Duurdere Speakers vs duurdere Electronica

Started by Roytjeuh, July 26, 2003, 18:11:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_B

Hi,

Roy,
kijk eens op www.audioreview.com voor meningen en reviews.
Let op: dit zijn meningen van mensen die over hun eigen spullen vertellen.
De rotel 972 en zijn grotere broer zijn receivers en geen pre/pro setup.Ga je je in de pre/pro wereld begeven gaat het je geld kosten.
Dat is nu eenmaal een feit.

Bepaal voor jezelf of je een 5.1 setup wilt hebben of b.v. een 7.1 setup en of je dsp modes belangrijk vind.
Ik luister eigenlijk alleen dolby d en dts 5.1 tracks af en wil geen grotere setup als een 5.1 hebben hier in mijn kamer omdat dat te veel word.Prologic modes en dsp effecten vind ik niets waard.

Beter een goede 5.1 setup als een 7.1 van mindere kwaliteit.

Ga vooral zelf eens luisteren
Zoek een speaker merk en versterker merk uit wat jij goed vind klinken. Ga anders een rondvragen aan de leden hier die bij je in de buurt wonen of je daar eens mag luisteren
Dat soort informatie en kennis krijg je niet in de winkel en is heel waardevol.


jeroen



jeroen_B

Quote from: Scarp on July 27, 2003, 19:09:07
Roy, als je Rotel wilt dan zijn er meerdere combinaties.

Het ligt eraan welk budget je hebt, maar voor een 5.1 systeem kan je de combinatie RSP1066 (1650 euro) en RMB1075 (5x120 watt, 1500 euro) nemen. Op zich zou de RMB1095 (2500 a 3000 euro) beter zijn voor CDM's, dan ben je gewoon in 1x klaar en kan je ooit zelfs nog doorgroeien naar Nautilussen, maar goed, die is wel duurder.

Een combi van een stereo eindversterker en 5 kanaals eindversterker zoals ik heb kan uiteraard ook, maar als ik het over kon doen had ik liever gewoon de 1095 gehad ipv de 1090 + 1075.

Is dat zo goedkoop allemaal ?
;D

Scarp

Een goede krachtige receiver is ook niet goedkoop Jeroen.

bryan vd B

Hi,

Maar meestal de helft van de prijs.
Neem nou de NAD T762, deze heb ik naast de voor en eindcombo gezet en de rotel 1055.
De NAD deed helemaal niks onder als we praten over de weergave die natuurlijk anders klinkt maar op het zelfde niveau.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Roytjeuh

ik ga zo ie zo voor een 5.1 setup omdat ik toch geen plaats heb voor een 7.1 setup.

ik weet niet of dit klopt maar als je 2 losse componenten koopt van Rotel ipv een complete reciever is dat, je bij 2 losse componenten minder afhankelijk bent van de nieuwe techniek

Ik ga denk ik toch maar us na die 1066 in combinatie met de 1075 luisteren.

Roy
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

jeroen_B

Een rotel 972 van 75 watt per kanaal is wel even heel wat anders als een onkyo reciever van 110 watt per kanaal!
Heel misleidend allemaal maar het verschil is enorm !
Deze 972 zet ik niet volledig open in mijn setup bij een film als U571 in ieder geval! Dat gaat veels te hard!

Natuurlijk zal jou spul van betere kwaliteit zijn als de mijne maar de power die jij hebt staan is ver boven het niveau wat je nodig hebt in een gemiddelde setup. Wat jij hebt staan is een high end setup.
Je kan iedereen aanraden een high end setup te nemen omdat je dan altijd goed zit maar niet iedereen kan en wil dat betalen.
Voor iemand van 21 die schoolgaand is lijkt me dit wat hoog gegrepen in ieder geval


jeroen

jeroen_B

Quote from: RoyvanHattem on July 27, 2003, 19:21:53
ik ga zo ie zo voor een 5.1 setup omdat ik toch geen plaats heb voor een 7.1 setup.

ik weet niet of dit klopt maar als je 2 losse componenten koopt van Rotel ipv een complete reciever is dat, je bij 2 losse componenten minder afhankelijk bent van de nieuwe techniek

Ik ga denk ik toch maar us na die 1066 in combinatie met de 1075 luisteren.

Roy



Dat klopt, maar je moet nog steeds dat onderdeel vervangen dan! En dat onderdeel is veel duurder als een receiver! En de vraag was dus of je belang hebt bij die updates of dat je die toch niet gebruikt!
B.v. dus een 7.1 setup of extra dsp modus of allerlei nieuwe snufjes!

Je zult de keuze moeten maken of je er veel geld voor over hebt of niet!



jeroen

Scarp

Het gaat niet alleen om hoeveel power, maar meer over de controle.
Bij een losse combinatie kan je inderdaad 1 van de 2 componenten vervangen, bv bij nieuwe technologien kan je een andere pre-amp kopen, terwijl je de eindversterker houd. Persoonlijk vind ik dat toch ook wel handig.

Roy, je kan ook rondkijken naar 2e hands apparatuur (bv eind augustus weet ik een Rotel RSP1066 die beschikbaar komt op de 2e hands markt :)) en speakers.
Neem trouwens ook rustig te tijd om te kijken waar je de boel gaat kopen en wat je aan prijzen kan regelen. Niet overhaasten :)

CaveMonkey

#33
Hoi!

De oorspronkelijke vraag was eigenlijk waar jullie meer aan besteden, electronica of speakers. Vandaar dat ik even een poll ben gestart:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=17;action=display;threadid=9079

Groetennnnnn,
Marco

Scarp

#34
De oorspronkelijke vraag:
Quote
Nu mijn vraag ofdat je eerder je geld kan besteden aan duurdere speakers (CDM 9nts) of aan duurdere versterker/reciever (Marantz 4300/5300/6300/7300)?
Het antwoord is dat er een balans moet liggen tussen beide en het moet met elkaar matchen. Je kan een 50.000 euro uitgeven aan versterking, maar dat kan bagger klinken op een setje B&W 604's.

Het moet dus in verhouding liggen en welke verhouding het moet zijn ligt geheel aan de apparatuur. De ene speaker heeft meer nodig qua electronica om goed uit de voeten te komen dan de ander.

Ook kan je apparatuur 2e hands kopen, zodat je toch voor een lagere prijs en top apparaat kan kopen.

Op het moment is het bij mij overigens meer aan electronica (dvd, amps, pre-amp) dan aan speakers, maar er moeten nog goede achter speakers bij. Met dat mee geteld ligt het 50% electronica, 50% speaker.

patrick_vdb

Hoi Roy,

Het niet tevreden zijn met de audio-weergave zal momenteel grotendeels veroorzaakt worden door de gebruikte speakers (zoals te zien op het plaatje), wil je een eerste grote stap maken dan lijkt mij de frontstage de voorkeur te hebben in jouwn situatie (neem meteen de fronts en center zodat gehele frontstage in 1x opgewaardeerd wordt).

Afhankelijk van het nu beschikbare budget zou je ervoor kunnen kiezen om meteen een AV-versterker (of pre/pro en eindversterker) erbij te nemen maar let op dat je dan niet gaat besparen op of de speakers of AV-versterker ;)

Mvrgr

Patrick


garmtz

Het is een kwestie van balans... Als een bepaalde speaker een zwaardere/subtielere versterker nodig heeft, so be it... Ik heb persoonlijk 1/3 van het geld in speakers zitten, maar ik denk dat het ook andersom kan. Aangezien mijn speakers gewoon liefst een topsignaal krijgen, heb ik deze verhoudingen. De grootste veranderingen zitten in je speakers, dus probeer die volledig naar je eigen smaak te kiezen. Ga vervolgens luisteren welke versterker hier optimaal bij past zonder enorm veel geld uit te hoeven geven. Denk erom: balans! Het ene merk zal gewoon beter bij de speakers passen dan een ander merk. Heb je de "optimale" balans gevonden, maar is het te duur, spaar dan gewoon door!

CrocoDillon

Als je moet kiezen tussen een electronica update of speaker update zou je je huidige receiver icm je verlanglijst speakers kunnen beluisteren en vergelijken met je verlanglijst versterker icm je huidige speakers.

Als ik zo je set zie denk ik dat een speaker update je in het begin veel meer oplevert en later kan je altijd electronica updaten... (ik ben wel een n00b maar toch ::) denk dat je geluidskwaliteit nu beperkt wordt door je speakerstjes)

Ik ben benieuwd wat jou receiver oplevert met andere boxen, omdat ik van plan ben de fr966 (fr976 maar dan 60watt) icm met Magnat Motion boxen als 'begin HT' aan te schaffen. :)

Roytjeuh

#38
Maar kijk als ik als nieuwe fonts B&W CDM 9NTs wil gaan aanschaffen dan weet ik zo goed als zeker dat de philips reciever die ik nu heb, dat niet aan kan.

Ik weet nog niet precies wat ik ga doen, maar waarschijnlijk update ik eerst me electronica zodat ik daarna met die componenten kan gaan luisteren voor nieuwe boxen.

Zo krijg je denk ik een beter beeld wat jij zelf het mooiste vind omdat als je eerst nieuwe boxen haalt met slechte versterking dat in mijn gevoel niet werkt.

Ik hoop dat ik tegen het einde van het jaar genoeg geld heb gespaard voor me eerste rotel setje namelijk de 1066 (pre/proc) in combinatie met de 1075 (eindtrap) de kosten liggen denk ik rond de 3000 euro nieuw, waar je misschien nog wel wat korting op krijgt :)

Daarna valt mijn keuze op de CDM 9NT als front speakers en misschien dat ik nog ga luisteren naar de Nat. 804s maar die liggen weer een prijsklasse hoger.

Ik hoop dat de rotel set genoeg vermogen levert om dat soort boxen aan te sturen zodat ik geen extra 2 kanaals eindtrap nog moet bij kopen. Terwijl ik toch bij een 5.1 set up blijf ivm de ruimte waarover ik beschik.

Roy
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

Scarp

Roy,

RSP1066 + RMB1075 + CDM9NT's is ook een mooie combinatie en zal zeker super klinken. Maar ik zou wel eens gaan luisteren ernaar, want misschien staat het geluid je niet aan.

N804's zijn inderdaad weer een stuk duurder.

In welke volgorde je zoiets gaat kopen is wat lastig, die B&W's op je huidige apparatuur zal niet zo erg goed zijn, maar alles tegelijkertijd is ook niet goedkoop. Je kan ook rustig doorsparen, rustig rondluisteren en dan later in het jaar beslissen.

Roytjeuh

Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt met de audio zaak om te gaan luisteren na die Rotel 1066 in combinatie met de 1075.

Ik denk dat ik ze in combinatie met 3 soorten speakers ga beluisteren namelijk met de B&W 604s, B&W CMD 9NTs en met de B&W Nat. 804s

Voordat ik morgen naar die winkel ga heb ik nog een vraag, ik zag dat scarp ook nog een Rotel 1090 erbij heeft staat is dit alleen voor biamping van de front speakers of heeft dit nog een andere rede?

Verder heeft er iemand nog iets aan te rade waar ik op moet lette of moet vragen?

mvg,

Roy
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

jeroen_B

Ik zou op je inhoud van je portomonai letten. Je noemt nogal veschillende prijsklasses van speakers op namelijk!


Vraag eens na wat voor bekabeling ze er tussen hebben hangen en wat die ongeveer kost. Ik zie nogal eens dat er rete dure bekabeling word gebruikt bij luistersessies hier in de buurt in een zaak op relatief goedkope apperatuur.
Dat maakt op zich niet uit mits jij ook zulke dure kabels erbij aan wilt schaffen.

;D


jeroen

Roytjeuh

Dank je dat is wel een goede tip ja. Ik ga expres in verschillende categorieen luisteren kwa boxen om te horen of hier voor mij duidelijk verschil te horen is.
En ik koop nog nix ik ga alleen luisteren, kopen doe ik liever maar 1 keer :)
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

Starred

Je noemt nogal wat apparatuur op, die voor veel mensen met een goed inkomen al nauwelijks te betalen is, laat staan voor een scholier.

Soms kunnen verkopers behoorlijk arrogant zijn, als ze denken dat ze niets kunnen slijten.

Ben dus erg benieuwd of je serieus genomen wordt. :o

CaveMonkey

QuoteEn ik koop nog nix ik ga alleen luisteren, kopen doe ik liever maar 1 keer

Nadeel van deze hobby is dat 't noooooit bij 1 keer blijft! Je leert ook steeds beter luisteren, dus het kan heel goed zijn dat je bij de komende luistersessie geen verschil hoort. Dan ga je over een jaar weer eens luisteren, en dan denk je opeens, hoe heb ik dat kunnen missen!

Veel plezier!
Marco

Jinsu

@ CaveMonkey

Maak hem nou niet gek :D .

Kom net terug van een luistersessie ;) .

Denon AVR 3803 + Denon 2900, mijn huidige systeem zou je kunnen zeggen "AVR-3300 + 2900".

Speakers:

- ALR
- B&W
- Dynaudio

B&W 9 CDM = ok maar niet beter als mijn huidige speaker.
B&W 803 = niet mijn smaak alles klinkt zo dof.
B&W 804 = een klasse speaker, al lang niet meer zoveel detail gehoord alleen een beetje meer bas mag wel ;) .

Het weekend ga ik nog eens langs om het tijdens een film te kunnen beoordelen, heb alleen een blues cd geluisterd vandaag.

En de Rotel moet ik ook nog gaan beluisteren.

@ Scarp

Wat denk je van dit RSP-1066 en de RB-1080 x 3 voor Roy ipv een RMB-1075 muziek heeft bij hem voorrang, dan zou hij eerst "stereo" compleet kunnen maken en daarnaar de center/surround en sub?

Is die RB-1080 trouwens THX-certified?

Grtz

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Scarp

3x de 1080 zou ik niet doen. Als je dan toch 4500 uit gaat geven, bespaar je dan een hoop geld en koop de 1095. Die is qua geluid dicht bij de 1090 en qua power zat. Ook heb je dan maar 1 apparaat, ipv 3. Bij 3x1080 hou je ook 1 kanaal over als je 5.1 gaat doen. Beter een poosje doorsparen dan nu een half oplossing kopen.

Qua upgrading lijkt het aardig, dus nu eerst 1x 1080 en dan later er nog twee bij kopen, maar het lijkt me onverstandig. In de loop van het bestaan van de amps worden er ook wel kleine tweaks gedaan op deze apparaten door Rotel, dus je krijgt misschien ook nog geluidsverschillen.

Wat wel kan is nu de 1080 kopen en later de 1075 erbij. Of je 1080 weer verkopen en er een 1095 bij kopen.

Whistler, let trouwens op dat plaatsing van een speaker een hoop uitmaakt voor de hoeveelheid bas. Ik heb 803's gehoord die tegen de muur aanstonden en dat was niet prettig zoveel bas dat eruit kwam. Ook heb ik 804's gehoord die in een "te" kleine kamer stonden en ook enorme druk produceerden. In een grotere kamer (zoals het mijne) is het minder bas, maar wel een stuk gebalanceerder.

bmateijsen

Even een klein puntje.. de 2900 dvd-speler past naar mijn idee niet helemaal bij de 3803. De dac's van de 2900 zijn beter dan die in de 3803, daarnaast vond ik de 2803 met een speaker die veel vraagt te weinig dynamiek geven..

Verder kan je het netsnoer van de 2900 vervangen om de performance van deze speler naar een veel hoger niveau te krijgen.

Goed verder vraagt de CDM serie toch wel wat vermogen, dus zou ik daar ook meer stabiliteit zoeken (dan wat de 3803 geeft) In de testopstelling die ik nu thuis heb staan blijkt dat met mijn speakers (Boston Acoustics) de 3803 gewoon net te weinig vermogen heeft om stabiliteit te kunnen bieden. Dat hoor je direct in het geluidsbeeld, qua diepte, controle, etcv... (overigens zie je stabiliteit terug in de voeding, niet in de watts..)

Groet Bjorn

P.S. verder een 804 of 803 is geen match met de 3803 daar heb je toch echt een stabiele stevige eindbak voor nodig...

Groet Bjorn

Roytjeuh

#48
ik ben net terug van een me eerste luister sessie, en ik heb geluisterd na een Marantz 8200 + Phlips 963sa  in combinatie met de B&W 604s.
Ik vond het op sommige momenten "schrel" klinken. Maar niet echt slecht

12 augustus heb ik me tweede luistersessie en ga ik luisteren na de Rotel 1066/1075 in combinatie met de CDM 9nt en CDM 7nt ben benieuwd.

De verkoper zei tegen mij dat bij de Rotel set het grote voordeel was dat je nog heel veel detail kwa geluid hebt ook al staat het volume niet hoog.
Voor de rest zei die als je de Rotel set neemt je zo ie zo een goede basis hebt en dus makkelijker een paar boxen kan gaan zoeken die er het beste bijpassen.

Ik had zelf niet verwacht zo een groot verschil te kunnen horen kwa merken speakers.

mvg Roy
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

johnl

Als je ergens meteen kunt horen waar je je geld aan uit geeft dan zijn het wel speakers, bij wijze van spreken, iedere speaker die een tientje duurder is klinkt vaak ook beter, tot een bepaalde grens, want dan zijn de verhoudingen weg. Als je overweergt om bv een versterker van ik zeg maar wat € 1000,- en een dvd van € 400 te kopen en speakers van € 1000,- p/st luister dan ook eens naar speakers van bv € 1400,- p/st met een goekopere versterker en dvd.
Kijk ook of je in een zaak kunt luisteren waar je dmv een schakelpaneel meteen kunt wisselen van speaker, je hoort dan meteen wat mooi en niet mooi is en alle speakers hebben dezelfde handicap zeg maar. De bedoeling is dat de speaker die je dán het mooiste vind klinken óók de juiste speaker voor je is, want je luistert tenslotte naar de verschillen van de speakers onderling. kies daar dan een versterker en dvd bij die in je budget passen. En het zal vast zo zijn dat die speaker dan beter klinkt met een veel duurdere versterker en dure kabels, maar aan de andere kant, kun je dan weer beter nóg duurdere speakers kopen. Het totale geluidsbeeld van een goeie speaker is gewoon totaal anders dan het fine tunen met kabels en versterkers, dat kun je doen als je ze al hebt, om het laatste beetje uit je speakers te persen, -vaak voor veel geld- maar als je nu voor de keuze staat is mijn advies, zoveel mogelijk naar de speakers. En vergis je niet, er zijn al hele goeie receivers voor 400,- en dvd's voor 200,- !! Veel zaken laten je ook een combinatie apart aangesloten luisteren, - andere speakers gaan meetrillen en dat soort verhalen - maar het is heel moeilijk om een bepaald geluid te onthouden, vandaar dat ik even dat schakelkastje aanhaal, dan hoor je pas echt wat een bep. speaker tov een andere speaker kan. Laat je ook niet beinvloeden door de verkoper, tegen een speaker met te veel hoog wordt wel eens gezegd, hij is helder en als een speaker teveel midden heeft kan hij ook zeggen,  hij is lekker duidelijk, ligt eraan hoe je het brengt... mooi of niet mooi is de enige juiste omschrijving en dat moet jezelf beslissen. succes !