HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Hey Philip.
Gister, net voordat ik in dromeland belandde, kreeg ik een idee.
De corner traps gaan een WAF discussie worden en ik wil proberen die zoveel mogelijk met alternatieven te voorkomen (jaja, compromissen, ik weet het, dat is de reden dat de HT bestaat en ik moet het er mee doen  ;D). Nou dacht ik dat het wellicht een idee zou zijn om 2 monster traps aan gordijn/schilderij rail te hangen en dan tussen de in-between en blinderingsgordijnen.
Heb GIK gevraagd of die dingen hangend in mid-air, ook nog functioneren. Standaard montage is aan een ijzerdraadje, net als een schilderij. Alternatief dat ze zelf bieden is een standaard waardoor het een vloerstaander wordt.
Any thoughts hier?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: HTip on April  7, 2011, 09:56:18
Zelfbouwpanelen (zoals Thuur aangeeft) kan ook. In het topic van Eric van Voorst (Akoestiek der Akoestieken) staat een voorbeeld en hoe je die kan/moet bouwen. Is niet moeilijk, alleen het te gebruiken materiaal is redelijk kritisch.

Zelfbouw inderdaad wel mogelijk, maar eerlijk gezegd wil ik hier de effort even niet in steken, mede ook vanwege het materiaal. Kan wel ergens in de US bepaalde plaat gaan bestellen, maar dan ben ik uiteindelijk waarschijnlijk net zo duur uit als een kant en klare oplossing.
Daarbij komt de zomer er aan en dan wil ik in de tuin langs/in het zwembad liggen met een koud glas rose/bier  ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

rose bier?? :p

Snel dan maar investeren in een airco zodat je gewoon de ht in kan.

RalphH

Quote from: denoontje on April  7, 2011, 11:48:04
rose bier?? :p

Snel dan maar investeren in een airco zodat je gewoon de ht in kan.


YUK, geen rosebier! Bier of Rose ;).

Weet nog niet hoe warm het wordt beneden, doorgaans is dit de koelste plek in huis tijdens de zomer.
Maaar, ik ben toch ook wel van plan van het weer te genieten hoor. Vanaf eind mei 4 weken vrij, moet gek lopen wil het dan geen goed weer zijn!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

De werking van een basstrap is gebaseerd op het absorberen van veel energie. Bij een vrij-hangende oplossing lijkt me dat veel van die energie in beweging wordt omgezet en niet echt geabsorbeerd wordt. Maar het ligt natuurlijk aan het materiaal.

Een zelfbouwpaneel kan je trouwens erg eenvoudig zelf maken. Je neemt een Rockwool steenwolplaat die recht kan blijven staan (types moet ik opzoeken), pakt deze in vezeldichte molton, bedek deze met een akoestisch transparante stof (puur voor het uiterlijk) en maak er een houten frame omheen. Kosten zijn een fractie van de kant-en-klaaroplossingen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Quote from: HTip on April  7, 2011, 11:56:42
De werking van een basstrap is gebaseerd op het absorberen van veel energie. Bij een vrij-hangende oplossing lijkt me dat veel van die energie in beweging wordt omgezet en niet echt geabsorbeerd wordt. Maar het ligt natuurlijk aan het materiaal.

Hoe stabieler hoe beter natuurlijk. Gewicht van 1 paneel is ongeveer 13kg overigens, das vrij redelijk.
Kijk, ik zal die dingen in eerste instantie natuurlijk op de meest ideale plek neerzetten/hangen en dan kijken wat het resultaat is. Mocht dit voor het oog nou helemaal on acceptabel zijn, dan is het fijn om te weten of er eventueel een vriendelijker alternatief is wat wellicht wat minder werkt, maar nog steeds functioneel is.


Ik weet het ik ben lastig, wil best of all worlds.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: HTip on April  7, 2011, 11:56:42
De werking van een basstrap is gebaseerd op het absorberen van veel energie. Bij een vrij-hangende oplossing lijkt me dat veel van die energie in beweging wordt omgezet en niet echt geabsorbeerd wordt. Maar het ligt natuurlijk aan het materiaal.

Een zelfbouwpaneel kan je trouwens erg eenvoudig zelf maken. Je neemt een Rockwool steenwolplaat die recht kan blijven staan (types moet ik opzoeken), pakt deze in vezeldichte molton, bedek deze met een akoestisch transparante stof (puur voor het uiterlijk) en maak er een houten frame omheen. Kosten zijn een fractie van de kant-en-klaaroplossingen.

heb je ook een hoekoplossing, daar klinkt de bas in mijn HT nogal hard

RalphH

Kan enkel nergens een trap dwars in de hoek plaatsen, behalve linksvoor dan, maar dan is de boel niet symmetrisch.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: RalphH on April  7, 2011, 13:00:49
Hoe stabieler hoe beter natuurlijk. Gewicht van 1 paneel is ongeveer 13kg overigens, das vrij redelijk.
Kijk, ik zal die dingen in eerste instantie natuurlijk op de meest ideale plek neerzetten/hangen en dan kijken wat het resultaat is. Mocht dit voor het oog nou helemaal on acceptabel zijn, dan is het fijn om te weten of er eventueel een vriendelijker alternatief is wat wellicht wat minder werkt, maar nog steeds functioneel is.


Ik weet het ik ben lastig, wil best of all worlds.
Je bent niet lastig hoor. Je wilt gewoon het optimale bereiken in zowel werking als looks. Daar is niets mis mee, tenzij ze elkaar gaan bijten. Wat ik dus denk bij het vrij ophangen van de traps. Mijn RPG is overigens 45 kg :o
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Quote from: HTip on April  7, 2011, 23:05:42
Je bent niet lastig hoor. Je wilt gewoon het optimale bereiken in zowel werking als looks. Daar is niets mis mee, tenzij ze elkaar gaan bijten. Wat ik dus denk bij het vrij ophangen van de traps. Mijn RPG is overigens 45 kg :o

;D baas boven baas  ;D. Die kan ik helaas niet kwijt, of ik moet r een tuindeur van maken  :headbanging:.
...hmmm...tempting
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: RalphH on April  8, 2011, 09:50:09
;D baas boven baas  ;D. Die kan ik helaas niet kwijt, of ik moet r een tuindeur van maken  :headbanging:.
...hmmm...tempting
:clapping: Ze lijken op een radiator, dus dan doe je die gewoon weg en hangt deze ervoor in de plaats. Niemand die het merkt... (behalve in de winter) ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

brr, dan wordt het inderdaad wel frisjes ja.
Ik kijk wel, eerst eens met Karla overleggen wat de mogelijkheden/limieten zijn. Gok dat ik achter het gordijn in de hoeken wel 2 monster traps kwijt kan, daar hangen ze volledig uit zicht. Hoe groot het effect dan is, dat wordt proberen.

Ben nu de htpc aan het herinstalleren, was een bende wsa dat, vooral qua drivers. Tijd om weer alles eens op orde te brengen. En tijdens het wachten kan ik mooi in de zon ziten, handig zon tuinkamer :).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

PeterP1987

Net even het hele topic door gescreend Ralph, maar ziet er zeker net uit.

Wat voor beamer heb je hangen als ik vragen mag? En heb je nog mooie foto's met de spotjes aan? :D
:inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:


RalphH

Hey Peter. Dankje.
Speakers zijn inmiddels verplaatst dus moet de kabelhandel opnieuw netjes maken, ligt nu over de vloer heen.
Foto met lampjes moet inderdaad nog gemaakt worden. Ben enkel nog op zoek naar (betaalbare) dimbare led's met een wittere tint dan de halogeen lampen die er nu in zitten. Heb wel de juiste kleur gevonden, maar die waren niet te dimmen helaas.

Projector is een Epson TW5500 met inmiddels 200 uur op de teller --> tijd voor her-callibratie  :)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Pompompom, upgrades op komst pompompom  ;D ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


RalphH

Quote from: denoontje on June  2, 2011, 13:33:15
en waarom heb ik nog niet gehoord ;-)

Haha, omdat ze er nog niet zijn en ik nog niets heb kunnen testen  ;). Weet je al wat het is?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


RalphH

Gheghe, ja.
Paar paneeltjes van GIK: 4 x 242 voor op de eerste reflectiepunten en aan de wanden naast de bank. 2x 244 bass-traps die ik hopelijk hun werk kunnen doen verborgen achter de gordijnen. En nog 1 244 die ik graag boven de bank wil hebben,....maar dit krijg ik er niet door denk ik ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


RalphH

Als ik beloofde dat ik er een goed/mooi stofje voor zou zoeken. Had eigenlijk het plafond ook nog vol willen hangen met panelen in de kleur van de verf die er nu op zit, maar dat ging dus ff niet gebeuren. Ik probeer er 1tje voor elkaar te krijgen...maar eerst de muren maar eens.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

gewoon rustig opbouwen, laten wennen etc

HTip

Quote from: RalphH on June  2, 2011, 14:55:32
Gheghe, ja.
Paar paneeltjes van GIK: 4 x 242 voor op de eerste reflectiepunten en aan de wanden naast de bank. 2x 244 bass-traps die ik hopelijk hun werk kunnen doen verborgen achter de gordijnen. En nog 1 244 die ik graag boven de bank wil hebben,....maar dit krijg ik er niet door denk ik ;D.
Ben benieuwd of het advies op afstand goed voor je gaat werken. In ieder geval gefeliciteerd!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Quote from: denoontje on June  2, 2011, 15:03:40
gewoon rustig opbouwen, laten wennen etc
Joa, komt wel goed denk ik. Nog even op jacht naar een paar leuke stukjes stof.

Quote from: HTip on June  3, 2011, 09:39:14
Ben benieuwd of het advies op afstand goed voor je gaat werken. In ieder geval gefeliciteerd!
't Is ook geen totaaloplossing, maar dat is ook niet mogelijk in onze ruimte.
Heb een beetje het midden gekozen van het advies. Hoofdpunten zijn flutter-echo en wat laag controle. Omdat ik geen verlaagd plafond kan/ga plaatsen en ook de hele kamer niet vol kan zetten/hangen met absorptie panelen, denk ik dat dit een redelijke middenweg is. Streef ook niet naar 100%, maar wel naar een verbetering tov nu.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Was geen kritiek hoor. Ik zou het in ieder geval erg knap vinden van de leverancier als je krijgt waar je naar op zoek bent. Wanneer krijg je de panelen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive