Jbl GTO 1202D

Started by bigrick, July 22, 2009, 22:07:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bigrick

kan iemand mij helpen een kast berekenen voor een jbl GTO 1202D . hij komt in mijn auto te liggen.

ik ben ook al bezig met een kast te berekenen , maar ik kom er totaal niet uit....
liefst moet hij zo laag mogenlijk gaan..... 

THIELE-SMALL PARAMETERS
VOICE COIL DC RESISTANCE: REVC (OHMS) . . . . . . 1.00
VOICE COIL INDUCTANCE @ 1 KHZ: LEVC (MH) . . . . . . . 0.71
DRIVER RADIATING AREA: SD (IN2) . . . . . . . . 82.46
SD (M2) . . . . . . . 532.00
MOTOR FORCE FACTOR: BL (TM) . . . . . . . . .7.71
COMPLIANCE VOLUME: VAS (FT3) . . . . . . . . 3.45
VAS (LITERS) . . . . . 97.80
SUSPENSION COMPLIANCE: CMS (μM/N) . . . . 242.00
MOVING MASS, AIR LOAD: MMS (GRAMS). . . . 189.00
MOVING MASS, DIAPHRAGM: MMD (GRAMS) . . . 182.00
FREE-AIR RESONANCE: FS (HZ) . . . . . . . . 23.50
MECHANICAL Q: QMS . . . . . . . . . . . 7.14
ELECTRICAL Q: QES . . . . . . . . . . . 0.47
TOTAL Q: QTS . . . . . . . . . . . . 0.44
MAGNETIC-GAP HEIGHT: HAG (IN) . . . . . . . . 3/8
HAG (MM) . . . . . . . . 9.00
VOICE-COIL HEIGHT: HVC (IN) .. . . . . . . 1-5/16
HVC (MM) . . . . . . . . . . 34
MAXIMUM EXCURSION: XMAX (IN) . . . . . . . . .1/2
XMAX (MM) . . . . . . 12.50

DIAMETER: 12" (305MM)
SENSITIVITY (2.83 V @ 1 M): 93 dB
POWER HANDLING: 300 WRMS 1200 WPEAK
FREQUENCY RESPONSE: 23 ~ 400 HZ
NOMINAL IMPEDANCE: 1 OR 4 OHMS
VOICE-COIL DIAMETER: 2.0" (51.0 MM).


Mvg rick  O0
Jbl Synthesis LS80,LS60, LS Center, LS120P
Harman Kardon AVR 350
Jbl Urei 6260 Jbl Urei 6290

Ejorne

#1
Tja, hoe groot is je auto?  
Maw: hoe groot kan de behuizing worden.
Doorgaans volgens mij, hoe groter het volume hoe hoe verder naar het laag de curve doorloopt...

bigrick

heb een Mercedes 190E . ruimte opzich wel zat....


Mvg rick
Jbl Synthesis LS80,LS60, LS Center, LS120P
Harman Kardon AVR 350
Jbl Urei 6260 Jbl Urei 6290

mr TC

#3
Hoi Rich.

Ik zou voor de gesloten kast gaan die JBL zelf aanraad.

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes%20and%20Parameters/GTO_1202D.pdf

Een kast van 28,32 liters geeft de beste respons onder de 50Hz.

Succes.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Miracle.

#4
Winisd downloaden, daar de gegevens invoeren en je krijgt de maten van de ideale kist.
Je kan in dit programma zelf ook die maten, resonantiefrequentie, aantal poorten enz in veranderen. Dan geeft het programma aan hoe de kist anders moet.

Mvg. Miracle.

@Mr TC: Beetje erg klein voor een GTO in zo'n grote ruimte. Beter even met WinISD berekenen.

Interficior

#5
WinISD is mijns inziens vrij nutteloos in dit geval, ik zou ook voor de kast gaan die JBL zelf aanraadt. Je krijgt zoveel gain mee vanuit de auto dat je dit niet meer kunt verwaarlozen. Een autowoofer simuleert vaak heel raar in WinISD, simpelweg omdat ze gemaakt zijn voor in een auto.
Take it or lease it

mr TC

Winisd en andere "gewone" simulatie software werkt niet voor car-audio.

Door de kleine ruimte krijg je een andere akoestische terugkoppeling met als gevolg een versterking van +/- 12db in het laag.
Dit is terug te zien in de grafieken van JBL, kijk maar naar het verschil tussen "in car" en "out of car"

Iets waar "gewone" simulatie software geen rekening mee houd.


Zoals Interficior al aangaf.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

bigrick

oke. dus ik zou gewoon naar de maten van jbl moeten luisteren. ? maar dan is mij vraag hoe komen die " andere " mensen aan berekende kasten dan ? . of is alleen winisd er niet geschikt voor ? . ( ik heb winisd ook wel maar ik kom er totaal niet uit, ben en blijf er ook nog wel mee bezig..)



Mvg rick
Jbl Synthesis LS80,LS60, LS Center, LS120P
Harman Kardon AVR 350
Jbl Urei 6260 Jbl Urei 6290

mr TC

Als je toch zelf  een kast wil berekenen kan deze site je verder helpen.

http://www.12vhifi.nl/subkisten.html

Maar nogmaals de JBL afmetingen voldoen prima.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Miracle.

Als WinISD niet werkt voor car-audio vreet ik mijn schoenen op. ;)

Ik heb zo'n 3 jaar aan de top van de DB-Drag meegedraait, mede dankzij WinISD. Ik berekende met dat proggie alle kisten, en bij de metingen klopte alles wat er berekend was.

Heb hier zo'n 10 bekers 1e plaats, zelfde hoeveelheid 2e plaats en 3 3e plaats, en dat uit 23 wedstrijden.

Ga mij nu echt niet wijs maken dat WinISD niet werkt bij car-audio woofers.

Mvg. Miracle.

bigrick

Miracle , zou u mij misschien kunnen helpen dan ? . het hoeft geen DB Drag kast worden hoor  :P.

ik zal zo weer een paar x proberen met winisd.....






Mvg rick
Jbl Synthesis LS80,LS60, LS Center, LS120P
Harman Kardon AVR 350
Jbl Urei 6260 Jbl Urei 6290

mr TC

Beste Miracle,

Daar zit hem nu net het verschil, bij db-DRAG gaat het om zo hard mogelijk bij een bepaalde frequentie, meestal boven de 50hz en dan kan  WinISD wel gebruikt worden.
Dit is weer terug te zien in de grafieken van JBL, boven de 50Hz wordt het verschil tussen "in car" en "out of car" en stuk kleiner en zal het niet veel uitmaken, zeker niet voor db-drag.

Ik ging van "normaal" gebruik uit, dus dat onder de 50Hz er wel toe doet.

En we proberen allebei Rick te helpen dus je kan je schoenen laten staan. ;)

Mvg TEUN
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Miracle.

#12
Quote from: mr TC on July 22, 2009, 23:57:35
Beste Miracle,

Daar zit hem nu net het verschil, bij db-DRAG gaat het om zo hard mogelijk bij een bepaalde frequentie, meestal boven de 50hz en dan kan  WinISD wel gebruikt worden.
Dit is weer terug te zien in de grafieken van JBL, boven de 50Hz wordt het verschil tussen “in car” en “out of car” en stuk kleiner en zal het niet veel uitmaken, zeker niet voor db-drag.

Ik ging van “normaal” gebruik uit, dus dat onder de 50Hz er wel toe doet.

En we proberen allebei Rick te helpen dus je kan je schoenen laten staan. ;)

Mvg TEUN


Bij DB-Drag gaat het niet over frequenties boven de 50Hz, zoals de meesten vaak wel denken. De resonantiefrequentie van de gemiddelde auto ligt veel lager dan die 50Hz, en daar moet je boosten met de woofer.
Ik gebruikte in een Opel Record 38Hz, en later in de hoogste klasse 1  15" woofer in een mini zelfs maar 32Hz.
1000Watt's aan 1 15" van opgegeven slechts 88Db/W/M werd 155,6Db bij 32Hz. ;)

Ik weet het, in de hoogste klasse nu word veel meer gehaald, maar dan wel met enkele tienduizenden watts.

@Bigrick: Ik zal morgen de GTO woofer eens in gaan voeren in WinISD, en daar een mooie vlakke curve mee maken, dan geef ik je de ideale maten voor een goede bass in je auto wel door.


P.S. Ik heb niet enkel DB-Drag gedaan, maar ook EMMA (Soundquality) wedstrijden, en heb daar ook nog wel wat mooie rapporten van liggen.

Mvg. Miracle.

mr TC

Kan je ook ingaan op de verschillen in de grafieken van JBL tussen "in car" en "out of car" en dit in relatie tot WinISD?

Mijn ervaring met WinISD voor een car-audio driver is nl anders.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68057.0

Mvg Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Rob G

Zit hier bij "in car" niet ook een verschil in of je met de achterklep open of gesloten speelt?

Miracle.

#15
Quote from: mr TC on July 23, 2009, 00:57:06
Kan je ook ingaan op de verschillen in de grafieken van JBL tussen “in car” en “out of car” en dit in relatie tot WinISD?
Natuurlijk is er een verschil in- of out-car, net zoals er een verschil is als je jouw speakers in je luisterruimte buiten plaatst, of in een andere ruimte.
Wat JBL doet is die woofer eerst buiten meten, op een meter afstand, en daarna die zelfde woofer in een auto (Weet jij welke? Ik niet.) gaan meten. Aangezien iedere auto weer anders is en reageerd, en dat ook nog bij alle verschillende volumes, heb je helemaal niets aan een meting "In-car" als je niet weet welke auto en op welk volume, met welke bron en versterker.

@Bigrick: Voor een gepoorte kast kom ik op 130,2 liter, met een tuningfrequentie van 21,5Hz en een Ql van 7,00 om met de GTO 1202D het -3Db punt op 20,3Hz te krijgen en vanaf 31Hz vlak laten spelen.
De poort moet dan 8Cm doorsnee en 20 Cm lang zijn. Regenpijp bij de Gammel of Prakniks is vaak steviger dan een standaardpoort, en in meer maten verkrijgbaar. Ook 8Cm.

Gesloten komt het -3Db punt vrolijk boven de 38Hz te liggen, hoe groot je de kist ook maakt. Dat lijkt in een auto altijd wat lager te worden, maar toch zul je dan nog wel wat missen tegenover een gepoorte kist, die het in de kofferbak van een MB 190 altijd beter zal doen dan de gesloten kist.

Mvg. Miracle.

Miracle.

Quote from: Rob G on July 23, 2009, 09:56:01
Zit hier bij "in car" niet ook een verschil in of je met de achterklep open of gesloten speelt?
Ja, ook dat geeft weer een heel groot verschil.

mr TC

Quote from: Miracle. on July 23, 2009, 11:44:41

Wat JBL doet is die woofer eerst buiten meten, op een meter afstand, en daarna die zelfde woofer in een auto (Weet jij welke? Ik niet.) gaan meten. Aangezien iedere auto weer anders is en reageerd, en dat ook nog bij alle verschillende volumes, heb je helemaal niets aan een meting "In-car" als je niet weet welke auto en op welk volume, met welke bron en versterker.

Mvg. Miracle.


En hier houd WinISD allemaal wel rekening mee??????

JBL komt voor BR op 50L en jij op 130L en dat verschil zit hem in het volume van een andere auto........natuurlijk.


O ja, ik rij ook altijd met mijn kofferbak open als ik naar muziek luister.

Mvg,

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Miracle.

#18
Quote from: mr TC on July 23, 2009, 13:22:16
En hier houd WinISD allemaal wel rekening mee??????

JBL komt voor BR op 50L en jij op 130L en dat verschil zit hem in het volume van een andere auto……..natuurlijk.


O ja, ik rij ook altijd met mijn kofferbak open als ik naar muziek luister.

Mvg,

Teun.
Nee, daar houd WinISD uiteraard allemaal geen rekening mee.
Dat JBL 50L opgeeft verbaast mij niets. Dat is zo'n mooi standaardkastje wat je in ieder inbouwcentrum aan kunt schaffen. Zijn er zelfs met zo'n mooi JBL labeltje erop.
Kasten van 130L worden niet zo verkocht, dus leverd voor hun niets op, die maken de mensen meest zelf.

Heb net ook even naar de bouw van jouw sub gekeken, maar zie minstens één fout: De poort.
Als je zo'n dik front maakt word de poort in de kist wel erg kort, en gaat zich daardoor heel anders gedragen dan verwacht. Met een front dikker dan 22mm houd ik altijd rekening met een poort die 30% langer word dan dat het materiaal dikker is dan 22mm.
Maw. als het front 150mm dik is word de poort 42mm langer dan berekend.

Mvg. Miracle.

mr TC

Deze topic is begonnen met een verzoek om hulp voor het bepalen van de kast afmetingen voor sub van Rick.

Wanneer hij een 130L kast bouwt en hij is daar tevreden over, ben ik dat ook.

Wat de lengte van mijn poort betreft is een verschil tussen theorie en het eind resultaat gebaseerd op het gehoor.
En dat gaf uiteindelijk ook de beste meetresultaten.  :-X ;)

Mvg Teun
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

bigrick

na rekenen en rekenen en rekenen kom ik uit op een kast van 42*41*77 cm dat = 132.594 liter  . nu zat ik nog eens te denken. de dikte van het hout moet er ook nog vanaf toch ? ik heb namenlijk 4 panelen van 122 bij 61 cm 22MM dik gekocht.....


Mvg rick
Jbl Synthesis LS80,LS60, LS Center, LS120P
Harman Kardon AVR 350
Jbl Urei 6260 Jbl Urei 6290

Marvin....

#21
dat loopt niet vast op een verschil van 5 liter...  :)

Marvin....

http://www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php

misschien dat je hier wat aan hebt, ongeveer hetzelfde als winisd.


bigrick

dankzij mijn fenomenale afmeet kunsten is de kast "maar" 120 liter geworden. hij gaat goed hard en associaal laag  O0)

bij deze de foto's van de bouw (zijn er maar 4 ofzo )
en de foto's van mijn nieuwe speelgoed , Jbl T696 en een Harman/Kardon CA280 versterker














Mvg Rick

heel erg bedankt miracle !





Jbl Synthesis LS80,LS60, LS Center, LS120P
Harman Kardon AVR 350
Jbl Urei 6260 Jbl Urei 6290