Shrek: wat we op DVD missen (B. Roy)

Started by FrankL, December 17, 2001, 06:18:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankL

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

garmtz

#1
Inderdaad een juweeltje! Interessant zeg...

cinepaulis

#2
Geweldige vergelijking!

Het zet je wel aan het denken wat betreft bit-rate:
Eigenlijk niet echt nieuws, maar een hoge bitrate is dus absoluut geen garantie voor een goede beeldkwaliteit.

En ik vind het nogal ontnuchterend dat er zoveel 'verziekt' wordt in de pre-filtering. Als dit verpest wordt, dan maakt de bit-rate (bijna) niks meer uit en blijf je met ghosting en EE zitten. Bah!  :'(

De gedownsampelde 720x480 vanaf de super-hi-res plaatjes ziet er prima uit. Dit MOET toch mogelijk zijn, zou je denken...

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

cinepaulis

#3
By the way:
Wie heeft de R1 versie van Shrek en hoe is ie qua beeld en geluid ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#4
Ik heb de Regio 1 versie, en die ziet er in mijn optiek prima uit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

shit_happens1

#5
Hoort waarschijnlijk niet in dit Topic, maar ff een newbie vraag, wat is bitrate .?  Is dat de snelheid waarmee de data word processed ?

Klopt het ook dat die min of meer variabel is, ik heb een b-rate display functie op mijn pioneer 737 zitten en dat is geen getal wat gelijk blijft. En als die meter bv op 6 staat wat houd dat dan in ..?

Was ik ff nieuwsgierig naar   :P

Groetjes,

Sylvester

cinepaulis

#6
Hoi,

de bit-rate is de hoeveelheid data per seconde waarmee beeld en geluid zijn gecodeerd/gecomprimeerd.

Als je een bitmap plaatje van 10 Mb comprimeerd tot JPEG dan kun je instellen hoeveel compressie je wilt gebruiken. Afhankelijk van de complexiteit van het plaatje en de mate van compressie die je toestaat wordt het resultaat (veel of heel veel) kleiner.

Bij het coderen/comprimeren van een DVD wordt door de software in de studio per scene bepaald hoeveel compressie nog een goed resultaat oplevert. Sommige scenes zijn 'simpel' en dus heel goed te comprimeren zodat er slechts een lage bitrate voor nodig is. Vandaar dat de bitrate dus schommelt tussen ca. 3 Mbit/sec en 9 Mbit/sec (max).

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

shit_happens1

#7
Helemaal duidelijk.

Dankjewel,

Sylvester

J.A.F._Doorhof

#8
Kleine aanvulling.

De bitrate bij MPEG-2 kan maximaal 10mb/sec zijn. Hierbij hoort dan ook je geluidstrack, dus vaak blijft er voor video niet meer over dan 8-9 mb/sec.

Dit kan zijn CBR (Constant Bit Rate)
of VBR (Variable Bit Rate).
De namen leggen al uit wat er gebeurt.

Voor DVD wordt inderdaad meestal gekozen voor VBR, het voordeel hiervan is dat er in scenes met veel beweging een hogere bitrate wordt gebruikt (neemt meer ruimte in beslag) en in scenes met bv stilstaande beelden een lagere bitrate (neemt minder ruimte in)

De bitrate zegt eigenlijk niets over de kwaliteit van je beeld. Ik ben zelf behoorlijk ver met experimenteren op MPEG-2 (zelf maken van DVD's), en wat veel belangrijker is is de engine waarmee de decoding gebeurt.

Ik heb engine/codecs gezien die met een 9Mb/sec er geen chocola van maken, en ik gebruik nu de LIGOS engine en die bakt er iets heel moois van op gemiddeld 4 Mb/sec. Ook TMPGenC is verschrikkelijk goed, maar zeer langzaam.

De beste resultaten worden eigenlijk behaalt door het vooruitrekenen en de PASS frequenties. Je kunt bv een stream meerdere keren laten berekenen en daar de codec de beste compressie uit laten kiezen.

Het kan echter ook in één keer zeer goed, en dat bewijst de Fast DVD-NOW kaart, die realtime S-video caputered naar MPEG-2 met fantastische resultaten (petje af).

Maar voordat ik teveel off-topic raak (en van het forum wordt afgetrapt  ;D), de bitrate en de engine maken de kwaliteit, staar je dus niet blind op de bitrate alleen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

moviemaus

#9

QuoteEn ik vind het nogal ontnuchterend dat er zoveel 'verziekt' wordt in de pre-filtering. Als dit verpest wordt, dan maakt de bit-rate (bijna) niks meer uit en blijf je met ghosting en EE zitten. Bah!  :'(



FF een vraagje, wat wordt er bedoeld met EE??

alvast bedankt.

Groeten,
maurice

cinepaulis

#10
moviemaus,

EE = Edge Enhancement. Dit is een proces waarbij de contouren kunstmatig worden benadrukt door er een soort witte shaduwlijntjes langs te zetten. Dit is een soort 'sharpness' instelling die helaas soms bij het maken van de DVD wordt gedaan. Dit is daarna niet meer weg te krijgen of uit te schakelen omdat het in het beeld zelf zit.

Het is een kunstmatige scherpte die op een kleine TV wellicht nog de illusie zou kunnen geven van een scherper beeld, maar feitelijk wordt het beeld verpest. Om een groot scherm ziet dit er echt lelijk uit.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

moviemaus

#11
Tanx Paul,

Zo kom ik er nog wel eens, raak steeds beter bekend in het ht wereldje.
Nu nog even beslissen welke dvd-speler er moet komen als vervanger van de yamaha dvd 700!

mzzl

cinepaulis

#12
"We aim to please!"  :D

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P