HT in de tuinkamer

Started by RalphH, July 11, 2009, 14:01:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Quote from: RalphH on November  3, 2010, 08:44:38
De sub plaatsing kan dan nog heel sterk veranderen?
Ligt eraan of je met basstraps, e.d. aan de gang gaat. Een Gramma/Subdude doet ook wonderen. Je huidige ruimte is op dit moment niet echt ideaal voor zo'n test, wel voor een RT60-meting. Dat is een nagalmmeting, waarbij alle frequenties worden gedekt.

De sub staat bij mij halverwege de lange muur en daardoor heb je, volgens Bjorn, minder EQ nodig. De drukopbouw is weer beter aan de voorkant, maar met een zware sub is dat weer zo opgelost ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Quote from: HTip on November  2, 2010, 23:35:39
In je huidige opstelling zal de nagalm gezorgd hebben voor een versterking van het geluid. Met de juiste akoestische maatregelen zal dat een stuk minder zijn.

Nagalm is er nu nogal veel inderdaad ;D. Eerste maatregelen hiertegen worden flink dikke gordijnen en een groot kleed. Of dit afdoende is weet ik niet. Mocht dit niet zo zijn, weet ik nu ook nog niet hoe ver ik zal gaan om het wel in orde te krijgen. Zal hier en daar compromissen sluiten worden.

Quote from: HTip on November  3, 2010, 09:14:22
Ligt eraan of je met basstraps, e.d. aan de gang gaat. Een Gramma/Subdude doet ook wonderen. Je huidige ruimte is op dit moment niet echt ideaal voor zo'n test, wel voor een RT60-meting. Dat is een nagalmmeting, waarbij alle frequenties worden gedekt.

Basstraps staan niet gepland. De sub staat nu op een tegel met wasmachine dempers eronder. Tapijt achter/onder het apparaat zou nog wat verbetering kunnen geven heb ik begrepen.
Eerst zien dat de ruimte in de basis afgemaakt wordt, daarna zie ik wel verder. 110% is niet het streven, de ruimte moet enigszins leefbaar blijven.

Desnoods leg ik een pijpje extra, de plaats zal toch ergens links tegen de wand of achter de speaker worden, dit is qua kabel leiding wel te plannen denk ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: RalphH on November  3, 2010, 10:03:15
Nagalm is er nu nogal veel inderdaad ;D. Eerste maatregelen hiertegen worden flink dikke gordijnen en een groot kleed. Of dit afdoende is weet ik niet. Mocht dit niet zo zijn, weet ik nu ook nog niet hoe ver ik zal gaan om het wel in orde te krijgen. Zal hier en daar compromissen sluiten worden.
Op zich al prima maatregelen, maar die hebben geen effect op de lage frequenties uit de sub.

Quote
Basstraps staan niet gepland. De sub staat nu op een tegel met wasmachine dempers eronder. Tapijt achter/onder het apparaat zou nog wat verbetering kunnen geven heb ik begrepen.
Belangrijk is dat je de sub ontkoppeld van de ruimte. Een tegel met daaronder dempers is op zich al goed, maar je zal zeker verschil ervaren met een Gramma. Tapijt heeft geen effect op je sub. Enige wat helpt om lage tonen effectief te absorberen zijn basstraps. Er bestaan heel mooie commerciële oplossingen. Niet goedkoop, maar wel minder werk dan wat ik heb gedaan ;D

Quote
Eerst zien dat de ruimte in de basis afgemaakt wordt, daarna zie ik wel verder. 110% is niet het streven, de ruimte moet enigszins leefbaar blijven.
Goed streven, maar het voordeel van een dedicated ruimte is het kunnen spelen met akoestiek. Neem maar van mij aan dat er geen upgrade meer doet voor je geluid ;) Ik weet niet of je in de buurt woont, maar je mag altijd een keer komen kijken wat voor (onzichtbare) oplossingen ik heb toegepast...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Quote from: HTip on November  3, 2010, 10:35:37
Ik weet niet of je in de buurt woont, maar je mag altijd een keer komen kijken wat voor (onzichtbare) oplossingen ik heb toegepast...


he ralph...dan wil ik wel mee ;-)
maar is ver in het zuiden toch

HTip

Quote from: denoontje on November  3, 2010, 10:38:30

he ralph...dan wil ik wel mee ;-)
maar is ver in het zuiden toch
Klopt! De 2 volgende M&G's zitten helaas al vol, maar tussendoor kan ik wel een keer tijd maken voor een mini M&G ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje


RalphH

Quote from: HTip on November  3, 2010, 10:40:24
Klopt! De 2 volgende M&G's zitten helaas al vol, maar tussendoor kan ik wel een keer tijd maken voor een mini M&G ;)

Dat lijkt me hardstikke interessant en bovenal leuk! Al veel ervaringen gelezen en ben erg benieuwd.
Geef maar even aan wanneer het je uit komt. Dan laad ik Thuur en een doosje bossche bollen in en komen we jouw kant in.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: RalphH on November  3, 2010, 11:46:01
Dat lijkt me hardstikke interessant en bovenal leuk! Al veel ervaringen gelezen en ben erg benieuwd.
Geef maar even aan wanneer het je uit komt. Dan laad ik Thuur en een doosje bossche bollen in en komen we jouw kant in.

Leuk! Ik moet wel op mijn lijn gaan letten met die Bossche bollen (van de Groot :P) ;D Ik wil alleen mijn lampuren niet teveel laten oplopen omdat de beamer in principe verkocht is. Vind ik niet netjes naar de koper toe. Ik verwacht mijn HD950 ergens rond de jaarwisseling dus jullie zouden de primeur kunnen hebben :popcorn: (of Etiennevh moet de SVS voor die tijd opgehaald hebben ;))

Alleen geluid is natuurlijk eerder te organiseren :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

HD950 is wel likkebaarden natuurlijk, maar enkel geluid is ook leuk natuurlijk. Moet ik de lcd hier van de muur aftrekken dan?  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: RalphH on November  3, 2010, 12:13:24
HD950 is wel likkebaarden natuurlijk, maar enkel geluid is ook leuk natuurlijk. Moet ik de lcd hier van de muur aftrekken dan?  ;D

:clapping:

Als je beeld wil hebben, ja :P Als je geen haast hebt, zou ik zeggen als de HD950 hangt. Ik hoor het wel ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Ik ben wel voor beide eigenlijk, primeurs zijn altijd goed, ken nog iemand die daar gek op is (goei plekje is gereserveerd Thuur!). Qua geluid ben ik altijd wel op zoek naar tips en tricks, dus hou me aanbevolen voor een soundmeeting.
TV is hier zo van de beugel afgetild, dus das niet zon probleem, heb je enkel wel kans dat de vrouw des huizes wel mee wil, anders zit ze zonder Popstars ofzo  :P
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Keuzes, keuzes, keuzes... ;D ik hoor wel wanneer je eruit bent ;)

De LCD was een grapje. Die kan ik toch niet aansluiten ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

Ralph laat maar wat weten als je wat opties hebt.

Ik kar wel naar het zuiden

RalphH

Mini updatje met maxi lengte: Dit weekend 59 meter Oehlbach speakerkabel opgehaald bij Denoontje. Hij was wat ziekjes maar stond toch klaar met een bakje koffie en een goody bag vol met koper. Het moet genoeg zijn om de fronts te bi-ampen en wie weet ook nog net genoeg om de rears ook bi-amp voor te bereiden.

Gisteren begonnen met de vloer in te slijpen voor kabelgoten, vrij vlot weer opgehouden omdat mijn stofmaskertje niet geheel lekker werkte, mijn bril besloeg en ik niets meer zag. Best link met een haakse slijper  ;D.

Zaterdag nog de stukador over de vloer gehad omdat we besloten hebben buiten de HT ook meteen de gang een nieuw sierpleister laagje te geven.
Hij komt half december de boel afwerken dus nu is er een deadline voor een aantal dingen, wat wel goed is, dan moet ik aan de gang. De vloer en plinten moeten er voor het stucen ook op, dus deze leverdatum is wat naar voren gehaald.

Vandeweek verder met het kabel en verwarmings leidingwerk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

youre welcome
ps zondag de flu overwonnen en vandaag maar weer aan het werk gegaan.

heb ook altijd last van beslagen bril icm stofmasker en veiligheidsbril..altijd lastig

suc6 met slijpen

HTip

Ik dacht dat ik veel kabel nodig had met mijn 36m, maar jij hebt dat ruim overtroffen :o

Met een receiver kan je alleen de fronts bi-ampen. Wil je dat ook met de rears, dan zal je dat met aparte eindversterkers moeten regelen. Ik zou dat echter niet doen, want de winst bij de rears is minimaal. Zelfs in een surroundsetup overheersen meestal alleen de fronts.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

 ;D Ik heb niet heel de lengte nodig, maar ik kon Thuur ook niet met een paar meter laten zitten, dus heb ik ruim ingeslagen.

Achter bi-ampen is nu inderdaad geen optie vanwege versterker limiet. Had enkel zoiets van "als ik toch over heb, dan kan het er maar vast liggen".

Hoe gaat ie met de projector verkoop en bestel procedure? Al zicht op nieuwe goodies?  :headbanging:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

he nog geen foto's van het slijpen???

RalphH

LOL, daar kon ik op wachten, ik laat vanavond even een actiefoto maken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Quote from: RalphH on November 17, 2010, 08:13:46
Hoe gaat ie met de projector verkoop en bestel procedure? Al zicht op nieuwe goodies?  :headbanging:
Projector is in principe verkocht, maar mag blijven hangen tot nieuwe komt. Ik vind het echter niet eerlijk naar de koper toe om de beamer te blijven gebruiken tot die tijd. Eind deze maand haal ik de HD1 van het plafond en pak hem in, zodat ik ook niet in de verleiding kom.

Nog niets gehoord over een mogelijke leverdatum, dus het blijft spannend...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

nou ralph nog 45 minuten voor een foto!

RalphH

Quote from: HTip on November 17, 2010, 23:14:32
Projector is in principe verkocht, maar mag blijven hangen tot nieuwe komt. Ik vind het echter niet eerlijk naar de koper toe om de beamer te blijven gebruiken tot die tijd. Eind deze maand haal ik de HD1 van het plafond en pak hem in, zodat ik ook niet in de verleiding kom.

Nog niets gehoord over een mogelijke leverdatum, dus het blijft spannend...

Spanneeeeend!

Quote from: denoontje on November 17, 2010, 23:15:34
nou ralph nog 45 minuten voor een foto!
Ahum...ja..euh, sorry enzo. D'r lag iemand zo knus en warm voor de televisie dat ik ze eigenlijk niet wilde storen na een drukke dag. Ben ook wel heel bijtijds opgehouden vanwege de herrie icm de buren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

nu moet het dan toch wel lukken?

RalphH

#123
In het kader van "beter een dagje later, dan 2 daagjes later"  ;D

Sleufjes en een hoop stof  :pompom:

Deze hoort groen te zijn  ;)

Enkel de tegel en lijmlaag eruit is enkel nog niet diep genoeg voor een 3/4 buis. Misschien toch nog de laatste paar mm met een frees doen. Ach, stof is er toch al genoeg..

EDIT
Quote from: denoontje on November 18, 2010, 21:01:45
nu moet het dan toch wel lukken?
Damn, je was me net voor.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Mini updateje.
Frezen niet nodig, boorhamer met een beitel does the job prima.


Vrijdag eindelijk weer een dagje vrij, dan kan ik weer wat doen. Zal ook wel moeten, maandag wordt de vloer afgeleverd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer