Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Started by Rock Solid, July 5, 2009, 22:44:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Rock Solid

Joep, dankje voor de link  ;)
Zoals Interficior al meldde blijft er van het laag heel weinig over in een open baffle (heb ik vandaag zelf in de praktijk ondervonden; in de loop van de dag werd de laagextensie wel wat beter). Mijn 12 cm Seas woofertje in een paar liter kastje produceert meer laag ... ach, hier ligt mijn speerpunt niet.
Ik vind het enorm belangrijk dat het geluid schoon is en daarna de ruimtelijke beleving.

Voor het filter wil ik sowieso de weerstand vervangen door een Duelund of Haddock en qua condensator  weet ik het nog niet (ik wil ook niet doorschieten); wellicht een Jensen PIO of Mundorf Supreme of een mooie Clarity Cap.

Suggesties zijn welkom ...  ;D

scanspeakman

#26
Quote from: Rock Solid on July 29, 2009, 00:45:43

Voor het filter wil ik sowieso de weerstand vervangen door een Duelund of Haddock .......................

Hmmmm...... ik wist niet dat deze vent ook weerstanden produceerde. Ik dacht dat hij het bij stripverhalen en het innemen van whiskey hield.

Ik denk dat je Caddock bedoeld. Mooie weerstanden maar wel erg aan de prijs. Kijk ook eens naar Mills en Dale (voor beiden uiteraard wel de non-inductieve bifilaire types). Betaalbaarder en klankmatig prima.

Scanspeakman



Rock Solid

Hallo scanspeakman,

;D ;D ...ja, ik bedoelde Caddock ... wel duizend bommen en granaten  :pompom:

Dank voor de tip.


Interficior

Ik zou kijken of je inwendig wat aan het filter kan veranderen om het geheel beter bij je smaak te laten passen vooraleer je dure componenten gaat kopen. Mundorf heeft trouwens ook mooie weerstanden.

Take it or lease it

museumdistrict

Ik vraag me bij dit soort projecten altijd af wat nou precies de bedoeling is. Leuk zelf creatief bezig zijn of echt een superieure speaker creëren. Het lijkt me dat je als zelf-bouwer toch nooit in de buurt kan komen van de reguliere speaker fabrikanten. Als ik dan zie wat er (soms) nog tweedehands voor zelfbouw gevraagd wordt (ik heb bedragen van enkele duizenden euro's gezien), dan begrijp ik het niet helemaal meer. 

Rock Solid

Hallo Museumdistrict,

Dank voor je reactie.
Voor mij is dit project een beetje 'Spielerei' om een ervaring op te doen met een open baffle en een coax.
Als je in je gedachten houdt dat deze drivers (even exclusief verzenden en invoerrechten) + filters + hout mij in totaal minder Euro 300 per paar bedraagt, dan vind ik zelfbouw een serieus alternatief.

Ik vind het leuk dat je de knuppel in het hoenderhok gooit ...  ;D
Quote from: museumdistrict on July 29, 2009, 12:54:35
Het lijkt me dat je als zelf-bouwer toch nooit in de buurt kan komen van de reguliere speaker fabrikanten.
Ik geloof wel dat je bij de topmodellen van de high end leveranciers (Wilson Audio en Avalon, om maar een paar te noemen) dat je dat niveau niet eenvoudig evenaart.
Maar tot op middenklasse niveau zul je met goede zelfbouw ontwerpen qua kwaliteit/prijs verhouding veel gunstiger uit zijn.

Ik ben zelf niet bij machte (qua kennis, ervaring en meetapparatuur) om zelf een ontwerp uit te werken.
Maar ik ken mensen die meesterwerkjes kunnen produceren.

Vroeger was ik helemaal niet gecharmeerd van de zelfbouw, maar zelf Sonus Faber, Avalon te hebben gehad ... ben ik nu (helemaal) om.
Zeker als je ziet wat voor mooie materialen/compenenten je kunt gebruiken is het tweaken van het geluid een leuke (en goedkope) bezigheid; wil ik bijvoorbeeld een van de beste weerstanden inzetten dan kost me dit Euro 18 per stuk. Deze weerstanden worden echt alleen maar in luidsprekers van vele duizenden Euros per paar gebruikt.

Tenslotte is er natuurlijk ook het plezier aan het bouwen van je luidsprekers.

Interficior

#31
museumdistrict: Heb je wel eens wat zelfbouw gehoord (ook van de "hogere planken")? :)

De reden voor mij om zelf te bouwen is dat ik te weinig geduld heb om te veel speakers te beluisteren. Ik heb nogal een rare smaak qua geluid/muziek en ik heb gemerkt dat ik hier zo 1-2-3 geen merk speakers kan vinden die "het" voor mij zijn (binnen de grenzen van mijn portemonnee). Gelukkig zijn mijn eigen speakers dat wel, maar dat is niet zo gek omdat ik daar heel lang aan heb lopen tweaken totdat hij voor mij goed klonk. Dus ja, ik doe het echt om een superieure speaker te creëren voor het uitgegeven geld. Maar de hobby telt uiteraard ook mee. :hehe:
Take it or lease it

Rock Solid

Quote from: Interficior on July 29, 2009, 12:23:46
Ik zou kijken of je inwendig wat aan het filter kan veranderen om het geheel beter bij je smaak te laten passen vooraleer je dure componenten gaat kopen. Mundorf heeft trouwens ook mooie weerstanden.



Hallo Interficior,

Dank voor je tip; het is toch spelen met 'peper en zout'.

Wellicht ga ik gelijk de tweeter vervangen door een beter type ... alleen moet ik goed onderzoek doen  ;D


Interficior

Quote from: Rock Solid on July 29, 2009, 13:30:40
Hallo Interficior,

Dank voor je tip; het is toch spelen met 'peper en zout'.

Wellicht ga ik gelijk de tweeter vervangen door een beter type ... alleen moet ik goed onderzoek doen  ;D
Je moet het zo voor je zien dat je woofer en tweeter het rauwe vlees en aardappels zijn, maar dat je filter het gerecht bepaald met de kruiding enzo. Als er nu al veel te veel mosterd op zit dan heeft het geen zin al die mosterd te vervangen door betere mosterd. Het blijft te veel mosterd naar jouw smaak.

Condensatoren en spoelen vervangen moet je - mijns inziens - daarom alleen doen als je al tevreden bent over de klank.
Take it or lease it

museumdistrict

Quote from: Interficior on July 29, 2009, 13:25:33
museumdistrict: Heb je wel eens wat zelfbouw gehoord (ook van de "hogere planken")? :)

De reden voor mij om zelf te bouwen is dat ik te weinig geduld heb om te veel speakers te beluisteren. Ik heb nogal een rare smaak qua geluid/muziek en ik heb gemerkt dat ik hier zo 1-2-3 geen merk speakers kan vinden die "het" voor mij zijn (binnen de grenzen van mijn portemonnee). Gelukkig zijn mijn eigen speakers dat wel, maar dat is niet zo gek omdat ik daar heel lang aan heb lopen tweaken totdat hij voor mij goed klonk. Dus ja, ik doe het echt om een superieure speaker te creëren voor het uitgegeven geld. Maar de hobby telt uiteraard ook mee. :hehe:

eigenlijk nog maar weinig zelfbouw gehoord, maar als ik alleen al naar de zelfbouw kasten kijk, word ik een beetje treurig. Aan de andere kant, ik begrijp je wel dat het qua budget echt een heel ander verhaal is.

museumdistrict

Quote from: Rock Solid on July 29, 2009, 13:24:38
Hallo Museumdistrict,

Dank voor je reactie.
Voor mij is dit project een beetje 'Spielerei' om een ervaring op te doen met een open baffle en een coax.
Als je in je gedachten houdt dat deze drivers (even exclusief verzenden en invoerrechten) + filters + hout mij in totaal minder Euro 300 per paar bedraagt, dan vind ik zelfbouw een serieus alternatief.

Ik vind het leuk dat je de knuppel in het hoenderhok gooit ...  ;DIk geloof wel dat je bij de topmodellen van de high end leveranciers (Wilson Audio en Avalon, om maar een paar te noemen) dat je dat niveau niet eenvoudig evenaart.
Maar tot op middenklasse niveau zul je met goede zelfbouw ontwerpen qua kwaliteit/prijs verhouding veel gunstiger uit zijn.

Ik ben zelf niet bij machte (qua kennis, ervaring en meetapparatuur) om zelf een ontwerp uit te werken.
Maar ik ken mensen die meesterwerkjes kunnen produceren.

Vroeger was ik helemaal niet gecharmeerd van de zelfbouw, maar zelf Sonus Faber, Avalon te hebben gehad ... ben ik nu (helemaal) om.
Zeker als je ziet wat voor mooie materialen/compenenten je kunt gebruiken is het tweaken van het geluid een leuke (en goedkope) bezigheid; wil ik bijvoorbeeld een van de beste weerstanden inzetten dan kost me dit Euro 18 per stuk. Deze weerstanden worden echt alleen maar in luidsprekers van vele duizenden Euros per paar gebruikt.

Tenslotte is er natuurlijk ook het plezier aan het bouwen van je luidsprekers.

duidelijk...maar maakt het inzetten van dure weerstanden een speaker tot een goede speaker??? Ik kan me als leek voorstellen dat dingen als een goed afgestemd filter, de inhoud van de kast en de vorm ervan (afgeronde hoeken bij duurdere speakers) toch lastig zijn om zelf te maken. Als je naar de 800 serie van B&W kijkt zie je dat ze de kast dmv een matrix structuur stabieler krijgen...doen zelfbouwers dat dan ook?

Rock Solid

Hallo Museumdistrict,

Goed punt; een duurdere weerstand maakt het niet gelijk een top luidspreker. Het filter moet goed worden bepaald door simulatie, meting EN luisteren.
De constructie van de kast is minstens net zo belangrijk.
Om aan te geven dat zelfbouwers minstens net 'zo ver' gaan als fabrikanten http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=8497.0 een link van Erik van Voort zijn bouw van de Front der Fronts ... trek er gerust de hele middag voor uit om te lezen  ;D :o

Interficior

Quote from: museumdistrict on July 29, 2009, 14:12:55
eigenlijk nog maar weinig zelfbouw gehoord, maar als ik alleen al naar de zelfbouw kasten kijk, word ik een beetje treurig. Aan de andere kant, ik begrijp je wel dat het qua budget echt een heel ander verhaal is.
Je hebt - vind ik - gelijk dat veel zelfbouwers erg snel tevreden zijn qua uiterlijk. Ikzelf krijg de bibbers van blanke MDF-kasten, maar velen kunnen daar blijkbaar mee leven.

Echter is het soms ook wel eens leuk om bij commerciële speakers de binnenkant te bekijken. Meestal springen spontaan tranen in je ogen als je de "filters" ziet, of de interne bouwkwaliteit.

Matrixen gebruik ik zelf vrijwel altijd, zeker in subwoofers. Commerciële designs hebben altijd te maken dat het gekocht moet worden, en daarom kun je geen "gekke" dingen doen zoals open baffle, terwijl die toch wel heel veel potentie hebben. Alleen valt het lastig te verkopen. Het voordeel van een speaker op een plank is dat je geen interne kastresonanties krijgt.
Take it or lease it

museumdistrict

Quote from: Rock Solid on July 29, 2009, 14:24:26
Hallo Museumdistrict,

Goed punt; een duurdere weerstand maakt het niet gelijk een top luidspreker. Het filter moet goed worden bepaald door simulatie, meting EN luisteren.
De constructie van de kast is minstens net zo belangrijk.
Om aan te geven dat zelfbouwers minstens net 'zo ver' gaan als fabrikanten http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=8497.0 een link van Erik van Voort zijn bouw van de Front der Fronts ... trek er gerust de hele middag voor uit om te lezen  ;D :o


Holy...sh*t....dat is mooi spul.  :wub:  :inlove:  :clapping: Vanavond maar eens om mijn gemak lezen.

yorkie13

ja en als je dan ziet wat avalon tegenwoordig onwerpt, dan vind ik menig zelfbouwproject toch
echt een stuk fraaier eruit zien

Joep

Rocksolid, hoe groter de baffle, hoe meer laag. Hoe meer verschillende afstanden van de voorkant naar de achterkant (vandaar ook de hartvorm als ideaal, zie mijn link) hoe evenwichtiger. Misschien is het als experiment interessant om de twee baffles tegenelkaar te zetten en zo te luisteren wat je laag doet.

Rock Solid

Quote from: Joep on July 29, 2009, 17:52:08
Rocksolid, hoe groter de baffle, hoe meer laag. Hoe meer verschillende afstanden van de voorkant naar de achterkant (vandaar ook de hartvorm als ideaal, zie mijn link) hoe evenwichtiger. Misschien is het als experiment interessant om de twee baffles tegenelkaar te zetten en zo te luisteren wat je laag doet.

Hallo Joep,

Dankje.
Ik had daarom ook de baffle breder gelaten dan aanbevolen (kreeg al 'kritiek' op hun forum ...  ;)). Temeer ik ook niet (gelijk) losse woofers erbij wou inzetten; je zit dan al gauw - zoals Interficior al meldde - een 2 x 15" per open baffle.
Eigenlijk vind ik voor de opstelling op de overloop al genoeg laag in zitten.
Het geluid moet voor mij - mid en hoog - superschoon en heel dynamisch zijn. Met de compressie driver in de coax gaat het steeds beter ...
Meer en meer gaat het open baffle principe mij meer en meer bekoren ... heel zeker om het live gevoel te krijgen; gewoon een 'muur' van geluid.
Heerlijk met Steve Vai.



Maar er is toch nog wel een lange weg te gaan om helemaal lyrisch te zijn; ik moet ze natuurlijk ook echt in een andere ruimte moeten opstellen om een eerlijk oordeel te kunnen vellen.

museumdistrict

Quote from: RA SUBS on July 29, 2009, 16:33:52
ja en als je dan ziet wat avalon tegenwoordig onwerpt, dan vind ik menig zelfbouwproject toch
echt een stuk fraaier eruit zien


No way!! dit is een nieuw model Avalon???? :o :o Jemig wat een lelijk ding. Niet echt te vergelijken met de Sentinel of de Eidolon...

Rock Solid

Een kleine update.
Het geluid van de open baffles wordt wel beter, maar niet met sprongen.


Toch wel weer iets interessant tegengekomen.
Ik had een of ander Duits netfilter gekocht op eBay en had deze aangesloten op de eindversterker (eigenlijk niet zo'n goed idee ... maar ivm (gebrek aan) kabellengte kwam dit zo uit). De CD speler ging wel rechtstreeks op het net.
Een groot aantal jaren geleden had ik een verlengsnoer en verdeeldoos gebouwd met een Schaffner (filtermodule) en deze had ik aangesloten. En ik zat echt al een tijdje te luisteren en de muziek kon me niet bekoren.
Dus toch maar terug geswitched en voila, daar had ik mijn 'spark' weer gevonden.
Wat is het makkelijk om je set te 'verzieken' ... door bij de netspanningskant een en ander te wijzigen.

Dit is voor mij wel het startsein om de set echt te gaan tweaken naar mijn smaak.

Daarna heb ik de drivers chassis geaard; maar kon hier slechts (mogelijk) een heel klein verschil horen. Toch maar laten zitten, denk ik nu maar  :huh2:

Maar ik vrees dat ik (aanvullende) maatregelen moet gaan treffen  ;) :( om alles naar mijn zijn te krijgen. Ik ben er min of meer van overtuigd dat simpelweg een paar componenten upgraden niet het gewenste resultaat gaat halen.
Dus me eerst maar storten op het aanpassen van het wisselfilter (op het Hawthorne forum worden goede suggesties gedaan).

... wordt vervolgd.

kermy

Beste Rock solid,


Jij bent ook weer lekker bezig zie ik wel.
Maar waar is toch die Mipa gebleven?
Met vriendelijke groet,


Kermy

Rock Solid

Hallo Kermy,

... touchy  ;D ;D ;D.

De MIPA staat nog bij mijn ouders (al meer dan 1 jaar ... nog nooit gebruikt, en ik moet ook nog de Silver Rocks inbouwen) ... de baskasten voor de Orpheans staan klaar, alles wacht op de luisterruimte in onze nieuwe huis (slecht excuus of niet  :crazy:).
Nu even een zijsprong met de open baffles (deze staan op de overloop) om eens wat anders te proberen.
Maar alles wordt nu erg verwarrend voor mij ... zie mijn andere (nieuwe) topic over wisselfilter  ???

kermy

Quote from: Rock Solid on August  2, 2009, 23:09:27
Hallo Kermy,

... touchy  ;D ;D ;D.

De MIPA staat nog bij mijn ouders (al meer dan 1 jaar ... nog nooit gebruikt, en ik moet ook nog de Silver Rocks inbouwen) ... de baskasten voor de Orpheans staan klaar, alles wacht op de luisterruimte in onze nieuwe huis (slecht excuus of niet  :crazy:).
Nu even een zijsprong met de open baffles (deze staan op de overloop) om eens wat anders te proberen.
Maar alles wordt nu erg verwarrend voor mij ... zie mijn andere (nieuwe) topic over wisselfilter  ???


Ik vond het al zo'n zonde van die mooie Mipa, maar die zien we dus in de nabije toekomst weer wel verschijnen.
Veel plezier met het open baffle experiment gewenst.
Met vriendelijke groet,


Kermy

)p(

Quote from: Interficior on July 22, 2009, 11:09:11
Wat vooral belangrijk is dat je genoeg ruimte achter je speakers hebt (zelfde idee als een elektrostaat, dat zijn ook dipolen). Mijn ervaringen zijn met OB dat het niet per sé luchtig is maar vooral heel "live", en dat je eigen plaatsing (dus waar je staat) minder kritisch is, het stereobeeld zakt niet gelijk in elkaar.

Dat is ook mijn ervaring met de speakers die ik alles meegenomen misschien wel de mooiste vind die ik ooit gehoord heb de Linkwitz Orion een actief open baffle ontwerp. Eens soort synthese van enerzijds een heel precieze plaatsing en anderzijds een geluid dat je als het waren omarmt...moeilijk in woorden te vatten...maar ik ben nooit zo onder de indruk geweest van een speaker dan toen ik deze voor het eerst heb gehoord.

peter

Rock Solid

Hallo Kermy,

De MIPA gaat niet meer weg; 'straatwaarde' is niet hoog voor zo'n versterker in vergelijking met mijn ex-Krells ... en tja mijn eigen steentje  ;) wat in de cocobolo aan/uit knop zit, wil ik ook niet kwijt.



Moet nog wel een 2 tal trafo's van minimaal 40 kg elk voor de MIPA aanschaffen :sigh:

Nee, de MIPA is here to stay, for sure !

Rock Solid

Quote from: )p( on August  2, 2009, 23:35:03
Dat is ook mijn ervaring met de speakers die ik alles meegenomen misschien wel de mooiste vind die ik ooit gehoord heb de Linkwitz Orion een actief open baffle ontwerp. Eens soort synthese van enerzijds een heel precieze plaatsing en anderzijds een geluid dat je als het waren omarmt...moeilijk in woorden te vatten...maar ik ben nooit zo onder de indruk geweest van een speaker dan toen ik deze voor het eerst heb gehoord.

peter



Hallo Peter,

Dank voor je reactie.
Het omarmen is een goede omschrijving, heerlijk ... de open baffles verdwijnen heel snel in je geluidsbeeld.
Heel iets anders dan de supergrote koptelefoon bij het gebruik van veel fronthoorns.

Wellicht ben je wel genoodzaakt om meerdere luidsprekersystemen te hebben (te vergelijken met een raceauto/off the road/MPV ... deze zaken vallen niet in perfectie te combineren in 1 auto).  ;D