Rechter verbiedt The Pirate Bay: Begin van Internetcensuur in Nederland?!

Started by Randal, July 31, 2009, 09:38:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Randal


QuoteRechter verbiedt The Pirate Bay in Nederland - update

De beheerders van The Pirate Bay moeten de site voor Nederlanders ontoegankelijk maken op straffe van een dwangsom van 30.000 euro per dag, met een maximum van 3 miljoen euro. TPB-beheerder Peter Sunde noemt de uitspraak 'fucking fucked'.

Sunde kon Tweakers.net na het bekendmaken van de uitspraak aan de betrokken partijen aanvankelijk niet vertellen wat de uitkomst was: "Ze weigeren me pertinent te vertellen wat de uitspraak is omdat ik niet op de zitting ben verschenen. Ze claimen ook dat ze kunnen bewijzen dat ik over de zitting geïnformeerd ben en geweigerd heb om te komen. Hoe de fuck had ik dat kunnen weten?" Later kreeg hij de uitspraak via een omweg toch in handen: "Het lijkt erop dat we verloren hebben. Fucking fucked."

Brein heeft in de afgelopen jaren een aantal malen gedreigd een rechtszaak tegen The Pirate Bay aan te spannen, en eind juni maakte de stichting bekend dat het daadwerkelijk een kort geding aanhangig had gemaakt. Tijdens de zitting op 21 juli betoogde Douwe Groenevelt, de advocaat van Brein, dat de site 1,2 miljoen dollar per jaar verdient met advertentieverkoop. Verder claimde Groenevelt dat 85 procent van de via The Pirate Bay aangeboden muziek, films en software illegaal gekopieerd is, en dat een op de zeven bezoekers van de site Nederlander is. De eis luidde daarom dat de site 'zijn activiteiten in Nederland moet staken'. Brein zou zelfs bereid zijn om providers voor de rechter te slepen om af te dwingen dat The Pirate Bay in Nederland geblokkeerd wordt.

Een belangrijk deel van de zitting ging echter over de afwezigheid van de drie beheerders van de Zweedse torrent-site, Fredrik Neij, Peter Sunde en Gottfrid Svartholm Warg. De vraag was of de Zweden kennis hadden genomen van de dagvaarding en in staat waren geweest deze te ondertekenen. Een rechter kan een zaak afwijzen als een partij ter zitting afwezig is omdat de dagvaarding hem niet bereikt heeft. Brein overhandigde de voorzieningenrechter een dik logboek waarin de pogingen beschreven stonden om de beheerders via Twitter, Facebook en chatkanalen met de dagvaarding te confronteren. Ook uit reacties van onder andere Sunde zou blijken dat deze wel degelijk kennis van de oproep had genomen. De rechter leek vorige week niet geïmponeerd door de digitale pogingen om de dagvaarding over te brengen: "Laten we even heel ouderwets doen, is daar in Zweden geen bevolkingsregister om de oprichters aan te schrijven?"

De voorzieningenrechter achtte echter toch bewezen dat in ieder geval een van de beheerders de dagvaarding gezien had omdat de pagina waar de oproep in het Zweeds stond, door iemand met een ip-adres van The Pirate Bay bezocht was. Ook achtte de rechter het niet aannemelijk dat de beheerders het niet via de media hadden vernomen. De rechter besloot dan ook om verstek te verlenen.

Tijdens de zitting vorige week liet de advocaat van Global Gaming Factory X, de koper van The Pirate Bay, weten dat de overname allesbehalve definitief was en vervolgens uitte een ex-medewerker van het bedrijf ernstige twijfels over de financiële haalbaarheid van het plan. De ceo van GGF heeft nu echter bekendgemaakt dat de acquisitie op 27 augustus afgerond wordt. Een groep niet nader genoemde investeerders zou garant staan voor 2,8 miljoen euro, ongeveer de helft van het overnamebedrag. Het Zweedse bedrijf zou ondertussen zelfs overwegen om zijn naam te veranderen van Global Gaming Factory X in The Pirate Bay.

Update 17.30: The Pirate Bay moet van de rechter binnen tien dagen op zwart in Nederland. In de uitspraak tegen het eveneens gedaagde Global Gaming Factory X staat dat na de overname de doorgifte van de site aan Nederland niet hervat mag worden. GGF heeft niet betwist dat TPB inbreuk maakt op auteursrechten en om deze reden neemt de rechter aan dat er momenteel van inbreuk sprake is. GGF wordt als een belanghebbende partij gezien in het geschil vanwege de mogelijkheid van het voortduren van de inbreuk na de overname. De vorderingen van Brein worden toegewezen vanaf het moment dat de overname rond is. De dwangsom is ook in deze beslissing op 30.000 euro per dag vastgesteld.
Bron: tweakers.net


Nahpets

Is de motivatie van de rechter al bekend?

Heb daar tot nu toe nog niets van gezien/gelezen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Roger Black

Quote from: Enno on July 31, 2009, 09:48:00
Update 17.30: The Pirate Bay moet van de rechter binnen tien dagen op zwart in Nederland. In de uitspraak tegen het eveneens gedaagde Global Gaming Factory X staat dat na de overname de doorgifte van de site aan Nederland niet hervat mag worden. GGF heeft niet betwist dat TPB inbreuk maakt op auteursrechten en om deze reden neemt de rechter aan dat er momenteel van inbreuk sprake is. GGF wordt als een belanghebbende partij gezien in het geschil vanwege de mogelijkheid van het voortduren van de inbreuk na de overname. De vorderingen van Brein worden toegewezen vanaf het moment dat de overname rond is. De dwangsom is ook in deze beslissing op 30.000 euro per dag vastgesteld.

Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan realiseren...

Hanky Panky

Quote from: Randal on July 31, 2009, 09:38:58
Bron: tweakers.net



Heb je zelf ook nog wat toe te voegen of is dit gewoon een soort van FiPo (first post) behoefte  ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Randal

Quote from: Hanky Panky on July 31, 2009, 10:42:15
Heb je zelf ook nog wat toe te voegen of is dit gewoon een soort van FiPo (first post) behoefte  ?
Het is gewoon een nieuwsbericht dat ik wilde delen en ik denk verder dat mijn insteek al duidelijk is door de topictitel.
Mag dat soms niet? :o

Dit soort FiPo-ongein is mij niet bekend. Als je wat zinnigs te melden hebt dan graag weer ontopic!

MdB

Quote from: Enno on July 31, 2009, 09:48:00
Is de motivatie van de rechter al bekend?

Heb daar tot nu toe nog niets van gezien/gelezen.
Precies.

Nu "lijkt" het of ik alleen maar de publicatie van de eiser lees en de rechter hierin meegaat door:
1) Geen inbreng van de tegenpartij door afwezigheid (wordt zwaar aangerekend lees ik).
2) Niets kunnen afwegen door niet een ander standpunt te horen krijgen.
3) Rechter heeft geen idee waar dit over gaat (gebrek aan moderne tijd :P ).
4) Vreemd dat een Nederlandse rechter grensoverschrijdende zaken kan/mag aanpakken.

Kortom eerst de toelichting van de rechter bestuderen om vast te stellen wat de beweegredenen van de rechter is!

Edit: typo plus aanvulling
Beter duur dan niet te koop.

Tube-freak

Ach gewoon die boete niet betalen, van een kale kip kan je niet plukken.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Raphie

JBL PRX Power!

hifi | Roderick

Ten eerste lijkt het mij technisch onhaalbaar,

ten tweede komt het er uiteindelijk op neer dat men een beperking op de Nederlandse internetgebruiker legt.

maw er wordt impliciet bepaald welke site ik wel of niet mag/kan bezoeken. Dat bepalen wij toch zelf wel?

neptune

Quote from: AV123.nl | Roderick on July 31, 2009, 12:38:23
Ten eerste lijkt het mij technisch onhaalbaar,

ten tweede komt het er uiteindelijk op neer dat men een beperking op de Nederlandse internetgebruiker legt.

maw er wordt impliciet bepaald welke site ik wel of niet mag/kan bezoeken. Dat bepalen wij toch zelf wel?
Het is wel degelijk technisch haalbaar.
Door deze uitspraak kan Brein straks isp's aanpakken die TPB nog doorgeven.
Op zich heb ik er geen probleem mee. Als je op tweakers de reacties over dit soort zaken leest is de tendens vaak dat het onredelijk is, dat er ook legaal materiaal gedeeld wordt (yeah right, 0,01% misschien?) en meer van dat soort argumenten.
Het is vrijwel allemaal copyright materiaal wat wordt aangeboden, dat is de reden van het bestaan, sterker nog, daardoor verdienen ze geld met advertenties etc.

zet hier iets neer

B.J.

Quote from: Tube-freak on July 31, 2009, 12:19:13
Ach gewoon die boete niet betalen, van een kale kip kan je niet plukken.

Ze hebben net TPB verkocht voor 5.5 miljoen

Quote from: SOS-Master on July 31, 2009, 12:29:37
Prima toch! of het technisch haalbaar is is een 2e ;D

Gewoon alle ip's uit nederland blokken. Prima technisch te doen, ja er blijven natuurlijk proxy's etc.

oud_account_1

Quote from: neptune on July 31, 2009, 12:55:36
Het is wel degelijk technisch haalbaar.
Door deze uitspraak kan Brein straks isp's aanpakken die TPB nog doorgeven.
Op zich heb ik er geen probleem mee. Als je op tweakers de reacties over dit soort zaken leest is de tendens vaak dat het onredelijk is, dat er ook legaal materiaal gedeeld wordt (yeah right, 0,01% misschien?) en meer van dat soort argumenten.
Het is vrijwel allemaal copyright materiaal wat wordt aangeboden, dat is de reden van het bestaan, sterker nog, daardoor verdienen ze geld met advertenties etc.

Ik denk dat Brein dat ook vind, maar volgens mij staat er dat TPB zelf het onmogelijk moet maken.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

MdB

Uitspraak is hier te lezen: http://www.geenstijl.nl/archives/images/breinpaidforthis.pdf

Kortom alleen een uitspraak, geen onderbouwing zoals ik het lees dus toch maar hogerberoep of is dit zo fout zodat je het kon weten ;)
Beter duur dan niet te koop.

WickedGame

In deze zaak zitten wat punten waar je je vraagtekens bij kan zetten.

- De beheerders zijn gedagvaard door Brein d.m.v. twitter, facebook of iets in die geest. En zijn volgens hun logs gelezen door een IP adres dus rechtsgeldig. Eerder heeft de rechtbank al aangegeven dat dit niet de bedoeling is, en niet als rechtgeldig gebruik mag worden gebruikt. Wat schetst vervolgens de verbazing, de rechter gebruikt het wel.

- De rechter rekent het niet aanwezig zijn van de beheerders. Tja dat is makkelijk te zeggen maar is inwezen een vortvloeisel uit punt 1, ik zou ook niet opdagen als ik op twitter gedaagd werd :D

- Rechtsgeldigheids gezien is de rechtzitting wel conform nederlands rechtsstelsel goed verlopen. Het nadeel voor TPB is dat ze niks konden verdedigen. Hierdoor is alles in het voordeel van Brein gekomen. Dit is ook normaliter bij andere zaken het geval waarin de gedaagde het laat afweten.

Het is alleen nu de vraag hoelang deze uitspraak stand houdt aangezien er grensoverschrijdend geoordeeld is. Voorlopig verwacht ik nog de nodige rechtsgangen en uitspraken mits TPB in beroep gaat. Zo niet dan kan het nog wel eens gaan betekenen dat onze Internet dwalingen beperkter gaan worden.

Kingpin

Persoonlijk vind ik dit een zeer maar dan ook een zeer slechte zaak dat een prive stichting dit voor elkaar kan krijgen.
Downloaden is bij de wet legaal, het illegaal aanbieden van content is strafbaar daar hadden ze deze gasten voor moeten oppakken, maar een website vanuit NL blokkeren doet me denken aan Oost Duitse en China achtige praktijken.
Daarnaast maken ze alleen "links" naar downloads, tja dan kun je Google ook wel dichtgooien.

What's next denk ik dan . . .

Kijk, iedereen download wel eens wat, zelfs ministers die hun ipod vol met mp3's hebben staan geloof ik nooit dat deze legaal zijn aangekocht.
Vroeger copieerden zij met zeker weten ook grammafoonplaten op casettebandjes, je kan mij niet wijs maken dan een T. Kuik dit vroeger nooit heeft gedaan.
En dat de industrie miljoenen mislopen met dit soort praktijken ben ik stellig van overtuigt dat dit heel erg mee zal vallen.
Uiteraard lopen zij inkomsten mis, maar kijk om je heen hoeveel "daadwerkelijk" illegale software er ook gebruikt wordt, denk dat de meesten meer illegale downloads hebben dan dat ze deze ook daadwerkelijk gebruiken, daar zit nogal een verschil in denk ik.

Als ik zie dat ik voor m'n bedrijfje een paar paketten moet kopen omdat ik (tja . . .) wel legale software wil al bijna 10k kwijt omdat er van overheidswege zoveel aan belasting afgedragen moet worden (same voor cd en dvd's) dan is het een logisch gevolg dat de meesten toch illegaal content downloaden.
Een stichting als Buma/Stemra zijn de grootste dieven, als je nagaat wat zij aan een artiest aan inkomsten binnenhalen dat gaat je verbeelding gewoonweg te boven, laten ze die maar eens aanpakken zodat Jan met de Pet ook eens een leuke cd whatever kan kopen voor een normaal bedrag, dan gaat het hele illegale content downloaden heel wat minder worden.

Ik wil niets goedpraten hoor maar diegene die beweerd nog nooit met illegale software te hebben gewerk (ook politie, ministers etc) geloof ik geen barst van.
Sterker nog, ik had eens in Arnhem een sollicitatiegesprek bij de Gedputeerde Staten en moest me kunsten even vertonen, waarbij ik achterkwam dat zij gewoonweg met illegale software werken, en niet zo'n beetje ook, en dan hebben we het over overheidsinstellingen !
Dus ik zou zeggen, begin bij jezelf (overheid) voordat je Jan met de Pet aanpakt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Randal

De zaak blijkt inderdaad niet inhoudelijk behandeld te zijn, alle eisen zijn ingewilligd:

Quote'Uitspraak Pirate Bay-zaak heeft weinig waarde' -update

De uitspraak in het kort geding van Stichting Brein tegen The Pirate Bay heeft weinig waarde. Dat stellen diverse juristen na bestudering van de uitspraak. Desondanks moet de torrentsite binnen tien dagen Nederlandse gebruikers blokkeren.

Stichting Brein won donderdag een kort geding tegen de torrentsite. De rechter oordeelde dat de site binnen tien dagen zijn activiteiten in Nederland moet staken. Dat betekent in de praktijk dat The Pirate Bay moet verhinderen dat Nederlanders de site kunnen gebruiken, bijvoorbeeld door Nederlandse ip-adressen te blokkeren.

De beheerders van de site kunnen 'in verzet' gaan tegen de uitspraak. The Pirate Bay was niet vertegenwoordigd bij het kort geding, maar als ze verzet aantekenen, moet de rechter de zaak alsnog inhoudelijk behandelen. De beheerders hebben aangegeven dat ze nog een advocaat zoeken.

Doordat de zaak inhoudelijk niet is behandeld, heeft de uitspraak weinig waarde, zegt ict-jurist Arnoud Engelfriet. "De rechter heeft de eisen van Brein ingewilligd zonder deze inhoudelijk te toetsen. De rechter velt een oordeel op basis van de argumenten van beide partijen. Als een van de partijen er niet is, is er niemand om die argumenten tegen te spreken." Ondanks dat moet The Pirate Bay zijn site afsluiten voor Nederlandse gebruikers: de rechter heeft het vonnis 'tot zover uitvoerbaar bij voorraad' verklaard. Dat betekent dat de site sowieso afgesloten moet worden voor Nederlandse gebruikers, ongeacht of de beheerders in verzet gaan of niet.


Het is ook nog maar de vraag of Stichting Brein wel de juiste mensen heeft aangeklaagd. Volgens de beheerders van The Pirate Bay is de site eigendom van het bedrijf Reservella. Daardoor zou het kort geding tegen de verkeerde partij zijn gevoerd.

Overigens is het onduidelijk hoe lang The Pirate Bay nog in deze vorm blijft bestaan. Het Zweedse softwarebedrijf Global Gaming Factory X is bezig met een overname van de torrentsite. Global Gaming wil de reputatie van The Pirate Bay gebruiken om in combinatie met nieuw aangekochte technologie een legale p2p-dienst te beginnen. Volgens GGF staat de afronding van de overname voor 27 augustus op de agenda.

Meer over het kort geding en de gevolgen van het vonnis is te lezen in het uitgebreide achtergrondverhaal dat Tweakers.net over deze zaak heeft gepubliceerd. Daarin reageren de betrokkenen en diverse deskundigen op het kort geding en komt de vraag aan bod welke opties The Pirate Bay nu heeft.

Update 14:41: Zoals tweaker Pmeter aangeeft, geldt het vonnis door het 'tot zover uitvoerbaar bij voorraad' verklaren ook als de beheerders in verzet gaan. De kop, de inleiding en een alinea in de tekst zijn daarom aangepast.
Bron: tweakers.net

Randal

QuoteThe Pirate Bay gaat niet op zwart in Nederland

The Pirate Bay zal ook na volgende week nog gewoon in Nederland te benaderen zijn. Peter Sunde zegt geen beheerder van de site meer te zijn en de doorgifte niet te kunnen stoppen. Hij zoekt nog naar een advocaat om in verzet te gaan.

Volgens de bij verstek veroordeelde Zweed Peter Sunde heeft de uitspraak geen invloed op de doorgifte van The Pirate Bay in Nederland: "We kunnen de doorgifte van de site niet stoppen. Dit bewijst dat we geen beheerder zijn." Het niet voldoen aan de eis leidt ertoe dat de drie veroordeelde Zweden na volgende week zondag een dwangsom zullen moeten betalen die oploopt met 30.000 euro per dag, tenzij ze verzet aantekenen en met hun verweer vervolgens gelijk krijgen. Dat verzet moet binnen twee maanden ingediend zijn. Gebruikelijk is overigens dat het innen van dwangsommen pas in gang gezet wordt als de beroeps- of verzetstermijn verlopen is, maar dan wel met terugwerkende kracht vanaf het moment dat de last onder dwangsom ingaat, dus vanaf volgende week zondag.

Sunde liet vorige week weten in verzet te gaan, maar hij heeft nog geen advocaat kunnen vinden: "Ik heb met drie goede advocaten gesproken, maar die waren alledrie niet in staat te helpen vanwege belangenverstrengelingen. Het lijkt er wel op dat Brein alle relevante advocatenkantoren is afgegaan om ze voor een uur of zo in te huren, zodat wij hun hulp niet kunnen krijgen." De Zweed claimt geen geld te hebben om voor juridische hulp te betalen.

Verder noemt Sunde het tegenover Tweakers.net 'erg vreemd' dat de rechter er niet naar gekeken heeft wie de eigenaar van The Pirate Bay is. Sunde claimt te kunnen bewijzen dat het eigendom in handen is van Reservella, dat gesitueerd is in de Seychellen. De juridische vraag die bij een eventuele verdere behandeling gesteld gaat worden is of dit ook al het geval was toen Brein de beheerders dagvaardde. Ook is dan van belang wie of wat er achter Reservella schuilgaat. Een whois op thepiratebay.org toont in ieder geval aan dat Fredrik Neij, een van de drie veroordeelden, namens Reservella de domeinnaam beheert.
Bron: tweakers.net

Hanky Panky

Quote from: Randal on July 31, 2009, 12:08:37
Het is gewoon een nieuwsbericht dat ik wilde delen en ik denk verder dat mijn insteek al duidelijk is door de topictitel.
Mag dat soms niet? :o

Dit soort FiPo-ongein is mij niet bekend. Als je wat zinnigs te melden hebt dan graag weer ontopic!

Gelukkig kan ik zelf ook Tweakers lezen.....
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Nahpets

Kwam het volgende stukje tegen op nu.nl:

QuoteAMSTERDAM - Antipiraterijstichting Brein heeft in de rechtszaak tegen de Zweedse torrentsite The Pirate Bay mogelijk bewijsmateriaal vervalst. Peter Sunde van de site zegt aangifte te zullen doen tegen Brein en zijn directeur Tim Kuik.
© Chris HeijmansDe rechtbank in Amsterdam bepaalde eind juli op een eis van Brein dat The Pirate Bay zijn website ontoegankelijk moet maken voor Nederlandse bezoekers. Dat deed de rechtbank nadat de oprichters van The Pirate Bay niet waren komen opdagen. De dagvaarding zou het viertal niet op tijd hebben bereikt.

The Pirate Bay tekende echter verzet aan tegen de uitspraak, zodat die opnieuw kan worden behandeld.



Volgens de verdediging zijn niet de vier oprichters van de site, maar het geheimzinnige bedrijfje Reservella eigenaar van The Pirate Bay, en heeft Brein dus de verkeerden gedaagd.


Rapport

Brein kwam daarop op de proppen met een rapport van het Britse bureau Experian, dat informatie verkoopt over de kredietwaardigheid van ondernemingen. Uit dat rapport zou blijken dat Fredrik Neij van The Pirate Bay eigenaar is van Reservella, dat gevestigd is op de Seychellen.

Volgens perswoordvoerder Peter Sunde van The Pirate Bay staat dat rapport echter vol met onjuiste informatie. Bovendien zou Experian ontkennen ooit onderzoek naar Reservella te hebben gedaan. Sunde denkt daarom dat Brein het rapport heeft vervalst om te voorkomen dat de stichting The Pirate Bay een schadevergoeding moet betalen.


Aangifte

Na de zitting van donderdagmiddag kondigde Sunde aan dat hij aangifte doet tegen Brein en tegen zijn directeur Tim Kuik, wegens valsheid in geschrifte. Ook in juli kreeg Kuik al een aanklacht aan zijn broek, omdat die de Zweden valselijk zou hebben beschuldigd van hackaanvallen op de website van stichting Brein.

Tim Kuik kon niet onmiddellijk worden bereikt voor een reactie

Dat zou toch wel een hele aparte wending geven aan het hele verhaal.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

dronebone

Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

hifiman

Tot op heden leek het altijd het meest logisch een DNS server in eigen land te gebruiken, I suppose thats about to change  :D Wat een ontzettend domme maatregel zeg.

EJ

Gewoon net zo doen als ik doe. Zelf resolven via de rootservers. :)

hifiman

Quote from: EJ on October  4, 2011, 23:07:43
Gewoon net zo doen als ik doe. Zelf resolven via de rootservers. :)
Doe ik overigens ook al een jaar of 10 ;-)

EJ

Quote from: Audioloog on October  4, 2011, 23:35:18
Doe ik overigens ook al een jaar of 10 ;-)
Ik ook, maar dan al voor het adsl tijdperk. Inbellen en meteen zelf resolven. Niks providers. ;)

Raphie

Hoe configureer je een rootserver in je router? geef eens een rootserver address?
JBL PRX Power!