Inlogwachtwoord macbook kwijt?? Help!

Started by FlÜber, July 28, 2009, 09:21:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FlÜber

Hoi,


Het volgende..

Een collega van mij heeft pas geleden een 2e hands macbook voor haar zoontje gekocht.. Alleen nu is dat ventje zn inlogwachtwoord vergeten.. Nu is mijn vraag: hoe kunnen ze deze onklaar maken.. Ze hebben de optie met de installatie cd al geprobeert, maar dit lukte niet..
En de optie zonder cd.. dus command+s snappen ze niet zo..

Kan iemand een goede uitleg geven zodat ze dit zelf kunnen doen, omdat ik een windowsgoeroe ben en totaal geen verstand heb van OSX..

Ik zou voor een Clean-install gaan omdat alles dan weer lekker nieuw is..
Een clean-install is dit makkelijk?  net zoals een clean-install op een windows machine?



Groetjes,,

Fluber!


FlÜber

Quote from: HAL on July 28, 2009, 09:36:22
Dit wat?

http://lifehacker.com/software/mac-tip/reset-your-lost-os-x-password-278898.php

Dit hadden ze zelf al gevonden.. Maar hier komen ze niet echt uit..

Weet jij of een herinstal makkelijk is?

Dus: hub, cd erin.. booten vanaf cd, partitie aanmaken en installen maar?

HAL

Quote from: FlÜber on July 28, 2009, 09:55:58
Dit hadden ze zelf al gevonden.. Maar hier komen ze niet echt uit..

Weet jij of een herinstal makkelijk is?

Dus: hub, cd erin.. booten vanaf cd, partitie aanmaken en installen maar?

Dat is makkelijk ja. Maar dat "partitie aanmaken" snap ik niet zo goed. Waarom zou je dat willen?

FlÜber

Quote from: HAL on July 28, 2009, 09:59:46
Dat is makkelijk ja. Maar dat "partitie aanmaken" snap ik niet zo goed. Waarom zou je dat willen?


Om fotos en andere bestanden op een andere schijf te zetten zodat na een volgende instal dit iig bewaard blijft..

HAL

Quote from: FlÜber on July 28, 2009, 10:30:28
Om fotos en andere bestanden op een andere schijf te zetten zodat na een volgende instal dit iig bewaard blijft..

Dat zou ik met Timemachine doen in combinatie met een externe harde schijf. Sowieso handig als er meer fouten gemaakt gaan worden. En de HD van een Macbook is toch al niet zo groot dus een externe HD is aan te raden.

FlÜber

Quote from: HAL on July 28, 2009, 10:50:54
Dat zou ik met Timemachine doen in combinatie met een externe harde schijf. Sowieso handig als er meer fouten gemaakt gaan worden. En de HD van een Macbook is toch al niet zo groot dus een externe HD is aan te raden.

Ok.. Gaan we doen..

Maar hoe doe ik een clean install?

alvast bedankt!

HAL


FlÜber


Audiofiel

Opstarten vanaf je Mac OSX DVD en daarna kiezen voor de gewenste taal. Vervolgens simpelweg het installatiescriptje volgen en kiezen voor een 'Wis en installeer' variant bij de beschikbare opties. Dan wordt je schijf gewist en komt er een vers systeem op te staan.


Maar voordat je dat doet, zou ik eerst eens proberen het wachtwoord te resetten. Dat doe je vanaf diezelfde DVD. Alleen nu moet je - na de landkeuze en 'Ga door' - even het hulpprogramma opstarten om het wachtwoord te resetten. Je vindt dat in het Utilities Menu onder 'Reset Password'. Kies vervolgens het te resetten account, geef een nieuw wachtwoord op en klik op bewaar. Als het goed is, is het wachtwoord nu gewijzigd. Het wil heel af en toe niet lukken en dan zul je inderdaad opnieuw moeten installeren. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifi | Roderick

Wachtwoord resetten is inderdaad vrij eenvoudig en kun je doen zoals Audiofiel zegt. Herinstallatie is niet nodig.

Let wel even op dat je de Keychain/Sleutelhanger "login"-gedeelte even reset/wist, anders blijft hij bij sommige apps vragen om een ander wachtwoord.

kasper1985

Geen idee of dit mag van de admins. Maarrr een fantastisch forum voor alle mac vragen www.onemorething.nl

Hier even zoeken en je vindt alles. Zoniet even registreren en je vraag stellen.

Kasper
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

Audiofiel

Als het om Mac-fora's gaat, zou ik vooral surfen naar MacFreak en MacWereld. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FlÜber

Hartelijk dank voor alle reacties.. ik ga eerst proberen het ww te resetten.. als dit echt niet lukt, dan een clean install..


top!