Pioneer KRP500A & disecq

Started by Paul Gruijters, July 18, 2009, 01:50:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul Gruijters

Hallo,

Is er iemand die me kan uitleggen hoe ik de satellietontvangst op mijn KRP500A werkend krijg i.c.m. een 4-to-1 disecq switch?

Ik begin wat radeloos te worden, helemaal omdat ik nergens (avsforum.com, hifi-forum.de, htforum, ...) een oplossing kan vinden voor mijn probleem.

Ik heb een schotel met 4 LNBs, een Triax 4-to-1 disecq switch en een Canaldigitaal CAM en Smartcard.  Ik weet dat alle 4 LNBs goed staan, ik kan FTA zenders van van Hotbird en Astra 1/2/3 ontvangen op mijn KRP500A. Ik kan ook de Canaldigitaal gecodeerde zenders ontvangen.

Zodra ik echter zenders van meer dan 1 satelliet (= disecq positie) aan de zenderlijst toevoeg, gaat het mis. Ik krijg dan geen beeld meer (no signal) op de zenders die voorheen werkten. En na wat heen en weer zappen stoppen soms ook de nieuwe zenders ermee, of krijg ik maar 5 seconden beeld.

Sowieso snap ik het Pioneer menu rondom disecq niet goed en de handleiding helpt me al helemaal niet.

Dus, is er iemand die een dergelijk setup werkend heeft en me kan uitleggen hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen?

Groeten,

Paul

jantje112

Bedoel je dat je alle lnb' s apart heb getest zonder switch, of ontvang je nu al van alles maar krijg je geen nieuwe kanalen er bij?

Disecq is normaal wel goed of niet goed ingesteld en niet echt ertussenin.

Paul Gruijters

Alle LNB's werken staan juist uitgericht. Ze werken in principe zowel individueel, als via de diseqc switch.

Ik heb het probleem teruggebracht tot het volgende:

Test 1:
1. Ik heb slechts twee FTA zenders in mijn zenderlijst : ZDF van Astra 1 (in mijn geval diseqc AB) en BBC van Astra 2 (in mijn geval diseqc BB)
2. Ik heb de Canaldigtaal CI module en Canaldigtaal smartcard uit de TV (media receiver) gehaald
3. Als ik de TV aanzet, krijg ik ZDF te zien (zender 1), langduring en zonder problemen
4. Als ik schakel naar BBC (zender 2), krijg is zo'n 5 tot 10 seconden BBC te zien, daarna zegt de TV 'NO SIGNAL'
5. Terugschakelen naar ZDF (zender 1) geeft dan onmiddelijk ook 'NO SIGNAL'

Test2:
Als ik de TV uitzet terwijl hij op BBC (zender 2) staat, krijg ik bij het aanzetten van de TV meteen de BBC te zien, langduring en zonder problemen.
Schakel in dan naar ZDF (zender 1), krijg ik na 5 tot 10  seconden ZDF, daarna weer 'NO SIGNAL'. Terugschakelen naar de BBC geeft dan ook meteen 'NO SIGNAL'.

Ik ben eens gaan kijken wat de Triax diseqc switch zelf aangeeft. Gek genoeg gaat daar iets mis.

Bij Test 1 zie is de leds op de switch eerst AB aangeven bij ZDF (correct), naar het schakelen naar BBC gaat de led naar BB (ook correct, alhoewel ik dan wel NO SIGNAL krijg na een aantal seconden). Bij terugzappen naar ZDF blijft de switch op BB staan!

Bij Test 2 zie ik precies het omgekeerde.

Enig idee wat dit kan zijn?

boiler

Hi Paul,
Ik heb ook problemen ondervonden met de diseqc's en de ci module. Heb de boel nu enige maanden zonder problemen draaien .........
Mijn 500 draait goed met Aston Seca Dual 1.07 CI module en een diseqc van triax (MFD 41D). De powercampro heb ik ook gehad, maar daar haperde mijn systeem op. Ondertussen ben ik er wel achter dat het een kwestie van uitproberen is ....... Had ook een topic geopend om e.e.a. te weten te komen. Maar bar weinig respons. Merendeel zit waarschijnlijk op de kabel.
Pioneer adviseert de CI cam van canal digital. Daar zou ik het dus bij laten. Probeer eens diverse diseqc's. Haal er wat in huis. Spreek met de dealer af dat je er een paar uitprobeert. Vaak zit daar de oplossing!
Succes.
Voor wat betreft de menu's ; bel pioneer, zij kunnen je uitstekend helpen (dat is mijn ervaring). Of je dealer.

Groet.
Enjoy your music.....

Paul Gruijters

Hoi Boiler,

Zojuist een Digitially 4/1 diseqc switch gehaald i.p.v. de Triax MFD 41. Ik zie wel wat verandering, maar per saldo geen verbetering. Nu soms zelfs geen beeld na het aanzetten van de TV. Soms ook wel en soms kan ik zelfs zappen naar een andere LNB, maar niet terug.  :-[ De SPAUN die Pioneer me heeft aangeraden hebben ze niet bij Bombeeck in Eindhoven waar ik m'n spullen vandaan heb.

Kun je me vertellen hoe je configuratie precies is?

- LNBs, aantal, type, twin, quad etc.?
- Switch (Triax 41 MFD dus)
- CI module (Aston Seca Dual 1.07 CI dus)
- Firmware versie KRP500a?

Er zijn overigens meer mensen met deze problemen, in een forum van cardwriter had ik ook gepost, daar blijkt ook iemand te zijn die het niet aan de gang krijgt.

Groeten,

Paul

SaNd0KaN

Waar woon je ergens..naar ik mag aannemen in de buurt van Eindhoven net als ik.

Heb hier een setup met Spaun, die kan je dan wel ff lenen en testen zodat ik die zelfde settings later kan gebruiken voor mijn KRP500A die nog in de doos staat ;)

Pm me anders maar

Paul Gruijters

Hoi SaNd0Kan,

Inderdaad in de buurt van Eindhoven, Best om precies te zijn.

Ik heb inmiddels de SPAUN 411F, die werkt helaas ook niet. Ik blijf problemen met zappen houden. Pioneer had me de SPAUN 420 aanbevolen. Die heb ik geprobeerd, maar KAN niet werken, deze is incompatible met de Diseqc 1.0 van de KRP 500a.

Pioneer is het probleem aan het onderzoeken zeggen ze.

Wat vreemd is, er zijn mensen die het werkend hebben. Ik heb zelf de allerlaatste firmware in de KRP500a gezet, meteen toen ik heb binnen kreeg. Dat had ik mogelijk niet moeten doen, misschien is daar iets mee mis.

Ik ben benieuwd of jij het wel werkend krijgt. Zo ja, hoor ik dat graag :).

Wat is verder je configuratie?
- LNBs, aantal, type, twin, quad etc.?
- Switch (SPAUN, maar welke precies)
- CI module?
- Firmware versie KRP500a?




boiler

Ha Paul,
Excuses voor de "late reply". De vakantieperiode was hier debet aan.....Had ondertussen je pm gelezen.
Hopelijk heb je je systeem al werkende. De mijne werkt zonder problemen.
Hier dan je details : Pio krp500A software versie is : 0907-0401, hardware : 0x353.
Mijn lnb's zijn van Edision. CI module van Aston Seca Dual 1.07, de vier lnb's zijn van triax (mfd41d).
Laat anders eens een satelliet installateur langskomen en de boel trouble shooten.
Mijn probleem was dat de koppen in eerste instantie niet goed waren gericht (door een satelliet "expert").
Vervolgens gaven spaun lnb's mij problemen.
Succes

Boiler
Enjoy your music.....

Paul Gruijters

Hoi Boiler,

Nu ben ik net terug van vakantie ... en helaas nog geen meter verder met m'n sat ontvangst. Ik kijk nog steeds analoog  >:(.

Pioneer Support en Smits in Arnhem heb ik vandaag nog maar weer eens gebeld. Maar met het beloofde terugbellen wil het ze maar steeds niet lukken.

Ik heb SW versie 0908-0601, hardware versie is ook 0x353. Zojuist even geprobeerd naar 0907-0401 terug te flashen, maar dat staat de media box niet toe helaas.

Je geeft aan dat de uitrichting van de LNBs niet goed was en dat vervolgens SPAUN LNBs problemen gaven (en Edision LNBs blijkbaar werken). Had jij ook de problemen die ik had, dat zappen tussen de LNBs niet werkte? En welke stap loste dit dan op, het uitrichting van de LNBs, of het vervangen van de LNBs?

Het uitrichten van LNBs heeft met signaalsterkte & kwaliteit te maken lijkt me. Ik heb over het algemeen 100% signaal kwaliteit en 60% signaalsterkte (in ieder geval op Astra 1 en 3). Heb jij meer sterkte/kwaliteit?

En welke probleem had je met de SPAUN LNBs, wat door de overgang naar Edision was opgelost?

Groeten,

Paul



Flexaa

Heb je niet op de disceqschakelaar de satellieten in een andere volgorde aangesloten?

Het zou kunnen zijn dat hij met bijvoorbeeld ZDF kijkt naar Astra 2 en dat op die freqentie geen transponder aktief is.
De Pioneer heeft toch alleen disecq 1.0?

Krijgt de LNB via de mantel van de coaxkabel de spanning wel door ?