HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Leuke verslagen heren! :pompom:

Mijn dag begon trouwens wat eerder, want om 8.45 uur vertrokken vanuit het verre België naar de hoofdstad van grote roomsoezen met chocolade, beter bekend als Bossche Bollen. Daar begon de dag dan ook (erg goed) mee :wub: Na de kennismaking (erg gezellig), was het dan toch tijd voor de HT, want daar waren we natuurlijk voor gekomen. Denoontje was er al een keer geweest, maar voor mij was het de 1e keer en mijn eerste indruk was dat de foto's de ruimte niet genoeg eer aan doen. Prachtige grote ruimte met een mooie kleurstelling die ik het beste kan omschrijven als een dedicated HT met een huiskamer gevoel. Erg sfeervol! :thumbs-up:

Bij de 1e CD die in de speler ging (Andreas Vollenweider ?) hoorde ik eigenlijk meteen een onbalans in het geluid en na kort onderzoek bleek dat de linker speaker verder de ruimte in stond dan de rechter. Na enig schuiven en nameten weer gaan luisteren en dat was een duidelijk hoorbaar verschil (gelukkig niet alleen voor mij ;)) De CD bleek een goede test CD te zijn en die is dus gebruikt na elke tweak, Vibrapods en cones, Nespa en Furutech stroomkabel en elke tweak was een verbetering, maar niet allemaal even duidelijk hoorbaar. Duidelijk was dat de ontkoppeling meer rust gaf en de stroomkabel een strakkere bas. De Nespa zorgde voor meer balans en ruimtelijkheid, maar volgens mij was ik de enige die dat hoorde ;)

Daarna zijn een aantal voor mij onbekende artiesten aan bod geweest en ook dit keer was de kennismaking aangenaam. Vooral die 2 akoestische gitaristen die Stairway to Heaven speelden. De Nespa had hier trouwens voor iedereen een duidelijk hoorbare verbetering in petto.

Omdat we het nodige hadden geschoven met de speakers moest natuurlijk ook de set opnieuw afgesteld worden. Vreemde was dat de dB-meter van Ralph die hetzelfde uitziet als die van mij andere meting deed. Maar dat mocht de pret niet drukken en met de breedbandrozeruis van de CARA DVD was het snel afgesteld. Ook de sub nog even onder handen genomen, maar dat was slechts finetunen want die stond al erg mooi, dus complimenten voor Ralph :thumbs-up: De akoestiek is nog een puntje van aandacht, maar het gat in de laagweergave van de fronts wordt prima door de sub aangevuld. Met verschillende x-overfrequenties getest en de mening van denoontje was dat he geluid meer in balans was met een lagere x-over (60-80Hz), maar dat is ook kwestie van smaak.

Na (en tijdens) de lekkere pizza was het tijd om de Epson en het mooie grote (110") Lumenescherm te laten ontwaken. Er is al veel over gezegd, maar ik ben nog steeds de The Dark Knight niet beu hoor ;) De vergelijking met de IMAX-openingsscene tussen de HTPC van Ralph, de Denon 2500BT en mijn Panasonic BDP-35 (ik had de Oppo thuisgelaten) wees uit dat er bijzonder weinig verschil te zitten tussen de 3 spelers. Dat is een compliment voor de HTPC, want vantevoren had ik gedacht dat een dedicated speler beter zou zijn. Verschillende scenes gekeken en afwisselend op de sweetspot gezeten en de surroundbubble was lekker. Het beeld van de Epson is erg mooi gedetailleerd en de zwartwaarden en schaduwdetail zijn prima in orde en de iris heb ik niet gehoord. Kleuren zijn natuurlijk en het is duidelijk dat de Epson gecalibreerd is.

Na een heerlijke door Karla gemaakt macaroni, hebben we als afsluiter (waar denoontje helaas niet bij kon zijn) Terminator Salvation gekeken, wat het bewijs was dat het erg lekker filmkijken is in Ralph's HT :thumbs-up: Aan alle pret komt helaas een keer een eind en dat was deze keer om 22.30 uur. De dag was omgevlogen en een kleine 2 uur later was ik thuis.

Ralph en Thuur, erg leuk om weer 2 forumgenoten te hebben ontmoet. Tot een volgende keer, sowieso in september!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

mooi verslag en ja Nepsa soms hoorbaar soms niet ;-)

RalphH

Leuk verslag van een leuke dag Philip.
Nogmaals bedankt heren.

Beetje late reactie, maar mijn pc was een beetje "weg en onderwege" gister ;D. Wel nuttig ingezet heb ik zo het idee. De apple werkte ook goed overigens.
Wat werkte er dan goed? Dat laat ik aan Thuur  ;).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

zie mijn showcase topic waar ik een en ander zal publiceren

RalphH

In de veronderstelling dat er in de speakerplaatsing nog wat verbetering te behalen moest zijn, toch nog maar weer eens aan het schuiven gegaan deze avond.
Beetje beperkt door de ruimte in kabel die ik over had maar dat mocht de pret niet drukken.
Na veel schuiven ben ik nu zover dat de speakers nu zo ver mogelijk naar binnen staan en een meter dichter bij de achterwand. Dit verbetert de laagweergave een stuk en ook het stereo plaatje wordt beter. Natuurlijk ook nog even wat metinkjes verricht waarvan hieronder het resultaat. Morgen een dagje vrij dus dan verder. Duik ik even de schuur in voor wat losse stukke speakerkabel zodat ik nog wat meer bewegingsvrijheid krijg en de rechter speaker nog verder naar het scherm toe kan.



Meting is zonder sub, klinkt nu ook wat minder boemerig.

Philip en Thuur, sorry, er moet weer opnieuw ge-pinokkiot worden  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

als je de vogel wilt lenen........

Wie was de pinikkio...je was toch alleen thuis ;-) ?

HTip

;D Pinokkio in je eentje lijkt me best lastig, tenzij je zo'n laserafstandsmeter hebt ;)

Goed om te zien dat verplaatsen van je speakers een betere basrespons geeft. Maar als de rechter dichterbij het scherm komt, staat ie dan niet voor de deur?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Quote from: denoontje on March 29, 2011, 23:32:01
als je de vogel wilt lenen........

Wie was de pinikkio...je was toch alleen thuis ;-) ?

Nog geen Pinokkio gedaan, inmeten doe ik eind van de dag wel weer opnieuw. Dan is het hulpje :P ook thuis.
Ik laat het weten als er gevogeld moet worden.

Quote from: HTip on March 30, 2011, 07:49:29
Goed om te zien dat verplaatsen van je speakers een betere basrespons geeft. Maar als de rechter dichterbij het scherm komt, staat ie dan niet voor de deur?

Moet even kijken hoe practisch het is inderdaad. Wellicht kan de speaker nagenoeg gelijk staan met de rand van het scherm en dan kan het wel eens beter uitpakken als eerst. Nu kun je niet recht de kamer inlopen omdat de speaker daar staat, dat is dan opgelost.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Nou..ze staan naast het scherm en niet in het looppad, joepie enzo  ;D.
Waarom ik er nou in eerste instantie voor gekozen heb om de speakers op de plek te zetten waar ze stonden....zeg het me maar, ik weet het niet.
Het leek toen de beste optie.
Nu staan ze naast het scherm, vrij dicht tegen de achterwand aan en klinkt het een stuk anders. Nog niet heel uitgebreid getest, maar het laag klinkt vrij ok. Leun ik wat naar voren, dan springt het eigenlijk echt open. Als ik dan de bank ook naar voren schuif, heb ik het idee dat dit het geluid toch weer nadelig beinvloed. Het is ook nogal een gevaarte..
Nog ff wat metinkjes, de grote dip tussen 30 en 70 Hz is wat opgeschoven naar links, nu ziter boven de 100 weer een dippie.
Met de sub erbij en de crossover op 80 wordt de dip tussen 30 en 55 netjes opgevuld.



Dit was het resultaat van een middagje schuiven, volgende week weer verder, kijken of er op de cm nog wat te winnen is.
Intussen gaat Bryan van GIK Acoustics een opzetje maken voor treatment. Ben al een weekje heen en weer aan het mailen en hij heeft me eerst de kamer laten verbouwen  :).

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Je bent goed bezig! Die dip bij 150Hz zal je denk ik minder last van hebben dan de dip die je had bij 50Hz.

Ben benieuwd naar het plan van GIK Acoustics...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

De opmerking "I have seen worse" vond ik al positief  ;).

Hij heeft een aantal adviezen de keuze is een beetje aan mij gezien het opgegeven budget.
De grootste verbetering zal zijn om een aantal 242 panels op te hangen. Dit om de nagalm te controleren. Dit doet enkel weinig in het lage laag. Hiervoor adviseerd hij tri-traps. Beginnend met 1 in elke hoek aan de voorkant van de ruimte en later (ivm budget) uitbreiding te doen naar 2 extra traps om ze te stacken.

Voorkeur heeft ook om de achterwand te behandelen, dit wordt enkel lastig vanwege de tuindeur en WAF.

Probleempje met de tri-traps in de ruimte is, dat ik deze in de hoek naast de deur niet kwijt kan, krijg ik ruzie..Achterin de ruimte zou ik uit moeten meten, maar ben bang dat dat ook niet lukt omdat de gordijnen daar vrij dicht op de muur hangen. Ook met gebolde gordijnen krijg ik ruzie  ;D.
Ik heb GIK gevraagd of behandelen van 1 hoek enig nut heeft.

Mbt de WAF en de 242 panels heb ik gezien dat ze ze ook met Artwork verkopen  :pompom:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

ff vlug het advies zoals het nu staat:

2 tri-traps liggend onder het scherm en 242 panels aan de wanden. Of ik de tri-traps in het kader van WAF onder het scherm mag leggen....da's ff de vraag, hierover moet ik in conclaaf ;D.

The Tri-Trap has true effects at 50 Hz and below. The Tri-Trap has been effectively designed to absorb more low end, but also does an excellent job of absorbing the high end, creating smooth sound absorption from 50 Hz to 5000 Hz.

Testrapportje van de traps tot 100Hz, ondergrens is dus moeilijk te beoordelen: http://www.gikacoustics.com/images/product/118_E.pdf
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


RalphH

Quote from: denoontje on April  4, 2011, 21:49:08
heb je picje ervan?

Sorry, was : zoals het advies r nu voor staat...
Nog niets aangeschaft dus.

Morgen nog wel ff schuiven met de sub denk ik, dus als je tijd en zin hebt...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

nee heb je picje van hoe zo'n trap eruit ziet (nog niet in je ht-kamer)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


RalphH

Quote from: denoontje on April  5, 2011, 10:20:09
waf?

Nogal ja. Dit moet ff goed overlegd worden.
Denk overigens dat ik toch eerst begin met de nagalm aan te pakken. An sich ook al een WAF uitdaging, maar wellicht een wat kleinere dan die tri-traps.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

je kunt ook zelf een soort panels maken van bedrukte stof, of panels bekleden....

RalphH

Quote from: denoontje on April  5, 2011, 10:39:20
je kunt ook zelf een soort panels maken van bedrukte stof, of panels bekleden....
Da's waar enkel dan wordt het weer een zoektocht naar het juiste dempingsmateriaal etcetc. Eigenlijk geen zin in en de panelen zijn redelijk betaalbaar, netjes afgewerkt en (naar ik aanneem) gemaakt door een bedrijf dat weet wat het aan het doen is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

dan panels kopen en bekleden met dunne bedrukte stof?
Leuke braziliaanse waterval, carnavalsafbeelding rio etc ;-)
Waf

RalphH

Quote from: denoontje on April  5, 2011, 20:23:17
dan panels kopen en bekleden met dunne bedrukte stof?
Leuke braziliaanse waterval, carnavalsafbeelding rio etc ;-)
Waf

Zoiets ja :-). Moet eens kijken of je ergens stof kunt laten bedrukken. GIK levert de panels ook met een zeeeeer hoge WAF --> Artpanels, erg mooi. Prijs is er dan ook weer naar natuurlijk.
Ga niet meer schuiven vanavond, maar ff lekker luisteren. Heb nu Keith Caputo op staan. Zo lekker heb ik m hier in huis (of het vorige) nog niet gehoord op dezelfde set. Stereobeeld is ook flink verbeterd. Laat die vogeltjes maar komen!!  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Cornertraps werken over het algemeen erg goed, dus kwa laagabsorptie zit je denk ik wel goed. Alleen hoe laag ze doorlopen krijg je inderdaad geen idee van. Ik weet niet wat de investering is die je moet doen voor de aanpassing, maar de RPG Modex Broadband werkt van 30/50-5000Hz afhankelijk van het type. Maar die zijn behoorlijk prijzig en hoeveel je daarvan nodig hebt weet ik niet. Door mijn projectiewand met laagabsorptie had ik genoeg aan 1 module.

Zelfbouwpanelen (zoals Thuur aangeeft) kan ook. In het topic van Eric van Voorst (Akoestiek der Akoestieken) staat een voorbeeld en hoe je die kan/moet bouwen. Is niet moeilijk, alleen het te gebruiken materiaal is redelijk kritisch.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive