Hoe storend is de CA bij dit objectief in praktijk?

Started by Jep, June 28, 2009, 13:32:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Hallo!

Al enige tijd ben ik op zoek naar een telezoom objectief om mijn Nikkor AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR aan te vullen.

Waar ik elke keer weer op uit kom is de Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR. Kost niet schrikbarend veel geld, heeft een leuk zoom bereik en is volgens diverse testen en reviews behoorlijk scherp.

Het enige echte minpunt van dit objectief wat ik tegen kom is de CA (blauw/geel). Nu vraag ik mij af in hoeverre dit in de praktijk een echt storend verschijnsel is en hoewel ik er geen ervaring mee heb, schijnt dit probleem goed te corrigeren te zijn tijdens het nabewerken van de foto.

Hoe zijn hier de ervaringen mee?

Groeten,
Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

svmnb

Quote from: Jep on June 28, 2009, 13:32:03
Hallo!

Al enige tijd ben ik op zoek naar een telezoom objectief om mijn Nikkor AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR aan te vullen.

Waar ik elke keer weer op uit kom is de Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR. Kost niet schrikbarend veel geld, heeft een leuk zoom bereik en is volgens diverse testen en reviews behoorlijk scherp.

Het enige echte minpunt van dit objectief wat ik tegen kom is de CA (blauw/geel). Nu vraag ik mij af in hoeverre dit in de praktijk een echt storend verschijnsel is en hoewel ik er geen ervaring mee heb, schijnt dit probleem goed te corrigeren te zijn tijdens het nabewerken van de foto.

Hoe zijn hier de ervaringen mee?

Groeten,
Jep.

In beginsel is alle CA/Purple Fringing goed weg te krijgen. Sommige camera's doen dat al intern, maar met photoshop filters is het sowieso snel onder de duim.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Rob Eric Blank

Quote from: Jep on June 28, 2009, 13:32:03
Het enige echte minpunt van dit objectief wat ik tegen kom is de CA (blauw/geel). Nu vraag ik mij af in hoeverre dit in de praktijk een echt storend verschijnsel is en hoewel ik er geen ervaring mee heb, schijnt dit probleem goed te corrigeren te zijn tijdens het nabewerken van de foto.

Hoe zijn hier de ervaringen mee?
De Nikon D300, D700 en D3 kunnen dit intern oplossen. Daarnaast is Photoshop en/of Lightroom hier bedreven in. Je zal het ook lang niet altijd zien.

Met dit objectief zou ik mij daar niet druk over maken, meer het gebrek aan licht en scherpte. Is ook goede lens voor het geld, maar hou rekening met het feit dat deze lichte omstandigheden nodig heeft om goed te functioneren.

Jep

Hallo!

Dank voor de reacties. Inmiddels heb ik dit objectief naast de 16-85VR en inderdaad is dit makkelijk met bv Capture NX op te lossen wanneer het zich voordoet. De D300 kan dit oplossen maar als ik me niet vergis alleen wanneer je JPEG schiet.

De scherpte van dit objectief vind ik zeker niet slecht maar onder minder lichte omstandigheden wordt de lichtsterkte toch een probleem, zeker als je de ISO niet te hoog wilt zetten.

Misschien later als ik groot ben  ;) kan er altijd nog de 70-200VR 2.8 gekocht worden...

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Rob Eric Blank

Quote from: Jep on August  4, 2009, 12:21:22
Hallo!

Dank voor de reacties. Inmiddels heb ik dit objectief naast de 16-85VR en inderdaad is dit makkelijk met bv Capture NX op te lossen wanneer het zich voordoet. De D300 kan dit oplossen maar als ik me niet vergis alleen wanneer je JPEG schiet.
NX is daar wat betreft RAW's goed in, lightroom kan het ook. Meestal is de CA niet zo storend, tenzij je alles op 100% gaat schieten.



Quote from: Jep on August  4, 2009, 12:21:22Misschien later als ik groot ben  ;) kan er altijd nog de 70-200VR 2.8 gekocht worden...
Er is nu een nieuwe......

Jep

Quote from: Rob Eric Blank on August  4, 2009, 13:24:41
Er is nu een nieuwe......

Ja, dat heb ik begrepen. En nu maar hopen dat de 'oude' een interessant prijskaartje gaat krijgen ;D

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.