Zou dit een lekker HT zoldertje kunnen worden?? --> De plannen gaan door!

Started by sandervg, July 1, 2009, 11:39:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik overweeg om m'n zolder gaan te gebruiken als HT ruimte. Geen gemakkelijke opgave gezien de vorm van de ruimte (onder een schuine kap) en het feit dat er het ook een opbergkamer / logeerkamer moet worden.

Zie hier een schets / plattegrondje hoe het misschien allemaal net zou kunnen. In grote lijnen:
- Groot vloerkleed om wat te dempen en de (lichte) vloer donkerder te maken
- vast scherm aan haken ophangen aan het schuine dak
- veel kasten omdat voor opbergen spullen
- Witte wanden --> hoe kunnen we deze donker maken ZONDER ze permanent te beschadigen (hebben ze een maand geleden wit laten spuiten   :crazy:)

Alle meningen en suggesties worden op prijs gesteld! Het laatste waarop ik zit te wachten is om een hoop geld te gaan investeren in iets dat in de praktijk een grote teleurstelling gaat worden.

Wat bedenkingen van mijn kant:
- Ik kan niet helemaal inschatten of het goed gaat met de schuinte van het dak (hoofd stoten, ga ik 'lage' luidsprekers vinden die onder de schuinte passen e.d.)
- Hoe gaat dit klinken onder zo'n schuine kap?
- Kan ik de hele opstelling beter 90 graden draaien?
- Wat zou de beste plek voor de projector zijn?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ruud2

hoi,

In m'n ander huis had ik vloerbedekking op de schuine wanden, de balken waren een bekleed met een contrasterende kleur.
gaf een fijn gedempte indruk, geen HT maar een jongenskamer.

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

sandervg

Quote from: ruud2 on July  2, 2009, 16:17:15
In m'n ander huis had ik vloerbedekking op de schuine wanden
Ik neem aan dat je dat gelijmd hebt? M'n vriendin wil namelijk juist dat de wanden 'niet verknald worden'. (we hebben ze een maand geleden wit laten spuiten voor een flink bedrag, vandaar) Dus lijmen ga ik thuis geen punten mee scoren :-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ruud2

tja, het was verlijmd..
maar er zijn tal van andere mogelijkheden.
succes met de aankleding van de zolder! je vindt vast wel iets wat gemakelijk op te hangen is.

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bmateijsen

Ipv een apart bed, neem een slaapbank, die je normaal gewoon als bank hebt staan ;).

Groet,

Bjorn

sandervg

De plannen gaan vrijwel zeker door! Ik heb wel besloten om de boel 180 graden te draaien, dus met het scherm aan de andere schuine wand, zodat er wat meer ruimte is om een bank neer te zetten. Ziet er allemaal gewoon wat gezelliger uit.

Interieur
- De volgende fase is het zoeken van donkere niet te dure kasten van een flexibel kastensysteem (Iemand tips?) en natuurlijk de apparatuur gaan uitzoeken.

- De schuine wanden ga ik donkere vlakken op schilderen om de ruimte wat beter te verduisteren. Misschien bruin, donker rood oid

Apparatuur
Voorlopig denk ik in de volgende richting:

- Projector: TW5000

- Scherm: weet ik nog niet. Het mag een vast spanscherm zijn, maar ik wil hier in het begin niet te veel geld aan uitgeven, mede omdat ik nog wat twijfel over de maat (ik wil starten met een wat kleinere maat, maar mogelijk wil ik later toch groter gaan). Eventueel zou ik kunnen starten met een 2e hands zelfbouw highcontrast S scherm (van ITC) voor een paar tientjes, maar ik begrijp dat dit doek niet ideaal is voor de projector.

- Receiver: nog geen idee, maar in ieder geval onder de 1500 euro.

- Luidsprekers: mag 2e hands / demo set zijn, maar hoeft niet. Ik denk richting een mooie neutraal en muzikaal klinkende luidspreker zoals bv. Sonus Faber Toy. Ik vind het belangrijk dat de stemmen moooi vol en natuurlijk klinken en dat het geluid mooi los komt van de luidsprekers.

Tips?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Roger Black

Klinkt als een leuke uidaging.

Wat ik zal doen is denk ik:
Het scherm aan een rechte wand, als ik het goed zie is het breed zat om een scherm van 180 breed zo'n 30-50 cm boven de vloer te hangen. Dan een lekkere slaapbank.
Donkere kasten en één achter de bank zodat je daar creatief de achterluidsprekers en de beamer op kan zetten.

En misschien zou je iets kunnen doen met gordijnen tegen de wanden i.p.v. verven. Het enige wat je dan ziet is een rails aan het plafond en als je het weghaalt een paar schroefgaatjes.

sandervg

Welke wand had je in gedachten? Die met het raam? Dan mis ik veel opbergruimte (de andere functie van de kamer) en zit ik een stuk dichter op het scherm. Lijkt me minder ideaal, toch?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Roger Black

Ik heb even heel snel wat getekend  :blush:

Dit lijkt mij het praktische vanuit de info die ik nu heb. Daarbij kan je misschien de kastjes uit het zicht halen door gordijnen o.i.d, heb je meteen je muren zwart. De kastjes worden wel kleiner zo, maar het zijn er wel meer...


S@m

Quote from: sandervg on July  2, 2009, 19:43:47
M'n vriendin wil namelijk juist dat de wanden 'niet verknald worden'. (we hebben ze een maand geleden wit laten spuiten voor een flink bedrag, vandaar)

versus

Quote from: sandervg- De schuine wanden ga ik donkere vlakken op schilderen om de ruimte wat beter te verduisteren. Misschien bruin, donker rood oid

Vriendin bijvoorbaat iets moois om haar vinger geschoven...?


sandervg

Quote from: S@m on July 14, 2009, 14:36:44
Vriendin bijvoorbaat iets moois om haar vinger geschoven...?
;D   De vlakken was het compromis. Helemaal verven is lastig te herstellen vanwege lastige hoeken en allerlei buizen die meegespoten zijn: dat zou je sowieso weer een spuiter moeten laten komen. Met schilderstape een paar grote vierkanten (ca. 30 cm uit de rand / buizen blijven) plakken en die vlakken verven vond ze acceptabel omdat dit redelijk makkelijk weer in een lichte kleur hersteld kan worden.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: Roger Black on July 14, 2009, 14:01:22
Ik heb even heel snel wat getekend  :blush:

Dit lijkt mij het praktische vanuit de info die ik nu heb. Daarbij kan je misschien de kastjes uit het zicht halen door gordijnen o.i.d, heb je meteen je muren zwart. De kastjes worden wel kleiner zo, maar het zijn er wel meer...
Leuk gedaan!! Is idd toch ook een hele goede optie! Ga ik aan m'n vriendin voorleggen.

Is het een nadeel om wat dichter op het scherm te zitten of is dat geen probleem? (dus gewoon een iets kleiner scherm nemen om te compenseren?) Soms heb ik het gevoel dat ver weg zitten met een groot scherm mooier is, maar dat kan verbeelding zijn.

Is deze opstelling ook voor de akoestiek misschien beter (ivm de schuine wanden)?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Roger Black

Quote from: sandervg on July 14, 2009, 14:51:42
Leuk gedaan!! Is idd toch ook een hele goede optie! Ga ik aan m'n vriendin voorleggen.
thx!

Quote
Is het een nadeel om wat dichter op het scherm te zitten of is dat geen probleem? (dus gewoon een iets kleiner scherm nemen om te compenseren?) Soms heb ik het gevoel dat ver weg zitten met een groot scherm mooier is, maar dat kan verbeelding zijn.
Geen idee, proberen zou ik zeggen. Maar misschien kunnen andere hier een zinnig antwoord over geven.

Quote
Is deze opstelling ook voor de akoestiek misschien beter (ivm de schuine wanden)?
Geen idee!