Small of large instelling (B&W / Marantz) ?

Started by xkrissx, July 21, 2003, 13:27:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xkrissx

Mijn setup :
4* DM601S3
LCR60S3 (center)
ASW600
Marantz SR4300

Ik vroeg me af of ik de DM601S3's en de LCR60S3 nu best op SMALL of LARGE instel op mijn Marantz ?


Qlone

De beste persoon om daar over te oordelen ben je zelf natuurlijk :). Als je je speakers op 'large' zet worden deze ook gebruikt voor de bass-weergave. Als je ze op 'small' zet wordt er meer bass naar je subwoofer gestuurd. Afhankelijk van je configuratie en wat je fijn vindt instellen dus...  
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform...

patrick_vdb

Hoi,

Het frequentiespectrum van de 601 is te beperkt om 'm full-range aan te sturen. Persoonlijk zou ik zowel de 601 en de center als small selecteren en de sub gebruiken voor het LFE en de herrouted laagweergave.

Als large instellen zal tot gevolg hebben dat je laaginformatie mist en de speakers/versterker meer moeten "stressen" om de weergave te laten horen.

Mvrgr

Patrick

xkrissx

Bedankt voor de info. Momenteel heb ik ze allemaal op large staan maar verder gaande op jouw info ga ik de small settings toch eens proberen.

Nu, in sommige postings zie ik de vermelding van een "crossover instelling". Het is mij niet geheel duidelijk wat dit exact inhoudt en of dit nu een instelling is op de subwoofer of op de versterker. Is dit zowiezo wel een instelling die op mijn setup van toepassing is ? En zo ja, enige tips hoe (en waar) ik deze het best instel ?

garmtz

Zet de 601 absoluut op small! Een crossover zit zowel in je sub als in je versterker. Op de sub is die vrijwel altijd instelbaar, maar bij versterkers niet altijd (meestal vast op 80, 100 of 120 Hz). Kies in jouw geval liefst 80 of 100 Hz. Zet het crossover van je sub MAXIMAAL en stel alles af met een geluidsdrukmeter.  Experimenteer ZEER veel met de plek van je sub. Richting hoek is vrijwel altijd de beste plek.

Scarp

Als de ASW 600 een beetje is zoals de 650, dan kan je de sub crossover gewoon uitzetten, je kan dan de crossover instelling op de sub laten staan zoals het staat.
Staat allemaal netjes uitgelegd in de handleiding overigens.

garmtz

Uitschakelbaar crossover is nog beter ja.

vries

Even een vraagje over SMALL en LARGE over een ander merk de onkyo TX-SR501,hier zit niet op moet ik dan een andere instelling doen of het is dan niet van toepassing?
In de  gebruiksaanwijzing van de Bose accoustimass 10 staat dat ik de speakers op LARGE moet zetten.

Gr. M

BOUBOU

klopt het dat de aansluiting van de accoustimass 10 als volgt is?

receiver=>pasieve bosesubwoofer=>melkpakjes?

In dat geval moeten ze inderdaad op large afgesteld staan.
Het is dan namelijk zo dat de versterker het volledige frequentie berijk naar de bose subwoofer sturen, daar zit een filter ingebouwd, die stuurt dan het hoog door naar de melkpakjes, het laag gaat via de subwoofer naar buiten.

Als je ze op de receiver als small zou instellen, zouden er alleen hoge/mid tonen verzonden worden naar de sub=>melkpakjes, en met het ontbreken van de aktieve sub, je laag helemaal ontbreken.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub