HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

HTip

Goed bezig! Lijkt me leuk om het verschil in geluid mee te maken. Misschien iets voor na mijn M&G?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Quote from: HTip on August  7, 2011, 11:59:20
Goed bezig! Lijkt me leuk om het verschil in geluid mee te maken. Misschien iets voor na mijn M&G?

Zeer van harte welkom. 't Is allemaal net ff wat gecontroleerder, voornamelijk met stereo dan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: RalphH on August  7, 2011, 12:09:07
Zeer van harte welkom. 't Is allemaal net ff wat gecontroleerder, voornamelijk met stereo dan.
:thumbs-up:

Ergens in oktober?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Voorkeur voor dag? De 9e zijn we bij jou. 22/23e iets?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: RalphH on August  7, 2011, 13:29:07
Voorkeur voor dag? De 9e zijn we bij jou. 22/23e iets?

Lijkt me een goed voorstel. Kan Thuur dan ook?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje


RalphH

Gisteren de high-level kabel onder de vloer door getrokken, dat ging nog net, pijpjes zijn wel vol nu  ;D.

Eerste vlugge tests zijn positief. Laag klinkt weer wat meer onderbouwd. De Marantz op Source Direct, de sub speelt dan mee tot ongeveer 60 Hz (ingesteld op de sub).
Was een beetje bang voor een extra grote piek op 30 Hz omdat de fronts daar ook al wat doen. maar het lijkt minder erg als verwacht.
Nog even een rap metinkje gedaan daarna met REW en het gat wat er was tussen 30 en 60 Hz wordt nu wel wat dichtgetrokken. Bevestigt wat ik hoorde.
Fijnafstelling komt in de loop van de tijd.

Vandaag contact gelegd met een bedrijf wat doek voor de GIK schermen kan bedrukken en een offerte binnengekregen. Wordt aan de prijzige kant dus ga even in overleg met mezelf en de rest van het huishouden  ;).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

kun je de offerte eens doorsturen, ben ook wel benieuwd wat ze vragen?

RalphH

Offerte doorgestuurd per mail.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


denoontje

Phoe gisteravond was het weer eens laat geworden, het gaat snel als  je lekker met een medeforummer aan het ht-en bent...het is zo 01.00

We hebben bij Ralph van alles gedaan om weer wat te leren.
schuiven met de nieuwe goedzittende bank
Schuiven met de fronts
alleen sub gemeten,
direct met sub high level
via bassmanagement met sub
zonder sub.

Dit alles om te zien wat de sub nu wel of niet bijbrengt voor muziek (hij heeft 'm nu ook high level aangesloten)

1 grote learning hebben we gehad, zet de mcirofoon van de laptop uitzetten tijdens de RWE meting ;-)


Ralph is blij met zijn ht geluid, maar wil in muziek graag een betere performance.

Geluid van de pc bron bleek naar mijn mening wat iel te klinken. Ging wel beter op hoger geluidsniveau. Het is net of het geluid net niet wil komen. Een snel stukje Marrilion gaf aan dat de plaatsing in het vertikale luistervlak er wel was, speakers verdwenen voor mij wel in het beeld en de stem van Fish zat dan linksonder, dan weer in het midden en dan weer recht boven (en dit was de bedoeling ;-) ) -->was lang geleden dat ik dat nummer had gehoord. Maar de diepte in het geluid was niet extreem, het plakt nogal aan de speaker.
Nu hadden we ook geschoven met de speakers en wellicht was de toe-in/out ook niet meer optimaal

Het is zoals Ralpf zelf al een keer heeft aangegeven vs de stereoset van mij....eeeh toch wel anders..
Nu mag je die natuurlijk ook niet 1 op 1 vergelijken....

Maar wat zou er nog getweaked kunnen worden:

Hij heeft ook nog een cd speler staan van Marantz en het is denk ik een goede test deze eens te vergelijken met de pc bron.
Een m&g bij mij waarbij we samen met Mark een squeezebox touch (ook met losse dac) vs de cd speler hebben vergeleken gaf bij mij aan dat de squeezebox het echt moest afleggen vs de dedicated cd speler (al zijn er natuurlijk best uitzonderingen wellicht).
Dus brand een een cd en vergelijk die vs de pc (analoog uit en digitaal uit)

Ook heeft hij nog een stereoversterker staan en dat is ook
makkelijk eens te checken wat die kan betekenen.

Als Ralph het echt wil (beware of the virus!) wil ik de primare best een keer meeslepen, om te zien of buiten de accoustiek electronica nog wat voor 'm kan doen om een betere muziekbeleving te krijgen.

Wellicht zou een losse dac (Mark nodig jezelf een keer uit ;-) ) ook wat kunnen?

Al moet je soms gewoon lekker gaan zitten en genieten en niet te veel gaan analyseren.
En daar is deze HT echt op ingericht...een mooie gezellige multipurpuse ruimte waar hij echt trots op mag zijn en waar je lekker kan vertoeven.

Ralph je mag zelf even de resultaten presenteren ;-)

Wellicht volgende week een luistersessie?

RalphH

#586
Leuk verslag Thuur!
Was inderdaad weer leerzaam en gelukkig nog toegekomen aan een stukje luisteren, want hier draait het toch allemaal om en in de waan van de hobby lijkt dat wel eens vergeten te worden  ;D.

Zoals Thuur al aangeeft ben ik met HT al heel tevreden (en dat mag/moet ook als je zo'n ruimte hebt!).
Muziek is al weer een niveau omhoog met het bijschakelen van de sub via high level op source direct. Klonk wel wat ielig gister inderdaad, maar we zijn weer aan het schuiven geweest met de fronts en ik heb gemerkt dat de hoek van de speakers tov de luisterplek erg nauw luistert met de Tannoys.
Dit dus weer even corrigeren en dan een keer vergelijken met een andere bron om te kijken of het daar nog wat beter mee kan. Ik ben er van overtuigd dat er uit de huidige set meer te halen is namelijk.
Daarna de Rotel ff proberen, kijken wat dat brengt. Realiseer me enkel dat het rechterkanaal hier wat buggy van is, valt soms weg, maar dat mag de pret niet drukken.
Zal vanavond voor de volledigheid nog wat metinkjes posten, dat maakt voor de forummers weer een beetje inzichtelijk wat de sub aanvult.

Ah, en een echte luistersessie volgende week lijkt me een goeie. Dat meten maar eens even vergeten (goeie voor sinterklaas rijmelarij)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mtissink

Quote from: denoontje on August 11, 2011, 08:49:30
Wellicht zou een losse dac (Mark nodig jezelf een keer uit ;-) ) ook wat kunnen?
Wellicht volgende week een luistersessie?
Bij dezen! :)
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

RalphH

Ik check morgen mijn rooster ffies, dan kunnen we een dag prikken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

#589
Nog ff de results van gisteren:







Nu weer een flinke zakker tussen de 100 en 140Hz, het blijft een beetje middelen tussen meerdere "kwaden". Zal met wat schuifwerk links en rechts kleine verbeteringetjes moeten gaan vinden dus kan me voorlopig nog wel bezighouden  ;).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

24 of 25 komt mij beste uit

morca

Copy en paste uit me meettopic:

Ah jullie zijn samen aan het stoeien
Beter met zijn 2en zie en hoor je vaak meer ,en of doe je ideeen op.

De sub en de fronts kantelen allebij af bij 65? Ik ken deze amp,s en de mogelijkheden niet zo.
Die dip  en de rest vd metingen zijn bijna identiek,vraag me af of hier de roomgain en bepaalde andere zaken een negative rol spelen.
Hoe klinkt het nu dan? Als ik naar je meting kijk vraag ik me af hoe je ruimte eruit ziet,er gaat ergens in de accoustic of plaatsing niet goed vermoed ik.

Echt laag gaat hij niet ,hij is grillig,is je ruimte behandeld of is het een gewone Kamer,dit is toch van je HTruimte.

Andere vraag waar ik heel nieuwsgierig naar ben,je kan deze eq toch ook met de hand stellen,kan je dan ook de freq en bandwide zelf kiezen?
Ik heb deze vraag al eerder ergens anders gesteld,maar er geeft nog niemand antwoord.

Welke tannoy,s staan als front,ik zou bij zo,n sub het kantelpunt eerder op 80 zetten,maar dat is misschien per amp/speaker combo verschillend.

Ik zou de sub wat harder zetten, zodat die 20 hz een beetje omhoog komt ,en de bult die zich dan heeft gevormd wegwerken zodat 20 ook op ong 75 80 db meespeelt.
Vlak van 20 tot 80 misschien 100,
Als ik die metingen van je elke keer langs zie komen zou ik het liefste zelf eens kijken wat er beter kan ,en met die eq stoeien,daar bedoel ik niet mee dat jullie aan het prutsen zijn,maar er gaat ergens iets niet goed denk ik.
Meestal moet ik het eerst zien of horen voordat je het eventuele probleem zie.

Maar die 20 hz omhoog zou ik echt eens mee aan de gang gaan en dan de bult dempen.
Vooral omdat ik hier nu nog lees dat Rafph meld:Klonk wel wat ielig gister inderdaad.

EQ alles op nul Sub harder zetten tot je 20 hz ook tot de 75-80db loopt ,dan de bult wegwerken.
Eventule aanpassingen voor muziek tip ik jullie ook wel weer dooheen,vlak tot 20 is mooi voor film met zo,n goeie woofer.

Succes hopelijk ,gaan jullie het testen,bij vragen,je weet me te vinden,ik help er graag mee vind het prachtig mooi werk om een woofer super af te stellen.

En je bent er al een poosje mee bezig,dus ga je overladen met tips die hopelijk getest gaan worden.
Klinkt misschien raar maar als ik vaak een meting langs zie komen die niet klopt en/of slecht klinkt,word ik er bijna net zo niet blij van als de eigenaar.


morca

Quote from: morca on August 11, 2011, 19:34:13
Copy en paste uit me meettopic:

Ah jullie zijn samen aan het stoeien
Beter met zijn 2en zie en hoor je vaak meer ,en of doe je ideeen op.

De sub en de fronts kantelen allebij af bij 65? Ik ken deze amp,s en de mogelijkheden niet zo.
Die dip  en de rest vd metingen zijn bijna identiek,vraag me af of hier de roomgain en bepaalde andere zaken een negative rol spelen.
Hoe klinkt het nu dan? Als ik naar je meting kijk vraag ik me af hoe je ruimte eruit ziet,er gaat ergens in de accoustic of plaatsing niet goed vermoed ik.

Echt laag gaat hij niet ,hij is grillig,is je ruimte behandeld of is het een gewone Kamer,dit is toch van je HTruimte.

Andere vraag waar ik heel nieuwsgierig naar ben,je kan deze eq toch ook met de hand stellen,kan je dan ook de freq en bandwide zelf kiezen?
Ik heb deze vraag al eerder ergens anders gesteld,maar er geeft nog niemand antwoord.

Welke tannoy,s staan als front,ik zou bij zo,n sub het kantelpunt eerder op 80 zetten,maar dat is misschien per amp/speaker combo verschillend.

Ik zou de sub wat harder zetten, zodat die 20 hz een beetje omhoog komt ,en de bult die zich dan heeft gevormd wegwerken zodat 20 ook op ong 75 80 db meespeelt.
Vlak van 20 tot 80 misschien 100,
Als ik die metingen van je elke keer langs zie komen zou ik het liefste zelf eens kijken wat er beter kan ,en met die eq stoeien,daar bedoel ik niet mee dat jullie aan het prutsen zijn,maar er gaat ergens iets niet goed denk ik.
Meestal moet ik het eerst zien of horen voordat je het eventuele probleem zie.

Maar die 20 hz omhoog zou ik echt eens mee aan de gang gaan en dan de bult dempen.
Vooral omdat ik hier nu nog lees dat Rafph meld:Klonk wel wat ielig gister inderdaad.

EQ alles op nul Sub harder zetten tot je 20 hz ook tot de 75-80db loopt ,dan de bult wegwerken.
Eventule aanpassingen voor muziek tip ik jullie ook wel weer dooheen,vlak tot 20 is mooi voor film met zo,n goeie woofer.

Succes hopelijk ,gaan jullie het testen,bij vragen,je weet me te vinden,ik help er graag mee vind het prachtig mooi werk om een woofer super af te stellen.

En je bent er al een poosje mee bezig,dus ga je overladen met tips die hopelijk getest gaan worden.
Klinkt misschien raar maar als ik vaak een meting langs zie komen die niet klopt en/of slecht klinkt,word ik er bijna net zo niet blij van als de eigenaar.


Nou was ik even in de war,dacht dat er bij Denoontje gemeten was .
Dan is mijn vraag van de eq ook snel beantwoord die heb jij niet.............. beter lezen Morca :sleepy:
Tja dan weet ik weer welke ruimte, da gaat niet meevallen.

Beginend meten maakt niet uit,die resultaten kan je wat mee doen maar in het geval van geen DSP niet,sorry voor de verwarring ik haalde zijn HT met de DD doorelkaar met de BK van jouw  :-X

denoontje

zie topic akoestiek ;-)


RalphH

Verwarring alom  :).
Het is inderdaad de ruimte, die is gewoon..moeilijk zullen we maar zeggen...Maar we moeten het er mee doen, dus het is binnen de mogelijkheden wat schipperen.

Wel even in het achterhoofd houden dat de amp op Source direct staat en bass management dus niet mee doet. De sub is high level aangesloten, op de speakerterminals die ook naar de fronts gaan. Sub en fronts krijgen dus hetzelfde signaal.
De maximale frequentie in de sub hoger zetten zou nog kunnen, maar vond m an sich wel "netjes" zo, de boel boosten is niet zon best plan, dan wordt ie te overheersend.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: denoontje on August 11, 2011, 19:00:29
24 of 25 komt mij beste uit

Grappig, even niet gerealiseerd dat ik de 24ste jarig ben  :'(. U bent welkom voor een pilske natuurlijk, maar HT-en zit er dan niet in helaas.
25ste kan wel denk ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mtissink

En bij dezen dan ook een officiele digitale felicitatie. Morgen een IRL!
Smakelijk vanaaf en komend jaar weer veel  :headbanging: en  :coffee: en  :popcorn: gewenst!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>


bmateijsen