Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Started by Rock Solid, July 5, 2009, 22:44:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

eddy135

Quote from: rdv300b833 on October 26, 2014, 19:24:13
Goedenavond Eddy135,

geen probleem met resonanties in de toonarm. Niet geheel vreemd na tientallen tests met verschillende armbuizen. ik ben uit gegaan van een pijlschacht (is per definitie recht en licht) en ben uiteindelijk uitgekomen op een wedstrijdpijl met een combinatie van aluminium waaromheen een carbonhuls is gespannen/versmolten. Een fraaie combinatie van echt licht, recht en stijf en bovendien trilling dempend (een van de eisen in een schacht om de startklap bij aanvang van de vlucht zo spoedig mogelijk weg te werken). Bovendien is deze pijlschacht nog eens convergerend in vorm en dus hebben staande golven/trillingen ook nog eens geen kans.
De Van den Hul Colibri trekt moeiteloos haar rondjes met 1.1 gram afspeelgewicht.

Ik maak dus simpel gebruik van een combinatie van oude/klassieke/bewezen middelen en nieuwe/moderne materialen om tezamen een optimaal resultaat te krijgen.

Met muzikale groet,
Reinout

Geweldig!  :worship:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Rock Solid

Beste Reinout,

Top hoor, die draaitafel! Ook wat de arm aangaat ... dat doe je goed. Ik wou dat ik dat kon  ::)
Precies, je denkt net zoals mij, van 'wat kan ik gebruiken, dat al te koop is ... maar voor andere doeleinden wordt gebruikt'. Ik vind dat heerlijk om over na te denken! Ik loop ook altijd struinend door de Ikea voor mooie snijplanken, handige rvs stangen, etc. Nog wel eens nagedacht, om gewoon een ton met houten blokken te kopen en die te gebruiken onder de apparatuur enzo.

Grappig, oud technologie met nieuwe materialen combineren. Alleen ben ik nu - als het even kan - volledig afgestapt van kunststoffen. Voor mij alleen 'natuurlijke' materialen. Dit is ook iets wat Rullit en Audio Consulting najaagt. Luidsprekerophangingen van vilt of leer, bakkelieten spiders en aansluitblokken, etc.

Owja, zonet een adsorptie luchtontvochtiger gekocht ... geeft me een goed gevoel, dat ik de condities wat beter onder de knie kan houden.

Groet,

Rudolf

phy


Rock Solid


Rock Solid

#554




Gisteren nog twijfels over de hoge tonen extensie; maar door de fieldcoilspanning vanavond te verhogen met 10 V naar 105 V was het raak! De fieldcoilmagneet warmt lekker op, zonder te heet te worden.
Het geluid wordt puntig, hoog komt erbij, meer controle. laag extensie, controle, druk ... heerlijk, snel, maar niet te peperig, niet scherp. Het geluidsbeeld is wel nog even wennen. Maar ik denk door de drivers wat akoestisch af te schermen (aan de achterzijde) het geluidsbeeld strakker omlijnd gaat worden. Maar he, dit is nog maar avond nummer 2 ... ben super tevreden!

En dan te denken, dat mijn 12 incher (de grotere) nog bij Oleg ligt om nog beter te worden ...

De quest lijkt bijna te eindigen ...  :clapping:

phy

Goed zo! het ziet er goed uit  :thumbs-up:
natuurijk is het even zoeken, wennen en ook de drivers moeten inspelen.
achter kan je inderdaad wat proberen met een doek demping of diffusers.
De schuine achterwand werkt volgens mij ook een beetje als een hoorn  door de achterkant van de driver.

Rock Solid


phy

Het ziet er mooi uit ,ga je nou voor de 12 inch andere hoorns maken?
het geluid..... ze klinken precies hetzelfde als mijn Apple Notebook  ;D ;D


Rock Solid

Quote from: phy on November 29, 2014, 16:03:17
Het ziet er mooi uit ,ga je nou voor de 12 inch andere hoorns maken?
het geluid..... ze klinken precies hetzelfde als mijn Apple Notebook  ;D ;D

Haha ...
Ik ben wel begonnen met een hoorn (met die bamboe plankjes enzo) voor de 12er; maar misschien wil ik die toch wel in een open baffle inzetten ...
De 12er drivers liggen nog bij Oleg en ik moet afwachten wat voor plannen hij ermee heeft. En dan opeens krijg je een foto van je drivers, die helemaal anders uit zien ... heerlijk verrassend  :clapping: lekker eigenwijs. Hij wacht nu eerst even af wat ik van de 8er vindt, zodat hij één en ander kan aanpassen in de 12er.

Contour

Hoe heb je het hals oppervlak van je huidige hoorns bepaald? Normaal gesproken is er enige compressie of 1:1 maar hier is het halsoppervlak duidelijk groter dan het konus oppervlak.

Groetjes Walter

phy


Rock Solid

Quote from: Contour on November 30, 2014, 10:34:56
Hoe heb je het hals oppervlak van je huidige hoorns bepaald? Normaal gesproken is er enige compressie of 1:1 maar hier is het halsoppervlak duidelijk groter dan het konus oppervlak.

Groetjes Walter

Hoi Walter,

Dit is inderdaad een waveguide. Qua ontwerp heb ik zelf niks bepaald en heb een bestaand ontwerp overgenomen. Er waart namelijk een ijzeren negatief van deze hoorn rond en daar heb ik de vormdelen mee kunnen maken.


Contour

Hoort deze waveguide dan ook specifiek bij dit konus oppervlak of zijn er meerdere diameters van drivers mogelijk?

Rock Solid

Quote from: Contour on November 30, 2014, 21:19:04
Hoort deze waveguide dan ook specifiek bij dit konus oppervlak of zijn er meerdere diameters van drivers mogelijk?

Deze is specifiek voor een 8 inch driver en voor mijn 12 inch driver heb ik een waveguide profiel voor een (iets) andere kromming liggen.

Rock Solid

Ondertussen ben ik lekker aan het luisteren.

Eergisteren een andere CD speler geprobeerd ipv de oude Meridian 206B. De zwaar gemodificeerde Eastsound klonk weliswaar netjes-er en verfijnder. Het geluidsbeeld was breder en dieper met de Eastsound. Alleen de 'power', druk in de stem, ritme ontbrak bij Eastsound.
Dus - toch heel verrassend - de Meridian weer op zijn plek. Ook even een netfilter geprobeerd op de Meridian. Hier weer hetzelfde, snelheid en drive en emotie verdween. Dus maar weer zonder.

Deze uitkomsten zijn voor mij ook heel bijzonder. Kan ik nu toch (eindelijk) een 'emotionele set' opbouwen met deze Rullit drivers  ;D 8)

Heerlijk, lekker genieten ... misschien hoef ik de grote(re) drivers niet eens meer  :nervous:

phy


Rock Solid

Nee, maar de MIPA staat klaar en de accu's heb ik naar boven gesleept. Hij/zij gaat één dezer dagen erop, na ruim 7 (of 8) jaren stilstand  :hehe:

phy

Quote from: Rock Solid on December 20, 2014, 10:31:48
Nee, maar de MIPA staat klaar en de accu's heb ik naar boven gesleept. Hij/zij gaat één dezer dagen erop, na ruim 7 (of 8) jaren stilstand  :hehe:
dan kunnen die cd spelers ook weer wisselen .
En laat hem dan eerst ook maar eens een maandje spelen dat is echt nodig
ook de luidsprekers moeten nog losser worden.
ik heb 3 weken geleden een nieuwe 300b voorversterker gebouwd en het is ongelofelijk hoe dit verloop in het geluid zich afspeelt
als alles nieuw is.
Zeker luidspreker en ook signaal transformatoren hebben een tijd nodig 


Rock Solid

Helemaal terecht opgemerkt; over inspelen en dan zeker weer de andere CD speler proberen ...
Ben ook zo benieuwd hoe de MIPA het gaat doen  ;)

Rock Solid

De andere versterker hangt er sinds gisteravond aan ... op accu's.



dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rock Solid

Ja ... sorry.

Versterker heeft 8 jaar stilgestaan (nog nooit aan geweest  :o). De versterker moet echt nog gaan bloeien; hoorde je binnen de eerste uren al.

De AC versterker is fijner en krachtiger, en sneller. Maar ik viel niet mijn stoel af, toen ik de AC versterker aanzette (in vergelijking tot BD Design CrazyA). Jammer, maar ook wel weer goed.

(Oja, ook heb ik nog een paar dagen de baskniekasten erachter (2 keer 15") aan gehad (via Behringer en losse amp); maar dat klonk wel lekker. Maar het werd weer 'hifi'; dus maar weer snel uitgezet en ontkoppeld  ;D

phy

Hoi Rock solid
Als je de 15 ich woofers niet gebruikt kan je het beste de plus en min van woofers kortsluiten anders werkt de kniekast als een bass trap
Ja de AC versterker is gloed nieuw laat het eerst maar eens een weekje of zo spelen
de crazyA versterkers zijn ook heel mooi vind ik ik heb ze zelf ook maar ik denk dat de AC toch wel echt mooier zal zijn.
laat hier maar horen hoe het uitpakt

Rock Solid

Hele goede tip over het kortsluiten van de woofers! Ga ik doen ...

Precies, alles moet settlen enzo. Bij de MIPA had ik de neiging om de field coil spanning terug te draaien  ;) zo snel en zoveel druk in de stemmen had ik in de nieuwe configuratie.

Ondertussen ook nog een experiment gedaan aan de field coil voeding; pakte onvoordelig uit. Dus weer terug gezet.
De aarding in de stappenschakelaar gewijzigd en toen kreeg ik meer brom; dus ook maar weer terug gezet.

phy

Quote from: Rock Solid on January 25, 2015, 12:51:03
Hele goede tip over het kortsluiten van de woofers! Ga ik doen ...

Precies, alles moet settlen enzo. Bij de MIPA had ik de neiging om de field coil spanning terug te draaien  ;) zo snel en zoveel druk in de stemmen had ik in de nieuwe configuratie.

Ondertussen ook nog een experiment gedaan aan de field coil voeding; pakte onvoordelig uit. Dus weer terug gezet.
De aarding in de stappenschakelaar gewijzigd en toen kreeg ik meer brom; dus ook maar weer terug gezet.
ja als je ze kortgesloten hebt is de conus geremd nu gaan ze lekker mee en slokken ze een deel van de laag energie op
ik zou nu niet teveel gaan experimenteren laat eerst de versterker maar eens acclimatiseren en eens op bedrijf komen dat is wel nodig als alles nieuw is
als het zich allemaal "gezet" heeft kan je de goede afstemming opzoeken met andere dingen.
dat gaat vast wel goed komen
Bedoel je met de stappenschakelaars de tvc? heb je nu de ground vast of zwevend?
en hoe is het met de brom in je systeem is het helemaal stil of toch nog een spoortje brom?