Bijna dezelfde bedrijfsnaam

Started by Bart_M, July 28, 2009, 17:46:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Hi,

ik wil me in gaan schrijven bij de KvK met een bedrijfsnaam die erg lijkt op een reeds bestaand bedrijf. Het is ook werkzaam in dezelfde sector, alleen zit het niet in de buurt. De website (domeinnaam) heb ik reeds kunnen registreren, maar ga ik hier in de toekomst problemen mee krijgen?

Mijn bedrijf zou zoiets als B-right gaan heten, terwijl BeRight al bestaan. (dit zijn fictieve namen, ik wil nog even geen bekendheid over mijn bedrijfje)

Wat ik als laatste mogelijkheid kan doen is natuurlijk een mailtje sturen naar het bedrijf, of ze ermee akkoord gaan. Maar wellicht gooi ik hiermee mijn eigen glazen in...

neverywhere

Albert Heijn gaat zeker protesteren als je je zaak alberts Heyn noemt ...en een ander bedrijf zal waarschijnlijk ook zo reageren....en de eventuele rechtzaak zeker winnen....voor jou een hoop kosten om al je papierwerk en digitaal reclamewerk aan te passen.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

celerontje

Bovendien klinkt ''B-right'' niet bijster origineel. ;) (maar dat heb je ze al door, gelukkig! :D)

Ik raad ook een andere naam aan, want Beter Beeld & Geluid en Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (beide in Hilversum) worden ook regelmatig door elkaar gehaald.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

B.J.

Volgens mij, mocht er een zaak komen dan verlies je gegerandeerd (omdat het lijkt alsof je het express zo hebt gekozen)

beunky

Ik zou je niet aanraden dit te gaan doen.
Kies een andere naam die nog niet in gebruik is, je gaat dit zeker niet winnen als het er zo sterk op lijkt.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

squeek

ja, de firma waar ik voor werk (traprenovatie) heeft hetzelfde voor gehad.

een naam die bij klanten erg veel verwarring bracht, kwamen dan soms bij ons uit. wat voor ons goed was natuurlijk, maar de andere firma was daar niet mee gediend en wilde een rechtzaak aanspannen. we hebben de naam dan maar verandert.

het probleem zit em dan ook dat je dezelfde branche doet, dat maakt het regelrechte concurrentie. als je iets kompleet anders zou doen had je mss meer begrip van het bedrijf kunnen krijgen.maar in jou geval gaan ze je absoluut geen goedkeuring geven hoor.


greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Bart_M

Wees gerust, het wordt niet B-Right. Dat was maar een voorbeeld. ;)
Probleem is dat je met bepaalde branches al gauw bij dezelfde namen uit gaat komen, al kijk je het niet van elkaar af...

Ik heb ook nog een 100% Nederlands alternatief beschikbaar die nog niet bekend is bij de KvK en waarvan ik het domein heb, maar die Engelse naam bekte zo lekker. ;D

celerontje

Welke branche, als ik nieuwsgierig mag zijn? ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Silk

Quote from: Bas Janssen on July 28, 2009, 18:22:52
Volgens mij, mocht er een zaak komen dan verlies je gegerandeerd (omdat het lijkt alsof je het express zo hebt gekozen)

Als BeRight zijn naam niet heeft laten registreren bij het merkenbureau en jij doet dat als eerste met B-Right wel dan heb jij geen probleem en BeRight wel!!!

Bart_M

Quote from: celerontje on July 28, 2009, 23:40:30
Welke branche, als ik nieuwsgierig mag zijn? ;)

In de hoek van de E-Business/Social Media Marketing/Innovation/Communication
Probleem is dat in die hoek de creatieve personen zitten, dus het is moeilijk om nog origineel te zijn. Maar het is denk ik wel gelukt. :)

Bart_M

Quote from: Silk on July 29, 2009, 00:24:12
Als BeRight zijn naam niet heeft laten registreren bij het merkenbureau en jij doet dat als eerste met B-Right wel dan heb jij geen probleem en BeRight wel!!!

Dat gaat niet helemaal op volgens mij. Als zij zich al geregistreerd hebben bij de KvK, ga je dit niet winnen.
Je bedrijfsnaam is ook vaak geen merk. Een bepaalde dienst of product wel.

rbormans

Ik zou een andere naam zoeken. Je weet nooit hoe die andere het op termijn verprutsen en zo jouw goeie reputatie mee verpesten ;)

Als ik als bedrijf een dergelijke aanvraag kreeg in dezelfde sector zou ik het trouwens ook weigeren.
En daarna je logo en bedrijfsnaam deponeren kan nooit kwaad.

Jeroen V

Quote from: Bart_M on July 29, 2009, 14:17:52
In de hoek van de E-Business/Social Media Marketing/Innovation/Communication
Probleem is dat in die hoek de creatieve personen zitten, dus het is moeilijk om nog origineel te zijn. Maar het is denk ik wel gelukt. :)

Wel gelukt? Je bent origineel, maar helaas heeft een bedrijf in dezelfde branche vrijwel dezelfde naam. Het kan aan mij liggen, maar dan is het naar mijn mening niet gelukt ;)

Bart_M

Nee, ik heb reeds een alternatief.
Iets wat volledig anders is en wat nog niet geclaimed is. Dat is dus gelukt. ;)

reMC

Wel zeer interessante branche, I'm still looking there ;)

Bart_M

Quote from: reMC on July 29, 2009, 14:39:20
Wel zeer interessante branche, I'm still looking there ;)

Het is inderdaad erg fascinerend.
Hoewel we er op een forum als dit al jaren mee bezig zijn, hebben bedrijven zich er nooit mee bezig gehouden.
Maar dat gaat gewoon enorm veranderen.

Dit stukje las ik vandaag: http://www.copyblogger.com/horizon-realty-group/
Hier zie je wat social media kan doen. In dit geval uitermate negatief voor een bedrijf. (terecht overigens)

Jeroen V

Quote from: Bart_M on July 29, 2009, 14:39:13
Nee, ik heb reeds een alternatief.
Iets wat volledig anders is en wat nog niet geclaimed is. Dat is dus gelukt. ;)

Aha, op die fiets. Dus de naam zoals je eerst had bedacht gaat het niet worden?

Bart_M

Quote from: Jeroen V on July 29, 2009, 14:48:28
Aha, op die fiets. Dus de naam zoals je eerst had bedacht gaat het niet worden?

Precies. Achteraf is de nieuwe ook gewoon beter. :)

Silk

#18
Quote from: Bart_M on July 29, 2009, 14:19:22
Dat gaat niet helemaal op volgens mij. Als zij zich al geregistreerd hebben bij de KvK, ga je dit niet winnen.
Je bedrijfsnaam is ook vaak geen merk. Een bepaalde dienst of product wel.

KvK heeft niks te maken met belangenconflicten qua naam van je bedrijf. Er staat op hun site alleen een pagina met informatie hoe een bedrijfsnaam/merk te beschermen
http://www.kvk.nl/wettenenregels/600_Ideee%5En_beschermen/handelsnaam/default.asp
http://www.kvk.nl/wettenenregels/600_Ideee%5En_beschermen/merken/Hoeverkrijgturechtopeenmerk.asp
KvK geeft wel als service om een handelsnaamonderzoek te doen zodat je op de hoogt bent van identieke of gelijkaardige handelsnamen die al geregistreerd staan. Of je daarna verder gaat met je regsitratie denk ik niet dat de KvK daar inhoudelijk over de naam iets op gaat op aanmerken.

Als de mr. BeRight slim is heeft hij zijn merk/bedrijfsnaam laten registreren bij het merkenbureau, aslmede ook alle daar op lijkende varianten.
Voor domeinnamen net hetzelfde, first come first served. Waarom denk je dat de rijksvoorlichtingsdienst bij de geboorte van de prinsesjes nog voor de naam bekend wordt gemaakt alle daarop gelijkende domeinnamen en aanverwante laat registreren?


Bart_M

Hmmm... binnenkort eens babbelen met iemand die bekend is met deze zaken.
Mijn nieuwe naam moet ik wel veiligstellen natuurlijk.

Wat ik net ontdek en wel grappig vind.
beright is een website van copywriters.
be-right is een juridisch bedrijf! ;D