Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Started by Rock Solid, July 5, 2009, 22:44:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Hoi.

Ik struikel net over dit draadje.

Wat mij opviel bij de opstelling van de open baffles is dat ze relatief dicht tegen de achterwand aan staan. Hierdoor versterk je het kortsluit effect. Grote kans dat als je de speakers een aantal meter van de muur zet (ideaal is halverwege de lengterichting van de luisterruimte) je een stuk meer laag krijgt.

Ik heb zelf eens een bezoek gebracht aan iemand (om een CD speler te kopen), de QUAD ASL 63 elektrostaten pal tegen de muur aan had staan. Ik had de 63's wel eens vaker gehoord, en het laag is zeker niet dun te noemen. In de situatie bij die persoon was er van laag echter niets te bemerken. Het klonk abominabel. Ook het stereobeeld klapt helemaal dicht als je speakers dicht tegen de achterwand aan staan. Dat is bij elk type speaker zo. Heeft te maken dat de direkte afstraling en de eerste reflectie op de achterwand te dicht bij elkaar zitten, waardoor je gehoor het onderscheid niet kan maken.

Dus mijn suggestie.... Speel eens enthousiast met de plaatsing van de speakers.

Succes met je projekt!!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Rock Solid

Hallo fgroen,

Dank voor je tip.
Ik zal dit zeker proberen; ben nu even verwikkeld in het buitenhuis schilderen  :(
Ondertussen heb ik mijn onderzoek gestart naar een ander filter. Wellicht heb ik een alternatief gevonden ... maar qua financien moet dit toch eerst door de 'hoofdbudget houder' worden gefiateerd  :huh2: :sadlike:

HarryPotter

Over ander filter gesproken, actief filteren is zeker geen optie?
Op de site van Linkwitz (http://linkwitzlab.com/filters.htm) vind je veel nuttige info, ook over de theorie van OB's en nog veel meer, hoop dat het helpt.

Ik heb zelf open baffle's (LinkwitzLab Orion) en ik sluit me volledig aan bij vorige posts dat het helpt om de speakers een roteind van de voorwand te plaatsen (bij kritisch luisteren zet ik ze 1,50 - 1,80 meter van de wand). Dit komt niet alleen de laagweergave ten goede, maar (bij mij) ook de plaatsing. En ook de luisterpositie is erg belangrijk, ruimte achter je is cruciaal.

Persoonlijk denk ik dat aanpassing van je baffle (vorm) en verandering van je filterontwerp echt veel meer zal opleveren dan betere filtercomponenten.

En ik sluit met bij Peter aan dat de Orion's verreweg de mooiste speakers zijn die ik ooit gehoord heb...  :inlove:
Ik snap ook niet goed dat deze speakers niet veel bekender en popiulairder zijn op een forum als dit...

Miracle.

#53
Quote from: fgroen on August  6, 2009, 17:28:40
Hoi.

Ik struikel net over dit draadje.
Niets bezeerd mag ik hopen. :D
Quote

Wat mij opviel bij de opstelling van de open baffles is dat ze relatief dicht tegen de achterwand aan staan. Hierdoor versterk je het kortsluit effect. Grote kans dat als je de speakers een aantal meter van de muur zet (ideaal is halverwege de lengterichting van de luisterruimte) je een stuk meer laag krijgt.

Dat ligt volgens mij heel erg aan de ruimte.
Als ik mijn Apogee Stage's (ook dipole's) verder dan de 80Cm van de wand af ga zetten dan ze nu staan ga ik heel veel laag missen (in een kamer van 4 meter lang X 2,96 breed).
Dichter bij de achterwand resulteert niet altijd in minder laag dan ik nu heb.
Zo'n 60Cm van de achterwand geeft wel minder laag dan wat het nu doet, maar 50 en 40 Cm van die wand af geeft zelfs te veel laag.
In de woonkamer (6,5X4,5) stel ik de Apogee's het liefst zo'n 65Cm van de achterwand (kunststof kozijnen met veel dubbel glas en gordijnen tot zo'n 35Cm daarvoor) op.
Verder naar voor resulteerd niet in meer of minder bass, maar wel minder definitie in die bass.
Verder naar achter geeft alleen maar meer bass.

Rock Solid

Quote from: HarryPotter on August  7, 2009, 23:17:54
Over ander filter gesproken, actief filteren is zeker geen optie?
Op de site van Linkwitz (http://linkwitzlab.com/filters.htm) vind je veel nuttige info, ook over de theorie van OB's en nog veel meer, hoop dat het helpt.

Ik heb zelf open baffle's (LinkwitzLab Orion) en ik sluit me volledig aan bij vorige posts dat het helpt om de speakers een roteind van de voorwand te plaatsen (bij kritisch luisteren zet ik ze 1,50 - 1,80 meter van de wand). Dit komt niet alleen de laagweergave ten goede, maar (bij mij) ook de plaatsing. En ook de luisterpositie is erg belangrijk, ruimte achter je is cruciaal.

Persoonlijk denk ik dat aanpassing van je baffle (vorm) en verandering van je filterontwerp echt veel meer zal opleveren dan betere filtercomponenten.

En ik sluit met bij Peter aan dat de Orion's verreweg de mooiste speakers zijn die ik ooit gehoord heb...  :inlove:
Ik snap ook niet goed dat deze speakers niet veel bekender en popiulairder zijn op een forum als dit...



Hallo HarryPotter,

Dank voor je reactie en link.

Via het Hawthorne forum ben ik contact gekomen met een bedrijf(lees, persoon) die filters bouwt. Als ik de metingen zie van het originele en zijn variant, zijn er significante verschillen.
Weet natuurlijk niet, hoe dit uitpakt qua geluid

Maar ik ben volledig met je eens, dat een ander filterontwerp meer uitricht dan het uitwisselen van componenten voor betere varianten.
(alleen heb ik net een luisterstoel gekocht en zal de aanschaf van een ander filter, eerst toch door mij 'wederhelft' worden goedgekeurd  ???)

Ik denk ook dat er meer mensen 'besmet' kunnen raken met het open baffle gebeuren; het heeft zeker voor mij een plekje veroverd.
Voor nu, blijf ik toch voornamelijk een fronthoorn liefhebber ... dat supersnelle, superschone, supergemakkelijke weergave; heerlijk   ;D

Maar voor live opnames is een open baffle zeer plezierig om naar te luisteren, naast de veel grotere sweetspot is het-zelf-in-het-geluid-zitten, weer een hele andere ervaring dan de fronthoorns (ala superkoptelefoon).  ;)

Rock Solid

Quote from: Miracle. on August  8, 2009, 00:10:01
Niets bezeerd mag ik hopen. :D Dat ligt volgens mij heel erg aan de ruimte.
Als ik mijn Apogee Stage's (ook dipole's) verder dan de 80Cm van de wand af ga zetten dan ze nu staan ga ik heel veel laag missen (in een kamer van 4 meter lang X 2,96 breed).
Dichter bij de achterwand resulteert niet altijd in minder laag dan ik nu heb.
Zo'n 60Cm van de achterwand geeft wel minder laag dan wat het nu doet, maar 50 en 40 Cm van die wand af geeft zelfs te veel laag.
In de woonkamer (6,5X4,5) stel ik de Apogee's het liefst zo'n 65Cm van de achterwand (kunststof kozijnen met veel dubbel glas en gordijnen tot zo'n 35Cm daarvoor) op.
Verder naar voor resulteerd niet in meer of minder bass, maar wel minder definitie in die bass.
Verder naar achter geeft alleen maar meer bass.

Hallo Miracle,

Interessant om te lezen dat een tiental cm een heel ander geluid kan weergeven  :o
De laagweergave is eigenlijk niet mijn aandachtspunt (op dit moment); ik wil geluid in het mid en hoog schoner krijgen en beter in balans.
Ik zal dit weekend eens spelen met de plaats tov de achterwand.


PS. Mooi spul de Apogee Stage; ik denk nog steeds terug aan de Centaur Minor die ik destijds bijna had gekocht ipv de Sonus Faber Electa  :P

Miracle.

Quote from: Rock Solid on August  8, 2009, 00:48:39
Hallo Miracle,

Interessant om te lezen dat een tiental cm een heel ander geluid kan weergeven  :o
Mijn ervaring is dat dat niet alleen met dipolen het geval is, maar met bijna iedere speaker. Hoe beter de weergave, hoe duidelijker je het kan waarnemen/horen.
Quote
De laagweergave is eigenlijk niet mijn aandachtspunt (op dit moment); ik wil geluid in het mid en hoog schoner krijgen en beter in balans.
Ik zal dit weekend eens spelen met de plaats tov de achterwand.
Ik schreef hier alleen over het laag, omdat ik inhaakte op een andere posting daarover, maar ook het mid en hoog veranderd wanneer je de speakers anders plaatst. Niet alleen afstand tussen achterwand en speakers is daar van invloed op, maar ook de afstand tussen de speakers zelf en die naar de zijwanden.
Dan heb je ook nog de invloed van in/uitdraaien van de speakers, wat naar mijn ervaring  met dipole meer invloed heeft dan met bekiste speakers.
Quote


PS. Mooi spul de Apogee Stage; ik denk nog steeds terug aan de Centaur Minor die ik destijds bijna had gekocht ipv de Sonus Faber Electa  :P
Persoonlijk had ik ook voor de SF Electra gekozen ipv de Centaur Minor.

Ik heb zowel de Minor als de gewone en de Major gehoord. Alledrie met zowel de KLM3 als de XLM2 mid/hoog ribbons, en vind ze het net niet hebben.
Het conus laag en ribbon mid/hoog sluiten net niet mooi genoeg op elkaar aan, en dat hebben de Stage's met beide mid/hoog units net wel. (Ik speel nu met XLM2 mid/hoog units.)

In een grotere ruimte hebben de Stage's, ondanks dat ze toch doorgaan tot 40Hz@-3Db. wel baat bij wat ondersteuning in het laag. Daar zou de Mini Grand (Stage + conus woofer) wat beter tot zijn recht komen, maar ook daar vind ik helaas de aansluiting van het laag met mid weer niet mooi.
Vandaar dat de Stage's bij mij in een vrij kleine ruimte (3X4) staan te spelen, en niet in de woonkamer (4X6,5).

Rock Solid

Quote from: Miracle. on August  8, 2009, 01:15:25
Ik schreef hier alleen over het laag, omdat ik inhaakte op een andere posting daarover, maar ook het mid en hoog veranderd wanneer je de speakers anders plaatst. Niet alleen afstand tussen achterwand en speakers is daar van invloed op, maar ook de afstand tussen de speakers zelf en die naar de zijwanden.
Dan heb je ook nog de invloed van in/uitdraaien van de speakers, wat naar mijn ervaring  met dipole meer invloed heeft dan met bekiste speakers.Persoonlijk had ik ook voor de SF Electra gekozen ipv de Centaur Minor.

Ik heb zowel de Minor als de gewone en de Major gehoord. Alledrie met zowel de KLM3 als de XLM2 mid/hoog ribbons, en vind ze het net niet hebben.
Het conus laag en ribbon mid/hoog sluiten net niet mooi genoeg op elkaar aan, en dat hebben de Stage's met beide mid/hoog units net wel. (Ik speel nu met XLM2 mid/hoog units.)

In een grotere ruimte hebben de Stage's, ondanks dat ze toch doorgaan tot 40Hz@-3Db. wel baat bij wat ondersteuning in het laag. Daar zou de Mini Grand (Stage + conus woofer) wat beter tot zijn recht komen, maar ook daar vind ik helaas de aansluiting van het laag met mid weer niet mooi.
Vandaar dat de Stage's bij mij in een vrij kleine ruimte (3X4) staan te spelen, en niet in de woonkamer (4X6,5).


Ik kan me dat heel goed voorstellen dat bij een dipool niet alleen het laag maar ook de rest van het spectrum mee kan veranderen.

Het is een hele tijd geleden dat ik Apogee heb gehoord ... maar ik ben op een VAD show toch wel weer onder de indruk geraakt van de ESL57.
Wellicht moet ik me toch weer eens een gelegenheid kregen om weer eens electrostaten en magnetostaten te beluistern.

Maar eerst wil ik toch eens een speurtijd naar high end compressie drivers starten ... misschien wel TAD's met beryllium diafragma's  :) Miracle, heb je hier toevallig ervaring mee gehad ?

Miracle.

#58
Quote from: Rock Solid on August 20, 2009, 19:36:35

Maar eerst wil ik toch eens een speurtijd naar high end compressie drivers starten ... misschien wel TAD's met beryllium diafragma's  :) Miracle, heb je hier toevallig ervaring mee gehad ?
Nee, met TAD (Pioneer) heb ik geen ervaring. Nooit uitgeprobeerd.

Ik ben voor compressie drivers een beetje Beyma en Fostex "verslaafd", en ben tot nu toe een beetje bij die merken blijven hangen.
TAD heeft in de pro wereld ook niet een heel goede naam. Fostex en Beyma daarintegen wel.

Rock Solid

Hallo Miracle,

Dankje.
Hoe bedoel dat TAD niet zo'n goede naam heeft in de prowereld?
Ik hoor goede geluiden over de Radian 475. Bij jou bekend?

In mijn Orpheans zitten de BMS coax drivers, waar ik zeker tevreden mee ben.
Maar de holy grail schijnt voor de compressie driver een AlNiCo magneet (ja, ik heb ook de PM2A en PM4A gehad van Lowther) met een beryllium diafragma te zijn (volgens de 'geleerden'  ;) ... maar er wordt natuurlijk van alles geschreven, wat je niet moet geloven  :smile:

Sorry voor de vragen.

advr

Quote from: RA SUBS on July 29, 2009, 16:33:52
ja en als je dan ziet wat avalon tegenwoordig onwerpt, dan vind ik menig zelfbouwproject toch
echt een stuk fraaier eruit zien
kregen overigens in de laatste HiFi+ een erg goede recentie ;D
(snel weer terug ON topic)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Miracle.

Quote from: Rock Solid on August 20, 2009, 21:53:49
Hallo Miracle,

Dankje.
Hoe bedoel dat TAD niet zo'n goede naam heeft in de prowereld?
Ik hoor goede geluiden over de Radian 475. Bij jou bekend?
Dat type lees ik idd ook hier en daar goede berichten over, maar hoor in de pro-audio wereld veel tegenstrijdige berichten over de verschillende TAD (Pioneer) drivers. Ze schijnen niet makkelijk te filteren te zijn, en erg gevoelig voor het type hoorn je gebruikt.
Ik ben groot voorstander van de houten hoorns, zoals de Fostex.
In het verleden al verschillende ontwerpen met fostex hoorns gemaakt die ik erg goed vind klinken. Veel hoorns vind ik snel toeterig klinken, of naar het materiaal waar ze van gemaakt zijn. Dat heb ik met de houten fostex hoorns niet.
De TAD's schijnen gemaakt te zijn voor vrij kleine hoorns, en dan kom je meest toch op die plastik dingen, die ik nu net niks vind.
Quote

In mijn Orpheans zitten de BMS coax drivers, waar ik zeker tevreden mee ben.
Maar de holy grail schijnt voor de compressie driver een AlNiCo magneet (ja, ik heb ook de PM2A en PM4A gehad van Lowther) met een beryllium diafragma te zijn (volgens de 'geleerden'  ;) ... maar er wordt natuurlijk van alles geschreven, wat je niet moet geloven  :smile:

Sorry voor de vragen.
Voor compressie drivers ben ik ook groot voorstander van de AlNiCo magneet, maar ik heb het liefst een Titanium of kapton membrane.
Beryllium tweeters vind ik al niet mooi (lees te schel) en voor een hoorn lijkt me dat niet anders. Heb dat zelf nog niet gehoord, maar na verschillende gewone berylium tweeters gehoord te hebben, in verschillende ontwerpen, en er zelf ook al eens mee aan de slag te zijn geweest vermoed ik dat het met een hoorn ervoor niet beter zal klinken.

Groet, Miracle.

Rock Solid

Even een 'update'.

M'n verbouwde Ikea kastje/tafeltje is nu gevuld met de apparatuur. Mijn Garrard is nog niet aangesloten, maar staat nu tenminste niet meer bij mijn ouders (net zoals mijn MIPA versterker).

Het geluid van de open baffles is op zichzelf niet verkeerd, in de zin van 'plezier' overdragen van de muziek. Maar qua lineariteit is het volgens mij (n oren) een ramp.
Ik weet nog niet of ik er een aanvullende Euro 220,- in moet laten afzinken; in de vorm van een ander filter  :(


Rock Solid

O ja, ik heb ook een tijdje geleden onder de baffles aan de voorkant een reepje natuursteen geplaatst.
Het laag werd hierdoor wel wat strakker; maar niet wereldschokkend. De resonanties zitten em voornamelijk in om dat er 'mooie' holle ruimtes achter de knieschotten zitten.

Rock Solid

Ik vind me zelf toch wel graag achter/voor de open baffles te gaan zitten om te luisteren. Op sommige momenten heb ik het gevoel dat het geluid helemaal los te komen. en te 'leven'. Dus heb ik besloten om dit project verder uit te werken.

Denkende aan mijn Orpheans toeters, waarbij de throat heel glad is gemaakt, heb ik mijn compressie drivers uit de coax-en gedraaid. Want ik kom me nog herinneren dat - bij het verwijderen van het beschermgaasje - de throat van de compressie drivers er erg ruw uitzag (draaigroeven duidelijk zichtbaar en voelbaar). Dus ben ik ze gaan demonteren. Dit ging gemakkelijker dan ik dacht. Even de schroefjes van het achterkapje los draaien en verwijderen. Na het kapje, kon je de hele diafragma met aansluitconnectors voorzichtig verwijderen.

Toen, moest ik de diffusor eruit halen om goed aan beide zijden van de throat bij te kunnen komen. Dit was niet door het eenvoudig naar buiten duwen. Nee, hier moest ik een speciaal gereedschap voor laten aanrukken; een gesloopte pennenhuls met papiertape aan het uiteinde (om beschadigingen te voorkomen aan de diffusor). Met stevig gehammer (en een set extra helpende handen van mijn vader) op de pennenhuls, sprongen de zwarte diffusors eruit. Ze bleken stevig vastgelijmd te zitten. Maar gelukkig was er niks afgebroken; alleen moest ik daarna de lijmresten nog wel verwijderen.





Na goed te ontvetten de throats met een ijzerprimer geschilderd (op de foto ziet het er erg ranzig uit, maar dit valt in werkelijkheid mee ;)). Nu lekker laten drogen; en morgen bijschuren en aflakken.


Rock Solid

Ondertussen de throats geschilderd (met knalrode hoogglansverf; deze had zich bij het geschilderen van luidsprekerkasten al bewezen als een goede hoogglansverf te zijn) en tijdens het drogen de diffuser erachter weer ingedrukt (zonder lijm).
Vanavond de verfresten aan de ingangzijde van throat verwijderd en tenslotte de luchtspleet met plakband gedregd/leeggeveegd  ;)



Ze zitten nu weer in elkaar; ik maak me alleen een beetje zorgen om de 'druiprand' aan het einde van throat. Maar voordat ik dit kan wegschuren moet de verf goed uitgehard zijn. Dus morgen eerst maar eens luisteren ... eerlijk gezegd, verwacht ik geen schokkende verbeteringen.



Wordt vervolgd ...

Rock Solid

Weer eens even een update ...
Wellicht al gelezen in andere recente topics van mij. Ik heb een ommezwaai gemaakt naar een ribbon tweeter: de Stage Accompany SA 8520.
Nog steeds enigszins verbaas door mijn 'snelle' en 'afwijkende' keuze, heb ik ze ook snel mogelijk aangesloten.
Gisteren even een paar filter onderdelen gehaald en gisteravond het bestaande filter van de coax losgehaald (zat lastig vast via oogjes met krimpkraag) en kroonsteentjes vastgeschroefd. Vanochtend een paar pootjes voor de ribbons gemaakt (de bedoeling was om een kleine klem te maken, zodat ze over de open baffle konden worden geschoven). De ribbons toch meer dan 4 kg elk wegen, moet een en ander stevig worden uitgevoerd. Omdat het eind van de middag naderde, heb ik de ribbons snel even op kastjes (gemaakt voor mijn fronthoorns) gezet. Op advies van een andere ribbon liefhebber, condensator waarde verhoogd en met een bepaalde weerstandswaarde begonnen en daarna na 2 iteraties, deze weerstandswaarde uiteindelijk met een factor 4 verlaagd.

De ribbons staan dus te laag en te ver van de woofer, maar het geluidsbeeld is toch al redelijk aanwezig. De woofer gaat nog te ver in frequentie door en verstiert het overgangsgebied aanzienlijk. Het geluid van de ribbons is zeker goed te noemen, maar toch nog te beperkt in dynamiek en bite. Ik vermoed dat de woofer hier de hoofdoorzaak is.

Ik lijk wat gematigd te zijn over de Stage Accompany; maar met een houtje/touwtje filteraanpassing al zo'n geluid neer te zetten voorspelt heel veel goeds.


Rock Solid

Afgelopen weekend de ribbons eens goed aan de tand gevoeld en zo eerlijk mogelijk naar mezelf proberen te zijn ... met als hamvraag; ga ik dit project verder doorzetten of zal ik alles verkopen.
Ik weet dat het filter niet optimaal is en de woofer verstorend werkt, kan ik me toch het geluid van mijn hoorns nog goed herinneren (ze staan nog gestald bij mijn ouders  :( sinds de verhuizing) en toch wel een conclusie zal kunnen/moeten trekken.



Tot nu toe moet ik zeggen dat de ribbon tweeter erg effectief is en dat dit toch wel een van de beter klinkende tweeters (voor mij) is. Maar het neigt er nu naar toe dat de ik bij de toeters/hoorns zal blijven en een ander systeem mij niet genoeg kan bekoren. Behalve het volgende systeem; deze heb ik mogen beluisteren in Zwitserland ... maar is toch te prijzig (ik heb dan wel een DHZ setje gevonden, maar toch).






advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Rock Solid

Quote from: advr on December 15, 2009, 07:17:44
volg je hart zou ik zeggen :xmas:

Hoi Advr,

Goede tip. Alleen is mijn beurs vaker een stuk kleiner dan mijn hart  ;D
Soms zou ik wel eens mijn oude sets/luidsprekers voor de dag willen halen om te horen of ik ueberhaupt vooruit ben gegaan (of dat ik rondjes aan het maken ben).

Rock Solid

Ondertussen de ribbon met een klem boven de woofer (of halve coax  :blink:) geplaatst.

Ik moet echt zeggen dat de ribbon veel potentie heeft en met simpele filtertje zeker niet verkeerd speelt; stukken beter dan de compressie driver binnen in de Hawthorne.
Ben nu gewoon lekker aan het muziek luisteren. Maar er zijn nog genoeg dingen die moeten worden geoptimaliseerd. Hopelijk krijg ik gauw een ontwerp voor de hoorn voor de Stage Accompany ribbon ... leuk klusje voor de kerstvakantie.




Joep

Hoi RS,

Al teruglezend vroeg ik me af: heb je ook geëxperimenteerd met verschillende planken? Je hebt in ieder geval geen MDF genomen, maar wat te denken van een identieke plank, maar dan van massief hout, bijvoorbeeld Sparrenhout (wat gebruikt wordt voor akoestische instrumenten, vaak onder de Engelse benaming Spruce/Pine)?

Je zou misschien wel wat vollere klankkleur kunnen krijgen, of een wat snellere weergave. Of allebei..  :D Want uit de info in dit topic kan ik niet vinden of deze plank (tafelblad?) positief of negatief werkt voor de muziek.

Misschien is het ook nog een idee om je tweeters via het schuine plafond de ruimte in te laten stralen (omhoog richten). Je krijgt dan misschien een bredere spreiding en een minder "egoïstische" sweetspot.. Hij wordt dan ook minder krachtig en misschien moet je hem dan in tegenfase aansluiten maar dat hoor je dan wel vanzelf.

Heb je ook gemerkt dat het midden en mid-laag is veranderd toen je de zware tweeter aan de plank hing? Of was dat verwaarloosbaar/ niet hoorbaar?

Just sharing my thoughts... :)

Rock Solid

Quote from: Joep on December 23, 2009, 12:06:18
Hoi RS,

Al teruglezend vroeg ik me af: heb je ook geëxperimenteerd met verschillende planken? Je hebt in ieder geval geen MDF genomen, maar wat te denken van een identieke plank, maar dan van massief hout, bijvoorbeeld Sparrenhout (wat gebruikt wordt voor akoestische instrumenten, vaak onder de Engelse benaming Spruce/Pine)?

Je zou misschien wel wat vollere klankkleur kunnen krijgen, of een wat snellere weergave. Of allebei..  :D Want uit de info in dit topic kan ik niet vinden of deze plank (tafelblad?) positief of negatief werkt voor de muziek.

Misschien is het ook nog een idee om je tweeters via het schuine plafond de ruimte in te laten stralen (omhoog richten). Je krijgt dan misschien een bredere spreiding en een minder "egoïstische" sweetspot.. Hij wordt dan ook minder krachtig en misschien moet je hem dan in tegenfase aansluiten maar dat hoor je dan wel vanzelf.

Heb je ook gemerkt dat het midden en mid-laag is veranderd toen je de zware tweeter aan de plank hing? Of was dat verwaarloosbaar/ niet hoorbaar?

Just sharing my thoughts... :)

Hoi Joep,

Dank voor je hersenspinsels ... gewaardeerd.

Even je opmerkingen te doorlopen; ja, ik had wellicht ander hout kunnen proberen. Vanwege de prijs van het materiaal (en het hele probeersel) heb ik voor deze meubelplaat gekozen.

Leuk idee om de tweeter richting het plafond te stralen ... ala de rechtopstaande koepels/schelpen van vroegere Elipsons. Misschien wel eens de moeite waard om te proberen.

Ik vind het lastig om te beoordelen of de klankkleur veranderde toen in de zware ribbon over de baffle hing. Ik zou em natuurlijk nog eens af kunnen halen, maar het dan weer op hoogte brengen (om een goed vergelijk te kunnen maken) zal wel gesleep worden met stoelen en bankjes enzo.

Ondertussen heb ik iets anders geprobeerd ... zie mijn volgende bericht.

Rock Solid

Vandaag en gisteren even de tijd genomen om een en ander te knutselen. Via een mede-ribbon-liefhebber een ontwerp gekregen voor een CD fronthoorn voor de SA ribbon. Omdat er nog wat onduidelijkheden waren over de exacte maatvoeringen en de onzekerheid over de hoe zal uitpakken. Ben ik begonnen de hoorn in karton op te bouwen (was toch al met een kartonnen bouwpakketje bezig voor mijn dochter). Uit een de doos van het kerstpakket, waarop mijn dochter al wat had getekend, heb ik een hoorntje samen gelijmd.

Vanmiddag heb ik natuurlijk gelijk deze voor de ribbon gehangen; stukje karton omvouwen en vastzetten met een lijmklemmetje. Heerlijk rudimentair ... zou ik vroeger nooit hebben gedaan.

Onder het achterste pootje van de staander (ook) een stukje natuursteen gelegd, zodat de ribbon nu beter op mijn oren richtten. Ook heb ik de baffles verder ingedraaid om de ribbons rechter naar me toe te laten stralen.

Wat kan ik zeggen; heerlijk om dat hoorntje ervoor te zetten. Het net als met peper en zout; lekker op smaak zetten. Maar als je van tabasco houdt, dan veer je weer helemaal op als dit ingredient hebt toegevoegd. Dit geldt absoluut zeker voor mij. Heerlijk die puntvormige stemmen, de attack, microdynamiek.

Als je de hoorn eraf haalt, wordt alles zweviger (wellicht een beetje luchtiger) en milder, maar ook - vind ik ten minste - wat rommeliger. Zet je de hoorn ervoor, is het net als of je een bril opzet, het wordt kraak- bijna intimiderend - scherp.

De ribbon wordt een heel ander dier als je de CD fronthoorn ervoor zet ... zelfs met deze kartonnen  ;D

Toch meen ik soms het geluid van het karton te horen. Maar het resultaat mag er zijn !
Ik zal toch morgen een andere weerstand in het filter zetten om de ribbon iets te temperen.




advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster