Recensie: Midnight Fly

Started by Johan Van Gompel, July 20, 2003, 18:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cijfer van onze bezoekers

flop
0 (0%)
4
0 (0%)
5
1 (100%)
6
0 (0%)
7
0 (0%)
8
0 (0%)
9
0 (0%)
10
0 (0%)

Total Members Voted: 1

Johan Van Gompel






Details

Originele titel: Huang xin jia ni
Genre: Melodrama
Jaar: 2001
Taal: Engels/Chinees (Cantonees)
Regisseur: Simon Yam
IMDb score: 7,5/10






Synopsis

Michele ontmoet Japans model Miki tijdens een reis naar Frankrijk. De ene vrouw blijkt ver van huis omwille van een nakende scheiding, de andere omdat ze een relatie heeft met een getrouwde man en niet meer weet wat doen. Niets beters dan relatieproblemen om twee vrouwen naar mekaar te doen groeien; ze raken dan ook snel bevriend. Wanneer ze samen verder reizen naar Marokko blijkt tijdens een nacht van dronken onthullingen dat hun wederhelft een en dezelfde persoon is. Miki verdwijnt daarop spoorloos en Michele moet een keuze maken tussen terugkeren naar Hong Kong met haar man, die alle hoop al snel opgeeft, of alleen verder zoeken naar haar vriendin.

Persoonlijke mening

De cinematografie is erg goed; Wong Ping Hung maakt dankbaar gebruik van de mooie omgeving in Frankrijk en Marokko. Verder zeker geen slechte vertolkingen van Hong Kong superster Anita Mui (Michele) en de Japanse Junna Rissa (Miki) in haar eerste grote rol. Het kijken van deze film is echter  een bijna pijnlijke ervaring. Wat is hiervan de oorzaak? Een korte analyse lijkt me hier wel op zijn plaats. Punt een: het zware script vereiste blijkbaar dat ze zich zo veel mogelijk verstaanbaar moesten maken d.m.v. de wereldwijd beruchte Aziatische versie van Engels en daarbij ook nog zoveel mogelijk moraliserende one-liners moesten uiten. Punt twee: de muziek van de anders zo virtuoze Shigeru Umebayashi voelt aan als messteken in de door het script gekromde rug. Punt drie: de casting laat te wensen over. Getuige daarvan is de Chinese marktkramer met de welklinkende naam Mike. Op zich niets opmerkelijk, ware het niet dat hij om onduidelijke redenen op een Marokkaanse markt verzeild is geraakt. Last but not least krijgen we als bedorven kers op de reeds zure taart de te wensen overlatende editing kado.

Het is jammer dat de nochtans mooi weergegeven groeiende vriendschap tussen de twee vrouwen verzinkt in het door bovenvermelde punten gecreeerde moeras. Sinds deze film lijken op zijn minst de hoofdrolspelers, regisseur, componist en cinematograaf geen werkaanbiedingen meer te hebben gekregen. Toeval? Mijn 5/10 zegt neen.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer