Duurdere Speakers vs duurdere Electronica

Started by Roytjeuh, July 26, 2003, 18:11:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roytjeuh

Beste mensen op dit forum,

ik ben sinds kort ook begonnen om een eigen ht set bij elkaar te krijgen.
Ben begonnen met eerst een nieuwe tv aan te schaffen, het is de Philips PW9527 geworden.

Nu heb ik een Philips dvd setje (Philips DVD 762 en de Philips 976 reciever), om er een dvd mee te kijken gaat best goed maar ik vind zelf de kwaliteit van als je een audio cd/dvd afspeelt zwaar tegen vallen.

Daarom ben ik de laatste tijd al een paar keer wezen luisteren in wat HiFi zaken, mijn 1ste keuze gaat naar B&W speakers bv. de b&W 604s of de B&W CDM 9NTs. (Fronts)

Voor een nieuwe versterker/reciever viel me eerste keuze voor een Marantz, deze muziekklank vind ik zelf het mooist.

Nu mijn vraag ofdat je eerder je geld kan besteden aan duurdere speakers (CDM 9nts) of aan duurdere versterker/reciever (Marantz 4300/5300/6300/7300)?

En heeft iemand anders misschien al een combinatie van deze genoemde componenten?

mvg, Roy
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

MarcoV

Ik zou in eerste instantie meer investeren in luidsprekers, omdat die naar mijn mening voor het grootste gedeelte je geluidsbeeld bepalen. Daarna kun je altijd verder kijken naar een betere versterker - waarbij ik niet bedoel dat je nu zwaar moet gaan bezuinigen op een versterker ;)


Marco

Jinsu

Als je moet kiezen tussen die twee speakers zou ik voor de B&W CDM 9NTs gaan. Ze zijn veel mooier en je vond ze beter klinken. Maar jij zit meer met het probleem betere speakers of betere electronica.

Ik denk dat goede electronica niet gecompenseerd kan worden door betere speakers. Uiteindelijk is het de electronica die alles moet verwerken. Maar het klopt ook dat de electronica sneller een update krijgt in een nieuwe serie dan speakers. Hoe wordt zo een Marantz ge-upgrade? Ik zou in ieder geval voor betere electronica gaan

In de duurdere prijsklassen worden gewoon de printplaten verruild, net zoals bij een pc.

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Erik

Zou zelf voor die CDM 9nts gaan, als je het kan betalen en dan maar later een dure versterker eraan hangen. Persoonlijk vind ik goede luisprekers belangrijker dan een versterker.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sullivan

Het beste is natuurlijk alles in 1 keer kopen, maar ik zou ook inderdaad eerst voor de speakers gaan. Dit is de belangrijkste factor die de klank bepaald naar mijn mening.

Wel is het zo dat als je het ht-virus te pakken hebt, je na een tijd toch weer andere speakers wilt :D.

mvg,
Frank

Roytjeuh

#5
Ben 21 en zit nog op school, daarom lukt het niet om in een keer alles aan te schaffen, daarom doe ik het maar in meerdere stappen :

1. televisie
2. Frontspeakers
3. Versterker/reciever
4. Center + rears
5. Sub

Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

MarcoV


Roytjeuh

Spammen doe maar in een andere thread ok? :P
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

Sullivan

Quote from: RoyvanHattem on July 26, 2003, 18:35:17
Ben 21 en zit nog op school, daarom lukt het niet om in een keer alles aan te schaffen, daarom doe ik het maar in meerdere stappen :

1. televisie
2. Frontspeakers
3. Versterker/reciever
4. Center + rears


Ik bedoelde ook niet dat je dat moet doen, maar dat is het meest idealen om een goed passend geheel te krijgen. Het is toch ook veel leuker om je set langzaam op te bouwen. Zo doe ik (en de meesten denk ik) het ook.

Je volgorde klinkt logisch. Veel plezier met de aanschaf van de verschillende onderdelen.

mvg,
Frank

MarcoV

#9
Quote from: RoyvanHattem on July 26, 2003, 18:39:48
Spammen doe maar in een andere thread ok? :P


sorry? >:(

Het was een goedbedoelde tip hoor....

tenslotte heb je jouw lijstje NA mijn post aangepast.

Marco

Roytjeuh

Marco ik zit je maar te dollen joh, ik deed niet voor nix die smiley erachter.

Weet iemand misschien de set prijs van de CDM 9Nts?

mvg,

Roy
Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

MarcoV

Ok... ;)

Heb toevallig deze week de Hobo-folder binnen gekregen. CDM-9NT zijn daar 1399 euro per stuk.

Marco

patrick_vdb

Hoi Roy,

Met betere speakers komt vanzelf betere electronica, tenminste als je je speakers ten volle wilt gaan benutten ;)

Het is waar dat de speakers de grootste stempel drukken op het geluid, toch zijn de speakers daardoor niet het belangrijkste. Elke schakel in de keten (van speaker tot dvd-speler, van AV-versterker tot interlinks, van speakerkabel tot stroomvoorziening) heeft zijn invloed en het is vaak juist de synergie tussen de verschillende componenten welke de kwaliteit van het geheel laten slagen of zelfs falen.

De speaker is de meest waarde-vast investering (binnen korte tijd upgraden naar andere speakers wil eigenlijk zeggen dat je je eerste keuze niet doordacht hebt gemaakt ;) ), maar welke speakers gebruik je nu eigenlijk?

Mvrgr

Patrick

Matthijs Jager

Om wat verwarring te zaaien zal ik een heel ander advies geven.
Naar mijn mening kan je beter eerst een goede amp kopen en daarna je 9nt's. Vooral deze speakers eisen toch een zeer stabiele amp als sturing.

Ik vraag me zelfs af of een SR 7300 voldoende stroom kan leveren om die twee 18cm woofers een beetje onder controle te houden. Een 4300 zal hier toch echt grote problemen mee hebben. Het laag zal hierdoor helemaal dichtslibben en als de voeding zijn max bereikt zal het hoog ook erg hard achteruit gaan.

Een kleinere speaker (lees makkelijker aanstuurbaar) met een stabiele amp kan dus wel degelijk een heel stuk beter klinken dan een moeilijk aan te sturen speaker met een veel minder stabiele amp.
Een bijkomend voordeel van kleine speakers is dat in een kleine ruimte veel minder problemen in het laag optreden. Gebrek aan laag is dan met een sub op te lossen, waarbij via een mooie EQ zoals de behringer een groot deel van de laagproblemen opgelost kunnen worden.

Natuurlijk geldt zoals altijd dat je vooral zelf moet luisteren. Bij een laag volume kan de 4300 de 9nt´s misschien goed aansturen, maar als je wat luider luisterd kunnen de problemen wel degelijk optreden. Alles is dus afhankelijk van jou situatie, en wat jij belangrijk vind.

Groeten,
Matthijs Jager

Roytjeuh

Tja maar voor een rotel setje moet je dus een proccesor/pre amp en een eindversterker hebben?

Kan iemand mij misschien hier iets meer over uitleggen, en wat je ong. ervoor kwijt bent.

Dus, CDMs met goede versterking zoiets als Rotel of de B&W 600 serie met een Marantz reciever zie ik het zo goed?

mvg,

Roy

PS: Patrick dit is wat ik nu heb, zie bijgevoegde foto.

Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

Sullivan

Even een tip, tot je nieuwe speakers er zijn: richt je center naar jouw luisterpositie (oren), dit zal zeker een beter resultaat geven.

mvg,
Frank

Scarp

Roy, je moet goed gaan luisteren en bepalen waar je naar toe wilt met je set. Dat bepaald ook wat je er uiteindelijk voor uit gaat geven (als je het goed wilt doen). Dus koop je nu CDM's dan is het aan te raden om er goede versterking bij te zetten. Ga je in de prijsklasse van B&W 600 series zitten, dan zal de totaal prijs lager uitvallen.

Hou dus ook er rekening mee wat je uiteindelijk wil, want als je later switched van idee, dan zal het je best wat geld kosten (en ik kan het weten, ben binnen een jaar van een nieuwe Onkyo receiver + B&W 600 series naar een Rotel + B&W Nautilus series geswitched :))

Wat wel het meest flexibel is om met losse componenten te werken, dus een losse voorversterker en een losse eindversterker. Dan kan je makkelijker combineren en matchen. Je kan bv een goede stereo eindversterker voor CDM9NT's nemen en een wat minder krachtige meer kanaals amp voor surrounds/center. Ook kan je zo beter de boel in stappen kopen.

jeroen_B

Quote from: MarcoV on July 26, 2003, 18:19:25
Ik zou in eerste instantie meer investeren in luidsprekers, omdat die naar mijn mening voor het grootste gedeelte je geluidsbeeld bepalen. Daarna kun je altijd verder kijken naar een betere versterker - waarbij ik niet bedoel dat je nu zwaar moet gaan bezuinigen op een versterker ;)


Marco

Dit zou ik zeker niet doen ; Ik heb mijn onkyo 575 voor een rotel 972 vervangen ( 2e hands) en het verschil is echt enorm!
Vanmiddag was Bryan hier die mijn oude set 2 maal heeft gehoord en die viel het ook al gelijk op.
Een goede versterker is een must als je alles uit je speakers wilt halen. Ik draai hier met een relatief goedkope b&W 300 serie van speakers in combinatie met een svs pc plus sub om het laag dat deze speakers ontbreekt aan te vullen.

jeroen

MarcoV

Quote from: jeroen_B on July 27, 2003, 18:12:26
Quote from: MarcoV on July 26, 2003, 18:19:25
Ik zou in eerste instantie meer investeren in luidsprekers, omdat die naar mijn mening voor het grootste gedeelte je geluidsbeeld bepalen. Daarna kun je altijd verder kijken naar een betere versterker - waarbij ik niet bedoel dat je nu zwaar moet gaan bezuinigen op een versterker ;)


Marco

Dit zou ik zeker niet doen ; Ik heb mijn onkyo 575 voor een rotel 972 vervangen ( 2e hands) en het verschil is echt enorm!
Vanmiddag was Bryan hier die mijn oude set 2 maal heeft gehoord en die viel het ook al gelijk op.
Een goede versterker is een must als je alles uit je speakers wilt halen. Ik draai hier met een relatief goedkope b&W 300 serie van speakers in combinatie met een svs pc plus sub om het laag dat deze speakers ontbreekt aan te vullen.

jeroen

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar je moet ergens starten -en dat was de kern van de vraag. Of je dan eerst investeert in luidpsrekers en later in een goede versterker of andersom is, gezien de postings in deze thread, blijkbaar heel persoonlijk.

Marco

jeroen_B

#19
Wat ik bedoel te zeggen is dat je er goed rekening mee moet houden dat het zwakste onderdeel in je set de beperking is. Of dat nu een kabeltje is of de versterker, dat maakt niet uit behalve de prijs.

De meesten zie ik altijd uitkijken naar de nieuwste types van een merk. Mijn 2e hands rotel 972 van pas 5 maand oud heb ik gekocht voor 550 euro, en die speelt denk ik heel veel nieuwe versterkers weg tot een 1000 euro.
Je kan ook iets uitzoeken en dan gedeeltelijk 2e hands kopen.Uitkijken boven je budget dus en dan via 2e hands markt binnen je budget proberen te komen.

Ik heb er absoluut geen spijt van om een 2e hands rotel te kopen in ieder geval, ook al is het een type van vorig jaar. Die van dit jaar zullen echt niet veel beter klinken, en hebben denk ik alleen maar de optie om prologic2 en dts EX af te spelen, en die dingen gebruik ik niet! Niet nodig om daar dan in te investeren dus.
De rotel barst van de power !! Echt gigantisch veel meer als de onkyo en hij is ook nog eens muzikaal.

Mijn advies luid dan ook zoek iets uit wat je mooi vind en probeer het dan via 2e hands aan te schaffen als je het geld er niet voor hebt. Uiteindelijk zul je een mooiere set hebben dan denk ik.
Er zijn er hier veel meer die hele dure high end spullen niet nieuw gekocht hebben. Niets mis mee hoor !

MarcoV

Ik heb altijd gedacht dat de omloopsnelheid voor de aparatuur zelf veel hoger is dan voor luidsprekers (fabrikanten komen elk jaar met nieuwe versterkers etc?). Kans dus om relatief goedkoop goed spul te kopen ;). Ik zou bijvoorbeeld volgend jaar wel richting een aparte eindversterker willen en een 2de hands Parasound is dan zeker een optie. Wat jij hebt gedaan klinkt mij dan ook aantrekkelijk in de oren!

Marco

jeroen_B

De consument vraagt om nieuwe produkten dus dan krijgt ie ze.
Elke generatie zal wel beter worden hoor maar liever een hele goed 2e hands van 2 jaar oud voor weinig geld als het nieuwste type.
Iets wat 2 jaar geleden als een topprodukt werd aangeschreven is nog steed een topprodukt op dit moment!

Ik bedoel, zonder de 2e hands markt zouden er maar heel weinig mensen zijn die echte high end kunnen aanschaffen denk ik.

Gewoon je tijd er voor nemen en niet alles in een maand in huis willen hebben. Op liep al maanden uit te kijken naar deze rotel voordat ik er eentje tegendwam op de 2e hands markt.
Zorgen dat je het geld hebt en dan rustig uitkijken!

jeroen

Roytjeuh

Maar als ik bijvoorbeeld eerst ga kijken voor de versterker, en dan later pas voor nieuwe boxen.

Waaraan moet ik dan denken, als ik dan Rotel neem. (welke componenten)

Ik zoek dan : pre amp/processor en een eindversterker, geen radio want ik luister ik toch niet :)

Heeft iemand misschien een internet site waar ik iets over die compenten kan lezen, en bv. de prijzen van de componenten.

alvast bedankt,

Roy

Pre : Parasound Halo P3 Amp : Parasound Halo A21 Source : Philips 963SA MedeVoort Modificatie Screen : Philips PW9528 PP Speakercable : Kimber 8TC + WBT0645 Interlinks : Kimber Hero Meubel : Finite Elemente Spider audio rack Speaker : B&W N804

Jinsu

@jeroen_B

Same thoughts here, maar de electronica gaat hard vooruit "te hard" als je het mij vraagt. En wie heeft er nu allemaal plaats voor 7.1 setups, ik denk een kleine minderheid.

Ik ga nu in ieder geval voor de electronica, de speakers moeten maar wachten.

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Scarp

Roy, als je Rotel wilt dan zijn er meerdere combinaties.

Het ligt eraan welk budget je hebt, maar voor een 5.1 systeem kan je de combinatie RSP1066 (1650 euro) en RMB1075 (5x120 watt, 1500 euro) nemen. Op zich zou de RMB1095 (2500 a 3000 euro) beter zijn voor CDM's, dan ben je gewoon in 1x klaar en kan je ooit zelfs nog doorgroeien naar Nautilussen, maar goed, die is wel duurder.

Een combi van een stereo eindversterker en 5 kanaals eindversterker zoals ik heb kan uiteraard ook, maar als ik het over kon doen had ik liever gewoon de 1095 gehad ipv de 1090 + 1075.