal aangepast voor de Hifi/HT is makkelijker dan andersom ;) .

Ik werk alleen 2 weekenden per maand de rest van de tijd zit ik in de boeken te neuzen, maar misschien is het binnenkort alle weekenden in de maand :) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

patrick_vdb

#69
Quote from: Whistler on August  3, 2003, 09:00:45
Ik heb de kamer helemaal aangepast voor de Hifi/HT is makkelijker dan andersom ;) .

Heb je dan eerst de speakers geplaatst en daarna pas de kamer gebouwd ;)

Mijn punt is dat bv kamergrootte een vast gegeven is, de keuze voor grotere of kleinere speakers is eerder afhankelijk hoeveel ruimte de speaker nodig heeft, en dus wel of niet binnen de kamer plaatsbaar is, dan wat deze moet kosten ;)

Mvrgr

Patrick

Jinsu

Laten we het maar zo zeggen: ik had ooit 5 kasten in mijn kamer, daar staan er heden nog maar 2 van ;D en dat is een klerenkast en een vitrine. Heb dus zover het kon alles een beetje aangepast om beter geluid te krijgen.

De kamer "slaapkamer" is ongeveer 4 x 4 meter dus niet echt groot, aangezien ik nog studeer is het goedkoper om thuis te blijven wonen OV werkt prachtig :) .

Wat mij een doorn in het oog is is het volgende, stel ik zou nu de 804 halen en ik vertrek in 3/4 jaar dan zit ik met kleinere speakers in een grotere kamer. Dan moet ik deze eerst weer verkocht krijgen voordat ik de 803/802 zou kunnen halen. Maar advies is altijd welkom ;) .

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

patrick_vdb

#71
Quote from: Whistler on August  3, 2003, 13:03:44Wat mij een doorn in het oog is is het volgende, stel ik zou nu de 804 halen en ik vertrek in 3/4 jaar dan zit ik met kleinere speakers in een grotere kamer.

Nu speakers kopen met het oog op een eventuele kamer welke er nu nog niet is is natuurlijk onbegonnen werk ;)

Maar laat ik de stelling eens omgooien :D Stel je haalt de 804 en verhuist later naar een grotere kamer....dan heb je ook een mooie kans om de N804 helemaal vrij op te stellen en de speaker de ruimte te geven opdat deze helemaal open kan bloeien ;)

Kijk niet zo zeer met de stelling groter is beter ;)

Mvrgr

Patrick

Jinsu

De stelling groter is beter zul je bij niet vinden :) . Maar vergeleken met mijn huidige speakers is zelfs den 803 een dwerg :P, vandaar dat ik ook een oog werp op de 802.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Melvin

Quote from: Whistler on August  3, 2003, 22:15:48
De stelling groter is beter zul je bij niet vinden :) . Maar vergeleken met mijn huidige speakers is zelfs den 803 een dwerg :P, vandaar dat ik ook een oog werp op de 802.

Visaton VOX251 ?

Höhe: 1150 mm
Breite: 235 mm
Tiefe: 400 mm

Da's 10cm hoger dan een 803, en voor de rest kleiner :)

Jinsu

#74
Hmm dan heeft de hoogte toch een hevige impact op het gevoel van de omvang van de gehele speaker :o .

Weet trouwens iemand waarom de site van B&W al het hele weekend down is?
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.