Rullit 8" - nog nooit zo hoge sferen bereikt ! - videootje op pagina 25

Started by Rock Solid, July 5, 2009, 22:44:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rock Solid

Eigenlijk niet erg spannend ... maar ach, ik kijk ook graag plaatjes, dus hier een bijdrage.

Na verschillende luidsprekers; high end fabrieksluidsprekers, full range met fronthoorn, compressie driver met fronthoorn, zelfbouw dynamisch ... is het nu de tijd voor een budget speaker op basis van een coaxial in een open baffle.
Zwervend op het internet kwam ik de volgende drivers tegen, en heb ze eind vorige week besteld (maar zijn nog niet binnen).



Het bijgeleverde filter:


Afgelopen zaterdag een beuken meubelplaat gehaald, en vandaag begonnen te zagen.
Het valt me altijd tegen om een grote plaat, goed haaks, en rechts op te delen.
Dus uiteindelijk met de bovenfrees erbij gepakt, en met een langs een lat de plaat op de gewenste maat zagen/frezen.


Omdat ik geen rechte, scherpe duimfrees meer had, heb ik maar een V frees (duimfrees met een punt) gepakt. Maar ik heb de V frees niet over de gehele diepte door de plaat heengehaald en heeft dus de rand een uitstaand randje.



Ik weet nog niet of ik de rand ga aanpassen; recht/haaks frezen, of afronden, of ...
Moet eerst nog even uitzoeken wat het beste hiervoor is om de open baffle het beste te laten klinken.

Nog even een foto van de luisterruimte die ook nog moet aankleden  :(


Duck Twacy

#1
Forumlid robert1325 heeft ze ook, meen ik. Is er wel mee in zijn sas meen ik

reMC


Rock Solid

Gestimuleerd door het 'geweldige' weekendweer, aan de gang geweest met de baffles.
Dus ook maar even een paar foto's getrokken met de GSM (mijn excuses voor de kwaliteit).




Het frezen van de cirkels, eenvoudigweg door de kopierring in de frees te monteren.
In een dummy plaat, een gat voor de ring frezen/boren en een gaatje voor de centreerbout.
Centreerbout in het werkstuk en draaien maar ...



Nu nog een pootje of steun aan de achterzijde en wachten op de coaxials.



Rock Solid

Weer een paar fotootjes ...
... van de standaard voor de open baffle in 'aanbouw'.



Ondertussen weer een opdrachtje van de vrouw gekregen; wil ik een en ander in de woonkamer zetten dan moet het onopvallend zijn. Dus ben ik een Ikea bijzettafeltje/kastje gaan modificeren.
De passieve voorsterker zal nu zijn plek vinden op een eikenhouten plaat met daaronder een berken multiplex plaat en hiertussen een loodslab gelijmd. Via nokjes van hardhout kan ik de hoogte vrij kiezen.



De CrazyA komt op de grond onderin het Ikea kastje.
Ik hoop de CD speler er nog in te krijgen; anders maar bovenop.

Tenslotte een foto van de garage, euh ... luisterruimte in opmaak, euh ... werkplaats  ???



De drivers zijn nog niet binnen; schijnen - volgende de USPS tracking - al sinds 10 juli bij de douane te staan !!!  >:D

Hanz71

Uit de states?
Reken maar op een extra bijdrage, volgens mij 12,50 aan handling en nog een percentage (BTW = 19?) over de aanschaf ofzo.
Ik had dat laatst ook met een pakketje uit de states: 50 dollar gescoord, 30 dallar verzendkosten en dan kwam de douane ook nog ff met 25 euro (handling + invoer).
Volgens mij doet TNT tegenwoordig de douane afhandeling en daar maken ze flink geld mee.....
Leuk project trouwens!

Rock Solid

Hallo Hanz71,

Ja, de speakers komen uit de US.
Ik reken altijd ongeveer een 1/3 (van het totaalbedrag) erbij voor de douanekosten+invoerrechten; of het totale dollarbedrag 1 op 1 omzetten in Euro's.
Het extra bedrag is 1 ding; maar dan ook nog het lange wachten, wordt vervelend.

Als jouw pakketje slechts USD 50 was, is het zeker pijnlijk als er nog veel douanekosten+invoerrechten bijkomt  :mad:

Interficior

Jouw pakketje is neem ik aan boven de 150 euro waarde zonder verzendkosten? Dan komen er nog eens éxtra kosten bij (buiten de 17 euro douanekosten en 19% BTW). Douanerechten geloof ik, van 6,7%. Het kost in ieder geval meer dan dat leuk is.
Take it or lease it

Rock Solid

Quote from: Interficior on July 22, 2009, 10:37:01
Jouw pakketje is neem ik aan boven de 150 euro waarde zonder verzendkosten? Dan komen er nog eens éxtra kosten bij (buiten de 17 euro douanekosten en 19% BTW). Douanerechten geloof ik, van 6,7%. Het kost in ieder geval meer dan dat leuk is.

Ja, de waarde is zonder verzendkosten ongeveer Euro 230,- ... dus ik krijg er allemaal 'bonussen'  ;D  :wacko: bij; maar geen airmiles of zegeltjes  :hmmm:

Harry HT

Hi RS,

Is een speaker met een open baffle makkelijk te plaatsen in de luisterruimte ?

Komt er nog een woofer in de baffle?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Rock Solid

Hallo Harry HT,

Goede vraag;
Omdat het een dipool is (straalt naar voren EN naar achteren) zal de plaatsing wel kritisch zijn maar zullen ze wel een luchtig en ruimtelijk geluidsbeeld geven.
Ik zal deze theorie binnenkort in de praktijk (hopelijk) testen  ;D ... en mijn bevindingen hier posten. Want deze open baffle is mijn eerste ervaring met dit type luidsprekers  :)

Interficior

Wat vooral belangrijk is dat je genoeg ruimte achter je speakers hebt (zelfde idee als een elektrostaat, dat zijn ook dipolen). Mijn ervaringen zijn met OB dat het niet per sé luchtig is maar vooral heel "live", en dat je eigen plaatsing (dus waar je staat) minder kritisch is, het stereobeeld zakt niet gelijk in elkaar.
Take it or lease it

reMC

Quote from: Harry HT on July 22, 2009, 10:55:23
Is een speaker met een open baffle makkelijk te plaatsen in de luisterruimte ?

Je vraagt het niet aan mij, maar toch even mijn ervaring. Open baffles zijn relatief makkelijk te plaatsen door doordat ze... open zijn. Ze bouwen geen/nauwelijks druk op waardoor ze tevens dicht tegen een muur kunnen staan (is vaak ook de mooiste plek voor een open baffle). Ze kunnen wel kritisch zijn om ze perfect neer te zetten, maar niet meer dan andere goede luidsprekers. Wat wel een belangrijk voordeel is, is dat ALS ze eenmaal goed staan, de sweetspot zeer groot is: op veel plekken in de kamer klinken ze goed (hoewel er natuurlijk altijd een preffered spot is) ;)

reMC

Quote from: Interficior on July 22, 2009, 11:09:11
Wat vooral belangrijk is dat je genoeg ruimte achter je speakers hebt

Hmm., "genoeg ruimte" is natuurlijk altijd wenselijk, maar wat is genoeg? Mijn ervaring is juist dat ze dicht bij een achtermuur geplaatsen kunnen/moeten worden. Nogmaals: ze bouwen nauwelijks/geen druk op en kunnen de muur dus ook goed gebruiken bij het weergeven van het laag.

Quote from: Interficior on July 22, 2009, 11:09:11
Mijn ervaringen zijn met OB dat het niet per sé luchtig is maar vooral heel "live", en dat je eigen plaatsing (dus waar je staat) minder kritisch is, het stereobeeld zakt niet gelijk in elkaar.

Zie mijn post, we zeggen hetzelfde dus zullen het wel eens zijn :)

Rock Solid

Dankje reMC en inteficior, voor de goede uitleg ...

Nog even terugkomend op de 2e vraag van Harry HT.
Ik heb de 10" gekozen, terwijl er ook een 15" variant, vanwege zijn gegoten frame. En als ik laag erbij wil hebben (ik ben zelf niet zo'n laagfreak) kan ik altijd nog een bijbehorende 10" woofer van Hawthorne kopen. Trouwens ik heb zelf nog wel 10" liggen en nog 15" kast (voor de Orphean) staan. Dus dat moet geen probleem worden  ;)

Interficior

@ reMC: Ik denk dat er een behoorlijk verschil is tussen jouw "open speaker" en een "open baffle" waarmee ik echt bedoel: een speaker op een plank. Als er een bekasting omheenzit, zeker als deze mooi gebogen is, zal de backwave van de speaker gedempt worden. Indien je alleen een speaker op een plank hebt en je plaatst hem dicht bij de muur krijg je onherroepelijk kleuring omdat de backwave van de speaker rechtstreeks tegen een veelal harde muur reflecteert en direct weer in de conus komt. Maar dit is natuurlijk geen kunst om dit zelf thuis uit te testen.

Als ik het goed herinner heb je bij open baffle een afval van 6dB/octaaf (bij gesloten 12dB en basreflex 18dB, zou ook terug te leiden moeten zijn aan het aantal massa-veer-systemen erin zitten) en dat zet zich reeds in als de golflengte (of halve golflengte, ben ik even vergeten) groter wordt dan de breedte van de baffle. Het geheel zal dus wel ergens bij 300 of 600 Hz gaan afvallen. Aangezien het dan met octaven gaat betekent dat je bij 20 Hz bijvoorbeeld vrijwel niets overhoudt. Je moet dus ook enorm gaan boosten om nog wat output te krijgen. Hierdoor heb je veel conusoppervlak nodig, 2x 12" per kant(!) is geen overdreven luxe.
Take it or lease it

Rock Solid

De drivers zijn binnen.
Eerst kwam de koerier langs en ik moest aan de deur de invoerrechten en douanekosten contant afrekenen (dus niet kunnen pinnen en er kon niet worden gewisseld); kortom de koerier kon de drivers weer meenemen en moest ik vanmiddag naar het postkantoor toe om ze op te halen (daar kon je dus wel pinnen).
Na het afrekenen van Euro 67,22 kon ik ze meenemen.

Gelukkig kon ik me vader blij maken met de kwantiteit aan postzegels. Hierbij een foto van 1 van de zijkanten van de doos; 2 andere zijkanten waren ook nog beplakt  :o.



Hier even een fotorelaas.





Het filter met een Jantzen condensator erop.

Dit alles voor USD 145 per stk.



Nog even 'droog' passen in de baffle. Altijd weer even spannend als je gaten freest zonder de drivers in je handen te hebben. De frame van de drivers is wel dikker dan gedacht.



Nu snel even de standaards afmaken ... en luisteren.

Rock Solid

Kon vanavond niet zoveel doen ... kinderen lagen al op bed.

Maar een paar hele kleine stapjes voor de standaards.
Toch voor een constructie gekozen waarbij de standaards afkoppelbaar zijn en in hoogte kunnen worden versteld (en dus hiermee de hoek van de open baffle kan varieren).
Dus in de standaards op de kopse kanten een stuk eruithalen (via de tafelcirkelzaag ... eigenlijk wel een link werkje  :blink:).



Nu nog de inzetblokjes met een aantal gaatjes voorzien en achterop de baffle lijmen. De standaards met 1 gat uitrusten.



Morgen snel weer verder ...

PS. Ik me wel een beetje knullig om dit soort bouwstapjes te tonen  :blush:

neverywhere

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Rock Solid

De drivers zijn vanavond samengebouwd en in de baffle geschroefd, en morgen zal ik het wisselfilter aansluiten en dan  ;) ....

Rock Solid

Ze zijn klaar en tijdelijk opgesteld op de overloop ... niet ideaal, maar wel even je eigen plekje  ;)

Omdat ik alles in 1 keer perfect wil doen, ging alles niet zo snel.
Ook moest ik de set nog opbouwen; na de verhuizing waren sommige van mijn apparaten opgeslagen bij mijn ouders. Was ik bijna ook nog mijn CD's vergeten mee te nemen ...  :-[
Bovendien had ik nieuwe interlinks gekocht die mij nog onbekend waren. Bij het aansluiten van de voor'versterker' waren de zilveren cinch bussen sterk geoxideerd en er was ook nog een cinchconnector los gedraaid. Kortom nog even aan het sleutelen geslagen.
Het rafelen van de katoenen mantel om het zilverdraad ben ik ook te lijf gegaan.
Het meegeleverde filter had net te korte draaden om - vanaf de grond - bij de tweeter te komen; dus even een 'riser' gemaakt (die ik later nog eens gaan verzwaren en verbreden).

Vanmiddag heb ik het hele systeem voor het eerst aangezet. De baffles gewoon op het oog neergezet.




Eerste indruk?
Niet erg indrukwekkend; bot, hard, kleverig, ronkering, geen diep laag, soms vies hoog, vreemd (geen) geluidsbeeld  :crazy: :omg: :(

Dus eerst maar even een paar uurtjes laten draaien.

Daarna heb ik het rooster voor de tweeter (als bescherming) eruit gesloopt en weer achter in de woofer geschroefd. Het hoog werd hierdoor beter. Maar het inspelen deed alles langzaam opbloeien (ook de CrazyA is ook nog redelijk vers).

Vanavond heb ik de baffles wat minder ingedraaid en dit kwam het geluidsbeeld ten goede.

En de schuifkast achter mij heb ik open geschoven en hiermee kwam er meer rust (o.a. minder resonanties) in het laag.



Dus morgen weer verder stoeien ... ik heb mijn pijlen al gericht op het filter om hier een aantal component verbetering door te voeren  ;)

Feit is wel, dat ik de absolute schoonheid en snelheid en microdynamiek van de hoorns niet in de open baffles moet gaan zoeken.
Ik moet gewoon nog een klik krijgen met de open baffles ... ik heb gelukkig de tijd !

Joep

Beetje achteraf misschien, maar ik zie je draadje nu pas..dus neem het me niet kwalijk.. :)

Misschien is deze link nog interessant voor je qua baffle:

http://www.dhtrob.com/overige/openbaffle_1.shtml 

Interficior

Quote from: Rock Solid on July 28, 2009, 22:37:16
Dus morgen weer verder stoeien ... ik heb mijn pijlen al gericht op het filter om hier een aantal component verbetering door te voeren  ;)
Wat ben je van plan?
Take it or lease it