LFE kantelfrequentie en THX settings voor subwoofer in receiver

Started by THX-UltraII, July 14, 2009, 08:42:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Het zit me nog steeds niet helemaal lekker wat betreft een tweetal settings van mijn Receiver.

1.
Ik heb een optie: Do you have a THX-Ultra2 centified subwoofer yes/no?
Kan me niet voorstellen dat je hier enkel voor YES kiest als je sub een THX stickertje heeft.
Wat is de exacte invloed wanneer je hier voor YES of NO kiest?

2.
LFE kantelfreq.:
Sommigen zweren bij 80Hz. Echter, Thingman is destijds bij me langsgeweest en had een theorie bij het kiezen van 60Hz: Mits je speakers zwaar genoeg zijn kun je beter voor 60Hz kiezen. Hierdoor kun je de sub op 60Hz kantel zetten waardoor je sub minder 'hoorbaar/plaatsbaar' wordt. Zit wel wat in maar hoe denken jullie hierover?

Jimmy Conway



bmateijsen

Als je meerdere kantelfrequenties hebt in je processor voor je luidsprekers, dan kan je die apart instellen. Heb je er maar 1, dan moet je uitgaan van de kleinste luidspreker, in dit geval de 805. Ik denk dat die best 60 hrz nog aan kan.

Jimmy Conway


THX-UltraII

Quote from: bmateijsen on July 14, 2009, 11:37:03
Als je meerdere kantelfrequenties hebt in je processor voor je luidsprekers, dan kan je die apart instellen. Heb je er maar 1, dan moet je uitgaan van de kleinste luidspreker, in dit geval de 805. Ik denk dat die best 60 hrz nog aan kan.

de 805? was het maar waar :)

Jimmy Conway

Quote from: bmateijsen on July 14, 2009, 11:37:03
Als je meerdere kantelfrequenties hebt in je processor voor je luidsprekers, dan kan je die apart instellen. Heb je er maar 1, dan moet je uitgaan van de kleinste luidspreker, in dit geval de 805.

Als je luidsprekers en versterking allemaal THX zijn, waarom dan niet de voorgeschreven THX frequentie aanhouden?


QuoteIk denk dat die best 60 hrz nog aan kan.
En dus...? :)



celerontje

Quote from: Jimmy Conway on July 14, 2009, 11:49:26
Als je luidsprekers en versterking allemaal THX zijn, waarom dan niet de voorgeschreven THX frequentie aanhouden?
George Lucas is ook niet heilig... :D ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Jimmy Conway

Quote from: celerontje on July 14, 2009, 11:54:57
George Lucas is ook niet heilig... :D ;)
Heeft niks met die mijnheer en heilig te maken. :)
Je kiest denk ik voor THX om bepaalde zaken gestandaardiseerd te hebben in je set, onderdelen die op elkaar aansluiten.
Voor als je het zelf niet kan horen, snappie?

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

blue-eyes

Quote from: bmateijsen on July 14, 2009, 11:37:03
Als je meerdere kantelfrequenties hebt in je processor voor je luidsprekers, dan kan je die apart instellen. Heb je er maar 1, dan moet je uitgaan van de kleinste luidspreker, in dit geval de 805. Ik denk dat die best 60 hrz nog aan kan.

Dat zou ook mijn antwoord zijn.
De beperking is de speaker (igv 1 kantelfrequentie) met hoogste aantal Hz waarbij de speaker afvalt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Jimmy Conway

Quote from: Blue-Eyes on July 14, 2009, 12:43:14
Dat zou ook mijn antwoord zijn.
De beperking is de speaker (igv 1 kantelfrequentie) met hoogste aantal Hz waarbij de speaker afvalt.

Is dat per definitie beter dan een THX setup (natuurlijk wel met THX componenten en processing) ?
Ik zie nu dat de topicstarter geen THX luidsprekers heeft, dan heeft heel dat THX verhaal verder ook niet zo veel zin...

blue-eyes

Ik stel de kantelfrequentie altijd zo laag mogelijk in, ruim onder de 80hz.

Ik vind de sub niet subtiel op 80 hz. Misschien zegt dat wat over mijn sub, maar ik denk dat mijn speakers tot 50-60 hz het beduidend beter doen dan de sub. De sub springt in op 50 hz.

Derhalve nog nooit een THX uitgeprobeerd.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

bmateijsen